Ο Ελεύθερος Τύπος στην πρόβα της παράστασης: «Σεξ Λεξικόν»

02/10/17 • 20:41 | UPD 02/10/17 • 20:41

«Εχω προσθέσει μια σκηνή στην οποία ουσιαστικά αντιστρέφονται οι ρόλοι, με την κοπέλα να γίνεται κυνηγός» #ΕΤ

Σάββατο πρωί… Μεγάλη κινητικότητα επικρατεί στην κεντρική σκηνή του θεάτρου 104. Ολοι οι συντελεστές της παράστασης «Σεξ Λεξικόν – Η επιστήμη του έρωτα» που κάνει πρεμιέρα απόψε είναι επί ποδός. Η σκηνοθέτις Αγγελίτα Τσούγκου δίνει τις τελευταίες οδηγίες, στέκεται σε λεπτομέρειες, σε όλα εκείνα που μπορούν να απογειώσουν μια παράσταση και να ανανεώσουν ένα έργο, που, μετά την περσινή του μεγάλη επιτυχία, παίρνει… προαγωγή και μετακομίζει από την black box σκηνή του 104 στην κεντρική σκηνή του θεάτρου.

Οι ηθοποιοί που ερμηνεύουν φέτος -καθώς η διανομή άλλαξε- τους δύο πρωταγωνιστικούς ρόλους, οι τόσο ταλαντούχοι Φωτεινή Αθερίδου και ο Σπύρος Χατζηαγγελάκης, έχουν δώσει τα δικά τους στοιχεία στους δύο χαρακτήρες που με τόση φροντίδα έπλασε στο έργο του ο συγγραφέας και δημοσιογράφος Σπύρος Δ. Μιχαλόπουλος, που επίσης δίνει το παρών στη γενική δοκιμή. Αλλωστε δεν μιλάμε για έναν συγγραφέα… γραφείου, που, αφού «γέννησε» το «παιδί» του, το άφησε στη συνέχεια στη μοίρα του, αλλά το παρατηρεί σε κάθε του βήμα. Πέρσι παρακολούθησε όλες τις παραστάσεις, εξήντα συνολικά, ζυγίζοντας κάθε ατάκα του και φυλλομετρώντας τις αντιδράσεις του κοινού.

Γι’ αυτό και φέτος μπόρεσε να «πειράξει» το κείμενό του, να το ανανεώσει και να το κάνει ακόμα πιο γάργαρο και χιουμοριστικό. Ο καμβάς παραμένει ο ίδιος: ένα νεαρό ζευγάρι δύο 17χρονων παιδιών επιχειρεί το 1978 να κάνει έρωτα για πρώτη φορά.

«Εχω προσθέσει μια σκηνή στην οποία ουσιαστικά αντιστρέφονται οι ρόλοι, με την κοπέλα να γίνεται κυνηγός με σκοπό να παρασύρει το αγόρι. Γεγονός που προκαλεί τη συστολή του, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να λειτουργήσει, καθώς είναι μπλοκαρισμένος στα στερεότυπα της εποχής που θέλουν τον άντρα να έχει τα ηνία. Ολα αυτά βεβαίως με κωμική διάθεση», λέει στον «Ε.Τ.» στο περιθώριο της πρόβας ο συγγραφέας Σπύρος Δ. Μιχαλόπουλος.

«Η περσινή εκδοχή ήταν πιο παραδοσιακή, με το αγόρι να θέλει οπωσδήποτε να προχωρήσουν. Με τη νέα εκδοχή ήθελα να δείξω ότι εκείνη την εποχή υπήρχαν γυναίκες, αν και δύσκολο ακόμα τότε στην Ελλάδα, που έκαναν την επανάστασή τους όχι μόνο στα λόγια, αλλά και στην πράξη. Εγραψα μάλιστα τη συγκεκριμένη σκηνή πάνω στη Φωτεινή Αθερίδου, η οποία έχει πολύ πειθαρχημένο κωμικό ταλέντο. Και ο Σπύρος Χατζηαγγελάκης αποδείχτηκε εξαιρετικός».

Ποιες όμως αλλαγές επιχείρησε από την πλευρά της η σκηνοθέτις Αγγελίτα Τσούγκου;  «Το έκανα όλο από την αρχή. Δεν αντιμετώπισα τίποτα με τον ίδιο τρόπο», λέει η ίδια. «Επειδή πέρσι είδα σχεδόν όλες τις παραστάσεις είχα πολύ καθαρή εικόνα για το λειτουργεί και τι όχι όσον αφορά στην κωμωδία και τις ερμηνευτικές επιλογές. Ηξερα ακριβώς τι θέλω να αλλάξω. Δεν ήταν πολλά, αλλά ξεκινώντας να δουλεύω με τους δύο τόσο ταλαντούχους ηθοποιούς, δεν περίμενα ότι θα έχουν τόσα να προσφέρουν και να εξελίξουν τόσο αυτό που κάναμε πέρσι. Δίνουν στην κυριολεξία ρεσιτάλ. Ετσι αποφάσισα να τα αλλάξω όλα. Η φετινή παράσταση σε κάποια μόνο σημεία θυμίζει την περσινή. Βέβαια είναι τεράστιο πλεονέκτημα να γνωρίζεις τόσο καλά το έργο. Στην κωμωδία είναι απαραίτητο ο σκηνοθέτης να παρακολουθεί τις παραστάσεις. Οχι για να κρίνει τους ηθοποιούς, αλλά τις δικές του επιλογές».

Πού οφείλεται η επιτυχία της παράστασης; «Ο κόσμος ταυτίζεται αρκετά με τους δύο ήρωες», επισημαίνει ο Σπύρος Δ. Μιχαλόπουλος. «Η συνθήκη της πρώτης φοράς είναι κάτι που έχουν περάσει όλοι οι θεατές και όλοι τη θυμούνται, είτε όμορφη είτε άσχημη είναι. Η εποχή επίσης δημιουργεί κάτι νοσταλγικό. Οι μεγαλύτεροι σε ηλικία θυμούνται τη γενιά τους. Οι νεότεροι ταυτίζονται με τη συνθήκη της πρώτης φοράς. Ο,τι λυσάρι ή μπούσουλας να υπάρχει σε όποια εποχή και να βρισκόμαστε, η πρώτη φορά είναι πάντα μοναδική για όλους. Εχουμε αντιμετωπίσει το ευαίσθητο αυτό θέμα με ρομαντικό και ανθρώπινο τρόπο. Δεν υπάρχει καμία χυδαιότητα παρ’ όλο που αφορά στη σεξουαλική πράξη. Ολα αυτά ευχαριστούν το κοινό που φεύγει με το αίσθημα της δικαίωσης. Επίσης, η συνύπαρξη όλων των συντελεστών παίζει μεγάλο ρόλο και ήταν συνταγή επιτυχίας».

«Το πρώτο που παίζει ρόλο στην επιτυχία είναι η ιδέα του έργου», σημειώνει η Αγγελίτα Τσούγκου. «Από μόνο του το “Σεξ Λεξικόν” είναι brand name. Oταν κάτι μπορείς να το περιγράψεις σε μια πρόταση, τόσο περισσότερο brand name μπορεί να γίνει. Πρώτα λοιπόν έρχεται η ιδέα που δεν είναι καθόλου κλισέ και μετά έρχονται όλα τα άλλα τα οποία ευτύχησαν επίσης».

Info: «Σεξ Λεξικόν», κάθε Δευτέρα και Τρίτη, 21.15 Θέατρο 104, Ευμολπιδών 41, Γκάζι, Αθήνα (μετρό Κεραμεικός) – Τηλ.: 210 3455020. Παραστάσεις ως τις 5 Δεκεμβρίου. Εισιτήρια: 10 € 5 € (για ανέργους). Προπώληση: viva.gr, 11876, Media Markt,Reload, SevenSpots, Βιβλιοπωλεία «Ευριπίδης», Αθηνόραμα.

Δέσποινα Σαββοπούλου

dsavopoulou@e-typos.com

Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου