Γεραπετρίτης στον «Ε.Τ.»: Συμφωνία για τα πλεονάσματα το αργότερο έως το 2021

25/08/19 • 09:17 | UPD 25/08/19 • 09:17

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΧΟΝΔΡΟΠΟΥΛΟΣ

Πολυπαραγοντικό το πρόβλημα στην υλοποίηση επενδύσεων στην Ελλάδα αναφέρει μεταξύ άλλων ο υπουργός επικρατείας.

Ο υπουργός Επικρατείας, Γιώργος Γεραπετρίτης, σε συνέντευξή του στον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής, δηλώνει αισιόδοξος ότι θα υπάρξει συμφωνία για τη μείωση των πρωτογενών πλεονασμάτων «το αργότερο από το 2021 και εντεύθεν».

Επισημαίνει, με αφορμή την επίσκεψη του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στο Παρίσι, ότι η «απόλυτη συναντίληψη που υπήρξε με την πολιτική ηγεσία της Γαλλίας προδιαθέτει για μία σημαντική ώθηση της εικόνας της Ελλάδας στο εξωτερικό», ενώ μιλά για τις επενδύσεις και την ανάπτυξη, για τις επόμενες νομοθετικές πρωτοβουλίες της κυβέρνησης, για τη ΔΕΘ, καθώς και για την εκκίνηση -ως το τέλος Σεπτεμβρίου- της διαδικασίας για τη συνταγματική αναθεώρηση.

Κύριε υπουργέ, ποια η επιδίωξη του πρωθυπουργού σε αυτό τον πρώτο κύκλο διεθνών επαφών που ξεκίνησε από το Παρίσι και θα συνεχιστεί σε Βερολίνο και Χάγη;

Ο κεντρικός προγραμματισμός του πρωθυπουργού και της κυβέρνησης ήταν, για ένα μήνα μετά την ψήφο εμπιστοσύνης από τη Βουλή, να δοθεί έμφαση στις εσωτερικές νομοθετικές πρωτοβουλίες με σκοπό την αποκατάσταση θεσμών που είχαν πληγεί και στην υλοποίηση άμεσων δράσεων που αποτελούσαν άμεσες δεσμεύσεις της σημερινής κυβερνητικής παράταξης και τον δεύτερο μήνα στην εδραίωση της θέσης μας στο διεθνές περιβάλλον, ξεκινώντας από χώρες οι οποίες έχουν ιδιαίτερη βαρύτητα στη διαδικασία λήψης αποφάσεων της Ευρωπαϊκής Ενωσης, όπως είναι η Γαλλία, η Γερμανία και η Ολλανδία. Σκοπός των επισκέψεων αυτών είναι να μεταφερθεί η νέα εικόνα της ελληνικής πολιτικής, που θα είναι συνεπής και ενιαία τόσο στο εξωτερικό όσο και στο εσωτερικό της χώρας. Σε μία εποχή ιδιαίτερης ρευστότητας και αβεβαιότητας μέσα στην Ευρωπαϊκή Ενωση είναι πολύ σημαντικό να δημιουργηθεί η παράσταση μιας στιβαρούς θέσης της Ελλάδας, η οποία επί μία δεκαετία θεωρείται ο αδύναμος κρίκος της ευρωπαϊκής οικογένειας. Ηδη, η απόλυτη συναντίληψη που υπήρξε με την πολιτική ηγεσία της Γαλλίας, κατά την πρώτη επίσκεψη του πρωθυπουργού στο εξωτερικό με την ιδιότητα αυτή, προδιαθέτει για μια σημαντική ώθηση της εικόνας της Ελλάδας στο εξωτερικό και της σύμπλευσης των Ευρωπαίων εταίρων μας με την πολιτική που θα ακολουθήσει η νέα κυβέρνηση.

Πότε εκτιμάτε ότι θα είναι σε θέση η χώρα να ζητήσει μείωση των πρωτογενών πλεονασμάτων από το 3,5% και τι αντίκτυπο θα έχει μία τέτοια εξέλιξη στην ασκούμενη κυβερνητική πολιτική;

Η μείωση των πρωτογενών πλεονασμάτων που έχουν συμφωνηθεί αποτελεί έναν εθνικό στόχο σημαντικής αξίας. Και αυτό διότι θα επιτρέψει την άσκηση δημοσίων πολιτικών κοινωνικού χαρακτήρα που θα ενισχύσουν το εισόδημα των ασθενέστερων πολιτών και θα βελτιώσουν το επίπεδο των παρεχόμενων από το κράτος βασικών υπηρεσιών, ιδίως στο πεδίο της Υγείας και της Παιδείας. Για να επιτευχθεί η συμφωνία των Ευρωπαίων εταίρων μας στον στόχο αυτό πρώτα από όλα θα πρέπει να αποδείξουμε ότι η νέα οικονομική πολιτική που στηρίζεται σε διαρθρωτικά μέτρα, όπως είναι κατεξοχήν ο εξορθολογισμός της δημόσιας διοίκησης και των δημόσιων οικονομικών και η άρση όλων των εμποδίων για την ανάπτυξη κρίσιμων για τη χώρα επενδυτικών σχεδίων, φέρνει αποτελέσματα. Δεδομένου ότι ήδη διαφαίνεται σημαντική αναστροφή του επενδυτικού κλίματος και των οικονομικών δεικτών διατηρώ την αισιοδοξία ότι θα υπάρξει συμφωνία για τη μείωση των πρωτογενών πλεονασμάτων, το αργότερο από το 2021 και εντεύθεν.

Επόμενος σημαντικός σταθμός για την κυβέρνηση είναι η επίσκεψη του Κυριάκου Μητσοτάκη στη ΔΕΘ. Τι να περιμένουν οι πολίτες από τον πρωθυπουργό; Να αναμένουν μήπως και κάποιες παροχές;

Οι πολίτες αυτής της χώρας έχουν υποφέρει πολύ από την άκριτη παροχολογία των κυβερνήσεών τους. Η οικονομική κρίση της τελευταίας δεκαετίας έχει αποδείξει ότι εκείνο το οποίο έχει αξία πάνω απ’ όλα είναι η συνέπεια και η αυστηρότητα στην άσκηση της δημόσιας πολιτικής και όχι η οικειοποίηση εκ μέρους των κυβερνώντων ενός πελατειακού μοντέλου εξουσίας. Υπό την έννοια αυτή θεωρώ ότι οι Ελληνες πολίτες δεν περιμένουν από τον πρωθυπουργό στη ΔΕΘ τον συνήθη κατάλογο παροχών των προηγούμενων ετών αλλά την ανάδειξη εκείνων των μέτρων που είχαν ήδη προαναγγελθεί και αποτελούν σήμερα μέρος του κυβερνητικού προγράμματος. Αυτό που οι Ελληνες έχουν κάθε δικαίωμα να απαιτούν είναι ένα οραματικό σχέδιο για το αύριο της πατρίδας μας, το οποίο θα αισθάνονται ως δική τους ιδιοκτησία, για να το αγκαλιάσουν και να το υπηρετήσουν.

Πώς κρίνετε τα πρώτα δείγματα σε σχέση με τις επενδύσεις και πότε πιστεύετε ότι θα μπορέσει η χώρα να φτάσει σε ρυθμούς ανάπτυξης 4%, όπως έθετε ως στόχο και προεκλογικά η Ν.Δ.;

Το πρόβλημα στην υλοποίηση επενδύσεων στην Ελλάδα είναι πολυπαραγοντικό. Αφορά στην πολυνομία και την κακονομία που ταλανίζει τη χώρα από δεκαετίες, τη γραφειοκρατία και την έλλειψη ψηφιακής οργάνωσης του κράτους και, ενίοτε, την παρωχημένη και ιδεοληπτική αντίληψη ότι οποιαδήποτε ιδιωτική πρωτοβουλία εξ ορισμού υπονομεύει το δημόσιο συμφέρον. Σκοπός της κυβέρνησης είναι να εξαλείψει τα προβλήματα στη βάση τους δημιουργώντας ένα νέο ορθολογικό και διαφανές πλαίσιο που θα κινητροδοτεί την ιδιωτική πρωτοβουλία. Ηδη σε ενάμιση μήνα έχουν αρθεί σημαντικοί ρυθμιστικοί περιορισμοί που αφορούν στην εμβληματική επένδυση του Ελληνικού και υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον από επενδυτές για την τοποθέτηση κεφαλαίων στη χώρα μας που θα φέρουν νέες και καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας. Το πιο σημαντικό όμως είναι ότι δημιουργείται ένα κλίμα εμπιστοσύνης των πολιτών και των επενδυτών ότι με σταθερά βήματα οδεύουμε σε ένα σταθερό επενδυτικό περιβάλλον. Στο πλαίσιο αυτό θεωρώ ρεαλιστικό τον στόχο για ρυθμό ανάπτυξης 4% εντός της τρέχουσας κυβερνητικής θητείας.

Ποιες νομοθετικές πρωτοβουλίες προγραμματίζει η κυβέρνηση για το επόμενο χρονικό διάστημα;

Ηδη βρίσκεται στη Βουλή και πρόκειται άμεσα να ψηφιστεί το νομοσχέδιο το οποίο αφορά στην ενσωμάτωση της ενωσιακής οδηγίας για την προστασία των προσωπικών δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα. Η ενσωμάτωση εκκρεμούσε ήδη από έτους με αποτέλεσμα, λόγω της ολιγωρίας αυτής, να μας επιβληθεί σοβαρή οικονομική κύρωση εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που επαυξάνεται για κάθε μέρα καθυστέρησης. Εντός του Σεπτεμβρίου θα έρθουν στη Βουλή δύο μεγάλα νομοσχέδια, το αναπτυξιακό και το φορολογικό. Τα νομοσχέδια αυτά αφενός κωδικοποιούν υφιστάμενες διάσπαρτες διατάξεις και αφετέρου εισφέρουν νέα καινοτόμα εργαλεία στα δύο αυτά μεγάλα κεφάλαια της πολιτικής μας.

ΓΙΑ ΤΟ ΕΚΛΟΓΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ

θα πρέπει να συνδυάζει εύλογη αντιπροσώπευση και κυβερνησιμότητα

Εχετε δεσμευθεί ως κυβέρνηση για την κατάργηση της απλής αναλογικής. Τι θα κάνετε, όμως, προκειμένου να υπάρξει και ευρύτερη συναίνεση για τον νέο εκλογικό νόμο;

Το εκλογικό σύστημα θα πρέπει να συνδυάζει δύο στόχους: την εύλογη αντιπροσώπευση και την κυβερνησιμότητα της χώρας. Η απλή αναλογική υπηρετεί το πρώτο αλλά εξουδετερώνει εντελώς το δεύτερο και είναι ιστορικά εντελώς έξω από τη δική μας πολιτική φιλοσοφία. Η κυβέρνηση, διά του αρμόδιου υπουργού Εσωτερικών, θα καταθέσει εντός των επόμενων μηνών ένα σχέδιο νέου εκλογικού συστήματος, το οποίο θα συναιρεί αντιπροσωπευτικότητα και κυβερνησιμότητα. Θεωρώ ότι οι πολιτικές δυνάμεις του τόπου θα επιδείξουν υψηλή ευθύνη, ώστε μέσα από τη διαβούλευση που θα υπάρξει πριν από την κατάθεση του νομοσχεδίου να διαμορφωθεί ευρύτερη συναίνεση για το κρίσιμο αυτό ζήτημα για το πολίτευμα. Εκ παραλλήλου θα έρθει στη Βουλή και το νομοσχέδιο που θα διευκολύνει την ψήφο των εκτός επικρατείας εκλογέων, το οποίο συνιστά ένα απολύτως ώριμο αίτημα της κοινωνίας και, δυστυχώς, παρέμεινε ανενεργό παρά τις επίμονες προσπάθειες που κατέβαλε η σημερινή πλειοψηφία ως αντιπολίτευση με την κατάθεση σχετικών προτάσεων νόμων.

Η διαδικασία της συνταγματικής αναθεώρησης πότε θα ξεκινήσει;

Εως το τέλος Σεπτεμβρίου θα εκκινήσει η διαδικασία της συνταγματικής αναθεώρησης με προοπτική να ολοκληρωθεί έως το τέλος του έτους. Δυστυχώς, η προηγούμενη προτείνουσα Βουλή υπερψήφισε μόνο έναν μικρό αριθμό αναθεωρητέων διατάξεων, μολονότι η Νέα Δημοκρατία, ως αντιπολίτευση τότε, είχε καταθέσει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο μεγάλων συνταγματικών τομών που θα λειτουργούσαν ως γνήσια επανεκκίνηση της Πολιτείας. Με τον τρόπο αυτό χάθηκε μια μεγάλη ευκαιρία για ευρεία συνταγματική αναθεώρηση. Εστω, πάντως, και στο περιορισμένο πλαίσιο που έχει τεθεί, η κοινοβουλευτική πλειοψηφία θα επιχειρήσει να αξιοποιήσει όλες τις δυνατότητες για τον εκσυγχρονισμό του συνταγματικού μας χάρτη.

ΓΙΑ ΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ

Προετοιμαστήκαμε εξαιρετικά καλά και ασυνήθιστα για τα πολιτικά μας ήθη

Ποιος ο απολογισμός αυτών των πρώτων εβδομάδων της νέας κυβέρνησης; Ταχύτητα σίγουρα υπήρξε, συνδυάζεται όμως μέχρι τώρα με την αναγκαία αποτελεσματικότητα; Είστε ικανοποιημένος από τα πρώτα δείγματα λειτουργίας στην πράξη του «επιτελικού κράτους»;

Εκτιμώ ότι υπήρχε ήδη πριν από την ανάληψη της διακυβέρνησης εξαιρετικά καλή και ασυνήθιστη για τα πολιτικά μας ήθη προετοιμασία τόσο στο επίπεδο της στελέχωσης του κρατικού μηχανισμού όσο και στο επίπεδο των νομοθετικών πρωτοβουλιών. Αυτό φάνηκε ήδη από τον πρώτο μήνα της διακυβέρνησης, με την ολοκλήρωση πολιτικών γεγονότων τα οποία στις προηγούμενες διακυβερνήσεις χρειάστηκαν 6 μήνες ή και περισσότερο. Η λογική ήταν ότι, υπό τις παρούσες συνθήκες, ήταν αναγκαία η αστραπιαία αντίδραση ώστε να αναστραφεί το αρνητικό κλίμα που είχε δημιουργηθεί. Δεν αισθάνομαι, παρά ταύτα, ότι υπήρξαν σφάλματα σημαντικής κλίμακας. Για δε το επιτελικό κράτος, το οποίο αποτελεί το πιο σοβαρό εκσυγχρονιστικό βήμα για μια λειτουργική Πολιτεία, στο πρότυπο των σύγχρονων πολιτικών συστημάτων ώριμων δημοκρατιών, ήδη έχει επέλθει μία πολιτική ευταξία και έχουν καθιερωθεί συγκροτημένες δομές, οι οποίες θα αναδειχθούν ακόμη περισσότερο προϊούσης της κυβερνητικής θητείας.

Στο ζήτημα της Σαμοθράκης η αξιωματική αντιπολίτευση εξακολουθεί πάντως να σας καταλογίζει «ολιγωρία». Τι απαντάτε;

Στον σύντομο χρόνο της κυβερνητικής θητείας υπήρξαν θέματα τα οποία ήταν εξαιρετικά σοβαρά και έχρηζαν άμεσης αντίδρασης, όπως η διατήρηση εύφλεκτων και επικίνδυνων υλικών στο Μάτι, ο αυξημένος περίπου κατά 30% σε σχέση με πέρυσι αριθμός πυρκαγιών και τα ζητήματα που αφορούσαν στις ακτοπλοϊκές συνδέσεις, ιδίως της Σαμοθράκης. Ειδικά για το τελευταίο αυτό ζήτημα, που βεβαίως συνδεόταν και με γεγονότα υπεράνω της δυνατότητας επιρροής της κυβέρνησης, όπως η θέση εκτός λειτουργίας εντός του θέρους και σχεδόν ταυτόχρονα των δύο πλοίων που εξυπηρετούσαν τη γραμμή και το απαγορευτικό απόπλου. Δεδομένων των συνθηκών εκτιμώ ότι υπήρξαν γρήγορα αντανακλαστικά για τη μεταβατική διαχείριση του προβλήματος, ενώ στις συσκέψεις που έγιναν σε επίπεδο διυπουργικό και τοπικής κοινωνίας υιοθετήθηκε συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα δράσεων, ώστε να υπάρξει οριστική αποκατάσταση της ακτοπλοϊκής σύνδεσης του νησιού. Γενικά η στάση της παρούσας διακυβέρνησης είναι ότι προτιμότερη αντίδραση είναι η προληπτική μέσω της χάραξης συγκροτημένων εμπροσθοβαρών δημόσιων πολιτικών και όχι μόνο η αποσπασματική διαχείριση κρίσεων.

Θα διασφαλίσουμε βιώσιμη ανάπτυξη προς όφελος των επερχόμενων γενεών

Εχοντας πλήρη εικόνα της κατάστασης στην οποία βρισκόταν η χώρα όταν συντελέστηκε η πολιτική αλλαγή, υπάρχουν τομείς στους οποίους αισθάνεστε ότι τελικά παραλάβατε αυτό που λέμε «καμένη γη»;

Είναι εντελώς αντίθετο στη δική μου κοσμοθεωρία να επικαλούμαι παρελθόντα προβλήματα για να μετριάσω το επίπεδο της προσωπικής μου ευθύνης. Ανεξαρτήτως του εάν υπήρξαν ζητήματα κακής πολιτικής διαχείρισης ή ακόμη και επιμέρους θέματα που μπορεί να υπονόμευσαν την επόμενη διακυβέρνηση, εκείνο που έχει σήμερα αξία για τον πολίτη και την κοινωνία είναι να κοιτάξουμε μπροστά και να διαμορφώσουμε τις συνθήκες έτσι ώστε η πατρίδα μας να πορευθεί μέσα σε ένα καλύτερο και πιο δημιουργικό περιβάλλον. Οι πολίτες δεν πρόκειται να μας κρίνουν σε σχέση με παρελθούσες κυβερνήσεις αλλά σε σχέση με το δικό μας έργο για την ανόρθωση της οικονομίας και την αποκατάσταση της κοινωνικής συνοχής. Με το βλέμμα σε αυτούς τους στόχους θα υπηρετήσουμε την πατρίδα και τους Ελληνες εντός και εκτός της χώρας μας και θα διασφαλίσουμε τη βιώσιμη ανάπτυξη προς όφελος των επερχόμενων γενεών.

 

Από την έντυπη έκδοση 

Copy link
Powered by Social Snap