ΟΥΔΕΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ

Τα 6 ερωτήματα του Μητσοτάκη για την ρύπανση στον Σαρωνικό που δεν απάντησε ο Κουρουμπλής

21/09/17 • 08:50 | UPD 21/09/17 • 09:57

Με ύβρεις, ψέματα και δηλώσεις του τύπου «όσο μου το ζητάτε εγώ δεν παραιτούμαι» ο υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής προσπάθησε (χθες στη Βουλή) να αποφύγει να δώσει απαντήσεις στα καίρια ερωτήματα που του έθεσε ο πρόεδρος της Ν.Δ. Κυριάκος Μητσοτάκης για το θέμα της ρύπανσης στον Σαρωνικό.

Ο κ. Μητσοτάκης στην Επιτροπή Περιβάλλοντος της Βουλής, με στοιχεία και επιχειρήματα, απογύμνωσε την επικοινωνιακή στρατηγική της κυβέρνησης ότι «όλα έγιναν καλά». Μεταξύ άλλων, αποκάλυψε έγγραφο του ευρωπαϊκού οργανισμού EMSA, σύμφωνα με το οποίο το υπουργείο Ναυτιλίας καθυστέρησε τέσσερις(!) ολόκληρες ημέρες να ζητήσει τη βοήθεια του ειδικού αντιρρυπαντικού πλοίου που βρίσκεται στο Αιγαίο για την αντιμετώπιση τέτοιων ατυχημάτων. Κατέδειξε ότι ο κ. Κουρουμπλής, αντί να σπεύσει αμέσως από το Λονδίνο όπου βρισκόταν για να εποπτεύσει και να συντονίσει ο ίδιος τις επιχειρήσεις, προτίμησε τη βρετανική ατμόσφαιρα!

Ο πρόεδρος της Ν.Δ. τόνισε ότι «με όσα υποστηρίζουν οι υπουργοί της κυβέρνησης αισθάνομαι ότι ή δεν έχουν συναίσθηση της έκτασης του προβλήματος και του μεγέθους της οικολογικής καταστροφής ή συνειδητά προσπαθούν να το υποβαθμίσουν, προκειμένου να δικαιολογήσουν τις δικές τους αβλεψίες και αστοχίες και το τι προκάλεσε αυτό το ναυάγιο» και έθεσε τα εξής ερωτήματα:

1. Γιατί δόθηκαν δύο παρατάσεις του αξιόπλοου του «Αγία Ζώνη ΙΙ» από την Επιθεώρηση Πλοίων μέσα στο καλοκαίρι, ενώ το πλοίο βρισκόταν εντός του Σαρωνικού και ήταν πολύ εύκολο να περιέλθει στην προβλεπόμενη τακτική επιθεώρηση; Τι ακριβώς έγινε εκεί; Υπάρχουν ευθύνες συγκεκριμένες; Εχουν διερευνηθεί; Και αν ναι, τι εξηγήσεις έχετε να δώσετε για το γεγονός ότι ένα πλοίο, το οποίο ξεκάθαρα αποδεικνύεται ότι δεν έπρεπε να πλέει, είχε αξιόπλοο από τις υπηρεσίες του υπουργείου στο οποίο εσείς ο ίδιος προΐστασθε;

2. Τι ακριβώς έγινε τις κρίσιμες ώρες από τη στιγμή που έγινε γνωστό στο υπουργείο το ναυάγιο μέχρι την κινητοποίηση όλων των αρμόδιων φορέων -δημόσιων και ιδιωτικών- για να περιοριστεί η έκταση της φυσικής καταστροφής;

Εγγραφο του ευρωπαϊκού οργανισμού EMSA αποδεικνύει την κατά τέσσερις μέρες καθυστέρηση αντίδρασης του υπουργείου Ναυτιλίας. ΕΔΩ

3. Στις 5 Μαρτίου 2012, στον Κόλπο της Ελευσίνας, βούλιαξε το δεξαμενόπλοιο «Α1», αντίστοιχου μεγέθους περίπου με το «Αγία Ζώνη ΙΙ», που κουβαλούσε περίπου την ίδια ποσότητα πετρελαίου. Τι έγινε τότε και δεν είχαμε αντίστοιχη ρύπανση και τι έγινε διαφορετικά αυτή τη φορά; Γιατί τότε ελέγχθηκε το πρόβλημα και τώρα δεν ελέγχθηκε;

4. Μια προσωπική ερώτηση που δείχνει ότι υποτιμήσατε την κατάσταση, γι’ αυτό και πέρασαν τρεις ημέρες για να κινητοποιηθείτε ουσιαστικά και να ενημερώσετε τους αρμόδιους φορείς: Γιατί αργήσατε, κύριε υπουργέ, τρεις ημέρες να γυρίσετε από το Λονδίνο; Τι είχατε τόσο σημαντικό να κάνετε στην αγγλική πρωτεύουσα το οποίο σας υποχρέωσε να καθίσετε εκεί και να μην επιστρέψετε άμεσα για να προΐστασθε, ως οφείλετε, των υπηρεσιών συντονισμού και απορρύπανσης;

5. Γιατί καθυστερήσατε τέσσερις μέρες να ζητήσετε τη βοήθεια του EMSA έτσι ώστε το πλοίο «AKTAIΑ», το οποίο βρίσκεται στο Αιγαίο ακριβώς για αυτό το λόγο, να παρέχει υπηρεσίες απορρύπανσης; Το δελτίο του EMSA είναι σαφές και σας το καταθέτω. Το ναυάγιο έγινε στις 9 Σεπτεμβρίου και «On 13 September, the Greek authorities requested the mobilisation of the Aktea». Λοιπόν, κάποιος λέει ψέματα, κ. υπουργέ. Λοιπόν, ή ο EMSA λέει ψέματα ή εσείς (Ο κ. Μητσοτάκης, καταθέτοντας στα πρακτικά της Επιτροπής και το σχετικό δελτίο του EMSA, απευθυνόμενος στον υπουργό είπε: «κ. Κουρουμπλή, μεταξύ εσάς και του EMSA, πιστεύω τον EMSA. Δυστυχώς ψεύδεστε, κ. υπουργέ»).

Κατά την προσφιλή τακτική στον ΣΥΡΙΖΑ, ο υπουργός προσπάθησε να ρίξει τις ευθύνες σε άλλους… συντρόφους του

6. Γνωρίζετε τη διεθνή σύμβαση για την ίδρυση διεθνούς κεφαλαίου για την αποζημίωση ζημιών ρύπανσης; Εχετε κινητοποιηθεί; Εχει φτιαχτεί τοπικό γραφείο, όπως προβλέπει η διεθνής σύμβαση, προκειμένου όλοι όσοι θίγονται από αυτή τη μεγάλη περιβαλλοντική καταστροφή να προσέλθουν και να διεκδικήσουν αποζημιώσεις; Ή μήπως με αυτά τα οποία κάνετε και αυτά τα οποία λέτε, φορτώνοντας όλο το βάρος της ευθύνης στην εταιρία, υπονομεύετε τη δυνατότητα διεκδίκησης αποζημίωσης από το Διεθνές Ταμείο;

Τα έξι αυτά καυτά ερωτήματα που «ακτινογραφούν» την ανικανότητα και επιπολαιότητα που επιδείχθηκε προκάλεσαν πανικό στον κ. Κουρουμπλή, που άρχισε να διακόπτει τον κ. Μητσοτάκη και να εκτρέπεται σε προσωπικές ύβρεις, του τύπου «αυτά είναι μητσοτακέικα ψέματα».

Ο πρόεδρος της Ν.Δ. σήκωσε το γάντι και σε έντονο ύφος απάντησε: «Τρεις μέρες στο Λονδίνο ήσασταν και δεν επιστρέφατε πίσω. Σαν δεν ντρέπεστε λίγο! Κατανοώ απόλυτα τον εκνευρισμό σας, ήδη θα έπρεπε να είχατε παραιτηθεί. Είστε υπεύθυνος γι’ αυτό το πρόβλημα και δεν ντρέπεστε λίγο, αλλά κυκλοφορείτε με τέτοιο θράσος. Υπόλογος είστε εδώ. Αν είχατε τη στοιχειώδη πολιτική αξιοπρέπεια θα έπρεπε να έχετε παραιτηθεί. Σας κρίνουν οι πολίτες. Εσάς και τον πρωθυπουργό που σας κρατάει στη θέση σας, με τόσο μεγάλη… αποτελεσματικότητα που είχατε». Και πρόσθεσε: «Λέτε για καλό συντονισμό. Πότε ενημερώθηκαν πραγματικά οι δήμαρχοι; Δεν γνωρίζατε ότι είχε διαφύγει κάποια κηλίδα και υπήρχε σοβαρός κίνδυνος για τις ακτές του Σαρωνικού; Λέτε συνέχεια ψέματα. Την Πέμπτη που πήγα στην περιοχή είδα πανικόβλητους δημάρχους, είδα ιδιωτικές υπηρεσίες να παρέχουν υπηρεσίες απορρύπανσης, χωρίς να υπάρχει κάποια κεντρική χαρτογράφηση των πραγματικών εστιών ρύπανσης». Και κατέληξε: «Τα ερωτήματα αυτά είναι αμείλικτα, ειδικά για το ζήτημα του EMSA. Εάν αποδειχθεί ότι είναι ακριβές ότι ζητήσατε την υποστήριξη του EMSA στις 13 Σεπτεμβρίου, όπως λέει το δελτίο Τύπου, οφείλετε, εδώ και τώρα, να υποβάλετε την παραίτησή σας».

Ο υπουργός, προσπαθώντας να μαζέψει τα αμάζευτα, εκτέθηκε ακόμα περισσότερο. Αρχικά φώναζε από τα κυβερνητικά έδρανα: «Θα σας πω γιατί ήμουν στο Λονδίνο και θα μου ζητήσεις συγνώμη» και λίγο αργότερα: «Δεν μπορώ να σας πως γιατί ήμουν στο Λονδίνο γιατί είναι πολύ υψηλού εθνικού ενδιαφέροντος θέμα»!

Σε ό,τι αφορά στο ερώτημα γιατί δεν ζητήθηκε από το υπουργείο Ναυτιλίας αμέσως η συνδρομή του ειδικού απορρυπαντικού πλοίου του ΕMSA, ο κ. Κουρουμπλής ουσιαστικά επιβεβαίωσε την καθυστέρηση των τεσσάρων ημερών ισχυριζόμενος όμως ότι «το πλοίο απουσίαζε σε άλλη αποστολή και επέστρεψε στην περιοχή στις 13 Σεπτεμβρίου και ήταν διαθέσιμο, οπότε και έγινε το σχετικό αίτημα».

Αίσθηση προκάλεσε και ο τρόπος με τον οποίο ο υπουργός θέλησε να πετάξει από πάνω του τις ευθύνες και να τις φορτώσει σε άλλους… λέγοντας: «Κύριε Μητσοτάκη, εντάξει να έχετε προσωπικό μένος μαζί μου, αλλά όχι σε τέτοιο βαθμό που να τα καταλογίζετε όλα σε μένα, όταν ξέρετε ότι την ευθύνη για αυτά δεν την έχει η πολιτική ηγεσία, είναι το μόνο υπουργείο που δεν την έχει η πολιτική ηγεσία. Μου φορτώνετε πράγματα που δεν είναι έτσι και αυτό δεν είναι ηθικό…».

Γιάννης Απέργης
japergis@e-typos.com
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου