Κατ’ αρχάς, σε σχέση με την επαναφορά του μέτρου, που έτρεξε πέρυσι, για μειώσεις τιμών σε περίπου 1.000 κωδικούς βασικών προϊόντων, είναι σε εξέλιξη η προετοιμασία από την πλευρά της βιομηχανίας, για να δουν και οι εκπρόσωποι των σούπερ μάρκετ, με τη σειρά τους, σε ποια καταναλωτικά αγαθά θα μπορέσουν, τελικά, να μειώσουν τις τιμές.
Οι καταναλωτικές ανάγκες δεν έχουν αλλάξει από πέρυσι. Οπότε δεν αναμένονται εκπλήξεις στις κατηγορίες των αγαθών. «Οτιδήποτε μπαίνει στο καλάθι του νοικοκυριού μπορεί να συμπεριληφθεί στην πρωτοβουλία, κυρίως όμως τα τυποποιημένα προϊόντα, διότι η βιομηχανία παράγει -κατά βάση- τυποποιημένα τρόφιμα», σημείωσε στον «Ε.Τ.» αρμόδιο στέλεχος του Υπουργείου Ανάπτυξης (ΥΠΑΝ). Οπως εξήγησε, τα νωπά προϊόντα έχουν πολύ διαφορετική δομή αγοράς. Δεν μπορούν να γίνουν αποθέματα και είναι γρήγορο το πέρασμα από την παραγωγή στην κατανάλωση. Αντιθέτως, στα τυποποιημένα προϊόντα, όπου υπάρχει η δυνατότητα αποθήκευσης, οι δυνατότητες είναι περισσότερες.
Σε κάθε περίπτωση, η γενική κατεύθυνση από την ηγεσία του ΥΠΑΝ είναι να κάνουν μειώσεις τιμών σε όσο το δυνατόν περισσότερα προϊόντα είναι εφικτό.
Στο μεταξύ, σε προϊόντα όπως το κακάο και το μοσχαρίσιο κρέας, όπου οι ανατιμήσεις είναι διεθνείς και έχουν διαρκέσει για μεγάλο χρονικό διάστημα γίνονται προσπάθειες συγκράτησης των τιμών, γιατί και η αγορά από την πλευρά της δεν θέλει να χάσει πελάτες.
Παράλληλα, μέσα στις επόμενες εβδομάδες θα είναι έτοιμη μία ψηφιακή εφαρμογή (app), ώστε κάθε καταναλωτής να μπορεί από το κινητό του να στέλνει μια φωτογραφία και να κάνει την καταγγελία του.
Στην παρούσα φάση στο ΥΠΑΝ κάνουν όλα τα απαραίτητα δοκιμαστικά για να εντοπίσουν πιθανά σφάλματα που ενδέχεται να βγάλει η εφαρμογή.
Η πρωτοβουλία θα αφορά καταγγελίες για καταναλωτικά αγαθά, π.χ. σχετικές με ταμπελάκια, πλαστικά καλαμάκια μιας χρήσης, αθέμιτες εμπορικές πρακτικές, κ.λπ. Διευκρινίζεται πως δεν θα περιλαμβάνει καύσιμα και αλκοολούχα ποτά, καθώς τα συγκεκριμένα προϊόντα τα ελέγχει η ΑΑΔΕ. Σε κάθε περίπτωση, θα φαίνονται ξεκάθαρα οι θεματικές για τις οποίες θα μπορεί κανείς να γράψει την καταγγελία του.
Υπενθυμίζεται πως, ήδη, οι καταναλωτές που θεωρούν πως έχουν εξαπατηθεί, εντοπίζοντας πλασματικές εκπτώσεις μπορούν να υποβάλουν την καταγγελία τους στην εξειδικευμένη, ηλεκτρονική διεύθυνση του ΥΠΑΝ (https://kataggelies.mindev.gov.gr/. Για καταγγελίες και περισσότερες πληροφορίες μπορούν να καλούν, επίσης, στο τετραψήφιο 1520.
Ακόμη, μέσα στο φθινόπωρο αναμένεται να εκκινήσει η πρωτοβουλία που αφορά στη δυνατότητα δημιουργίας λαϊκών αγορών αποκλειστικά για παραγωγούς. Η νομοθετική ρύθμιση που θα φέρει το ΥΠΑΝ δεν θα είναι δεσμευτική. Οι δήμοι, μετά την έκδοση της ρύθμισης, θα πρέπει να βγάλουν απόφαση για τη διαδικασία που θα ακολουθηθεί.
Από το υπουργείο κάνουν λόγο για ένα μέτρο που μπορεί να συμβάλει στην ενίσχυση του ανταγωνισμού, άρα στη βελτίωση της ποιότητας, αλλά και των τιμών των προϊόντων.
Σήμερα στην Ελλάδα λειτουργούν 1.530 λαϊκές αγορές, με 7.309 παραγωγούς και 5.753 εμπόρους.

