Με τον τρόπο αυτόν, τα νοικοκυριά θα μπορούν να βλέπουν αν οι τιμές που καλούνται να πληρώσουν στο Ταμείο είναι όντως αποτέλεσμα των υψηλών τιμών παραγωγού ή πρόκειται για κερδοσκοπικά παιχνίδια των επιχειρήσεων.
Οπως δήλωσε χθες σε τηλεοπτική του συνέντευξη ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος, «παρατηρώντας προϊόντα, στα οποία κατά καιρούς υπάρχουν ανατιμήσεις, οι οποίες δεν δικαιολογούνται, τα σούπερ μάρκετ και γενικά το λιανεμπόριο θα υποχρεωθούν κάτω από την τιμή πώλησης να αναγράφουν την αρχική τιμή του προϊόντος, στον τόπο παραγωγής του». «Το κέρδος είναι θεμιτό, αλλά όταν ξεφεύγει και είναι αδικαιολόγητα υψηλό, τότε
θα φαίνεται στην πινακίδα και θα μπορεί ο πολίτης να αποφασίζει για το τι είναι καλύτερο να κάνει», προσέθεσε ο κ. Θεοδωρικάκος: «Με αυτόν τον τρόπο, ο πολίτης θα είναι ενημερωμένος. Πιστεύω στον ενημερωμένο πολίτη. Πιστεύω στο πραγματικό καταναλωτικό κίνημα, όχι σε αυτούς που περιφέρονται για να κάνουν κομματική προπαγάνδα. Σε αυτούς που βοηθούν να δώσουμε μάχη ως κοινωνία να μειώνονται οι τιμές».
Το μοσχαρίσιο κρέας
Για παράδειγμα, τους τελευταίους μήνες η τιμή του μοσχαρίσιου κρέατος έχει εκτιναχθεί ακόμα και στα 18-20 ευρώ το κιλό, ως αποτέλεσμα της ευρωπαϊκής συμφωνίας για την πράσινη μετάβαση, δημιουργώντας ερωτήματα αν, εκτός από την αύξηση των τιμών του κτηνοτρόφου, κάποιοι μπορεί να εκμεταλλευτούν τη συγκυρία για να αποκομίσουν μεγαλύτερα κέρδη. Υποχρεώνοντας τα σούπερ μάρκετ να αναγράφουν στο ταμπελάκι και τις δύο τιμές, θεωρείται σχεδόν βέβαιο ότι οι ανατιμήσεις θα είναι πιο λελογισμένες, συγκρατώντας έτσι το κόστος του καλαθιού.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το μέτρο αυτό δεν θα είναι μόνιμο, ώστε να μην επιβαρύνονται και οι επιχειρήσεις με πρόσθετα γραφειοκρατικά κόστη, αλλά θα λαμβάνεται σε περιόδους… κρίσεων, με την υπογραφή σχετικής Υπουργικής Απόφασης. Στην απόφαση αυτήν θα αναγράφονται τα προϊόντα, τα οποία θα πρέπει να έχουν το σχετικό ταμπελάκι με τις δύο τιμές, καθώς και το διάστημα για το οποίο θα είναι υποχρεωτική η σήμανσή τους. Κάθε φορά, δηλαδή, που θα υπάρχει κάποιος παράγοντας που οδηγεί προς τα πάνω τις τιμές, όπως για παράδειγμα η κλιματική κρίση ή το ενεργειακό κόστος, το υπουργείο Ανάπτυξης θα «παρεμβαίνει» εκδίδοντας τη σχετική Υπουργική Απόφαση.
Σημειώνεται ότι η πρωτοβουλία αυτή θα περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης για τη σύσταση της Ανεξάρτητης Αρχής Προστασίας του Καταναλωτή, που θα τεθεί σε διαβούλευση τις επόμενες μέρες και θα ψηφιστεί στη Βουλή προς τα τέλη Οκτωβρίου με αρχές Νοεμβρίου.
Η ΑΛΛΗ ΠΛΕΥΡΑ
Εκπρόσωποι των σούπερ μάρκετ, μιλώντας στον «Ε.Τ.», εμφανίζονται κατ’ αρχάς αντίθετοι με αυτό το μέτρο, τονίζοντας ότι υπονομεύει τον ανταγωνισμό και ότι από τη βιομηχανία έως το ράφι μεσολαβούν άλλα κόστη που αυξάνουν την τελική τιμή, όπως για παράδειγμα τα μεταφορικά, τα logistics, η μισθολογική δαπάνη κ.λπ. Ωστόσο, αναμένουν να δουν πώς θα εφαρμοστεί το μέτρο και στην πράξη.
ΦΟΥΛ ΕΛΕΓΧΟΙ
Ο κ. Θεοδωρικάκος υπενθύμισε πως για τέσσερις μήνες η Ελλάδα είχε αρνητικό πληθωρισμό στα τρόφιμα. Τώρα είναι στο 1,4%, που είναι ο δεύτερος μικρότερος πληθωρισμός τροφίμων στην ευρωζώνη. Παράλληλα, δεσμεύτηκε πως «οι έλεγχοι θα συνεχιστούν. Δεν υπάρχει καμία περίπτωση να σταματήσουν», είπε, αναφέροντας ακόμη: «Εχουν πολλαπλασιαστεί οι έλεγχοι, έχουν μπει πολύ αυστηρά πρόστιμα για παραβιάσεις του Κώδικα Δεοντολογίας ή του πλαφόν κέρδους, που ίσχυε μέχρι τις 30 Ιουνίου του 2025».
| Μεγάλες αυξήσεις μειώσεις τιμών Σεπτέμβριος 2025 | |
| Αυξήσεις | |
| Σοκολάτες κ προΊόντα σοκ. | 22,20% |
| Καφές | 19,80% |
| Εισιτήρια αεροπλάνου | 12,50% |
| Ενοίκια κατοικιών | 9,90% |
| Κρεάτα | 8,40% |
| Μειώσεις | |
| Ελαιόλαδο | 47,10% |
| Πετρέλαιο Θέρμανσης | 12,90% |
| φυσικό αέριο | 10,20% |
| Ξενοδοχεία | 9,20% |
| Σαλτσες – καρυκεύματα | 6,80% |

