Συγκεκριμένα, σύμφωνα με δημοσκόπηση της εταιρείας Marc για την εφημερίδα Real News, (συνημμένη) οι ερωτηθέντες δηλώνουν σύμφωνοι με τα πρόστιμα που επέβαλε η ΔΙΜΕΑ σε δύο σούπερ μάρκετ για παραβίαση του πλαφόν κέρδους -όπως ίσχυε μέχρι τον περασμένο Ιούνιο- και του κώδικα δεοντολογίας που έχει τεθεί σε ισχύ από την ‘Ανοιξη.

Ως «σίγουρα θετικά» τοποθετείται το 74,1% των ερωτηθέντων και «μάλλον θετικά» δηλώνει το 23%. Θετικοί είναι οι πολίτες και στην ίδρυση της νέας αρχής προστασίας του καταναλωτή και εποπτείας της αγοράς.

Ακόμη, κρίνεται «θετικά» και «μάλλον θετικά» από το 33,4% και 30,1% αντίστοιχα.
Σούπερ Μάρκετ: «Γκάζι» στην εθελοντική μείωση τιμών κατά 5% – Πώς θα γίνει, σε ποια προϊόντα και ποιο το όφελος [πίνακας]
Επισημαίνεται ότι το νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης για τη νέα αρχή είναι έτοιμο και σύντομα θα κατατεθεί στη Βουλή για να ξεκινήσει η δημόσια διαβούλευση. Επίσης, πηγές του υπουργείου Ανάπτυξης δηλώνουν ότι οι έλεγχοι στην αγορά για την εφαρμογή του κώδικα δεοντολογίας συνεχίζονται.
Στη σκιά των βαρύτατων προστίμων, ύψους άνω των 2,2 δισ. ευρώ, που επέβαλε το υπουργείο Ανάπτυξης σε δύο μεγάλες αλυσίδες του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων, προμηθευτικές εταιρίες και σούπερ μάρκετ «γράφουν και σβήνουν» τα προϊόντα που θα ενταχθούν στην πρωτοβουλία της εθελοντικής μείωσης τιμών, που θα αρχίσει να τρέχει το πρώτο δεκαπενθήμερο του Οκτωβρίου.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η μείωση θα γίνει με βάση την τιμή τιμοκαταλόγου και όχι τη χαμηλότερη τιμή των τελευταίων 30 ημερών, όπως προβλέπει ο Κώδικας Δεοντολογίας, καθώς η τιμή δεν είναι ίδια σε όλες τις αλυσίδες, ενώ με επιπλέον έκπτωση θα συμμετέχουν και τα σούπερ μάρκετ.
«Αν ένα πακέτο μακαρόνια κοστίζει 1 ευρώ και η έκπτωση της εταιρίας είναι 5%, η τιμή του θα διαμορφωθεί στα 0,95 ευρώ. Αυτή αποτελεί τη βάση και από εκεί πέρα η κάθε αλυσίδα πάνω σε αυτήν την τιμή θα κάνει τη δική της έκπτωση, ώστε να είναι ανταγωνιστική», αναφέρει στον «Ε.Τ.» κορυφαίο στέλεχος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων.
Μικρά περιθώρια
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Ενωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας, Αριστοτέλης Παντελιάδης, μιλώντας πριν από λίγες ημέρες σε εκδήλωση της ΕΣΕΕ, ανέφερε ότι το λιανεμπόριο θέλει να βοηθήσει και σε συνεργασία με τις προμηθευτικές επιχειρήσεις θα μειωθούν οι τιμές, ωστόσο έκανε λόγο για ένα ακόμα παρεμβατικό μέτρο. «Δεν θεωρώ ότι υπάρχουν περιθώρια για το σούπερ μάρκετ να επιδοτήσει κι άλλο τις τιμές. Ο ανταγωνισμός είναι εξαιρετικά έντονος, εκεί οφείλεται αυτή η χαμηλή κερδοφορία», τονίζοντας ότι το περιθώριο κέρδους του κλάδου είναι εξαιρετικά χαμηλό, μόλις 1,4%, όταν σε άλλες χώρες διαμορφώνεται στο 3%. «Στους ισολογισμούς φαίνεται ότι τα σούπερ μάρκετ δουλεύουν με ένα περιθώριο κερδοφορίας 1,4%. Αυτό, με απλά λόγια, σημαίνει ότι για κάθε 1 ευρώ που δίνεται στο σούπερ μάρκετ, τελικά τα κέρδη προ φόρων είναι 1,2 λεπτά», δήλωσε χαρακτηριστικά. Ωστόσο, η επιχειρηματολογία των σούπερ μάρκετ αφορά στα προ φόρων κέρδη και δεν προσμετρά το όφελος από άλλες επιχειρηματικές κινήσεις, όπως επενδύσεις ή εξαγορές, που τυχόν κάνουν.
Αν και ο στόχος που έχει θέσει το υπουργείο Ανάπτυξης για 1.000 κωδικούς μειωμένης τιμής φαίνεται αρκετά φιλόδοξος, δεδομένου ότι στην προηγούμενη φάση της η πρωτοβουλία περιλάμβανε 705 κωδικούς, πληροφορίες αναφέρουν ότι θα ενταχθούν και προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, καθώς πλέον σχεδόν 1 στα 3 προϊόντα που βάζουν οι καταναλωτές στο καλάθι τους είναι PL. Σε κάθε περίπτωση, στη λίστα θα περιλαμβάνονται κυρίως τυποποιημένα τρόφιμα, ζυμαρικά, όσπρια και ρύζι, κατεψυγμένα λαχανικά και πίτες, ελαιόλαδο, γαλακτοκομικά και τυροκομικά προϊόντα, σοκολατοειδή, αλλά και απορρυπαντικά, είδη προσωπικής υγιεινής και βρεφικές πάνες, ενώ εκτός αναμένεται να μείνουν κρέατα και οπωροκηπευτικά προϊόντα. Σε ό,τι αφορά το ποσοστό της μείωσης, η βάση θα αποτελεί το 5% και σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να φτάνει ακόμα και το 10%, ενώ πέρυσι άγγιζε ακόμα και το 14%.
Το όφελος
Σύμφωνα με έρευνα του «Ε.Τ.», ένα καλάθι με 23 βασικά προϊόντα που στην προηγούμενη φάση είχαν ενταχθεί στο μέτρο και τώρα κοστίζει 118,04 ευρώ, αν ληφθεί υπόψη ότι η τιμή σε όλα τα είδη θα υποχωρήσει κατά 5%. θα στοιχίζει 111,78 ευρώ.
Ενδεικτικά, γνωστή μάρκα εξαιρετικού παρθένου ελαιολάδου που κοστίζει 10,90 ευρώ το λίτρο στη 2η φάση εφαρμογής του μέτρου συμμετείχε με ποσοστό μείωσης 5%, αν η τιμή του μειωθεί πάλι στο ίδιο ποσοστό. θα πέσει στα 10,35 ευρώ.
Αντίστοιχα, αλεύρι για όλες τις χρήσεις με τιμή 1,80 ευρώ το κιλό, που τον περασμένο Οκτώβριο εντάχθηκε στην πρωτοβουλία με ποσοστά από 10% έως 12%, αν η βιομηχανία επιλέξει να ρίξει την τιμή έστω κατά 5%, θα κοστίζει 1,71 ευρώ.
Αντίστοιχα, μεγάλη εταιρία με κατεψυγμένα λαχανικά, στην προηγούμενη φάση, είχε εφαρμόσει έκπτωση 13%. Αν τώρα προχωρήσει σε μια μείωση 5%, οι μπάμιες θα πέσουν από τα 6,70 στα 6,37 ευρώ και οι αγκινάρες από τα 9,18 στα 8,72 ευρώ.
Στα γαλακτοκομικά προϊόντα οι μειώσεις ήταν ως επί το πλείστον της τάξεως του 5%-6%. Ετσι, στραγγιστό γιαούρτι μεγάλης γαλακτοβιομηχανίας από τα 3,83 ευρώ θα στοιχίζει 3,64 ευρώ και φέτα ΠΟΠ σε άλμη από τα 11,20 θα υποχωρήσει στα 10,64 ευρώ.
Σε ό,τι αφορά τα απορρυπαντικά και είδη προσωπικής υγιεινής, τα ποσοστά μειώσεων τιμών την προηγούμενη περίοδο εφαρμογής ήταν ακόμα μεγαλύτερα από τα τρόφιμα, καθώς ξεκινούσαν το 7%-8% και έφταναν μέχρι και το 14%. Σε περίπτωση, πάντως, που και τώρα συμμετάσχουν στο μέτρο έστω και με την ελάχιστη μείωση του 5%, μαλακτικό ρούχων γνωστής πολυεθνικής από τα 3,90 θα πέσει στα 3,70 ευρώ, απορρυπαντικό πλυντηρίου σε σκόνη από τα 9,68 στα 9,20 ευρώ και βρεφικές πάνες από τα 22,62 στα 21,47 ευρώ.
Αντίστοιχα, στα σαμπουάν, από τα 3,5 ευρώ, η τιμή του θα διαμορφωθεί στα 3,32 ευρώ, στα αφρόλουτρα από τα 2,75 στα 2,61 ευρώ και σε οδοντόκρεμα από τα 2,16 στα 2,05 ευρώ.
Σημειώνεται ότι στις τιμές αυτές δεν περιλαμβάνονται προσφορές, στις οποίες αρκετά συχνά προχωρούν οι βιομηχανίες προκειμένου να είναι ανταγωνιστικές και να διατηρήσουν ή και αυξήσουν τα μερίδια αγοράς τους.
Η παρέμβαση του υπουργού Ανάπτυξης
Αν και το υπουργείο Ανάπτυξης, μετά την πρόσκληση που απηύθυνε στις εταιρίες να μειώσουν εθελοντικά τις τιμές σε 1.000 προϊόντα, κρατά αποστάσεις και δεν εμπλέκεται στα διαδικαστικά ζητήματα εφαρμογής της πρωτοβουλίας, ο αρμόδιος υπουργός, Τάκης Θεοδωρικάκος, σε συνεντεύξεις που παραχώρησε, τόνισε ότι τα σούπερ μάρκετ θα πρέπει να επιδείξουν κοινωνική ευθύνη και να μειώσουν τις τιμές, περιορίζοντας το μεσοσταθμικό τους κέρδος. Μάλιστα, άφησε αιχμές για την κερδοφορία που παρουσιάζουν οι αλυσίδες του κλάδου, επισημαίνοντας ότι δεν είναι δυνατόν μια αγορά με τζίρο 12 δισ. ευρώ να έχει τόσο μικρά κέρδη.
Προϊόντα με μόνιμη μείωση τιμής
| ΠΡΟΪΟΝΤΑ | ΠΟΣΟΣΤΟ ΜΕΙΩΣΗΣ (προηγούμενη εφαρμογή 2024) | ΙΣΧΥΟΥΣΑ ΤΙΜΗ σε € | ΤΙΜΗ ΣΕ € ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΜΕΙΩΣΗ 5% |
| Τυρόπιτα στριφτή (800 γραμΜ.) | 5%-10% | 6,44 | 5,79 |
| Αβγά μεγάλα (εξάδα) | 8% | 1,95 | 1,85 |
| Ρύζι για πιλάφι | 12% | 3,20 | 3,04 |
| Ταχίνι (300 γραμμ.) | 8% | 4,74 | 4,5 |
| Εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο (1 λίτρο) | 5% | 10,90 | 10,35 |
| Αλεύρι για όλες τις χρήσεις (1 κιλό) | 10%-12% | 1,80 | 1,71 |
| Μπάμιες κατεψυγμένες (750 γραμμ.) | 13% | 6,70 | 6,37 |
| Αγκινάρες κατεψυγμένες (750 γραμμ.) | 13% | 9,18 | 8,72 |
| Στραγγιστό γιαούρτι (900 γραμμ.) | 5% | 3,83 | 3,64 |
| Φέτα ΠΟΠ σε άλμη (800 γραμμ.) | 6% | 11,20 | 10,64 |
| Μακαρόνια Νο10 | Εως 12% | 1,04 | 0,99 |
| Ψωμί τοστ (680 γραμμ.) | Εως 8% | 1,94 | 1,84 |
| Αλάτι (400 γραμμ.) | Εως 10% | 1,82 | 1,73 |
| Φρέσκο γάλα υψηλής παστερίωσης | Εως 7% | 2,06 | 1,96 |
| Σοκολάτα γάλακτος (100 γραμμ.) | Εως 11% | 2,48 | 2,36 |
| Φρέσκος χυμός ανάμικτος (1 λίτρο) | Εως 11% | 2,98 | 2,83 |
| Μαλακτικό ρούχων (60 μεζούρες) | Εως 14% | 3,90 | 3,70 |
| Απορρυπαντικό πλυντηρίου σκόνη (65 μεζούρες) | Εως 8% | 9,68
| 9,20 |
| Σαμπουάν (360 ml) | Εως 10% | 3,50 | 3,32 |
| Αφρόλουτρο (750 ml) | Εως 10% | 2,75 | 2,61 |
| Μπατονέτες (200 τεμάχια) | Εως 7% | 1,17 | 1,11 |
| Οδοντόκρεμα (75 γραμμ.) | Εως 8% | 2,16 | 2,05 |
| Βρεφικές πάνες (76 τεμάχια) | Εως 10% | 22,62 | 21,47 |
| ΣΥΝΟΛΟ | – | 118,04 | 111,78 |
*εφόσον εφαρμοστεί το μέτρο και η μείωση είναι η ελάχιστη δυνατή του 5%

