Το πρόγραμμα μέχρι τον Οκτώβριο περιλαμβάνει δημοφιλή νησιά των Κυκλάδων, του Βόρειου και του Νότιου Αιγαίου.
Παράλληλα, γίνονται ήδη έλεγχοι και θα συνεχιστούν για όλο το καλοκαίρι στις παραλίες της Αττικής, κυρίως τις ημέρες αιχμής, δηλαδή Παρασκευή έως Κυριακή, σε Αλιμο, Βάρκιζα, Σούνιο, Νέα Μάκρη, Λούτσα κ.λπ., ενώ οι ελεγκτές θα κατευθυνθούν, επίσης, προς τον Nόμο Κορινθίας, π.χ. σε Κιάτο, Ξυλόκαστρο, κ.λπ. – ήδη έχουν κάνει ένα πρώτο πέρασμα από το Λουτράκι.
Οι παραπάνω έλεγχοι -σε Αττική, Nομό Κορινθίας και νησιά- αφορούν, κατά κύριο, λόγο σε beach bars και γενικότερα σε επιχειρήσεις εστίασης κοντά σε παραλίες.
Οπως εξήγησε στέλεχος της ΔΙΜΕΑ στον «Ε.Τ.», έχουν επιδοθεί σε αγορανομικούς ελέγχους, δηλαδή αυτό που κοιτούν σε ένα κατάστημα εστίασης είναι πρωτίστως, να έχει τιμοκαταλόγους, που να ανταποκρίνονται σε αυτά που χρεώνει η επιχείρηση στους πελάτες.
Κοιτούν, επίσης, αν τα προσφερόμενα είδη είναι όντως αυτά που αναγράφονται στους τιμοκαταλόγους, «…κάποια ψάρια, για παράδειγμα, λένε ότι είναι κατεψυγμένα και τα πουλάνε ως φρέσκα, λένε ότι πρόκειται για φάβα Σαντορίνης και είναι φάβα από την Αφρική, ψάχνουμε τα τιμολόγια των προμηθειών που έχουν τα καταστήματα».
Προς το παρόν ελεγκτές δεν διαπιστώνουν έξαρση παραβάσεων, δηλαδή το ποσοστό αυτών κυμαίνεται περίπου όσο πάντα, στα επίπεδα του 15%-20%.
Βέβαια, στα νησιά αναμένουν να «τσιμπήσουν» τα ποσοστά της παραβατικότητας. «Κάθε επιχείρηση με ομπρέλες και ξαπλώστρες πρέπει να έχει τιμοκατάλογο αναρτημένο. Οι περισσότεροι δεν τον έχουν. Λένε ότι τον πήρε ο αέρας ή τον έχουν κρυμμένο», σχολιάζει αρμόδιο στέλεχος.
Το μεγάλο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι ελεγκτές είναι ότι δεν προλαβαίνουν να πιάσουν και κάποιους επιχειρηματίες επίσης παράνομους, καθώς ενημερώνονται (μέσα από Viber, WhatsApp κ.λπ.) για το «σαφάρι» ελέγχων στην περιοχή τους και ετοιμάζονται γι’ αυτούς, ώστε να είναι τυπικοί και να μην τους επιβληθούν πρόστιμα, π.χ. στήνουν τις ταμπέλες, βάζουν τους τιμοκαταλόγους σε περίοπτη θέση, εμφανίζουν τα νωπά προϊόντα και κρύβουν τα κατεψυγμένα κ.ο.κ.
Σε αυτούς τους τύπους ελέγχου, λοιπόν, τους φυσικούς ελέγχους, εγκυμονεί ο κίνδυνος της λανθασμένης αποτύπωσης ποσοστού παραβατικότητας, ακριβώς επειδή οι επιχειρηματίες ειδοποιούν ο ένας τον άλλον.
Οπότε, στην ουσία, το ποσοστό παραβατικότητας είναι πλαστό και δυστυχώς είναι κάτι που δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν οι Αρχές. «Εμφανίζεται ένα μικρό ποσοστό παραβατικότητας τη μία ημέρα και την επόμενη ωρύεται ο κόσμος για τις παραβάσεις που διαπιστώνει», σχολιάζουν κύκλοι του υπουργείου.
Από την άλλη, οι ίδιες πηγές σημειώνουν πως, τουλάχιστον γνωρίζοντας ότι θα ελεγχθούν, είναι πιο «μαζεμένοι», διαφορετικά τα ποσοστά παραβατικότητας θα ήταν υψηλότερα.
Από τη ΔΙΜΕΑ σχολιάζουν πως χρειάζονται οι έλεγχοι, όχι σε καθημερινή βάση, αλλά σε τακτά χρονικά διαστήματα, ώστε ο επιχειρηματίας να αποκτάει τη νοοτροπία του ελέγχου και να μην επαναπαύεται, ότι για παράδειγμα είναι εποχή που δεν θα τον ελέγξουν.
Σε αυτήν την κατεύθυνση, απαιτείται η ενίσχυση του ελεγκτικού μηχανισμού, με τη συνδρομή και των περιφερειών, με σκοπό να καταστεί πιο αποτελεσματικός στη δύσκολη άσκηση της αισχροκέρδειας.
Ελεγχοι στις πύλες εισόδου της χώρας
Στελέχη της ΔΙΜΕΑ κάνουν κάποια ταξίδια στην περιφέρεια, όπου έχουν στηθεί τα λεγόμενα isobox. Πρόκειται για προκατασκευασμένα σπιτάκια σε διελεύσεις που είναι είτε κοντά στα σύνορα είτε στα λιμάνια είτε σε κεντρικές αγορές. Εκεί, κάθονται μερικές ώρες οι ελεγκτές και σταματούν κάποια φορτηγά με τη συνδρομή τροχονόμων -μπροστά στο isobox- ζητώντας παραστατικά γι’ αυτά που μεταφέρουν.
Στόχος αυτής της πρωτοβουλίας είναι να «χτυπηθεί» η διακίνηση -κυρίως από το εξωτερικό. Isobox υπάρχουν στις πύλες εισόδους της χώρας, στην Καστοριά, στο Κιλκίς μετά τα σύνορα, στις Σέρρες, στην Κομοτηνή, στον Εβρο, στα λιμάνια της Θεσσαλονίκης, της Πάτρας, της Ηγουμενίτσας, του Πειραιά, στη λαχαναγορά του Ρέντη, στην Ιχθυόσκαλα του Κερατσινίου, σε σημεία που γίνεται μεγάλη διέλευση αυτοκινήτων, με προϊόντα. Στους ελέγχους συνδράμουν στις περιφέρειες οι διευθύνσεις ανάπτυξης, οι οποίες διαθέτουν τμήματα εμπορίου.
Στους πρόσφατους ελέγχους που έγιναν οι περισσότεροι οδηγοί (π.χ. φορτηγά από Τουρκία και Βουλγαρία) είχαν παραστατικά, ειδικά επειδή γίνονται συχνά έλεγχοι στις συγκεκριμένες περιοχές.
Ερχονται πρόστιμα σε βενζινάδικα
Προσεχώς αναμένεται να ανακοινωθούν δεκάδες πρόστιμα, που αφορούν σε πρατήρια καυσίμων, για τους ελέγχους που έγιναν έως τις 31 Ιουνίου 2025, που ίσχυε η σχετική νομοθεσία για το περιθώριο μικτού κέρδους.
Οπως μεταφέρουν αρμόδιες πηγές, τα πρόστιμα δεν θα είναι ιδιαίτερα υψηλά, θα κυμαίνονται στα επίπεδα των 5.000-10.000 ευρώ, καθώς δεν είχαν μεγάλες ποσότητες καυσίμων τα πρατήρια.
Μετά τη λήξη του παραπάνω νόμου, οι έλεγχοι στα καύσιμα, πλέον, περιορίζονται στην υποχρεωτική ανάρτηση των τιμών στο Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων του υπουργείου Ανάπτυξης, στο να δηλώνουν, δηλαδή, την τιμή πώλησης. Για τους παραβάτες το πρόστιμο είναι 3.000 ευρώ.

