Σε ένα έτος, στα είδη διατροφής καταγράφηκαν σημαντικές ανατιμήσεις σε: κρέατα (10,6%), νωπά ψάρια (4%), φρούτα (9,1%), γαλακτοκομικά και αυγά (4,4%), σοκολάτες (21,1%), καφέ (19,3%), προϊόντα ζαχαροπλαστικής (6,1%) και χυμούς φρούτων (5,7%).
Στον αντίποδα, σημειώθηκε πολλή μεγάλη μείωση της τιμής στο ελαιόλαδο (36,9%). Ανατιμήσεις υπήρξαν, επίσης, μεταξύ άλλων, σε: ενοίκια κατοικιών (8,9%), ένδυση- υπόδηση (1,9%), πακέτο διακοπών (6,8%), εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία (7,8%) και ασφάλιστρα υγείας (7%). Στον τομέα της ενέργειας, καταγράφηκαν μειώσεις τιμών σε όλες τις κατηγορίες: ηλεκτρισμός (3,3%), φυσικό αέριο (6,3%), πετρέλαιο θέρμανσης (4,3%) και καύσιμα (1,6%).
Μεταξύ Οκτωβρίου και Σεπτεμβρίου, συνεχίστηκαν οι ανατιμήσεις, μεταξύ άλλων, σε: μοσχάρι (5,3%), χοιρινό (1,6%), αρνί και κατσίκι (3,4%), νωπά φρούτα (3,6%) και νωπά λαχανικά (2,5%), ενώ μειώθηκαν οι τιμές σε ελαιόλαδο (2,7%) και καφέ (2,1%). Συνεχίστηκαν οι αυξήσεις τιμών και στα ενοίκια κατοικιών (0,4%), ενώ αύξηση τιμής καταγράφηκε και στον ηλεκτρισμό (2%).
Όπως ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ, η αύξηση του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή τον Οκτώβριο, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
*2,3% στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), νωπά ψάρια, γαλακτοκομικά και αυγά, φρούτα (γενικά), σοκολάτες- προϊόντα σοκολάτας, προϊόντα ζαχαροπλαστικής, καφέ, χυμούς φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: ελαιόλαδο, λαχανικά (γενικά).
*1,8% στην ομάδα «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα), τσιγάρα.
*1,9% στην ομάδα «Ένδυση και υπόδηση», λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
*1,4% στην ομάδα «Στέγαση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, υπηρεσίες που σχετίζονται με το σπίτι. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης.
*0,7% στην ομάδα «Διαρκή αγαθά- Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στις οικιακές υπηρεσίες. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στις οικιακές συσκευές και επισκευές.
*0,6% στην ομάδα «Υγεία», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ιατρικές- οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα φαρμακευτικά προϊόντα.
*0,7% στην ομάδα «Μεταφορές», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, άλλες υπηρεσίες σχετικές με την προσωπική μεταφορά, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, καύσιμα και λιπαντικά.
*0,8% στην ομάδα «Επικοινωνίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
*1% στην ομάδα «Αναψυχή- Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, πολιτιστικές δραστηριότητες, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε οπτικοακουστικό εξοπλισμό- υπολογιστές- επισκευές.
*2,8% στην ομάδα «Εκπαίδευση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
*6,5% στην ομάδα «Ξενοδοχεία- Καφέ- Εστιατόρια», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία.
*0,5% στην ομάδα «’Αλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, ασφάλιστρα υγείας, άλλες υπηρεσίες. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: άλλα είδη ατομικής φροντίδας, ασφάλιστρα οχημάτων.
Παράλληλα, ο γενικός δείκτης παρουσίασε αύξηση 0,1% τον Οκτώβριο 2025 σε σύγκριση με τον Σεπτέμβριο 2025, έναντι μηδενικής μεταβολής που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
Όσον αφορά στον εναρμονισμένο πληθωρισμό, αυτός αυξήθηκε 1,6% τον Οκτώβριο εφέτος σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Οκτωβρίου 2024, έναντι αύξησης 3,1% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση το 2024 με το 2023. Ενώ, τον Οκτώβριο σε σύγκριση με τον Σεπτέμβριο παρουσίασε μείωση 0,1%, έναντι αύξησης 0,1% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
Σούπερ Μάρκετ: Εως 35% φθηνότερο το καλάθι με προσφορές [συγκριτικός πίνακας με τιμές]
Με την ακρίβεια στα ράφια των σούπερ μάρκετ να «ροκανίζει» το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών, ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος, συνεχίζει με παρεμβάσεις για να μειώσει το κόστος του καλαθιού.Μία από αυτές είναι η τρίμηνη απαγόρευση προωθητικών ενεργειών σε περίπτωση που έχουν προηγηθεί ανατιμήσεις, η οποία παρατείνεται για οκτώ ακόμα μήνες, έως τις 30 Ιουνίου του 2026. Το μέτρο αυτό αποτελεί αντικίνητρο για τις προμηθευτικές εταιρίες να αυξήσουν τις τιμές τους, δεδομένου ότι οι καταναλωτές κυνηγούν τις προσφορές, προκειμένου να εξοικονομήσουν χρήματα.
Παρά το γεγονός ότι με την εφαρμογή του νέου Κώδικα Δεοντολογίας, οι προωθητικές ενέργειες έχουν περιοριστεί, έρευνα της Nielsen IQ δείχνει ότι δεν έχουν δώσει ώθηση στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, το μερίδιο των οποίων παραμένει σταθερό στο 24,5%. Οπως επισημαίνεται, τα επώνυμα είδη προσπαθούν να παραμείνουν ανταγωνιστικά έναντι των PL, όσον αφορά στις τιμές. «Σε κατηγορίες που πραγματοποιούν το 50% του τζίρου των FMCGs (ταχυκίνητα καταναλωτικά αγαθά), ενώ καταγράφεται μείωση στην προωθητική ένταση των επώνυμων προϊόντων, ταυτόχρονα παρατηρείται μείωση της απόστασης των μέσων τιμών μεταξύ PL και επώνυμων προϊόντων. Σε αυτή την ομάδα κατηγοριών συμπεριλαμβάνονται ο ελληνικός καφές, τα συσκευασμένα τυριά, οι μπίρες, τα μαλακτικά ρούχων, οι βρεφικές πάνες κ.λπ.».
Πάντως, σύμφωνα με την εταιρία Ερευνών Circana, στο εννεάμηνο του έτους οι προσφορές στα ράφια είναι λιγότερες, καθώς το 24,4% των πωλήσεων προήλθε από προϊόντα σε καθεστώς προωθητικής ενέργειας έναντι 25,4% το 2024. Σχετικά με τις κατηγορίες που παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη μείωση σε προσφορές λόγω του Κώδικα Δεοντολογίας είναι τα προϊόντα οικιακής φροντίδας (από 26,6% στο 21,9%), τα είδη υγιεινής και ομορφιάς (από 28,7% στο 24,6%), ενώ οριακή πτώση 0,2% παρουσιάζουν τα τρόφιμα (από 25% στο 24,8%).
Σε ό,τι αφορά τα χρήματα που εξοικονομούν τα νοικοκυριά, έρευνα του «Ε.Τ.» δείχνει ότι για ένα τυπικό καλάθι μπορεί να πληρώσουν έως και 35% λιγότερα χρήματα αν επιλέξουν επώνυμα προϊόντα σε προσφορά. Ειδικότερα, ένα καλάθι με 18 προϊόντα σε προσφορά κοστίζει 73,96 ευρώ, όταν το τελικό κόστος για τα ίδια είδη χωρίς προωθητικές ενέργειες ανέρχεται στα 113,84 ευρώ.
Οι μεγαλύτερες προσφορές παρατηρούνται στις επώνυμες βρεφικές πάνες, οι οποίες, αν και η αρχική τιμή τους είναι στα 27,08 ευρώ, πωλούνται σχεδόν μόνιμα υπό το καθεστώς προωθητικής ενέργειας στα 13,81 ευρώ (-49%). Ακολουθεί το αφρόλουτρο γνωστής εταιρίας με έκπτωση 43,1% στα 2,72 ευρώ από 4,78 ευρώ, ενώ ελαφρώς χαμηλότερα είναι τα ποσοστά των προσφορών στα απορρυπαντικά. Απορρυπαντικό πιάτων, με αρχική τιμή 4,84 ευρώ, διατίθεται σε έκπτωση στα 2,92 ευρώ και υγρό απορρυπαντικό πλυντηρίου από τα 19,45 στα 12,45 ευρώ (-39,7%).
Στα τρόφιμα τα ποσοστά είναι σαφώς μικρότερα, αν και κατά διαστήματα μπορεί να φτάνουν ακόμα και το 40%, όπως για παράδειγμα αυτή την περίοδο κατεψυγμένος αρακάς γνωστής εταιρίας κοστίζει 2,41 ευρώ, από 4,16 ευρώ αρχική τιμή. Αντίστοιχα, σοκολατένια δημητριακά από 5,38 ευρώ πωλούνται στα ράφια υπό το καθεστώς προωθητικής ενέργειας στα 3,35 ευρώ, ενώ καπνιστή γαλοπούλα σε φέτες από τα 3,69 ευρώ σε προσφορά κοστίζει 2,40 ευρώ.
Οι μικρότερες προσφορές καταγράφονται σε τυροκομικά και γαλακτοκομικά προϊόντα, με συσκευασμένο τυρί σε φέτες να κοστίζει 3,39 ευρώ από 3,98 και επώνυμο φρέσκο γάλα στα 1,56 ευρώ το λίτρο από 2,06 ευρώ, που είναι η αρχική τιμή του.
ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΤΙΜΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΜΕ ΤΙΣ ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ
| ΠΡΟΪΟΝΤΑ | ΑΡΧΙΚΗ ΤΙΜΗ | ΠΡΟΣΦΟΡΑ | ΔΙΑΦΟΡΑ (%) ΤΙΜΗΣ |
| Γάλα φρέσκο υψηλής παστερίωσης (1 λίτρο) | 2,06 | 1,56 | -24,3% |
| Στραγγιστό γιαούρτι (1 κιλό) | 5,30 | 3,71 | -30% |
| Τυρί ελαφρύ σε φέτες (200 γραμμ.) | 3,98 | 3,39 | -14,8% |
| Καπνιστή Γαλοπούλα σε φέτες (160 γραμμ.) | 3,69 | 2,40 | -35% |
| Ψωμί τοστ ολικής (720 γραμμ.) | 1,79 | 1,54 | -14% |
| Μακαρόνια Νο10 (500 γραμμ.) | 1,18 | 0,80 | -32,2% |
| Αλεύρι για όλες τις χρήσεις (1 κιλό) | 1,80 | 1,35 | -25% |
| Ελαιόλαδο (1 λίτρο) | 8,60 | 6,95 | -19,2% |
| Κατεψυγμένος αρακάς (1 κιλό) | 4,16 | 2,41 | -42,1% |
| Εσπρέσο σε κάψουλες (10 τμχ.) | 5,93 | 4,72 | -20,4% |
| Σοκολατένια δημητριακά (550 γραμμ.) | 5,38 | 3,35 | -37,8% |
| Cola (8*330ml) | 6,70 | 5,30 | -20,9% |
| Χυμός ανάμικτος (1 λίτρο) | 1,35 | 1,10 | -18,5% |
| Βρεφικές πάνες Νο 3 (60 τμχ.) | 27,08 | 13,81 | -49% |
| Σαμπουάν (400 ml) | 5,77 | 3,48 | -39,7% |
| Αφρόλουτρο (650 ml) | 4,78 | 2,72 | -43,1% |
| Απορρυπαντικό πιάτων (900 ml) | 4,84 | 2,92 | -39,7% |
| Υγρό απορρυπαντικό πλυντηρίου (70 μεζούρες) | 19,45 | 12,45 | -36% |
| ΣΥΝΟΛΟ | 113,84 | 73,96 | -35% |

