Ωστόσο πλέον οι Ελληνες εμφανίζονται… καχύποπτοι παρά το γεγονός ότι 8 στους δέκα (81%) αναφέρουν ότι έχουν ήδη αναβάλει κάποιες αγορές εν αναμονή των προσφορών, αποδεικνύοντας ότι η εκπτωτική περίοδος έχει πλέον ριζώσει στις συνήθειες του καταναλωτή.
Σύμφωνα με τη νέα έρευνα EY Future Consumer Index 2025, πίσω από τους αριθμούς κρύβεται μια πιο ώριμη και «υποψιασμένη» στάση. Σχεδόν ένας στους δύο (45%) θεωρεί ότι οι εκπτώσεις δεν είναι πραγματικές, ενώ τρία στα δέκα νοικοκυριά πιστεύουν ότι τα προϊόντα που θέλουν σπάνια μπαίνουν σε προσφορά.
Οπως προκύπτει από τα ευρήματα της έρευνας, η Black Friday του 2025 καθρεφτίζει τη νέα ταυτότητα του Ελληνα καταναλωτή: πιο ενημερωμένος, πιο κριτικός και πιο στρατηγικός. Ξοδεύει, αλλά το κάνει συνειδητά, διεκδικώντας πραγματικές προσφορές και όχι ψευδαισθήσεις τιμών.
Ανά ηλικία
Η ισχυρότερη πρόθεση αγοράς εντοπίζεται στους 30-39 ετών (76%), ενώ πριν από έναν χρόνο πιο πρόθυμοι για αγορές εμφανίζονταν οι νέοι ηλικίας 18-29 ετών. Αντίθετα, στην ηλικιακή ομάδα 50-64 μόνο το 50% των ερωτηθέντων σκοπεύουν να πραγματοποιήσουν αγορές. Επιδραστικός παράγοντας στη θετική πρόθεση αγοράς φαίνεται να είναι η παρουσία παιδιών στην οικογένεια – και, κυρίως, ανηλίκων (77% πρόθεση αγοράς).ενώ οι οικογένειες με παιδιά δείχνουν ανάλογη διάθεση (77%).

Τι επιλέγουμε
Τα είδη τεχνολογίας και ηλεκτρονικές συσκευές παραμένουν στην κορυφή της λίστας (68%), ακολουθούμενα από ρούχα και αξεσουάρ (61%), προϊόντα προσωπικής φροντίδας (32%) και είδη σπιτιού (26%). Τα τρόφιμα και ποτά είναι περιορισμένα στο 11%, ενώ από τη λίστα δεν λείπουν και οι εμπειρίες (φαγητό έξω, συναυλίες κ.λπ.) με ποσοστό 9%.
Η τάση δείχνει καθαρά: οι καταναλωτές εστιάζουν σε αγορές με αντικειμενική αξία και διάρκεια, αποφεύγοντας τις παρορμητικές δαπάνες. Η Black Friday δείχνει να μετατρέπεται από γιορτή σε οικονομική στρατηγική, μια ευκαιρία για έξυπνη αξιοποίηση προσφορών, με κριτήριο το value for money.
Παρά τη διάθεση για αγορές, οι καταναλωτές παραμένουν επιφυλακτικοί. Το 45% δηλώνει ότι δεν εμπιστεύεται πως οι εκπτώσεις της Black Friday είναι πραγματικές, ενώ το 30% πιστεύει ότι τα προϊόντα που τους ενδιαφέρουν σπάνια περιλαμβάνονται στις προσφορές.
Εμπιστοσύνη
Οπως επισημαίνει ο Θάνος Μαύρος, εταίρος της ΕΥ Ελλάδος και επικεφαλής Λιανεμπορίου στη ΝΑ Ευρώπη, «οι επιχειρήσεις πρέπει να χτίσουν ξανά την εμπιστοσύνη του κοινού, ενισχύοντας τη διαφάνεια και την αξιοπιστία τους».
Μόλις 19% των Ελλήνων δηλώνει πραγματικά ενθουσιασμένο με την Black Friday, ενώ ένα 13% αισθάνεται άγχος ή κόπωση από την πίεση της υπερκατανάλωσης. Οι νεότερες γενιές αντιμετωπίζουν την περίοδο όχι ως «ευκαιρία για ξόδεμα», αλλά ως έξυπνη στιγμή για εξοικονόμηση.

