Στόχος του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι να αντικατασταθούν τα δρομολόγια με ηλεκτρικά λεωφορεία, τα οποία, μάλιστα, μέσα στο 2026 θα ανέρχονται συνολικά σε 365 οχήματα. Αλλαγές δρομολογούνται, όμως, και στα μέσα σταθερής τροχιάς, καθώς στα τέλη Ιανουαρίου έρχεται διαγωνισμός για 15 νέους συρμούς του μετρό, ενώ το ίδιο περίπου διάστημα θα ξεκινήσει και η παράδοση των πρώτων ανακαινισμένων τρένων της Γραμμής 1.
Προσβασιμότητα

Σε μια προσπάθεια τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς να γίνουν πιο προσβάσιμα για τον επιβάτη, αλλά και η πρώτη επιλογή για τις μετακινήσεις τους, το υπουργείο Μεταφορών συνεχίζει τον σχεδιασμό αναβάθμισής τους. Οσον αφορά τα τρόλεϊ, το πλάνο προβλέπει σε διάστημα 18 μηνών να μειωθούν και να αντικατασταθούν με ηλεκτρικά λεωφορεία. Συγκεκριμένα, το σημερινό δίκτυο καλωδίων τρόλεϊ αντιστοιχεί σε 143 χιλιόμετρα και στόχος είναι μειωθεί στο 70%, δηλαδή να περιοριστεί στα 44 χιλιόμετρα. Ετσι, τα χιλιόμετρα που θα παραμείνουν θα αντιστοιχούν, κυρίως, σε κάποιες μεγάλες ευθείες, όπως η Πειραιώς, η Πατησίων, η Συγγρού κ.ά. Μέσω αυτού του πλάνου, θα επιτραπεί τα δρομολόγια να πυκνώσουν αισθητά, καθώς τα εναπομείναντα τρόλεϊ, που έχουν ακόμη κάποια χρόνια ζωής, θα τοποθετηθούν σε αυτές τις ευθείες, ώστε να εκτελούν δρομολόγια.
Από τη μετάβαση στα ηλεκτρικά λεωφορεία θα προκύψει, μάλιστα, εξοικονόμηση λειτουργικού κόστους πάνω από 50%, ενώ παράλληλα θα εξοικονομηθούν 20.000.000 ευρώ από το κόστος συντήρησης και αντικατάστασης δικτύου.

Το ΥΠΟΜΕ και ο ΟΑΣΑ διευκρινίζουν ότι οι γραμμές και τα δρομολόγια των τρόλεϊ δεν καταργούνται ούτε αντικαθίστανται, καθώς θα εκτελούνται από λεωφορεία, ενώ το σύνολο των εργαζομένων θα συνεχίσει την επαγγελματική του πορεία στην ΟΣΥ.
Στόλος ΟΑΣΑ
Εως το τέλος του 2025, ο στόλος των οχημάτων του ΟΑΣΑ που θα βγαίνει στους δρόμους θα ανέχεται στα 951 οχήματα, εκ των οποίων τα 240 θα είναι ηλεκτρικά.
Η νέα χρονιά, όμως, θα φέρει επιπλέον οχήματα. Ειδικότερα, είναι σε εξέλιξη ο διαγωνισμός για την προμήθεια επιπλέον 125 ηλεκτρικών λεωφορείων, με ορίζοντα παράδοσης την άνοιξη του 2026. Ετσι, το σύνολο των ηλεκτρικών οχημάτων που θα εξυπηρετεί το επιβατικό κοινό το επόμενο έτος θα είναι 365.

Σύμφωνα με τον αναπληρωτή υπουργό Μεταφορών, Κωνσταντίνο Κυρανάκη, το τρίπτυχο πάνω στο οποίο δουλεύει το υπουργείο είναι: περισσότεροι οδηγοί, περισσότερα λεωφορεία και λεωφορειολωρίδες, με στόχο από το επόμενο έτος οι επιβάτες της Αθήνας να απολαμβάνουν καλύτερες συγκοινωνιακές υπηρεσίες.
Σημειώνεται ότι «τρέχει» ήδη η προκήρυξη για 300 θέσεις νέων οδηγών, ενώ από τον Ιανουάριο θα υπάρξουν σημαντικές αυξήσεις με επόμενη προκήρυξη. Παράλληλα, ο κ. Κυρανάκης προανήγγειλε ειδικό bonus ενεργού οδηγού αστικών συγκοινωνιών. Με αυτές τις κινήσεις, οι χρονοαποστάσεις θα μειωθούν κατά 30%.
Ηλεκτρικός
Αλλαγές, όμως, αναμένονται και για τις Γραμμές 1, 2 και 3. Οσον αφορά τη Γραμμή 1 (ηλεκτρικός), στις αρχές του έτους ξεκινά η παράδοση των πρώτων ανακαινισμένων συρμών. Ο πρώτος ανακαινισμένος συρμός θα φτάσει συγκεκριμένα τον Μάρτιο και, εκτός απροόπτου, ανά μήνα θα έρχεται και ένας επιπλέον συρμός από τους συνολικά 14. Στόχος είναι να μειωθεί η χρονοσυχνότητα από τα 8 λεπτά, που είναι σήμερα, στα 5 λεπτά.
Παράλληλα, έχει κατατεθεί πρόταση χρηματοδότησης για την αναβάθμιση ακόμη 10 συρμών της Γραμμής 1, που μπήκαν στην κυκλοφορία το 1993-1994.
Μετρό
Οσον αφορά τις Γραμμές 2 και 3 του μετρό, τον Φεβρουάριο έρχεται διαγωνισμός που θα αφορά την προμήθεια 15 καινούργιων συρμών και θα ξεκινήσει, επίσης, η ανάταξη 12 παλαιότερων συρμών που είναι παροπλισμένοι, ώστε του χρόνου το φθινόπωρο να βελτιωθούν οι χρονοαποστάσεις.
Για τον διαγωνισμό με τους 15 καινούργιους συρμούς, οι 7 σχεδιάζονται ως διρευματικοί, ώστε να μπορούν να κινούνται και στο υπέργειο δίκτυο – δηλαδή και στο κομμάτι προς το αεροδρόμιο.
Ταυτόχρονα, προχωρά η αντικατάσταση 32 χιλιομέτρων σιδηροτροχιών στις Γραμμές 2 και 3 του μετρό, ενώ προγραμματίζεται και η αναβάθμιση του συστήματος σηματοδότησης.
Η ΣΤΑΣΥ, επίσης, έχει καταθέσει πρόταση χρηματοδότησης για την αναβάθμιση και την εγκατάσταση κλιματισμού σε συρμούς των Γραμμών 2 και 3. Οι διαγωνισμοί πρόκειται να βγουν στον αέρα το πρώτο εξάμηνο του 2026.
ΕΚΘΕΣΗ ΟΑΣΑ
Σταδιακή πρόοδο δείχνουν οι αριθμοί
Πάντως, η τελευταία έκθεση πεπραγμένων του ΟΑΣΑ δείχνει βελτίωση στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, η οποία, μάλιστα, θυμίζει και εποχές προ καραντίνας. Παρά τα προβλήματα που παραδέχεται και η ηγεσία του ΥΠΟΜΕ, οι αριθμοί δείχνουν βήματα καλυτέρευσης.
Μεταξύ άλλων, από την έκθεση προκύπτει ότι η επιβατική κίνηση για το 2024 σε όλα τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς ανήλθε συνολικά στις 486,8 εκατ. επιβιβάσεις, έναντι 451,3 εκατ. το 2023 και 306,7 εκατ. το 2020.
Οι επιβιβάσεις στην ΟΣΥ για το 2024 ήταν 194,6 εκατ. από 178,5 εκατ. το 2023, στα τρόλεϊ 37,9 εκατ. από 36,5 εκατ., στη Γραμμή 1 ανήλθαν στις 69,9 εκατ. από 64,8 εκατ., στις Γραμμές 2 και 3 έφτασαν στις 170 εκατ. από 158 εκατ. το 2023 και στο τραμ στο 14,1 εκατ. από 12,7 εκατ.
Συνολικά τα έσοδα από δικαιώματα και εισιτήρια έφτασαν τα 527,23 εκατ. ευρώ, έναντι 481,28 εκατ. το 2023. Να σημειωθεί ότι ανάλογα καλές είναι και οι επιβιβάσεις για το τρέχον έτος.

