Στο πλαίσιο αυτό, η Α.Α.Δ.Ε. θα αξιοποιεί πλέον και τον αποδοθέντα Προσωπικό Αριθμό για την ταυτοποίηση του κάθε πολίτη στο Φορολογικό Μητρώο.
Συγκεκριμένα, η απόφαση ορίζει, μεταξύ άλλων, ότι “σε κάθε περίπτωση αυτοπρόσωπης παρουσίας φορολογούμενου σε Φορολογική Υπηρεσία, εφόσον είναι δικαιούχος χορήγησης Προσωπικού Αριθμού (Π.Α.), σύμφωνα με τα οριζόμενα στο π.δ. 40/2025, για τη διεκπεραίωση της συναλλαγής του είναι απαραίτητη η υπόδειξη του Π.Α, κατόπιν επίδειξης του κατά περίπτωση απαιτούμενου ταυτοποιητικού εγγράφου”.
Επιπλέον, με την απόφαση του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. ενισχύεται η διαλειτουργικότητα του Φορολογικού Μητρώου με μητρώα άλλων φορέων. Αυτό σημαίνει ότι το Φορολογικό Μητρώο θα ενημερώνεται οίκοθεν, χωρίς την υποβολή δήλωσης του φορολογούμενου, για μεταβολές που αφορούν επωνυμικά στοιχεία, στοιχεία γέννησης, φύλου, στοιχεία ταυτοποιητικού εγγράφου, οικογενειακής κατάστασης, θανάτου, κήρυξης σε αφάνεια, στοιχεία των εγγυτέρων συγγενών αποβιωσάντων, μέσω διασύνδεσης με μητρώα πολιτών που τηρούνται από τη Γενική Κυβέρνηση όπως το Μητρώο Πολιτών του Υπουργείου Εσωτερικών, το Μητρώο ταυτοτήτων της Ελληνικής Αστυνομίας, την ειδική ηλεκτρονική εφαρμογή με τον τίτλο «Στοιχεία προσώπου (myInfo)» της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης (Γ.Γ.Π.Σ.Ψ.Δ.) του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης (ΥΨΗΔ).
Στόχος της Διοίκησης της Α.Α.Δ.Ε. είναι – όπως επισημαίνεται σε σχετική ανακοίνωσή της – “η καλύτερη εξυπηρέτηση πολιτών, επιχειρήσεων και φορέων, καθώς και η ενίσχυση της διαφάνειας των συναλλαγών και της φορολογικής συμμόρφωσης.”
Η νέα απόφαση κωδικοποιεί όλες τις αλλαγές που έχουν επέλθει στο Φορολογικό Μητρώο από το 2014 έως σήμερα, θεσπίζοντας ένα ενιαίο θεσμικό πλαίσιο και απλουστεύει τις διαδικασίες που σχετίζονται με την απόδοση και διαχείριση του Αριθμού Φορολογικού Μητρώου (έναρξη, διακοπή, μεταβολές).
Μεταξύ άλλων, στην νέα απόφαση προβλέπονται και τα εξής:
1) Η Φορολογική Διοίκηση θα ενημερώνεται από το Μητρώο ταυτοτήτων της Ελληνικής Αστυνομίας για τα δελτία των ακυρωμένων και απολεσθέντων ταυτοτήτων. Περαιτέρω, μέσω διαδικτυακής εφαρμογής, η Φορολογική Διοίκηση δύναται να υποβάλει στην Ελληνική Αστυνομία ερώτημα σχετικά με την ύπαρξη ενεργού δελτίου ταυτότητας ή/και για το ιστορικό των μεταβολών αυτών, για σκοπούς πρόληψης παραβατικότητας κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων της.
2) Ο φορολογούμενος θα ενημερώνεται με μήνυμα για τις μεταβολές που καταχωρήθηκαν οίκοθεν στα ατομικά του στοιχεία. Το μήνυμα θα αναρτάται στην ψηφιακή πύλη myAADE στην πλατφόρμα «Μητρώο και Επικοινωνία -Τα Μηνύματα μου».
3) Με την ενημέρωση του Φορολογικού Μητρώου, με τα στοιχεία της ληξιαρχικής πράξης θανάτου η Φορολογική Διοίκηση θα προβαίνει ταυτόχρονα:
* στη διακοπή της σχέσης του γάμου ή του συμφώνου συμβίωσης του αποβιώσαντος φορολογούμενου.
* στη μεταβολή της οικογενειακής κατάστασης και στη διακοπή της σχέσης του σχετιζόμενου προσώπου με τον αποβιώσαντα.
* στη διακοπή των λοιπών σχέσεων του αποβιώσαντος με άλλους φορολογουμένους, φυσικά πρόσωπα ή νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες (ενδεικτικά, μέλος/εταίρος, διαχειριστής, νόμιμος εκπρόσωπος) και στην ενημέρωσή τους με αποστολή σχετικής ηλεκτρονικής ειδοποίησης στην δηλωθείσα διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου τους και ανάρτηση σχετικού μηνύματος στον λογαριασμό τους στην ψηφιακή πύλη myAADE στην πλατφόρμα «Μητρώο και Επικοινωνία» στην εφαρμογή «Τα Μηνύματά μου», για την υποβολή στην αρμόδια υπηρεσία της σχετικής δήλωσης μεταβολής, της τροποποίησης του συστατικού τους εγγράφου ως προς τα πρόσωπα αυτά ή της τροποποίησης της εκπροσώπησής τους, κατά περίπτωση και όπου απαιτείται. Ομοίως θα γίνεται και στην περίπτωση προσώπου που έχει κηρυχθεί σε αφάνεια.
4) Η ΑΑΔΕ, με οίκοθεν διαδικασίες, για σκοπούς εκκαθάρισης του Φορολογικού Μητρώου από λανθασμένες ή μη ενεργές εγγραφές, δύναται να θέτει, με κεντρικές διαδικασίες, ΑΦΜ σε μη ενεργή κατάσταση. Θα προχωρά δηλαδή στην αυτόματη αδρανοποίηση των ΑΦΜ των ανενεργών επιχειρήσεων.
Στόχος της Διοίκησης της Α.Α.Δ.Ε. είναι -όπως επισημαίνεται σε σχετική ανακοίνωσή της – «η καλύτερη εξυπηρέτηση πολιτών, επιχειρήσεων και φορέων, καθώς και η ενίσχυση της διαφάνειας των συναλλαγών και της φορολογικής συμμόρφωσης.»
Η νέα απόφαση κωδικοποιεί όλες τις αλλαγές που έχουν επέλθει στο Φορολογικό Μητρώο από το 2014 έως σήμερα, θεσπίζοντας ένα ενιαίο θεσμικό πλαίσιο και απλουστεύει τις διαδικασίες που σχετίζονται με την απόδοση και διαχείριση του Αριθμού Φορολογικού Μητρώου (έναρξη, διακοπή, μεταβολές).
Για περισσότερες πληροφορίες οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθύνονται στην Εξυπηρέτηση Φορολογουμένων της ΑΑΔΕ my1521:
- Τηλεφωνικά στο 1521, χωρίς χρέωση, εργάσιμες ημέρες από 7:00 έως 20:00
- Ψηφιακά στο my1521, 24 ώρες το 24ωρο, 7 ημέρες την εβδομάδα, επιλέγοντας «Θέματα Μητρώου»

