Ξεκινά η αξιολόγηση – «εξπρές»

23/04/17 • 08:10 | UPD 23/04/17 • 08:10

Με τη λύση χαμηλού κόστους για το χρέος που έχει αρχίσει να προδιαγράφεται από τις συναντήσεις της Ουάσιγκτον και την παράταση της σκληρής λιτότητας τουλάχιστον μέχρι και το 2023 ξεκινά από την Τρίτη αξιολόγηση-εξπρές ως τις 30 του μήνα για την οριστικοποίηση των μέτρων ύψους 4,5 δισ. ευρώ που θα εφαρμοστούν τη διετία 2019-2020.

Το χρονοδιάγραμμα μέχρι και την προσδοκώμενη συνολική συμφωνία το έδωσε μέσα στην εβδομάδα ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Δημήτρης Τζανακόπουλος, μιλώντας για νομοσχέδια στις αρχές Μαΐου και ψήφιση των μέτρων που θα παρατείνουν το τρέχον Μνημόνιο μέχρι και τις 10-15 Μαΐου.

Η οριστικοποίηση των μέτρων στην Αθήνα θα συμπληρωθεί και με μια λύση χαμηλού κόστους για την ελάφρυνση του χρέους, η οποία φαίνεται ότι συμφωνήθηκε ατύπως στην Ουάσιγκτον. Η λύση αφορά σε μια υποσχετική για την εφαρμογή από το 2018 των μεσοπρόθεσμων μέτρων της πρότασης του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ΕΜΣ) και αφορούν στη διαχείριση των 19 δισ. ευρώ που είναι το υπόλοιπο από το δάνειο του ΕΜΣ για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και τα 17 δισ. ευρώ από κέρδη των ομολόγων από τις κεντρικές τράπεζες και άρα είναι μηδενικού κόστους για τους Ευρωπαίους. Θα συνοδευτεί όμως και από παράταση της λιτότητας για τουλάχιστον πέντε χρόνια αφού η Ελλάδα θα αναγκαστεί να δεσμευτεί στην επίτευξη πρωτογενών πλεονασμάτων 3,5% του ΑΕΠ για πέντε χρόνια από το 2018 μέχρι και το 2023, με χειρότερο σενάριο τα επόμενα πέντε χρόνια, δηλαδή από το 2024 έως και το 2028 ο στόχος να μειωθεί στο 3% του ΑΕΠ.

Ο στόχος του Βερολίνου είναι να υπάρχει προοπτική συνολικής συμφωνίας μέχρι και τις αρχές Μαΐου, αφού στις 14 του επόμενου μήνα γίνονται οι κρίσιμες για τη Γερμανίδα καγκελάριο Ανγκελα Μέρκελ εκλογές στο κρατίδιο της Βόρειας Ρηνανίας Βεστφαλίας.

Τα νέα μέτρα

Στις συναντήσεις της Ουάσιγκτον συμφωνήθηκαν, μεταξύ των λοιπών θεμάτων της αξιολόγησης, και τα βασικά προαπαιτούμενα που θα πρέπει να κλείσουν μέσα σε αυτή τη βδομάδα. Βασικό -αλλά όχι μοναδικό- θέμα της επίσκεψης των θεσμών θα είναι τα μέτρα της διετίας 2019-2020 με δημοσιονομική απόδοση 3,6 δισ. ευρώ, μέσω της περικοπής της προσωπικής διαφοράς στην «παλιές» συντάξεις και την περικοπή του αφορολόγητου ορίου.

Στις συντάξεις θα έρθει η ώρα της κρίσης για περίπου 900.000 συνταξιούχους, που θα πρέπει να μάθουν πόσο μικρότερη θα είναι η σύνταξή τους από την 1/1/2019.
Θα μπει επίσης σε χαρτί και η περικοπή κατά 35% του αφορολογήτου για μισθωτούς και συνταξιούχους, από τα 8.636 στα 5.636 για άγαμους και συνταξιούχους και από τα 9.500 στα 5.900 ευρώ για οικογένειες με παιδιά, που θα ισχύσει από 1/1/2020.

Θα πρέπει να έχουμε επίσης ένα σαφές και δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα για την πώληση μονάδων της ΔΕΗ, με στόχο να απελευθερωθεί η αγορά ενέργειας κατά 40% μέχρι και το τέλος του προγράμματος.

Η άλλη όψη του νομίσματος, που θα πρέπει να αναλυθεί, είναι τα αντισταθμιστικά μέτρα που μπήκαν στη συζήτηση από το Eurogroup του Φεβρουαρίου, τα οποία υποτίθεται ότι θα ενεργοποιηθούν αναλογικά μαζί με τις περικοπές κάθε χρόνου.

Για το 2019 έχουν επιλεγεί μέτρα ενίσχυσης των κοινωνικά ευάλωτων πολιτών όπως:

● Η επιδότηση ενοικίου για αστέγους.
● Η επιδότηση οικογενειών για βρεφονηπιακούς σταθμούς.
● Η μείωση της συμμετοχής στα φάρμακα για τους χαμηλοσυνταξιούχους.
● Η επέκταση του θεσμού των σχολικών γευμάτων.

Στα αντισταθμιστικά μέτρα του 2020 περιλαμβάνονται η μείωση του πρώτου φορολογικού συντελεστή στα φυσικά πρόσωπα από το 22% στο 20%, των επιχειρήσεις από το 29% σήμερα στο 26% και η μείωση του ΕΝΦΙΑ.

ΤΡΑΠΕΖΕΣ

Το δεύτερο θέμα στο οποίο δίνει πολύ μεγάλη σημασία κυρίως το ΔΝΤ είναι η συνέχιση της εξυγίανσης του χαρτοφυλακίου των ελληνικών τραπεζών από τα «κόκκινα» δάνεια. Λόγω της καθυστέρησης του χρονοδιαγράμματος για τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης των οφειλών των επιχειρήσεων τα «κόκκινα» δάνεια υπολογίζεται ότι έχουν αυξηθεί από την αρχή του χρόνου πάνω από 2 δισ. ευρώ. Το ΔΝΤ αναμένεται να επαναφέρει το αίτημά του για την προληπτική, πρόσθετη οικονομική ενίσχυση των ελληνικών τραπεζών από το υπόλοιπο του δανείου του ESM. Σε κάθε περίπτωση πάντως η υποχρέωση που θα αναλάβει η ελληνική πλευρά θα είναι η επιτάχυνση του χρονοδιαγράμματος εκκαθάρισης των «κόκκινων» δανείων με την ενεργοποίηση και των distress funds αλλά και των ενδιάμεσων επιχειρήσεων εκκαθάρισης.

ΥΠΕΡΤΑΜΕΙΟ

Ενα άλλο μεγάλο θέμα της συζήτησης με τους δανειστές είναι αυτό των αποκρατικοποιήσεων και η λειτουργία του νέου Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων και Επενδύσεων, η λειτουργία του οποίου είναι ακόμη στα χαρτιά. Οι δανειστές θα ζητήσουν έναν οδικό χάρτη για την πλήρη λειτουργικότητα του νέου «Υπερταμείου» και ένα χρονοδιάγραμμα για τις αποκρατικοποιήσεις μέχρι και το τέλος του ελληνικού προγράμματος.

Ποια τα ανοιχτά μέτωπα

Μετά την αξιολόγηση αυτής της εβδομάδας ανοιχτό, τουλάχιστον μέχρι και το τέλος Μαΐου, θα μείνει το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Στρατηγικής (ΜΠΔΣ) 2018-2021, αφού δεν θα υπάρχουν ακόμη τελικές αποφάσεις για χρέος και στόχους για πρωτογενή πλεονάσματα μετά το 2018.

Ανοιχτό παραμένει επίσης το ποιος και με ποιο ακριβώς τρόπο θα πιστοποιήσει την πρόβλεψη που θα πρέπει να γίνει το καλοκαίρι του 2018 για το πρωτογενές πλεόνασμα ώστε να έχουμε ταυτόχρονη ενεργοποίηση μέτρων και αντιμέτρων. Ως γνωστόν, το ΔΝΤ δεν δίνει ψήφο εμπιστοσύνης στη Eurostat σε ό,τι αφορά τα στοιχεία που ανακοινώνει, ενώ και η Ε.Ε. δεν δέχεται να αναλάβει κάποιος οργανισμός εκτός της Ευρωπαϊκής Ενωσης να επικυρώνει προβλέψεις για κάποιο κράτος-μέλος.

Μεγάλο ερωτηματικό παραμένει αν το θέμα των αλλαγών στην αγορά εργασίας έχει κλείσει με την καταρχήν συμφωνία για τη σταδιακή επαναφορά των συλλογικών διαπραγματεύσεων μετά το 2018. Πληροφορίες θέλουν το ΔΝΤ να έχει ουσιαστικά αναβάλει τη συζήτηση για το θέμα, με στόχο να κλείσουν πρώτα τα δημοσιονομικά μέτρα, αλλά σχεδιάζει να το επαναφέρει το επόμενο διάστημα

ΤΑΣΟΣ ΔΑΣΟΠΟΥΛΟΣ
tdasopoulos@e-typos.com

Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής