Την ίδια ώρα, φορείς της εγχώριας αγοράς «κρούουν καμπανάκι» πως η ελληνική «Black Friday» απειλείται από τα κινεζικά e-shops και πως είναι σωστή η απόφαση του ECOFIN για κατάργηση της απαλλαγής των μικροδεμάτων από τρίτες χώρες.
Ειδικότερα, όσον αφορά στον θεσμό, οι έμποροι ευελπιστούν η αγοραστική κίνηση στην ελληνική αγορά και φέτος να κυμανθεί κοντά στα περυσινά επίπεδα, με περίπου 3 εκατ. πωλήσεις και με μέση αξία απόδειξης κοντά στα 100 ευρώ.
Ο τζίρος της Black Friday εκτιμάται στα 74 δισ. δολάρια παγκοσμίως και στα 11 δισ. δολάρια στις ΗΠΑ. Στην Ελλάδα τα τελευταία τρία χρόνια ο τζίρος κατά τη διάρκεια του Νοεμβρίου, καθώς ο θεσμός «απλώνεται» σε όλο τον μήνα, από τα 100 εκατ. ευρώ τριπλασιάστηκε στα 300 εκατ. ευρώ.
Μέσω Ιντερνετ
Παράλληλα, στην ελληνική αγορά παρατηρείται μια σημαντική μεταβολή με διπλασιασμό των διαδικτυακών αγορών, έναντι της επισκεψιμότητας στα φυσικά εμπορικά καταστήματα με ποσοστό άνω του 40%.
Η πρόθεση των Ελλήνων καταναλωτών για αγορές τη φετινή περίοδο των Black Friday και Cyber Monday αναμένεται αισθητά αυξημένη σε σχέση με πέρυσι, ιδιαίτερα για την ηλικιακή ομάδα μεταξύ 30-39 ετών, που αντικατέστησε στην πρωτιά τους νέους ηλικίας 18-29 ετών. Αυτό προκύπτει από έρευνα της ΕΥ Ελλάδος σε συνεργασία με την MRB και την Choose Communications, με τίτλο «EY Future Consumer Index Ελλάδα 2025».
Τι ψωνίζουμε
Οι προτιμήσεις για αγορές δείχνουν για 7 στους 10 κυρίως είδη τεχνολογίας και ηλεκτρονικές συσκευές και για 6 στους 10 ρούχα και αξεσουάρ. Σε μικρότερο βαθμό, οι αγορές αναμένεται να κατευθυνθούν, για 3 στους 10, σε καλλυντικά και προϊόντα προσωπικής φροντίδας, καθώς και είδη σπιτιού.
«Αυτό που πρέπει να προβληματίσει τις ελληνικές επιχειρήσεις είναι οι υποψίες του 45% των καταναλωτών που αμφισβητούν κατά πόσο οι εκπτώσεις και προσφορές αντιστοιχούν σε πραγματικές μειώσεις τιμών και να αναλάβουν πρωτοβουλίες για να ενισχύσουν την εμπιστοσύνη, τη διαφάνεια και την αξιοπιστία των εκπτώσεων» σημειώνεται από το ΕΒΕΠ.
ΕΜΠΟΡΟΙ
Υπέρ του τέλους σε μικροδέματα από την Ασία
Το τελευταίο δωδεκάμηνο, όμως, όπως τόνισε ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς (ΕΒΕΠ), Βασίλης Κορκίδης, «παρακολουθούμε μια επέλαση των κινεζικών πλατφορμών, με ένα “δίδυμο e-shops” να κατακτά πάνω από το 20% του μεριδίου των διαδικτυακών πωλήσεων απευθυνόμενο σε 2,75 εκατ. Ελληνες διαδικτυακούς πελάτες με τιμές χαμηλότερες της αγοράς έως και -70%, ενώ παράλληλα επεκτείνονται στην Ευρώπη με αποθήκες και καταστήματα. Τα δέματα από Κίνα “C2c – China to customer” έχουν τριπλασιαστεί σε αριθμό, φτάνοντας ημερησίως τις 80.000, αξίας από 30 έως 150 ευρώ, κατακλύζοντας την ελληνική αγορά και μειώνοντας τις ετήσιες πωλήσεις της λιανικής περίπου κατά 2 δισ. ευρώ και τον τζίρο των ελληνικών μικρών εμπορικών καταστημάτων κατά -15%».
Σωστή στάση
Υπό αυτά τα δεδομένα, ο κ. Κορκίδης σημείωσε πως πολύ ορθά ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κυριάκος Πιερρακάκης, στις εργασίες του ECOFIN υποστήριξε πλήρως την πρόταση της E.Ε. για κατάργηση του ορίου απαλλαγής από δασμούς για δέματα χαμηλής αξίας έως 150 ευρώ, που εισάγονται από τρίτες χώρες, και πρότεινε την επιτάχυνση της εφαρμογής του μέτρου από το 2026, αντί το 2028. Ως εκ τούτου, μέσω ενός μεταβατικού συστήματος, αναμένεται να εγκριθεί στην προσεχή Σύνοδο Υπουργών, στις 12 Δεκεμβρίου 2025. Το ΕΒΕΠ θεωρεί απόλυτα ορθή την απόφαση του ECOFIN για κατάργηση του «de minimis» των χρεώσεων μικροδεμάτων τρίτων χωρών αξίας μέχρι 150 ευρώ προς τις χώρες της Ε.Ε. με εφαρμογή από το πρώτο τρίμηνο του 2026.

