Δέσμευση για περικοπή συντάξεων και αφορολογήτου

Συνομιλίες-θρίλερ Ε.Ε. και ΔΝΤ για το ελληνικό χρέος

05/06/18 • 09:20 | UPD 05/06/18 • 09:20

Σε θρίλερ για γερά νεύρα εξελίσσεται η έξοδος της Ελλάδας από το τρίτο πρόγραμμα με τη διαπραγμάτευση για την ελάφρυνση του χρέους μεταξύ Γερμανίας, ΔΝΤ και Γαλλία να μην αναμένεται να ολοκληρωθεί πριν από τις 21 του μήνα και την Αθήνα να τρέχει για να κλείσει τις επόμενες μέρες την 4η αξιολόγηση.

Σε θρίλερ για γερά νεύρα εξελίσσεται η έξοδος της Ελλάδας από το τρίτο πρόγραμμα με τη διαπραγμάτευση για την ελάφρυνση του χρέους μεταξύ Γερμανίας, ΔΝΤ και Γαλλία να μην αναμένεται να ολοκληρωθεί πριν από τις 21 του μήνα και την Αθήνα να τρέχει για να κλείσει τις επόμενες μέρες την 4η αξιολόγηση.

Μετά τη νέα αποτυχία της ομάδας Washington Group, που συνεδρίασε το Σάββατο στον Καναδά για το ελληνικό χρέος και ενώ οι περισσότεροι περίμεναν το ΔΝΤ να δηλώσει την ακύρωση του προγράμματός του με την Ελλάδα, το θέμα πήρε παράταση. Σύμφωνα με τους Financial Times, την Πέμπτη θα γίνει νέα συνάντηση σε επίπεδο υπουργών οικονομικών της ευρωζώνης και ευρωπαϊκών θεσμών στο Παρίσι για να εξομαλυνθούν οι διαφορές που υπάρχουν όχι μόνο μεταξύ του Βερολίνου με το ΔΝΤ αλλά και μεταξύ των Ευρωπαίων δανειστών. Οι διαφορές αποτυπώνονται στη φράση του προέδρου του Eurogroup Μάριο Σεντένο για «βιώσιμη λύση» για το ελληνικό χρέος, δείγμα του ότι υπάρχουν διαφωνίες για τη «γερμανική Λύση» και εντός Ε.Ε.

Παρά την πρόσφατη δήλωση του εκπροσώπου της Ελλάδας στο Ταμείο Μιχάλη Ψαλιδόπουλου ότι το ΔΝΤ ακόμη και αν ακυρώσει το πρόγραμμά του με την Ελλάδα θα παραμείνει ως τεχνικός σύμβουλος, ο διεθνής οργανισμός διεκδικεί πιο ενεργό ρόλο. Πηγές του Ταμείου τονίζουν ότι το Ταμείο θα είναι παρών και θα συνεχίζει να πιέζει για βιώσιμη λύση για το ελληνικό χρέος.

Ανεξάρτητες εκτιμήσεις από το Βερολίνο, από την άλλη, εκτιμούσαν ότι η σκληρή στάση του Γερμανού υπουργού Οικονομικών, Ολαφ Σόλτς, διατηρείται μέχρι να γίνουν περισσότερες υποχωρήσεις από πλευράς του ΔΝΤ για τη λύση του χρέους. Γι’ αυτό και καμία από τις δύο πλευρές δεν προχωρά ακόμη σε ρήξη.

Την ίδια ώρα, ο διοικητής της Τραπέζης της Ελλάδος, Γ.Στουρνάρας, σε συνέντευξή του στην ιαπωνική εφημερίδα Nikkei επαναφέρει το σενάριο της προληπτικής πιστωτικής γραμμής και επισημαίνει πως η λύση αυτή αφενός θα βοηθούσε τη χώρα να δανειστεί με καλύτερους όρους από τις αγορές, αφετέρου θα έδινε τη δυνατότητα στην Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα να συνεχίσει να δέχεται τα ελληνικά ομόλογα ως ενέχυρο για την παροχή ρευστότητας προς τις εγχώριες τράπεζες.

Ο κ. Στουρνάρας ανέφερε το παράδειγμα του Μεξικού και της Πολωνίας, οι οποίες όπως εξήγησε είχαν ευέλικτη πιστωτική γραμμή από το ΔΝΤ και κατόρθωσαν να προσφύγουν επιτυχώς στις χρηματοπιστωτικές αγορές χωρίς καν να κάνουν χρήση της πιστωτικής γραμμής.

Οπως επισημαίνει, «το γεγονός και μόνο ότι διέθεταν την ευέλικτη πιστωτική γραμμή, τις βοήθησε να βγουν στις αγορές. Αυτοί είναι μόνο κάποιοι από τους λόγους για τους οποίους η Τράπεζα της Ελλάδος επισημαίνει ότι η προληπτική πιστωτική γραμμή είναι άλλο ένα χρήσιμο εργαλείο υπό τις παρούσες συνθήκες.

Ωστόσο, αυτή την απόφαση θα πρέπει να τη λάβει η ελληνική κυβέρνηση. Τα δύο εργαλεία (ταμειακό απόθεμα ασφαλείας και προληπτική πιστωτική γραμμή) δεν θα πρέπει να θεωρούνται αμοιβαίως αποκλειόμενα, αλλά συμπληρωματικά».

Ο διοικητής της ΤτΕ εκτίμησε ότι η κατάσταση της οικονομίας έχει βελτιωθεί κατά πολύ, αναφέροντας ότι ο ρυθμός ανόδου του πραγματικού ΑΕΠ φέτος θα ανέλθει σε περίπου 2%, έναντι 1,4% πέρυσι και το επόμενο έτος θα διαμορφωθεί σε ελαφρώς υψηλότερο επίπεδο, υπό την προϋπόθεση της επιτυχούς ολοκλήρωσης του τρέχοντος προγράμματος χρηματοδοτικής στήριξης.

Η πορεία υλοποίησης των προαπαιτουμένων θα εξεταστεί από τη συνεδρίαση του EWG την Πέμπτη. Εκτός από τα μέτρα που θα πρέπει να νομοθετηθούν, θα εξεταστούν και τα μέτρα που έχουν συγκεκριμένους στόχους που θα πρέπει να επιτευχθούν για να κλείσει η αξιολόγηση. Σε αυτά περιλαμβάνονται η πορεία των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών και η αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμών του Δημοσίου που θα κρίνουν και την εκταμίευση της υποδόσης των 1 δισ. ευρώ που εκκρεμεί από τον Ιανουάριο όταν εγκρίθηκε για την Ελλάδα η συνολική δόση των 6,7 δισ. ευρώ.
Καλή αρχή κάνει η ανάπτυξη το 2018 με τα πρώτα στοιχεία να δείχνουν για το πρώτο τρίμηνο του χρόνου αύξηση 2,3% του ΑΕΠ σε σύγκριση με το ίδιο τρίμηνο του 2017, με οδηγό κυρίως τις εξαγωγές.

Οι εξαγωγές έφεραν αύξηση του ΑΕΠ – Βουτιά σε επενδύσεις και κατανάλωση

Ανάπτυξη 2,3% του ΑΕΠ για το πρώτο τρίμηνο του χρόνου δείχνουν οι πρώτες εκτιμήσεις της ΕΛ.ΣΤΑΤ. με οδηγό μόνο τις εξαγωγές ενώ η καταναλωτική δαπάνη καταγράφει μικρή μείωση κατά 0,3% και οι επενδύσεις είχαν μείωση 10,4%

Με βάση τις πρώτες εκτιμήσεις που έδωσε χθες στη δημοσιότητα η ΕΛ.ΣΤΑΤ. και με σύμφωνα με τα διαθέσιμα εποχικά διορθωμένα στοιχεία, το (ΑΕΠ) σε όρους όγκου, κατά το 1ο τρίμηνο 2018, παρουσίασε αύξηση κατά 0,8%, σε σχέση με το 4ο τρίμηνο 2017, ενώ σε σύγκριση με το 1ο τρίμηνο 2017 παρουσίασε αύξηση κατά 2,3%.

Η ετήσια αύξηση του ΑΕΠ για το πρώτο τρίμηνο προήλθε κυρίως από την αύξηση των εξαγωγών κατά 7,6% σε σχέση με το 1o τρίμηνο του 2017. Ειδικότερα, οι εξαγωγές αγαθών αυξήθηκαν κατά 10,5% ενώ οι εξαγωγές υπηρεσιών αυξήθηκαν κατά 3,8%. Ταυτόχρονα, θετική επίδραση είχε και η μείωση κατά 2,8% των εισαγωγών σε σχέση με το 1o τρίμηνο του 2017.

Ωστόσο οι δύο άλλοι δείκτες που αναδιαμορφώσουν το ΑΕΠ ήταν αρνητικοί :

Η τελική καταναλωτική δαπάνη παρουσίασε μείωση 0,3% το πρώτο τρίμηνο του 2018 σε σύγκριση με το ίδιο διάστημα του 2017

Οι ακαθάριστες επενδύσεις παγίου κεφαλαίου μειώθηκαν κατά 10,4% σε σχέση με το 1o τρίμηνο του 2017.

Η αύξηση κατά 0,8% του ΑΕΠ το πρώτο τρίμηνο του χρόνου σε σύγκριση με το 4ο τρίμηνο του 2017 διαμορφώθηκε από οριακές αυξήσεις σε κατανάλωση και εξαγωγές και μεγάλη μείωση σε επενδύσεις Ειδικότερα, η αύξηση προήλθε από την αύξηση κατά 0,1% της συνολικής τελικής καταναλωτικής δαπάνης και την αύξηση κατά 1,4% των εξαγωγών αγαθών και υπηρεσιών σε σχέση με το 4o τρίμηνο του 2017. Οι εξαγωγές αγαθών αυξήθηκαν κατά 5,1% ενώ οι εξαγωγές υπηρεσιών μειώθηκαν κατά 1,9% Μείωση κατά 2,7% παρουσίασαν οι εισαγωγές αγαθών και υπηρεσιών. Οι εισαγωγές αγαθών μειώθηκαν κατά 4,6% ενώ οι εισαγωγές υπηρεσιών αυξήθηκαν κατά 7,3%.

Και στη σύγκριση από τρίμηνο σε τρίμηνο καταγράφεται τεράστια μείωση των επενδύσεων κατά 28,1%.

Φανερό είναι ότι το μεγάλο πρόβλημα παραμένει η κατανάλωση και σε αυτόν τον τομέα τα μηνύματα από την έκθεση της οικονομικής συγκυρίας του ΙΟΒΕ είναι μάλλον απαισιόδοξα. Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης τον Μάιο διαμορφώθηκε χαμηλότερα σε σύγκριση με τον Απρίλιο, στις -51 (από -48,8) μονάδες, αισθητά υψηλότερα πάντως έναντι του αντίστοιχου περυσινού επιπέδου (-69,7 μονάδες). Η επιδείνωση των προσδοκιών προέρχεται κυρίως από τις προβλέψεις για την κατάσταση της χώρας, καθώς στις υπόλοιπες παραμέτρους του δείκτη δεν σημειώνονται ιδιαίτερες μεταβολές.

Δέσμευση για περικοπή συντάξεων και αφορολογήτου

Στο μεταξύ, το οικονομικό επιτελείο τρέχει για να ολοκληρώσει την ψήφιση των 50 προαπαιτουμένων που χρειάζονται νομοθέτηση, με πρώτο από όλα το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2019 -2022, που θα είναι το νέο Μνημόνιο μετά το τρίτο Μνημόνιο .

Εκτός από το σταθερό στόχο για επίτευξη πρωτογενών πλεονασμάτων 3,5% του ΑΕΠ από φέτος μέχρι και το 2022, το κείμενου του μεσοπρόθεσμου θα αναλύει και τα μέτρα με τα οποία θα επιτευχθούν οι στόχοι.

Στην κατεύθυνση αυτή θα περιλαμβάνονται και θα ξαναψηφιστούν τα μέτρα της διετίας 2019 -2020.

Ειδικότερα, θα περιλαμβάνεται η δέσμευση για περικοπή των συντάξεων με καθαρό δημοσιονομικό όφελος 1% του ΑΕΠ μαζί με τα κοινωνικά αντίμετρα που έχουν συμφωνηθεί με τους δανειστές, το κόστος των οποίων θα φτάνει το 1% του ΑΕΠ.

Αντιστοίχως, για το 2020 θα πρέπει να περικοπεί το αφορολόγητο με καθαρό δημοσιονομικό όφελος 1% του ΑΕΠ και να εφαρμοστούν και τα φορολογικά αντίμετρα, το κόστος των οποίων θα είναι 1% του ΑΕΠ.

Αναλαμβάνεται η δέσμευση για μόνιμη ετήσια είσπραξη 2,65 δισ. ευρώ από τον ΕΝΦΙΑ ή οποιονδήποτε φόρο τον διαδεχθεί μετά και την ενεργοποίηση του Περιουσιολογίου. Από το 2019 θα ενταχθούν στο συμπληρωματικό ΕΝΦΙΑ τα ακίνητα εκτός σχεδίου και τα αγροτεμάχια.
Το ασφαλιστικό, μετά και τις περικοπές, θα πρέπει να συνεχίσει να αποδίδει 1% του ΑΕΠ όχι μόνο για το 2019 αλλά και για τα επόμενα χρόνια μέχρι και το 2022.

Θα υπάρχει οροφή για το μισθολογικό κονδύλι του Δημοσίου, τις δαπάνες ασφάλισης και Υγείας, αλλά και στόχοι για την αύξηση της εισπραξιμότητας των εσόδων και ειδικά του ΦΠΑ.

Στο μεσοπρόθεσμο θα επαναλαμβάνεται και το επιχείρημα περί δημοσιονομικού χώρου που θα δημιουργείται από τα υπερπλεονάσματα του κάθε χρόνου, το σύνολο των οποίων θα διατεθεί για ελαφρύνσεις

Τάσος Δασόπουλος
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου