Ηλεκτροσόκ από την ΔΕΗ: Ρύθμιση χρεών με μεγαλύτερη προκαταβολή!

22/05/18 • 08:33 | UPD 22/05/18 • 09:19

Τα αντίθετα από τα προσδοκώμενα αποτελέσματα φαίνεται πως θα έχει η κίνηση της ΔΕΗ μέσω του νέου συστήματος για διακανονισμό στις ληξιπρόθεσμες οφειλές οι οποίες ξεπερνούν τα 2,8 δισ. ευρώ.

Τα αντίθετα από τα προσδοκώμενα αποτελέσματα φαίνεται πως θα έχει η κίνηση της ΔΕΗ μέσω του νέου συστήματος για διακανονισμό στις ληξιπρόθεσμες οφειλές οι οποίες ξεπερνούν τα 2,8 δισ. ευρώ.

Αυτό συμβαίνει γιατί ζητά από τους πελάτες να καταβάλουν μεγαλύτερη προκαταβολή, με λιγότερες μηνιαίες δόσεις και συγκεκριμένα 24, όταν μέχρι πρόσφατα έφταναν τις 36.

Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν πως η στρατηγική της Επιχείρησης θα γυρίσει… μπούμερανγκ αφού, πέρα από τους συστηματικούς κακοπληρωτές, υπάρχει μια σημαντική μερίδα πολιτών που πράγματι αδυνατεί να εξοφλήσει τους λογαριασμούς ρεύματος. Η ΔΕΗ πάντως εκτιμά πως μια τέτοια ενέργεια θα περιορίσει τα χρέη και θα φέρει την πολυπόθητη ένεση ρευστότητας.

Σύμφωνα με τα όσα έχουν γίνει γνωστά, στο νέο σύστημα διακανονισμού διατηρούνται οι όποιες αποφάσεις ελήφθησαν και αφορούν τις προγραμματισμένες διακοπές ρεύματος, εξώδικα και ένδικα μέσα. Παράλληλα, η ΔΕΗ αποφάσισε να υπάρξει ένα πιο εξειδικευμένο σύστημα ρυθμίσεων, που από τη μία πλευρά θα διατηρεί την έκπτωση συνέπειας 15% για τους συνεπείς πελάτες ενώ, από την άλλη, οι καταναλωτές θα πληρώνουν το ποσοστό προκαταβολής ανάλογα με το ύψος του λογαριασμού (όσοι έχουν μεγαλύτερη κατανάλωση θα πληρώνουν αντίστοιχα μεγαλύτερο ποσοστό προκαταβολής).

Τι ισχύει για τους οικιακούς πελάτες

Οι πελάτες διαχωρίζονται σε έξι κατηγορίες και στο βαθμό της συνέπειας που επέδειξαν στην πληρωμή των λογαριασμών του προηγούμενου έτους.

Ειδικότερα οι κατηγορίες είναι:

1. Συνεπείς χωρίς διακανονισμούς.

2. Συνεπείς σε πληρωμές και διακανονισμούς.

3. Περισσότερες από μία ενσωματώσεις λογαριασμών σε επόμενους λογαριασμούς ή και μία αθέτηση διακανονισμού.

4. Πολλαπλή αθέτηση διακανονισμών.

5. Πελάτες με αποκοπή λόγω χρέους, οι οποίοι δεν έχουν υποβάλει αίτημα επανασύνδεσης και ρύθμισης οφειλών εντός 30 ημερών από την ημερομηνία αποκοπής.

6. Διαπιστωμένη ρευματοκλοπή.

Για όσους καταναλωτές εντάσσονται στις κατηγορίες 1 έως 4 το σύστημα της ρύθμισης κλιμακώνεται ως εξής:

• Για μέσο μηνιαίο λογαριασμό μέχρι 100 ευρώ απαιτείται προκαταβολή του 10% της οφειλής. Για μηνιαίο λογαριασμό 101 – 250 ευρώ, προκαταβολή 15% και από 250 ευρώ και πάνω η προκαταβολή γίνεται 20%.

• Σε όλες τις περιπτώσεις ο μέγιστος αριθμός των μηνιαίων δόσεων της ρύθμισης είναι 24. Η δόση δεν μπορεί να ξεπερνά το ύψος του μέσου μηνιαίου λογαριασμού (αφού αφαιρεθεί η προκαταβολή). Αν προκύπτει υπόλοιπο, τότε αυτό θα πρέπει να καταβληθεί μαζί με την προκαταβολή.

• Για τις κατηγορίες συνέπειας 5 και 6 η ρύθμιση γίνεται με 30% προκαταβολή και μέχρι 18 μηνιαίες δόσεις. Αν έχει κοπεί το ρεύμα λόγω χρέους, χρειάζεται προκαταβολή 40% και μέχρι 12 δόσεις.

Αξίζει να σημειωθεί ότι όσοι πελάτες έχουν προχωρήσει σε διακανονισμό των οφειλών τους πριν από την ενεργοποίηση του νέου συστήματος συνεχίζουν στη ρύθμιση που έκαναν, έχοντας δηλαδή και τις 36 δόσεις, ενώ οι παραπάνω κατηγορίες αφορούν από την 1η Μαΐου και μετά.

Επισημαίνεται ότι ο διευθύνων σύμβουλος έχει την εξουσιοδότηση να εγκρίνει κατ’ εξαίρεση διακανονισμούς για ειδικές περιπτώσεις πελατών, οι οποίοι για σοβαρούς λόγους χρήζουν διαφορετικής αντιμετώπισης ως προς τις γενικές ρυθμίσεις εξόφλησης των οφειλών. Κάτι τέτοιο, βέβαια, δημιουργεί ερωτήματα αφού παραμένει ασαφές και αόριστο ποιες κατηγορίες πολιτών θα τύχουν άλλης μεταχείρισης, όπως είπε στον Ελεύθερο Τύπο η αντιπρόεδρος της ΕΚΠΟΙΖΩ Παναγιώτα Καλαποθαράκου.

Υπενθυμίζεται ότι με το σημερινό σύστημα για τις κατηγορίες συνέπειας 1 ως 4 και για οφειλές μέχρι 1.000 ευρώ προβλέπονταν 24 δόσεις χωρίς προκαταβολή, ενώ για οφειλές άνω των 1.000 ευρώ προβλεπόταν προκαταβολή 10% και 18 μηνιαίες δόσεις ή 15% και 36 δόσεις.

Το νέο πρόγραμμα για τους διακανονισμούς οφειλών εγκρίθηκε από το Δ.Σ. της εταιρίας στις 27 Απριλίου και η εφαρμογή του ξεκίνησε την 1η Μαΐου.

Οπως επισημαίνεται, τα προγράμματα ρυθμίσεων οφειλών που εφαρμόστηκαν την προηγούμενη διετία (2016 – 2017) ανέκοψαν την ανοδική τάση των ληξιπρόθεσμων, όμως η αναθεώρησή τους κρίνεται αναγκαία για τους εξής λόγους:

• Οι ρυθμίσεις να γίνουν όσο το δυνατόν πιο εξατομικευμένες για να μπορούν να αποδώσουν περισσότερο.

• Η ρύθμιση να μην εκλαμβάνεται από τους πελάτες ως τρόπος αποφυγής των υποχρεώσεών τους έναντι της ΔΕΗ.

• Η ΔΕΗ να μπορέσει να ανακτήσει σημαντικό μέρος των ληξιπρόθεσμων οφειλών.

• Να περιοριστεί η έκθεση της Επιχείρησης στον κίνδυνο δημιουργίας νέων επισφαλειών.

Μπορεί η Επιχείρηση να προχώρησε στο νέο σύστημα ληξιπρόθεσμων οφειλών, ωστόσο αφορά διαφορετικό χαρτοφυλάκιο από αυτό που διαχειρίζονται ήδη οι πέντε δικηγορικές εταιρίες.

Σύμφωνα με πληροφορίες του Ελεύθερου Τύπου, τα νομικά γραφεία έχουν παραλάβει τα στοιχεία 100.000 – 120.000 πελατών της ΔΕΗ που έχουν οφειλές προς την Επιχείρηση οι οποίες ξεπερνούν τα 1.000 ευρώ, ενώ σύμφωνα με τα όσα αναφέρουν έχουν γίνει περισσότερες από 6.000 επικοινωνίες. Από αυτές, περίπου οι μισές ανταποκρίθηκαν θετικά και έχουν προβεί σε επιμέρους δόσεις.

Τα 1,6 δισ. αγγίζουν χωρίς τους τελικούς πελάτες (αυτούς που έχουν φύγει από την εταιρία) οι ληξιπρόθεσμες οφειλές. Συνολικά ωστόσο, μαζί δηλαδή με τους τελικούς πελάτες, τα χρέη υπολογίζονται σε 700 εκατ. ευρώ, συν 500 εκατ. ευρώ που βρίσκονται σε διακανονισμό.

Καταγγελίες για το νυχτερινό τιμολόγιο

Σε ολοένα και περισσότερες καταγγελίες προχωρούν οι πολίτες αφού συνεχίζουν να βλέπουν αυξήσεις στους λογαριασμούς ρεύματος.

Πιο συγκεκριμένα, η ΕΚΠΟΙΖΩ γίνεται δέκτης παραπόνων από καταναλωτές σε όλη τη χώρα, με τους περισσότερους να βρίσκονται στη Βόρεια Ελλάδα, οι οποίοι αναφέρουν ότι οι ΥΚΩ παραμένουν αυξημένες.

Σύμφωνα με τα όσα αναφέρει η κ. Καλαποθαράκου, «η νέα χρέωση των ΥΚΩ στη νυχτερινή κατανάλωση προσδιορίστηκε με βάση την κλιμακωτή χρέωση και όχι ενιαία όπως ίσχυε. Αυτό έχει ως συνέπεια σε οικιακούς καταναλωτές που έχουν επιλέξει να έχουν θέρμανση με ηλεκτρικούς θερμοπομπούς (αυξημένη νυχτερινή κατανάλωση) οι χρεώσεις ΥΚΩ να έχουν εκτοξευθεί».

Μάλιστα, όπως έκανε γνωστό, η ΕΚΠΟΙΖΩ έχει έρθει ήδη σε επαφή με τη ΡΑΕ και είναι γνώστης της κατάστασης, ενώ αναμένεται σύντομα να γίνουν οι απαραίτητες ενέργειες προκειμένου να εξομαλυνθεί το φαινόμενο. Σε αυτό το πλαίσιο, έχουν προτείνει η στρέβλωση να αντιμετωπιστεί άμεσα και να ισχύσει οριζόντια ενιαία χρέωση με βάση την κατώτερη κλίμακα.

Τα ΕΛΤΑ απέδωσαν στη ΔΕΗ μέρος των παρακρατηθέντων

Ενεση ρευστότητας ύψους 22,5 εκατ. ευρώ έλαβε χθες η ΔΕΗ από τα ΕΛΤΑ για τα χρήματα που είχαν παρακρατηθεί από λογαριασμούς ρεύματος που πλήρωναν οι καταναλωτές μέσω των Ελληνικών Ταχυδρομείων, χωρίς ωστόσο να αποδίδονται στην Επιχείρηση.

Μάλιστα, εντός του επόμενου 10ημέρου αναμένεται να αποπληρωθεί όλη η οφειλή, η οποία και ανέρχεται στα 50 εκατ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι το κράτος χρωστά στα ΕΛΤΑ για τα έτη 2013 – 2014 την καθολική υπηρεσία που επιτελούν και τα χρήματα που αποδόθηκαν στη ΔΕΗ είναι μόνο ένα μέρος από το ποσό που δικαιούται.

Βέβαια, μπορεί χθες το ζήτημα να μπήκε σε τροχιά ομαλοποίησης, όμως οι πολίτες συνεχίζουν να ταλαιπωρούνται στα καταστήματα της ΔΕΗ. Σύμφωνα με πληροφορίες του Ελεύθερου Τύπου και παρότι η ΡΑΕ έχει δώσει την εντολή για όσους πελάτες έχασαν την έκπτωση συνέπειας 15% να διορθώνεται εσωτερικά το πρόβλημα, υπάρχει μεγάλη μερίδα πολιτών οι οποίοι μεταβαίνουν στα κατά τόπους σημεία και εξηγούν οι ίδιοι στους υπαλλήλους ότι έχουν πληρώσει εμπρόθεσμα το λογαριασμό, ζητώντας παράλληλα την άμεση διευθέτησή του.

Μαρίνα Ξυπνητού
mxipnitou@e-typos.com
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου