«Κομφούζιο» με τη φορολόγηση στα Airbnb

07/04/18 • 09:15 | UPD 07/04/18 • 09:15

Οι βραχυχρόνιες μισθώσεις κατά μεγάλο ποσοστό είναι η βασική αιτία για την ανάκαμψη της κτηματαγοράς σε εκτεταμένες γεωγραφικές περιοχές ακόμη και στο κέντρο της Αθήνας.

Οι βραχυχρόνιες μισθώσεις κατά μεγάλο ποσοστό είναι η βασική αιτία για την ανάκαμψη της κτηματαγοράς σε εκτεταμένες γεωγραφικές περιοχές ακόμη και στο κέντρο της Αθήνας.

Χιλιάδες ιδιοκτήτες βρήκαν έναν τρόπο να βγάλουν τα κλειστά ακίνητα από τον πάγο, να τα ανακαινίσουν και να τα επιπλώσουν για να διεκδικήσουν το δικαίωμα σε ένα ικανοποιητικό εισόδημα που θα καλύπτει την υπέρογκη φορολογία, τον ΕΝΦΙΑ και θα αφήνει και κάτι.

Για μια ακόμη φορά, εμπόδιο σε αυτή την προσπάθεια στέκεται το υπουργείο Οικονομικών το οποίο ενώ αποφάσισε να φορολογήσει το εισόδημα από τις πλατφόρμες τύπου Airbnb ακόμη δεν έχει κάνει τίποτα για να ξεκαθαρίσει το τοπίο σχετικά με το πώς θα επιβληθεί ο φόρος αυτός ο οποίος μάλιστα έχει και αναδρομική εφαρμογή.

Με τον νόμο για την φορολόγηση των εισοδημάτων από βραχυχρόνιες μισθώσεις να έχει ήδη τροποποιηθεί πάνω από τρεις φορές τους τελευταίους μήνες, οι φορολογούμενοι ακόμη δεν γνωρίζουν πρακτικά πώς θα πληρώσουν και πώς θα υποβάλλουν τις δηλώσεις τους καθώς και σε επίπεδο κυβέρνησης και σε επίπεδο Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, οι εκκρεμότητες είναι ουκ ολίγες:

1. Οδηγίες για τη φορολόγηση των εισοδημάτων του 2017 δεν έχουν δοθεί ακόμη. Βάσει του νόμου, και τα εισοδήματα που αποκτήθηκαν μέσα στο 2017 από τις πλατφόρμες, θα φορολογηθούν ως εισόδημα από ενοίκια και θα φορολογηθούν με συντελεστές από 15% έως 45% συν την εισφορά αλληλεγγύης.

Πιθανότητα από τους φορολογούμενους θα ζητηθεί να δηλώσουν από μόνοι τους τα ποσά που εισέπραξαν κατά τη διάρκεια του 2017 στους κωδικούς με τα εισοδήματα από ενοίκια ενώ θα διατυπωθεί δημόσια η απειλή ότι θα γίνουν ηλεκτρονικές διασταυρώσεις για να φανεί ποιος έκανε απόκρυψη φορολογητέας ύλης και ποιος όχι.

2. Το άνοιγμα ηλεκτρονικής πλατφόρμας για τη δήλωση των συμβάσεων του 2018 δεν έχει προχωρήσει ακόμη. Υποτίθεται ότι από τις αρχές του χρόνου όλοι όσοι θα εισέπρατταν εισοδήματα από ενοίκια θα έπρεπε να υποβάλλουν ηλεκτρονική δήλωση σε ειδική εφαρμογή που θα λειτουργούσε στο Taxis. Ακόμη αυτή η ηλεκτρονική εφαρμογή δεν έχει τεθεί στη διάθεση των φορολογουμένων κάτι που αναμένεται να συμβεί μέσα στις επόμενες εβδομάδες.

3. Ο νόμος για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις προβλέπει ότι μπορεί να υπάρξουν περιορισμοί όσον αφορά στον αριθμό των μισθώσεων κάτι που θα καθοριστεί με έκδοση υπουργικής απόφασης από τα υπουργεία Οικονομικών και Τουρισμού.

Τέτοια απόφαση δεν έχει υπάρξει ακόμη με αποτέλεσμα και οι ιδιοκτήτες να μην μπορούν να κάνουν τον προγραμματισμό τους. Προς το παρόν λειτουργούν ελεύθερα με τον κίνδυνο να έρθουν εκ των υστέρων οι φορολογικές αρχές και να ψαλιδίσουν την ελευθερία και το εισόδημα. Οι περιορισμοί στους οποίους αναφέρεται ο νόμος είναι οι εξής :

  • Μίσθωση έως 2 ακινήτων ανά ΑΦΜ
  • Μίσθωση ακινήτων έως 90 ημέρες ανά έτος
  • Μίσθωση έως 60 ημέρες σε νησιά με έως 10.000 κατοίκους
  • Υπέρβαση των ημερών ενοικίασης μόνο αν το εισόδημα είναι έως 12.000 ευρώ τον χρόνο

4. Η τέταρτη και τελευταία εκκρεμότητα έχει να κάνει με την έκδοση απόφασης από την ΑΑΔΕ για την συνεργασία του Ελληνικού Δημοσίου με τις ψηφιακές πλατφόρμες (τύπου Airbnb). Υποτίθεται ότι οι πλατφόρμες θα υποχρεωθούν να στέλνουν τα στοιχεία για τα εισοδήματα των ιδιοκτητών στο υπουργείο Οικονομικών προκειμένου να γίνονται οι διασταυρώσεις. Κάτι τέτοιο, προς το παρόν δεν έχει γίνει ενώ υπάρχον αντιδράσεις από τις πλατφόρμες όσον αφορά την εμπιστευτικότητα των στοιχείων των πελατών τους.