Facebook, Amazon, Google στο στόχαστρο της Ευρώπης: Πρόταση για κοινούς φορολογικούς κανόνες

16/03/18 • 17:06 | UPD 16/03/18 • 17:06

Τη φορολόγηση των πολυεθνικών επιχειρήσεων, συμπεριλαμβανομένων των ψηφιακών κολοσσών Facebook, Amazon και Google, σε κάθε χώρα που δραστηριοποιούνται και παράγουν κέρδη βάσει ενός εναρμονισμένου συστήματος ζητάει η Ευρωβουλή.

Τη φορολόγηση των πολυεθνικών επιχειρήσεων, συμπεριλαμβανομένων των ψηφιακών κολοσσών Facebook, Amazon και Google, σε κάθε χώρα που δραστηριοποιούνται και παράγουν κέρδη βάσει ενός εναρμονισμένου συστήματος ζητάει η Ευρωβουλή.

Οι ευρωβουλευτές διαμόρφωσαν χθες τη θέση τους εν όψει των διαπραγματεύσεων που θα έχει η Ευρωβουλή με το Συμβούλιο και την Κομισιόν σε σχέση με δύο νομοθετικές προτάσεις για τη φορολογία των επιχειρήσεων.

Ενιαίοι κανόνες

Η Ολομέλεια καθόρισε χθες τη θέση της επί της πρότασης για την «κοινή ενοποιημένη βάση φορολογίας εταιριών (CCCTB)» που αποτελεί μέρος ενός νομοθετικού πακέτου για τη δημιουργία ενός ενιαίου, σαφούς και δίκαιου καθεστώτος φορολογίας εταιριών στην Ε.Ε. Επίσης, καθόρισε τη θέση της σε σχέση με τη δεύτερη πρόταση για τη δημιουργία της βάσης για το εναρμονισμένο σύστημα φορολογίας εταιριών, η αποκαλούμενη «κοινή βάση φορολογίας εταιριών (CCTB)».

Οι δύο προτάσεις που βρίσκονται στο «τραπέζι» του Συμβουλίου Υπουργών αποσκοπούν στην κάλυψη των νομοθετικών κενών που έχουν επιτρέψει σε ορισμένες ψηφιακές και διεθνείς επιχειρήσεις να μειώσουν δραστικά τους φόρους που πληρώνουν ή ακόμη και να αποφύγουν να πληρώσουν φόρους εκεί όπου δημιουργούν τα κέρδη τους. Αυτό θα επιτευχθεί μέσω των προτεινόμενων σημείων αναφοράς, τα οποία θα προσδιορίζουν κατά πόσο μια επιχείρηση έχει «ψηφιακή παρουσία» σε ένα κράτος- μέλος της Ε.Ε. και, κατά συνέπεια, οφείλει να πληρώσει φόρο στο κράτος αυτό.

Σημεία αναφοράς

Η Ευρωβουλή ζητάει από την Κομισιόν να εφαρμόσει σημεία αναφοράς (όπως ο αριθμός των χρηστών ή ο όγκος του ψηφιακού περιεχομένου που συλλέγονται) προκειμένου να υπάρξει μια σαφέστερη εικόνα για το πού παράγει η κάθε εταιρία τα κέρδη της. Τα προσωπικά δεδομένα είναι ένα εξαιρετικά πολύτιμο περιουσιακό στοιχείο που χρησιμοποιείται από εταιρίες, όπως οι Facebook, Amazon και Google, για να δημιουργήσουν τα κέρδη τους, αλλά επί του παρόντος δεν λαμβάνονται υπόψη κατά τον υπολογισμό των φορολογικών τους υποχρεώσεων.

Οπως επισημαίνουν οι ευρωβουλευτές, οι επιχειρήσεις θα υπολογίζουν τα κέρδη και τις ζημίες των εταιριών που έχουν σε όλα τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. Ο φόρος που θα προκύπτει θα κατανέμεται μεταξύ των κρατών-μελών ανάλογα με το πού δημιουργήθηκαν τα κέρδη. Στόχος είναι να εξαλειφθεί η τρέχουσα πρακτική των επιχειρήσεων να μεταφέρουν τη φορολογική τους βάση σε χώρες με χαμηλούς φορολογικούς συντελεστές.

Μόλις τεθούν σε εφαρμογή οι συγκεκριμένες προτάσεις, θα εφαρμοστεί ένα ενιαίο σύνολο φορολογικών κανόνων σε όλα τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. Οι επιχειρήσεις δεν θα έρχονται πλέον αντιμέτωπες με 28 διαφορετικές ομάδες εθνικών κανόνων και θα ανήκουν σε μία μόνο φορολογική διοίκηση.

«Εχουμε μια θαυμάσια ευκαιρία να κάνουμε ένα τεράστιο άλμα προόδου στον τομέα της φορολογίας εταιριών», δήλωσε ο Γάλλος ευρωβουλευτής και εκ των εισηγητών της Ευρωβουλής Αλέν Λαμασούρ, προσθέτοντας ότι η νέα νομοθεσία θα δημιουργήσει ένα πιο κατάλληλο μοντέλο για τις σημερινές οικονομίες μέσω της φορολόγησης της ψηφιακής οικονομίας και θα θέσει ένα τέλος στον ανταγωνισμό μεταξύ των διαφόρων εθνικών φορολογικών συστημάτων εντός της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς.

Νίκος Μπέλλος

Bρυξέλλες, ανταπόκριση

Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου