Από το ET Magazine

Έλον Μασκ: Ένας Iron Man που ζει ανάμεσά μας [εικόνες & βίντεο]

21/07/18 • 00:30 | UPD 21/07/18 • 11:09

Πίσω από την Pay Pal, την Tesla Motors και την Space X, δεν κρύβονται τρεις εγκέφαλοι αλλά… ένας. Και το όνομα αυτού; Έλον Μασκ! Όμως δεν είναι απλά ο ιθύνων νους τριών πανίσχυρων -στον τομέα τους και όχι μόνο- εταιριών, είναι ένας από τους ισχυρότερους δισεκατομμυριούχους του πλανήτη, ένας οραματιστής που φιλοδοξεί να στείλει τον άνθρωπο στον Άρη και θεωρείται ένας από τους πιο σημαντικούς επιχειρηματίες της εποχής μας! Για τους λάτρεις δε των κόμιξ, και της Marvel, είναι ό,τι πιο κοντινό έχει η Υφήλιος στον Tony Stark, κατά κόσμον Iron Man!

Γράφει ο Χάρης Αποστολόπουλος

Χάρης ΑποστολόπουλοςΜόνο που ο Μασκ δεν έχει την χρυσοκόκκινη και σχεδόν άτρωτη πανοπλία αλλά ούτε και τα υπερόπλα του διάσημου υπερήρωα.

Η δική του «υπερδύναμή» είναι το ανεξάντλητο επιχειρηματικό θάρρος που τον διακατέχει καθώς η σπάνια ικανότητα να μπορεί να μαθαίνει απ’ τα λάθη του και να παραμένει συγκρατημένος στις επιτυχίες του! Παράλληλα, έχει πλούσιο φιλανθρωπικό έργο και δείχνει ανιδιοτελές ενδιαφέρον καθημερινά σε όσους έχουν ανάγκη.

Περίτρανη απόδειξη, η πρόσφατη διάσωση των 12 παιδιών και του προπονητή τους στην Ταϊλάνδη, όπου από την πρώτη στιγμή και μέχρι την επιτυχή ολοκλήρωση της διασωστικής αποστολής των δυτών, ο ίδιος ήταν διαρκώς «παρών» ενώ σχεδίασε σε χρόνο dt ένα μίνι υποβρύχιο για να βοηθήσει στο δύσκολο έργο των βατραχανθρώπων. Άσχετα από το εάν τελικά χρησιμοποιήθηκε ή όχι…

Επί της ουσίας επρόκειτο για την«κάψουλα» ενός πυραύλου Space X, η οποία μετετράπη με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορεί να μεταφέρει ένα παιδί τη φορά στο εσωτερικό της. Το συγκεκριμένο «υποβρύχιο», θα μπορούσε να μεταφερθεί μέσα στα δύσκολα «μονοπάτια» του σπηλαίου από δύο δύτες, ωστόσο παραμένει άγνωστο αν τελικά χρησιμοποιήθηκε ή όχι από την ομάδα διάσωσης.

Για όλους αυτούς τους λόγους, στο σημερινό τεύχος του ET Magazine του EleftherosTypos.gr, αποφασίσαμε να κάνουμε ένα εκτενές αφιέρωμα στον… αρχιτέκτονα του μέλλοντός μας, τον Έλον Μάσκ!

Τα πρώτα χρόνια

Ο Έλον Ρηβ Μασκ ή Ήλον Μασκ (Elon Reeve Musk), γεννήθηκε στην Πρετόρια της Νότιας Αφρικής στις 28 Ιουνίου του 1971. Γονείς του η Μάγιε Χάλντεμαν μοντέλο από τον Καναδά και ο Νοτιοαφρικανός ηλεκτρολόγος και μηχανολόγος μηχανικός, Έρολ Μασκ.

Μεγάλωσε μαζί με τον νεότερο αδελφό του τον Κίμπαλ και τη νεότερη αδελφή του, την Τόσκα. Οι γονείς του χώρισαν το 1980 και έκτοτε ο Μασκ ζούσε περισσότερο με τον πατέρα του στη Νότια Αφρική. Στην ηλικία των 10 ετών άρχισε να πειραματίζεται με ένα υπολογιστή Commodore VIC-20 και κατόπιν στην ηλικία των 12 έμαθε μόνος του προγραμματισμό ηλεκτρονικών υπολογιστών και πούλησε τον κώδικα που έγραψε για ένα παιχνίδι που είχε φτιάξει σε γλώσσα BASIC σε ένα περιοδικό υπολογιστών για περίπου 500 δολάρια Αμερικής.

Με την αποφοίτησή του από το Λύκειο στη Νότια Αφρική, μετακόμισε στον Καναδά το 1989, όπου και απέκτησε την Καναδική υπηκοότητα μέσω της μητέρας του. Εκεί γράφτηκε στο πανεπιστήμιο Queen’s University στο Οντάριο και κατόπιν συνέχισε τις σπουδές του στη Φυσική στο Πανεπιστήμιο της Πενσυλβάνια στις ΗΠΑ και αργότερα απέκτησε ένα πτυχίο Οικονομικών Επιστημών στηWharton School of Economics του ίδιου Πανεπιστημίου. Κατά την διάρκεια των σπουδών του ο Μασκ μαζί με έναν άλλο συμφοιτητή του αγόρασαν ένα κτήριο 10 δωματίων, το οποίο και το προσάρμοσαν ως νυχτερινό κέντρο διασκέδασης για άλλους φοιτητές. Το 1995 μετακόμισε στην Καλιφόρνια για να ξεκινήσει το διδακτορικό του στην Εφαρμοσμένη Φυσική στο Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ, ωστόσο πολύ σύντομα εγκατέλειψε τις σπουδές του, ώστε να επικεντρωθεί στις επιχειρηματικές του δραστηριότητες στο διαδίκτυο, τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και το διάστημα. Το 2002 απέκτησε την Αμερικανική υπηκοότητα.

H Zip2

Σε ηλικία 24 ετών, το 1995 ο Μασκ μαζί με τον αδελφό του, χρησιμοποιώντας 28.000 δολάρια που τους παρείχε ο πατέρας τους, ίδρυσαν την εταιρεία Zip2, μια διαδικτυακή εταιρεία, η οποία παρείχε υπηρεσίες καταλογογράφησης και εύρεσης εμπορικών επιχειρήσεων. Ο Μασκ κατάφερε να εξασφαλίσει συμβόλαια παροχής υπηρεσιών με τους Τάιμς της Νέας Υόρκης καθώς και την Chicago Tribune, μεγαλώνοντας έτσι τον κύκλο εργασιών της εταιρείας. Η Compaq εξαγόρασε την Zip2 για 307 εκατομμύρια δολάρια σε μετρητά και 34 εκατομμύρια σε μετοχές το 1999, με τον Μασκ να λαμβάνει το 7% του ποσού (22 εκατομμύρια).

Το ρίσκο με την X.com και η άνθηση της PayPal

Μόλις τέσσερα χρόνια μετά, ο Μασκ χρησιμοποίησε 10 εκατομμύρια δολάρια από το ποσό που κέρδισε με την πώληση του Zip2 για να ιδρύσει τον διαδικτυακό τόπο X.com ο οποίος ειδικευόταν σε οικονομικές συναλλαγές και πληρωμές μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Ένα χρόνο αργότερα η εταιρεία αυτή συγχωνεύτηκε με μια άλλη, η οποία διέθετε μια υπηρεσία μεταφοράς χρημάτων με την ονομασία PayPal. Η νέα εταιρεία που προέκυψε από τη συγχώνευση των δύο επικεντρώθηκε στην υπηρεσία του PayPal και ονομάστηκε και η ίδια έτσι. Η ανάπτυξη της εταιρείας γνώρισε άνθηση με το Paypal να εγγράφει στο σύστημα του όχι μόνο αυτούς που έκαναν πληρωμές αλλά και αυτούς που τις λάμβαναν. Μετά από κάποιο καιρό το διοικητικό συμβούλιο έπαυσε τον Μασκ από γενικό διευθυντή βάσει διαφωνίας που ο ίδιος είχε ως προς την ενσωμάτωση των υπηρεσιών του Paypal στο λειτουργικό σύστημα Microsoft Windows. Το 2002 το PayPal εξαγοράστηκε από το eBay για το ποσό των 1.5 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε μετοχές, εκ των οποίων ο Μασκ απέκτησε 165 εκατομμύρια.[39] Πριν την πώληση ο Μασκ κατείχε το 11.7% των μετοχών της εταιρείας.

Η SpaceX και το όνειρο της διαστημικής εξερεύνησης

Με το που πάτησε τα 30, ο Μασκ ξεκίνησε να ασχολείται όλο και πιο ενεργά με την εξερεύνηση του διαστήματος και συγκεκριμένα με την εξερεύνηση του Άρη.

Το ίδιο έτος ταξίδεψε στη Ρωσία με σκοπό την αγορά παροπλισμένων και ανακαινισμένων διηπειρωτικών πυραύλων (Dnepr-1), ώστε να τους μετατρέψει σε οχήματα μεταφοράς εξοπλισμού στο διάστημα και προσπάθησε να συνάψει συμφωνίες συνεργασίας με ρωσικές εταιρείες, που ασχολούνται με το διάστημα (NPO Lavochkin, Kosmotras)· Ωστόσο δεν κατάφερε να κερδίσει την εμπιστοσύνη τους και επέστρεψε χωρίς ουσιαστικά αποτελέσματα στις ΗΠΑ.

Επέστρεψε στη Ρωσία ένα έτος αργότερα, το 2002, έχοντας αυτή τη φορά μαζί του έμπειρους με το θέμα και καλά διασυνδεδεμένους επενδυτές (In-Q-Tel της CIA και Jet Propulsion Laboratory της NASA), ωστόσο υπήρξαν σημαντικές δυσκολίες και εντάσεις ως προς το κόστος της προμήθειας των πυραύλων, κάτι που έκανε τον Μασκ να θεωρήσει, πως θα του ήταν πιο σύμφορο να ιδρύσει μια δική του εταιρεία, η οποία θα κατασκεύαζε τους πυραύλους, που χρειαζόταν. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Μασκ, το κόστος των πρώτων υλών για την κατασκευή ενός πυραύλου θα ήταν μόλις το 3% του κέρδους από την πώληση του, κάτι που θα απέφερε μεγάλα περιθώρια κέρδους.

Βάζοντας 100 εκατομμύρια δολάρια από την προσωπική περιουσία, που είχε έως τότε σχηματίσει, ο Μασκ ίδρυσε την SpaceX τον Ιούνιο του 2002, με τον μακροπρόθεσμο στόχο του -όπως δήλωσε- να είναι η δημιουργία ενός πραγματικού διαστημικού πολιτισμού. Κατά τα 7 πρώτα χρόνια της λειτουργίας της, η SpaceX σχεδίασε και κατασκεύασε τα διαστημικά οχήματα Falcon (απογείωσης) και Dragon (πολλαπλών χρήσεων), ενώ το 2009 το Falcon 1 έγινε το πρώτο ιδιωτικό διαστημικό όχημα, το οποίο τοποθέτησε δορυφόρο γύρω από την τροχιά της Γης.

Το 2012 ένα από τα οχήματα Dragon προσδέθηκε στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό μεταφέροντας προμήθειες και εξοπλισμό και μετουσιώνοντας έτσι τις αντίστοιχες συμφωνίες, που είχε συνάψει με τη NASA λίγα έτη νωρίτερα ως προμηθευτής διαστημικών οχημάτων και εξοπλισμού.

Μάλιστα, δήλωσε πως επηρεάστηκε από το έργο του Ισαάκ Ασίμοφ και πως θεωρεί την εξερεύνηση του διαστήματος ένα σημαντικό βήμα για την επέκταση και διατήρηση του ανθρώπινου είδους, με την παρουσία του ανθρώπου σε πολλούς πλανήτες να φέρνει μια σχετική ασφάλεια σε ό,τι αφορά την επιβίωση του ανθρώπου έναντι διάφορων εξωτερικών απειλών, όπως επιδημίες, αστεροειδείς, φαινόμενο του θερμοκηπίου και άλλων.

Το 2011 δήλωσε πως στόχος του είναι να μειώσει το κόστος των επανδρωμένων διαστημικών πτήσεων έως και 10 φορές το τρέχον κόστος, ενώ σε άλλη συνέντευξη του ίδιου έτους δήλωσε πως ελπίζει να στείλει ανθρώπους στον Άρη στα επόμενα 10 με 20 έτη. Στη βιογραφία του επίσης αναφέρεται, πως επιθυμεί να καθιερώσει μια αποικία στον Άρη έως το 2040, με ένα πληθυσμό που θα φτάνει τις 80.000.

Tesla Motors

Αν και η εταιρεία κατασκευής ηλεκτρικών αυτοκινήτων Tesla Motors υπήρχε ήδη από το 2003, ο Έλον Μασκ θα επενδύσει σε αυτήν το 2004 και θα γίνει ο πρόεδρος της, ενώ μετά την οικονομική κρίση του 2008, άρχισε να ασχολείται όλο και πιο ενεργά και να συμμετέχει στις λεπτομέρειες του τεχνικού σχεδιασμού.

Το πρώτο όχημα της εταιρείας ήταν το Tesla Roadster, το οποίο είχε πωλήσεις περίπου 2.500 οχημάτων σε 31 χώρες. Το 2012 ακολούθησε το Model S, ενώ το 2015 έγινε διαθέσιμο στη αγορά το Model X. Πέρα από την κατασκευή των αυτοκινήτων, η εταιρεία είναι και προμηθευτής ηλεκτρονικών συστημάτων αυτοκινήτων σε άλλες εταιρείες, όπως η Daimler, Mercedes και Toyota, ενώ οι εταιρείες αυτές είναι με τη σειρά τους και επενδυτές στην ίδια την Tesla Motors. Για να αυξήσει την απόσταση, που μπορούν να διανύσουν τα οχήματα, χωρίς να αντιμετωπίσουν πρόβλημα φόρτισης, προέβη σε συμφωνίες κατασκευής σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε πολλές περιοχές των ΗΠΑ.

Το 2014, ο Μασκ ανακοίνωσε πως η Tesla Motors επιτρέπει την ελεύθερη χρήση της τεχνολογίας, που είχε πριν νομικά κατοχυρωμένη και κλειδωμένη, βάσει καλής πίστης και με το σκοπό να διευρύνει και να επιταχύνει την υιοθέτηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην αγορά, λέγοντας, πως ο πραγματικός ανταγωνιστής δεν είναι οι άλλες εταιρείες, που θα κατασκευάσουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά η αγορά των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων.

Η ιδέα της SolarCity

Ο Μασκ συνέλαβε την αρχική ιδέα και παρείχε την οικονομική υποστήριξη για την δημιουργία της εταιρείας παραγωγής φωτοβολταϊκών συστημάτων SolarCity, την οποία ίδρυσαν τα ξαδέρφια του. Παραμένει ο κύριος μέτοχος της εταιρείας, η οποία κατέστη ο δεύτερος μεγαλύτερος προμηθευτής φωτοβολταϊκών στις ΗΠΑ.

Η επαναστατική Hyperloop

Ήταν τον Αύγουστο του 2013 όταν ο Μασκ παρουσίασε μια πρόταση για μια νέα μορφή συγκοινωνιακού μέσου μεταξύ της ευρύτερης περιοχής του Λος Άντζελες και του Σαν Φραντσίσκο, την οποία ονόμασε Hyperloop. Οργάνωσε μια ομάδα με μηχανικούς από την Tesla Motors και την SpaceX, οι οποίοι μετά από έρευνα 9 μηνών ολοκλήρωσαν τον αρχικό σχεδιασμό για την λειτουργία του συστήματος.

Η νέα αυτή μορφή συγκοινωνίας σκοπεύει να επιτρέψει την κάλυψη της απόστασης των 560 χλμ από το Σίλμαρ (Sylmar) στα βόρεια του Λος Άντζελες προς το Χεϊουάρντ (Hayward) στα ανατολικά του Σαν Φρανσίσκο μέσα σε 35 λεπτά ή λιγότερο, χρόνος ο οποίος είναι συντομότερος ακόμα και από αυτόν των εμπορικών αεροπορικών πτήσεων μεταξύ των δύο περιοχών. Το στάδιο της κατασκευής αναμένεται να ξεκινήσει το 2016, ωστόσο υπάρχουν δυσκολίες σε πολιτικό επίπεδο.

Φιλανθρωπικό έργο

Έχει ιδρύσει φιλανθρωπικό ίδρυμα με την ονομασία Musk Foundation, το οποίο επικεντρώνεται στην παροχή συστημάτων ανανεώσιμων και ελεύθερων πηγών ενέργειας σε περιοχές, όπου έχουν πληγεί από καταστροφές. Άλλες φιλανθρωπικές δραστηριότητές του περιλαμβάνουν την παροχή χρηματικών ποσών σε τεχνολογικά μουσεία, οργανισμούς έρευνας για τον έλεγχο της τεχνητής νοημοσύνης καθώς και την γενική υποστήριξή του στην τεχνολογική έρευνα για ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και διαστημικές τεχνολογίες.

10 απίθανα πράγματα που δεν γνωρίζετε για τον Έλον Μασκ

1. Γεννημένος στη Νότια Αφρική στις 28 Ιουνίου 1971, ο εκκεντρικός επιχειρηματίας, έχει αφοσιωθεί στην εξέλιξη πρωτοποριακών τεχνολογιών με στόχο την καταπολέμηση της υπερθέρμανσης του πλανήτη, την εξέλιξη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και την κατάκτηση του διαστήματος. Υπήρξε συνιδρυτής του PayPal, δημιουργός των αυτόνομων ηλεκτρικών αυτοκινήτων Tesla με τιμές που φτάνουν και τα 135.000 δολάρια και ιδρυτής της SpaceX, μια εταιρία που ειδικεύεται στην κατασκευή προωθητικών πυραύλων πολλαπλών χρήσεων, που έχουν στόχο να κάνουν τις διαστημικές αποστολές πολύ πιο φθηνές. Η περιουσία του υπολογίζεται στα 12,7 δισεκατομμύρια δολάρια.

2. Κάποιες φορές κοιμάται στο εργοστάσιο της Tesla! Ο Έλον Μασκ έχει δηλώσει ότι πάντα έχει έναν υπνόσακο στην αίθουσα συνεδριάσεων της Tesla, η οποία βρίσκεται ακριβώς δίπλα από τη γραμμή παραγωγής. Έτσι, εποπτεύει καλύτερα την ποιότητα των αυτοκινήτων και λύνει πιο εύκολα τα προβλήματα που προκύπτουν, μειώνοντας σημαντικά τις καθυστερήσεις. Αυτή η τακτική είχε σαν αποτέλεσμα, η Tesla να παρουσιάσει για πρώτη φορά κέρδη το 2013, δέκα χρόνια μετά την ίδρυσή της.

3. Όταν ήταν στο πανεπιστήμιο, άνοιξε ένα nightclub για να βγάζει τα έξοδά του. Ο Έλον Μασκ είχε πλήρη υποτροφία από το πανεπιστήμιο της Πενσυλβανία, οπότε δεν ανησυχούσε για τα δίδακτρά του. Για να βγάζει όμως τα έξοδά του, νοίκιασε ένα σπίτι με 10 υπνοδωμάτια μαζί με το φίλο του Αντέο Ρέσι, ένα μέρος του οποίου μετέτρεψε σε κλαμπ, το οποίο μπορεί να είχε και 500 πελάτες κάθε νύχτα. Από μικρός ήταν επιχειρηματικό δαιμόνιο.

4. Μπορεί όλοι εμείς να ζηλεύουμε τους μεγιστάνες της Silicon Valley για τα πλούτη του, όμως δεν σκεφτόμαστε πόση υπομονή, επιμονή και πειθαρχία είχαν μέχρι να πετύχουν. Ο Έλον Μασκ ζούσε για ένα μήνα με 1 δολάριο την ημέρα, τρώγοντας μόνο χοτ-ντογκς και πίνοντας χυμό πορτοκάλι. Απλά, ήθελε να δει αν μπορούσε να ζήσει με τόσα λίγα χρήματα. Όταν είδε ότι είναι εφικτό, επένδυσε ότι είχε και δεν είχε στις λαμπρές ιδέες του.

5. Ο Έλον Μασκ είναι φανατικός με τους X-Men, σε σημείο που να έχει δώσε στα ρομπότ της γραμμής παραγωγής της Tesla ονόματα όπως Wolverine, Storm, Vulcan και Colossus. Μάλιστα, λένε ότι το αυτοκίνητο της Tesla Model X έχει ρύθμιση “Bioweapon defense mode”.

6. Σε ηλικία 10 ετών, άρχισε η σχέση του με τους υπολογιστές με έναν Commodore Vic-20. Σύντομα, έπεσε στα χέρια του ένα βιβλίο προγραμματισμού της γλώσσας BASIC. Κανονικά ήθελες 6 μήνες για να το τελειώσεις, αλλά ο Μασκ το τελείωσε σε 3 μέρες και 2 χρόνια αργότερα πουλούσε ήδη το πρώτο του ηλεκτρονικό παιχνίδι για 500 δολάρια.

7. Μπορεί οι περισσότεροι επιχειρηματίες να ψάχνουν χρηματοδότες και επενδυτές για να πραγματοποιήσουν τα σχέδιά τους, ο Ελον Μασκ όμως επενδύει τα δικά του χρήματα. Ο λόγος είναι ότι οι ιδέες του είναι τόσο ριψοκίνδυνες, που οι επενδυτές αρχικά φοβούνται. Στη συνέχεια, όμως, αντιλαμβάνονται τα τεράστια κέρδη που θα μπορούσαν να τους αποφέρουν οι ιδέες του Μασκ και του δίνουν λεφτά “με τη σέσουλα”. Όταν δεν μπορούσε να βρει επενδυτές για να ξεκινήσει την SpaceX, έβαλε όλα του τα μετρητά για να συνεχίσει τη λειτουργία της εταιρίας, με αποτέλεσμα να ζει με δάνεια για να πληρώνει τους λογαριασμούς του σπιτιού του. Κι αυτό γιατί υποστηρίζει με όλο του το είναι τις απόψεις και τις ιδέες του.

8. Μπορεί να είναι δισεκατομμυριούχος αλλά κάποτε φτυάριζε κοπριά σε ένα καυστήρα. Ο Ελον Μασκ σέβεται πολύ τη δουλειά, κάθε είδους δουλειά, και λέγεται ότι δουλεύει πάνω από 100 ώρες την εβδομάδα. Ακόμα και σήμερα, τριγυρνάει στο εργοστάσιο της Tesla και χειρίζεται τα μηχανήματα.

9. Είναι ο πρώτος που σχεδίασε τον πρώτο ιδιωτικό πύραυλο που μπήκε σε τροχιά. Για αυτή του την επιτυχία η Federation Aronautique Internationale, ο διεθνής οργανισμός που μετρά τα αεροναυπηγικά ρεκόρ, τον βράβευσε με το Gold Space Medal το 2010.

10. Όση εντύπωση κι αν προκαλεί, ο άνθρωπος που είναι πρωτοπόρος στη δημιουργία της τεχνολογίας του μέλλοντος, φοβάται το τι μπορεί να κάνει η Τεχνητή Νοημοσύνη στην ανθρωπότητα, αν αποκτήσει μεγάλη δύναμη και γίνει πολύ πιο έξυπνη από τους ανθρώπους! Η τεχνολογία αυτόνομων οχημάτων που ο ίδιος έχει αναπτύξει, απειλεί ήδη χιλιάδες θέσεις εργασίας στον τομέα των μεταφορών. Μάλιστα, δημιούργησε τον μη-κερδοσκοπικό οργανισμό OPENAI, με στόχο να προωθήσει και αναπτύξει φιλικές προς την ανθρωπότητα εφαρμογές της Τεχνητής Νοημοσύνης.