ΑΝΑΔΡΟΜΗ ΤΟΥ ET MAGAZINE

Αλίκη Διπλαράκου: Η Ελληνίδα «Miss Ευρώπη» που παραβίασε το άβατο του Αγίου Όρους

09/06/18 • 00:27 | UPD 09/06/18 • 12:31

Κάποιοι άνθρωποι είναι γεννημένοι επαναστάτες. Άλλοι απλά θα τους χαρακτήριζαν αντιδραστικούς. Το γεγονός για όσους ανήκουν σε αυτή την κατηγορία είναι ένα και δεν μπορεί να το αμφισβητήσει κανείς: Οι βίοι τους είναι ταραχώδεις. Μία από αυτούς ήταν και η Αλίκη Διπλαράκου.

Γράφει η Ευανθία Καρρά

Ως προς τι η ιδιαίτερη μνεία για τη συγκεκριμένη γυναίκα; Ο βίος της παρουσιάζει αρκετό ενδιαφέρον αφού πρόκειται για την Ελληνίδα που εξελέγη πανηγυρικά Miss Ευρώπη τη συντηρητική δεκαετία του ’30, που έγινε Λαίδη, έσπασε το άβατο του Αγίου Όρους και θεωρήθηκε μάλιστα πως γι αυτό το λόγο δέχτηκε την οργή της Παναγίας! Όλα αυτά, εδώ στο ET Magazine στο EleftherosTypos.gr!

Η Αλίκη Διπλαράκου γεννήθηκε στις 28 Αυγούστου 1912 στη Μάνη. Ήταν μία από τις τρεις κόρες του δικηγόρου Γεωργίου Διπλαράκου και της Έλενας Νικολέση. Το πραγματικό επίθετο του πατέρα της ήταν Βαβούλης, αλλά για οικογενειακούς λόγους υιοθέτησε το επίθετο της μητέρας του.

Τα καλλιστεία και ο Αλέξανδρος Ζαΐμης

Για την ιστορία, οι διαγωνισμοί ομορφιάς στην Ελλάδα ξεκίνησαν επισήμως το 1929 με πρωτοβουλία της Ένωσης Συντακτών. Η πρώτη Μις Ελλάς ήταν η Ασπασία Καρατζά η οποία κατέκτησε τη δεύτερη θέση τον παγκόσμιο διαγωνισμό ομορφιάς.

Ένα χρόνο μετά, το 1930, η Αλίκη Διπλαράκου βρέθηκε μαζί με την οικογένεια της στο θέατρο Ολύμπια για να παρακολουθήσει τα καλλιστεία. Ξαφνικά άκουσε το όνομα της από έναν κριτή προκειμένου να ανέβει στη σκηνή και το έκανε με αποτέλεσμα οι γονείς της να παρακολουθούν αποσβολωμένοι.

Να πως περιγράφει την εμφάνισή της η «Βραδυνή» της 14ης Ιανουαρίου 1930: «…φοράει ένα γαλάζιο πενουάρ με μια γουνίτσα λευκή στο λαιμό που κυματίζει αρμονικά, σύμφωνα με τις κινήσεις του φειδίσιου κορμού, που όλο μαζί είναι ένα ποίημα. Ηγεμονικό παράστημα, χάρις και αρμονία κινήσεων, βάδισμα μεγαλοπρεπές, ελαφρότης νεράιδας. Τα δυο υπογάλανα μάτια της σπινθηροβολούν ασυνήθιστα, δείχνουν ένα πάθος ακαθόριστο, μια μελαγχολική διάθεση, που είναι αποτέλεσμα υπερβολικής αισθηματικότητας.(…) Κι έπειτα τα λεπτότατα χείλη που υπομειδιούν διαρκώς, με μια ανείπωτη γλυκύτητα.(…) Λαιμός χυτός, χέρια λεπτά, μπράτσα τορνευτά, που λεπταίνουν όσο ανεβαίνουν και απολήγουν σε λεπτότατα δάκτυλα, όπως μια μελωδία που σβήνει. Και το φινάλε, τα μακριά υπόξανθα μαλλιά, που κυματίζουν πάνω στους ώμους».

H Αλίκη Διπλαράκου ανακηρύχτηκε ως η ωραιότερη γυναίκα της Ελλάδας.

Επόμενος στόχος ήταν ο εξής: να πάει στα ευρωπαϊκά καλλιστεία. Υπήρχε όμως το εξής πρόβλημα: οι γονείς της, σαν γνήσιοι Μανιάτες αυστηρών ηθικών αρχών δεν δέχονταν η 18χρονη κόρη τους να συμμετάσχει. Χρειάστηκε η παρέμβαση του Προέδρου της Δημοκρατίας, Αλέξανδρου Ζαΐμη, ο οποίος έπεισε τόσο την ίδια όσο και την οικογένεια κάνοντας λόγο για εθνική υπόθεση.

Αυτό ήταν! Οι γονείς και οι συγγενείς καμάρωναν την Αλίκη που πήγε στα καλλιστεία για την ωραιότερη γυναίκα της Ευρώπης. Μάλιστα έκαναν και ειδική γιορτή στο σταθμό του τρένου πριν αναχωρήσει. Η Αλίκη Διπλαράκου ανακηρύχτηκε Μις Ευρώπη με άνεση στο διαγωνισμό που διενεργήθηκε στο Παρίσι.

Η «Καθημερινή» της επομένης ανάγει τη νίκη της σε εθνικό θρίαμβο: «…Ολόκληρος η ελληνική παροικία των Παρισίων πανηγυρίζει από της χθες τον ωραίον θρίαμβον της ελληνικής καλλονής. Η εκλογή της ελληνίδος υποψηφίας ως «Μις Ευρώπη» αποτελεί το θέμα όλων των συζητήσεων, ιδίως μεταξύ των καλλιτεχνικών κύκλων, οι οποίοι αποδίδουν εις την θριαμβευτικήν νίκην της «Μις Ευρώπη» την σημασίαν αισθητικού γεγονότος, συμβολίζοντος την επάνοδον της συγχρόνου τέχνης εις τα αιώνια και άφθαστα πρότυπα της αρχαίας ελληνικής παραδόσεως. Γενικώς τονίζεται ότι η χθεσινή νίκη της ωραίας Ελληνίδας αποτελεί δια την Ελλάδα, την ωραιοτέραν διαφήμισιν και πανηγυρικήν αναγνώρισιν της ελληνικής ευγενίας και συγχρόνως την λαπροτέραν εισαγωγήν εις τας προσεχείς εορτάς της Εθνικής εκατονταερτηρίδος…»

Η επιτυχία της πανηγυρίστηκε δεόντως και στην Αθήνα. Χιλιάδες κόσμου συνωστίσθηκαν στην οδό Ερμού στις 9 Ιουνίου για να την επευφημήσουν και να τη θαυμάσουν από κοντά.

Οι ύμνοι για την ομορφιά της και τα καλλιστεία Μις Υφήλιος

Εκείνη την εποχή τα καλλιστεία έχαιραν μεγάλης εκτίμησης και οι διακρίσεις ήταν εθνικές νίκες. Την Αλίκη Διπλαράκου είχε συνεχάρη ακόμα και ο Ελευθέριος Βενιζέλος:

«Η ανακήρυξις αύτη αποτελεί αναμφισβητήτως μιας ελληνική δόξαν, δια την οποίαν εκφράζω τη χαρά μου».

Ένας Γάλλος γλύπτης τη χαρακτήρισε καινούρια Αφροδίτη της Μήλου και ο παρισινός Τύπος «ανάσταση της ελληνικής ομορφιάς». Στην εφημερίδα Ακρόπολις, ο γόης της δημοσιογραφίας Σπύρος Μελάς, έγραψε για τη Διπλαράκου: «Η νικήσασα στα ευρωπαϊκά καλλιστεία δεσποινίς Διπλαράκου συνδυάζει μόρφωση, ευφυίαν και ωραιότητα. Προ πάντων θεσπεσίαν ωραιότητα! Η νίκη της είναι εθνική!»

Αμέσως μετά ο στόχος ήταν η Αλίκη να πάει στα καλλιστεία Μις Υφήλιος του Ρίο Ντε Τζανέιρο. Η Ελληνίδα καλλονή είχε όλα τα φόντα για να κερδίσει: ήταν όμορφη, γλυκιά και γλωσσομαθής για την εποχή εκείνη αφού μιλούσε άπταιστα γαλλικά, αγγλικά και ιταλικά. Οι κριτές, όμως, σε εκείνον τον διαγωνισμό ανέδειξαν ως νικήτρια τη «Μις Βραζιλία», τη Γιολάντα Περέιρα, και, έτσι, η Αλίκη, βρέθηκε στη δεύτερη θέση.

Το άβατο του Αγίου Όρους και η «Λαίδη»

Τον Μάιο του 1930 η Αλίκη Διπλαράκου βρισκόταν μαζί με τον αρραβωνιαστικό της, τον Γάλλο εφοπλιστή Μοράν, σε θαλαμηγό που είχε αγκυροβολήσει στη Μονή Βατοπεδίου. Η 18χρονη ντύθηκε άνδρας και κατάφερε να μπει στο Άγιο Όρος!

Μετά από αυτή την πράξη αρρώστησε και νοσηλεύτηκε σε σανατόριο της Ελβετίας. Η Αλίκη αποφάσισε να στείλει επιστολή στο Άγιο Όρος και να ζητήσει συγχώρεση για να γίνει καλά.

Ο ηγούμενος της Μονής Διονυσίου, Γέροντας Γαβριήλ, ήταν τότε αντιπρόσωπος της Μονής στις Καρυές και διηγήθηκε το περιστατικό*:

«Το 1930 ήμουν αντιπρόσωπος της Μονής μου παρά τη Ιερά Κοινότητι και κατά Οκτώβριον ελήφθη επιστολή της εκλεγείσης «Μις Ελλάς» δεσποινίδος (*) …………. έχουσα επί λέξει ούτως:

Εν Νταβός Ελβετίας κλπ.

Σεβάσμιοι Πατέρες, σας εξομολογούμαι ολοψύχως το σφάλμα που διέπραξα τον περασμένον Μάϊον εις την Μονήν Βατοπαιδίου.

Έφθασα εκεί δια πλοίου του μνηστήρος μου κ. Μωράν, και συνέπεσε να είναι αγκυροβολημένα εκεί και τα θωρηκτά Λήμνος και Κιλκίς, οπότε ο πονηρός μοι ενέβαλε την σκέψην να ανέλθω εις την Μονήν καίτοι εγνώριζα, ότι απαγορεύετο.

Και δανεισθείσα ναυτικήν στολήν εισήλθον μετά του μνηστήρος μου και περιήλθον εκκλησίας και άλλα μέρη ως ναύτης, χωρίς να με γνωρίσει κανείς…

Έκτοτε Πατέρες μου έχασα την υγείαν μου και κατήντησα εδώ εις τα σανατόρια της Ελβετίας δια την σωτηρίαν μου, και δυστυχώς δεν βλέπω βελτίωσιν.

Εγνώρισα όμως και το πιστεύω ακράδαντα, ότι είναι τιμωρία εκ μέρους της Παναγίας προς την οποίαν ησέβησα, δεν έπρεπε εγώ μορφωμένη κοπέλα να κάμω αυτό που έκαμα, και μετανοώ, τώρα, παρακαλώντας την Παναγία μου να με συγχωρέσει.

Παρακαλέσατε και σεις άγιοι Πατέρες. Προς τούτο, δεχθήτε δε και 5.000 δραχμές, ίνα κάμετε λειτουργίας και παρακλήσεις δια την υγείαν μου.

Μετά πολλού σεβασμού” κλπ.».

Τελικά η Αλίκη Διπλαράκου έγινε καλά και έζησε άλλα 72 χρόνια, ενώ παντρεύτηκε δύο φορές.

Η πρώτη ήταν στις 31 Οκτωβρίου 1932 με τον Γάλλο αεροπόρο και επιχειρηματία Πολ – Λουίς Βεγιέρ, με τον οποίο απέκτησε ένα παιδί, τον Πολ Ανίκ (1933-1998).

Ο δεύτερος γάμος της έγινε στις 15 Δεκεμβρίου 1945 με τον Άγγλο σερ Τζον Ράσελ, απόγονο του 6ου Δούκα του Μπέντφορντ. Η Ελληνίδα καλλονή, που έλαβε τον τίτλο της Λαίδης, απέκτησε μαζί του δύο παιδιά, την Τζορτζιάνα – Αλεξάνδρα (1947) και τον Αλεξάντερ Τσαρλς Τόμας (1950).

Η Αλίκη Διπλαράκου κατά τη διάρκεια της ζωής της έκανε αρκετές περιοδείες, κατά τις οποίες έδινε διαλέξεις για τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό. Έφυγε από τη ζωή στην Αγγλία στις 30 Οκτωβρίου 2002.

*Η επιστολή δημοσιεύτηκε στο: ΑΡΧΙΜ. ΓΑΒΡΙΗΛ ΔΙΟΝΥΣΙΑΤΗ (†), ΤΟ ΑΒΑΤΟΝ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ, «ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΦΙΛΟΘΕΟΣ ΜΑΡΤΥΡΙΑ», τεύχος 38-39, ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ, 1990, σ. 59.

Με πληροφορίες από: Sansimera.gr & protagon.gr