Αφιέρωμα του ET Magazine

Τζον Λένον-Γιόκο Όνο: Σημεία ενός love story που «σημάδεψε» την ανθρωπότητα

26/05/18 • 00:30 |

Στο άκουσμα των ονομάτων του Τζον Λένον και της Γιόκο Όνο, όλοι φέρνουμε στο νου μας την εικόνα ενός τρισευτυχισμένου ζευγαριού, το οποίο με όχημά του την αγάπη, είχε μια σχέση ζωής που ξεπέρασε και επαναπροσδιόρισε τη βιομηχανία του θεάματος.

 Γράφει ο Χάρης Αποστολόπουλος

Εκτός από καλλιτέχνες, ήταν αμφότεροι φλογεροί ακτιβιστές και πασιφιστές και κατόρθωσαν να ορίσουν εκτός από τη μουσική και τις εικαστικές τέχνες, μια ολόκληρη εποχή.  Διαδήλωναν πάντα υπέρ της ειρήνης και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων σε όλο τον κόσμο, μεταμορφώνοντας για πάντα όχι μόνο τη δική τους ζωή, αλλά και την τέχνη, τη μουσική και τον ακτιβισμό.

Με αφορμή λοιπόν ότι σαν σήμερα ο Τζον Λένον και η Γιόκο Ονο ξεκίνησαν τη δεύτερη εκδήλωση για την Ειρήνη στο κρεβάτι του δωματίου 1472 στο Queen Elizabeth Hotel του Μόντρεαλ, το ET Magazine του EleftherosTypos.gr, αποφάσισε να κάνει ένα αφιέρωμα στη θυελλώδη σχέση ενός από τα διασημότερα ζευγάρια της σύγχρονης ιστορίας.

 

Ως γνωστόν, ο Τζον Λένον υπήρξε ένας θρύλος της μουσικής, αλλά και σύμβολο μιας ολόκληρης γενιάς, αφού με τη στάση και τις επαναστατικές του πράξεις εξέφρασε την ιδέα της ελευθερίας και της ειρήνης. Η Γιόκο Όνο παραμένει μέχρι σήμερα δραστήρια περφόρμερ, εικαστικός μουσικός και τραγουδίστρια.

Αν και πάντα βρισκόταν στο φως της δημοσιότητας λόγω της σχέσης της με τον Λένον, λίγοι είναι αυτοί που γνωρίζουν αυτή την εκρηκτική γυναίκα, που ο αγαπημένος της σύντροφος την αποκαλούσε τρυφερά η πιο «διάσημη- άσημη καλλιτέχνιδα στον κόσμο».

Η αρχή όλων

Η πρώτη τους γνωριμία έγινε το 1966 στο Λονδίνο. Τότε, η Γιόκο Όνο βρισκόταν στις ετοιμασίες για την έκθεσή της  στην γκαλερί Indica. Ένα από εκθέματα ήταν ένα μήλο, τοποθετημένο σε ένα πλεξιγκλάς. Ο Λένον  δαγκώνει ένα  έκθεμα και η Όνο γίνεται έξαλλη.  Συνεχίζει όμως να παρακολουθεί, καθώς περιδιαβαίνει ανάμεσα στα  υπόλοιπα έργα. Σε έναν τοίχο κρέμεται ένα λευκό κομμάτι ξύλου με καρφιά, που περιμένουν τους θεατές να τα καρφώσουν για να ολοκληρωθεί το έργο. «Get involved»:  προτείνει η Όνο. Ο Λένον θέλει να καρφώσει ένα,  εκείνη όμως διστάζει να τον αφήσει, καθώς η έκθεση δεν έχει ακόμη ξεκινήσει. Του λέει όμως πως δέχεται, αν της δώσει πέντε σελίνια.  Ο Λένον δεν κρατούσε χρήματα μαζί του, οπότε της αντιπρότεινε να της δώσει πέντε φανταστικά σελίνια για να καρφώσει ένα φανταστικό καρφί. Αυτό ήταν: η αινιγματική Γιόκο τον ερωτεύτηκε!

H φλογερή σχέση τους ξεκίνησε τον Μάιο του 1968, όταν άρχισαν να ηχογραφούν στο σπίτι του έναν δίσκο με πειραματικές συνθέσεις. Εκείνος ήταν ακόμα παντρεμένος με την πρώτη του γυναίκα, την Σίνθια. Οι φήμες λένε μάλιστα ότι η Σίνθια τους έπιασε επ’ αυτοφώρω μέσα στην κουζίνα του σπιτιού τους, επιστρέφοντας από ένα ταξίδι στη Ελλάδα. Η Όνο φορούσε τη ρόμπα της. Παραδόξως, οι δυο γυναίκες δεν είχαν κακές σχέσεις και μάλιστα όταν η Σίνθια πέθανε η Γιόκο Όνο εκφράστηκε με σεβασμό και αγάπη για το πρόσωπό της. Μετά από εκείνο το ατυχές περιστατικό- η Σίνθια ισχυριζόταν πως έγινε επίτηδες, γιατί ο Λένον ήξερε πότε θα γύριζε σπίτι- ξεκίνησαν οι διαδικασίες του διαζυγίου, μιας και η Όνο ήταν έγκυος. Δυστυχώς, εκείνη η εγκυμοσύνη δεν είχε ευτυχή κατάληξη, καθώς απέβαλλε. Οι δυο τους έγιναν αχώριστοι. Εκείνος της αφιέρωσε μια σειρά από τραγούδια, όπως το «Don’t Let Me Down», ενώ το single το «The Ballad Of John and Yokο», που κυκλοφόρησε το 1969 είναι εμπνευσμένο από το γάμο τους και το μήνα τους μέλιτος τους στο Άμστερνταμ. Εκεί, γνωρίζοντας ότι δεν θα μπορούσαν να αποφύγουν τον Τύπο και τους παπαράτσι, αποφάσισαν να ανοίξουν τις πόρτες του δωμάτιό τους από τις εννέα το πρωί έως τις εννέα το βράδυ. Ξαπλωμένοι στο κρεβάτι, μιλούσαν για την ειρήνη και τραγουδούσαν, διαδηλώνοντας με αυτό τον τρόπο κατά του πολέμου στο Βιετνάμ.

Η αινιγματική Γιόκο

Δεν είναι λίγοι όσοι ισχυρίζονται ότι στην αρχή της σχέσης τους η Όνο είχε εμμονή με τον Λένον. Σχεδόν του απαγόρευε να είναι μόνος του, τον ακολουθούσε παντού, ακόμα και στο στούντιο ηχογραφήσεων και οι κακές γλώσσες λένε πως εκείνη έγινε η αιτία που διαλύθηκαν οι Βeatles, μολονότι η αλήθεια είναι ότι τα προβλήματα στα θρυλικά «Σκαθάρια» είχαν αρχίσει πολύ νωρίτερα. Επιπλέον, ο γάμος τους, αν και η Όνο θεωρούνταν μια από τις πιο όμορφες και έξυπνες γυναίκες στην Ιαπωνία, απογοήτευσε πολλούς θαυμαστές του Λένον. Εκείνος στάθηκε στο πλευρό της καλής του κι έδωσε ένα αντιρατσιστικό μάθημα σε όσους είχαν αντιρρήσεις με τις επιλογές του. Ένας εκ των οποίων φαίνεται πως ήταν και ο πρώην σύζυγός της Όνο, ο παραγωγός Άντονι Κοξ, ο οποίος το 1970 κίνησε δικαστικές διαδικασίες εναντίον της και κέρδισε την επιμέλεια της κόρης τους, Κυόκο, γεγονός που την πλήγωσε αφάνταστα. Τότε αποφάσισε να πάρει τη μικρή και να φύγει μαζί της για τη Μαγιόρκα. Συνελήφθηκε όμως από τις Αρχές και της απαγγέλθηκε η κατηγορία της απαγωγής.

Το «Imagine», το «Lost Weekend» και το τέλος

Περί τα μέσα του 1971 οι δυο καλλιτέχνες μετακομίζουν στη Νέα Υόρκη. Εκεί ο Λένον θα γράψει το «Imagine», ένα τραγούδι-σταθμό στην παγκόσμια μουσική σκηνή. Η ακτιβιστική τους δράση δεν αρέσει καθόλου στην κυβέρνηση των ΗΠΑ. Το ζευγάρι αντιμετωπίζει αρκετά προβλήματα και παρακολουθείται στενά. Ως αποτέλεσμα, όταν το 1972  η Όνο κατάφερε να κερδίσει την κηδεμονία της κόρης της, δεν μπορούσε να τη βρει. Αν και ο Λένον ταυτίστηκε με την ιδέα της ειρήνης, αντιμετώπιζε αρκετά ψυχολογικά θέματα, που συχνά τον έκαναν βίαιο. Οι κακές γλώσσες λένε ότι τόσο η Σίνθια όσο και η Όνο είχαν υποστεί τις συνέπειες των εκρήξεών του, για τις οποίες ο ίδιος ένιωθε πάντα συντετριμμένος. Παρά τα όσα ακούγονταν περί ξυλοδαρμών, ο Τζον και η Γιόκο έδειχναν πολύ ευτυχισμένοι. Το 1973 το ζευγάρι θα χωρίσει για περίπου ενάμιση χρόνο. Αιτία ήταν η σχέση που σύναψε ο Λένον με την γραμματέα του, τη Μέη Πανγκ. Ο ίδιος αποκαλούσε εκείνη την περίοδο τη ζωής του «Lost weekend». Από την πλευρά της, η Όνο όχι μόνο δεν θύμωσε, αλλά φαίνεται πως  υποδαύλιζε τις εξωσυζυγικές του περιπέτειες. Μάλιστα είχε δηλώσει πως η σχέση εκείνη δεν την απειλούσε, αντίθετα τη χρειαζόταν για να ξεκουραστεί. Θα τα ξαναβρούν το 1975 και η Όνο θα γεννήσει τον γιο τους, τον Σον, επίσης μουσικό. Μετά τη γέννησή του ο Τζον αποφασίζει να εγκαταλείψει την μουσική του καριέρα και να αφοσιωθεί στην οικογένειά του. Θα επανέλθει στα μουσικά δρώμενα το 1980 με το άλμπουμ  «Milk and Honey». Στις 8 Δεκεμβρίου επιστρέφοντας με την Όνο στο σπίτι τους, δολοφονήθηκε.