Ελάχιστα προσφυγόπουλα στα ελληνικά σχολεία

17/12/16 • 11:22 | UPD 17/12/16 • 11:22

Ούτε 1.500 προσφυγόπουλα δεν φοιτούν μέχρι στιγμής στα ελληνικά σχολεία. Αν και η πρόθεση του υπουργείου Παιδείας στην έναρξη του φιλόδοξου σχεδίου της εκπαίδευσης των προσφύγων στις 10 Οκτώβρη ήταν αυτό το νούμερο, δυόμισι μήνες μετά, τα στοιχεία της σχολικής απορρόφησης είναι απογοητευτικά.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις του υπουργείου Παιδείας, οι Δομές Υποδοχής Εκπαίδευσης Προσφύγων (ΔΥΕΠ) είναι μέχρι στιγμής 35 και τις επόμενες μέρες αναμένεται να φτάσουν τις 42. Τότε ο αριθμός των παιδιών αναμένεται να φτάσει τα 1.500. Οσο για τις υποδομές των νηπιαγωγείων εντός των κέντρων φιλοξενίας που θα αναλάμβαναν παιδιά ηλικίας 4-5 ετών, όχι απλά δεν έχουν λειτουργήσει, αλλά δεν έχει γίνει ούτε αυτοψία για επιλογή χώρου που θα κριθεί κατάλληλος να φιλοξενήσει τα νήπια.
Το ζήτημα των μετεγκαταστάσεων προσφύγων έχει εξελιχθεί σε τροχοπέδη για τη λειτουργία του εκπαιδευτικού προγράμματος, καθώς ο αριθμός των παιδιών και των σχολικών τμημάτων μεταβάλλεται συνεχώς. Τις επόμενες μέρες πάντως (σ.σ.: ίσως και μέσα στον Γενάρη λόγω των χριστουγεννιάτικων διακοπών) αναμένεται να ανοίξουν μερικά ακόμα κέντρα φιλοξενίας, όπως αυτά στις κατασκηνώσεις του Αγ. Ανδρέα, στο Κουτσόχειρο Λάρισας, στη Μυρσίνη Ανδραβίδας και στα Τρίκαλα.

Αλυτο παραμένει σε κεντρικό επίπεδο το ζήτημα της θέρμανσης στα σχολεία, καθώς αναζητείται κονδύλι. Σε όλα αυτά προστίθεται και το γεγονός ότι δύο μήνες μετά την έναρξη δεν έχουν ορισθεί ακόμα από το υπουργείο Παιδείας υπεύθυνοι των ΔΥΕΠ στα σχολεία για την εύρυθμη λειτουργία των τμημάτων των προσφύγων. Σε κάποιες περιπτώσεις, διευθυντές και καθηγητές έβαλαν πλάτη τις προηγούμενες εβδομάδες, ώστε να καλυφθεί αυτό το κενό.

1) Μετεγκαταστάσεις

Οι μετεγκαταστάσεις προσφύγων από τα κέντρα φιλοξενίας σε άλλες δομές αλλάζουν συνεχώς τον προγραμματισμό του υπουργείου Παιδείας αλλά και των συντονιστών εκπαίδευσης προσφύγων, οι οποίοι έχουν αναλάβει να τρέχουν το πρόγραμμα εντός των κέντρων φιλοξενίας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το 67ο δημοτικό σχολείο Θεσσαλονίκης, από τα πρώτα που άνοιξαν τις πόρτες τους για τα απογευματινά μαθήματα σε πρόσφυγες. Ο μέσος όρος των μαθητών κυμαίνεται στους 25-30, όμως μέσα σε δύο μήνες έχει αλλάξει πολλές φορές το παρουσιολόγιο, καθώς παιδιά που ξεκίνησαν να φοιτούν αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν λόγω μετεγκατάστασης των οικογενειών τους και να αντικατασταθούν από άλλα.

Σε διοικητικό επίπεδο, το υπουργείο Παιδείας έχει προχωρήσει σε σειρά αλλαγών της σχετικής υπουργικής απόφασης, καθώς στην περίπτωση που οι μαθητές που φεύγουν δεν αντικαθίστανται, τα τμήματα μένουν κενά και πρέπει να γίνει επανατοποθέτηση των εκπαιδευτικών που έχουν προσληφθεί.
Η έλευση του χειμώνα και η καθυστερημένη διαχείριση του προβλήματος στα κέντρα φιλοξενίας είναι ένας ακόμη λόγος καθυστέρησης. Για παράδειγμα, στα σχέδια του υπουργείου Παιδείας ήταν και το κέντρο φιλοξενίας στη Μαλακάσα. Οι πρόσφατες χιονοπτώσεις που οδήγησαν -με τεράστια καθυστέρηση- στην αντικατάσταση των σκηνών με κοντέινερ ώστε να προστατευθούν οι πρόσφυγες από το κρύο «πάγωσαν» οποιαδήποτε άλλη διαδικασία.

2) Θέρμανση
Τα μαθήματα στα σχολεία γίνονται απογευματινές ώρες, μέχρι και τις 6 το απόγευμα, και το αυξημένο κόστος της θέρμανσης σε κάποιες περιπτώσεις είναι απαγορευτικό για τα άδεια ταμεία των σχολικών επιτροπών. Στελέχη του υπουργείου Παιδείας παραδέχονται ότι πρόκειται για ένα πρόβλημα στο οποίο ακόμα αναζητείται λύση, δηλαδή κονδύλια. Μέχρι στιγμής το θέμα καλύπτεται από κάποιες δωρεές ή υπάρχοντα κονδύλια. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, μέσα στο επόμενο δίμηνο θα καταφέρει το υπουργείο να βρει τα απαραίτητα ποσά.

3) Γλώσσα
Η έλλειψη διδακτικού προσωπικού που να γνωρίζει τη φυσική γλώσσα των παιδιών αποτελεί ένα ακόμα ζήτημα. Λόγω της πολυδιασποράς των δομών (σ.σ.: μία ΔΥΕΠ μπορεί να έχει ακόμα και τρία τμήματα) αλλά και των διαφορετικών γλωσσών (αραβικά, φαρσί κ.ά.) που μιλάνε τα προσφυγόπουλα, το υπουργείο Παιδείας δυσκολεύεται να βρει ικανοποιητικό αριθμό ατόμων να καλύψουν τις ανάγκες. Το πρόγραμμα εναπόκειται στα εκπαιδευτικά προγράμματα εκμάθησης γλώσσας που γίνονται εδώ και πολλούς μήνες στα κέντρα φιλοξενίας από τις ΜΚΟ, ενώ οι εκπαιδευτικοί προσπαθούν να συνεννοηθούν με τους μικρούς μαθητές στην ελληνική είτε στην αγγλική γλώσσα.

Βάζουν πλάτη…
Οι αντικειμενικές δυσκολίες σε συνδυασμό με τις καθυστερήσεις που έχουν υπάρξει και από το υπουργείο Παιδείας έχουν κινητοποιήσει όλο τον υπόλοιπο σχολικό μηχανισμό. Για παράδειγμα, στο 2ο Δημοτικό Ταύρου η Περιφέρεια προσφέρει ένα μικρό γεύμα στους μαθητές καθημερινά. Στο ζήτημα της καθαριότητας, ο δήμος κάλυψε μέσω κοινωφελούς προγράμματος το διορισμό επιπλέον ατόμου για την καθαριότητα του σχολείου, ενώ σημαντική συμβολή σε τρέχουσες ανάγκες, όπως η γραφική ύλη, έχουν και ο Διεθνής Οργανισμός Μετανάστευσης και η Υπατη Αρμοστεία.

ΕΛΠΙΔΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗ

Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου