Η νέα σχολική χρονιά θα ξεκινήσει για πρώτη φορά μετά από τουλάχιστον μια δεκαετία με επιπλέον μόνιμους εκπαιδευτικούς. Στον προγραμματισμό του υπουργείου Παιδείας προβλέπονται 9.750 εκπαιδευτικοί σε γενική και ειδική αγωγή να στελεχώσουν τα σχολεία και να μειώσουν παράλληλα τις ανάγκες για αναπληρωτές, που τα τελευταία χρόνια αγγίζουν τις 30.000.
Πρόκειται για 5.250 εκπαιδευτικούς σε νηπιαγωγεία, δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια, ενώ στην τελική ευθεία βρίσκεται ο διορισμός 4.500 εκπαιδευτικών και Ειδικού και Βοηθητικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΕΕΠ και ΕΒΠ) στην Ειδική Αγωγή. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι αρμόδιες υπηρεσίες εκτιμούν ότι περίπου 100.000 εκπαιδευτικοί αναμένεται να καταθέσουν τα χαρτιά τους για την προκήρυξη που αφορά τη Γενική Αγωγή.
Ο όγκος των αιτήσεων καθώς και οι διαδικασίες που καλούνται να διαχειριστούν οι υπηρεσίες αποτελεί ένα εντελώς καινούριο πεδίο, το οποίο, η αλήθεια είναι ότι βρίσκει ανέτοιμο όλο το σύστημα που καλείται να διαχειριστεί τη μοριοδότηση και τη κατάρτιση των νέων πινάκων.
Το 2019 ψηφίστηκε νέος νόμος από την προηγούμενη ηγεσία, ο οποίος προβλέπει την κατάργηση του διαγωνισμού και τη μοριοδότηση των εκπαιδευτικών βάσει προϋπηρεσίας, τυπικών προσόντων καθώς και κοινωνικών κριτηρίων. Τη διαδικασία αναλαμβάνει το ΑΣΕΠ, το οποίο είναι υπολείπεται σε προσωπικό για να αναλάβει να διαχειριστεί τόσο μεγάλο όγκο αιτήσεων, ενώ και οι εκπαιδευτικοί δεν βρίσκουν να κλείσουν ούτε ραντεβού στις διευθύνσεις εκπαίδευσης για να παραδώσουν τα απαραίτητα δικαιολογητικά.
Το υπουργείο Παιδείας έχει ενημερωθεί για την κατάσταση τόσο από τους εκπαιδευτικούς όσο και από την ΟΛΜΕ που έχει δημοσιοποιήσει το θέμα σε ανακοίνωσή της. Το πρόβλημα εντοπίζεται κυρίως στην Αττική, σε 2-3 διευθύνσεις, όπου συσσωρεύεται ο όγκος των αιτήσεων των εκπαιδευτικών.
Οριακά χρονοδιαγράμματα
Ασφυκτικά είναι τα χρονικά περιθώρια μέχρι την οριστική τοποθέτηση των εκπαιδευτικών στα σχολεία. Σημειώνεται ότι αυτή την περίοδο βρίσκονται στη τελική ευθεία οι μόνιμοι διορισμοί στην Ειδική Αγωγή και στη συνέχεια αναμένονται οι τοποθετήσεις στη γενική αγωγή.
Στα τέλη Φεβρουαρίου θα δημοσιευθεί το ΦΕΚ με τους 1.040 ΕΕΠ και ΕΒΠ και στο τέλος Μαρτίου, σύμφωνα με πληροφορίες από το ΑΣΕΠ, αναμένεται να εκδοθούν οι οριστικοί πίνακες για τους εκπαιδευτικούς στην Ειδική Αγωγή. Στη συνέχεια θα λάβουν αριθμό μητρώου από τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης και θα τοποθετηθούν στα σχολεία.
Ανάλογα και με τη παράταση που θα δώσει το υπουργείο Παιδείας για την υποβολή των δικαιολογητικών στις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, θα ξεκινήσουν οι διαδικασίες για τους εκπαιδευτικούς Γενικής Αγωγής μέσα στον Μάρτιο. Τα χρονοδιαγράμματα είναι αρκετά σφιχτά, δεδομένου ότι το ΑΣΕΠ θα πρέπει να ελέγξει όλες τις αιτήσεις και στη συνέχεια να προχωρήσει στη μοριοδότηση των εκπαιδευτικών ώστε να καταρτιστούν οι πίνακες που αφορούν τόσο τους μόνιμους διορισμούς όσο και τους αναπληρωτές.
Καιρός: Χωρίς σκόνη σήμερα η Αττική, κατευθύνεται στα Δωδεκάνησα - Πού θα βρέξει [βίντεο]
Ενα μεγάλο κεφάλαιο σε όλη αυτή τη διαδικασία αφορά την κατανομή των εκπαιδευτικών στους 5.250 διορισμούς που ετοιμάζει η κυβέρνηση. Οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες αναμένεται να διεκδικήσουν η κάθε μία τη μερίδα του λέοντος ανάλογα με το αν πρόκειται για δασκάλους ή για καθηγητές, ενώ αναμένονται και εντάσεις και στην κατανομή που αφορά τις ειδικότητες.
Πάντως πρόθεση του υπουργείου Παιδείας είναι μέχρι τον Σεπτέμβρη του 2020 να έχουν τοποθετηθεί στο σύνολό τους οι μόνιμοι εκπαιδευτικοί για τους οποίους μάλιστα προβλέπει και εισαγωγική επιμόρφωση.
Οι αναπληρωτές
Η έλευση των μόνιμων διορισμών στην Εκπαίδευση αλλάζει τα δεδομένα για τους αναπληρωτές. Η πρώτη τεράστια ανατροπή είναι οι ίδιοι οι πίνακες. Μέχρι φέτος η επιλογή γινόταν από έναν πίνακα, ο οποίος βάσει της νέας μοριοδότησης που πριμοδοτεί εξίσου προϋπηρεσία και ακαδημαϊκά προσόντα ενώ μοριοδοτεί και κοινωνικά κριτήρια θα αλλάξει την κατάταξη, θα ευνοήσει τους αναπληρωτές που εδώ και τουλάχιστον μία δεκαετία καλύπτουν πάγιες ανάγκες στην Εκπαίδευση, ενώ παράλληλα θα ευνοήσει τους εκπαιδευτικούς που έχουν επενδύσει σε ακαδημαϊκά προσόντα.
Οι αλλαγές όμως που έρχονται και σε επίπεδο μαθημάτων και ωραρίων θα προκαλέσουν νέες καραμπόλες και αλλαγές αναγκών, αλλάζοντας τις ανάγκες που μέχρι πρότινος ήταν γνωστές στην εκπαιδευτική κοινότητα.
Οι αλλαγές
— Στα σχέδια του υπουργείου Παιδείας είναι η μείωση του 7ώρου διδασκαλίας στην Γ’ Λυκείου των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων. Αυτό θα μειώσει τις ανάγκες σε ειδικότητες που παρουσιάζουν μεγάλες ανάγκες στην Δευτεροβάθμια όπως οι φιλόλογοι, οι φυσικοί, οι βιολόγοι και οι μαθηματικοί.
— Η μείωση των κατευθύνσεων από τρεις σε τέσσερις στην Γ’ Λυκείου που σχεδιάζει η πολιτική ηγεσία για την επόμενη χρονιά θα μειώσει δραστικά τα ολιγομελή τμήματα, με αποτέλεσμα να μειωθεί και ο αριθμός των αναγκών των εκπαιδευτικών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
— Η καθολική εφαρμογή της προσχολικής αγωγής όπως σχεδιάζει να εφαρμόσει από την επόμενη χρονιά η πολιτική ηγεσία θα αυξήσει στον αντίποδα τις ανάγκες σε νηπιαγωγούς.
— Στις αλλαγές συγκαταλέγεται και η «ποινή» τριετούς αποκλεισμού από την επόμενη χρονιά, σε περίπτωση που ο αναπληρωτής δεν εμφανιστεί στη θέση του για να αναλάβει υπηρεσία. Παράλληλα, η ηγεσία έχει δεσμευτεί να φέρει και κίνητρα για όσους διδάσκουν σε δυσπρόσιτες περιοχές.
Από την έντυπη έκδοση