Τα Πέντε μέτρα-εξπρές της κυβέρνησης

Αφημένο στη μοίρα του για 28 χρόνια το λιμάνι της Σαμοθράκης – Δεν είχε καθαριστεί ο πυθμένας

20/08/19 • 10:54 | UPD 20/08/19 • 10:54

Newsroom eleftherostypos.gr

Δρομολογήθηκαν λύσεις και παρεμβάσεις μετά από δύο συσκέψεις στο Μαξίμου με υπουργούς και εκπροσώπους φορέων.

Αφημένο στη μοίρα του, επί σχεδόν τρεις δεκαετίες, είναι το λιμάνι της Σαμοθράκης, σύμφωνα με στοιχεία που έδωσαν στη δημοσιότητα ο υπουργός Ναυτιλίας Ιωάννης Πλακιωτάκης και ο περιφερειάρχης Ανατολικής Μακεδονίας Χρήστος Μέτιος.

Ο κ. Πλακιωτάκης, μιλώντας σε τηλεοπτική εκπομπή του ΣΚΑΪ για τα πρωτοφανή προβλήματα που αντιμετώπισε το νησί, υποστήριξε ότι «ο πυθμένας του λιμανιού της Καμαριώτισσας στη Σαμοθράκη δεν είχε καθαριστεί επί δεκαετίες». Τη θέση του υπουργού επιβεβαίωσε και ο περιφερειάρχης Ανατολικής Μακεδονίας κ. Μέτιος σημειώνοντας ότι το λιμάνι στη Σαμοθράκη «είχε να καθαριστεί εδώ και 28 χρόνια».

Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής συγκεκριμένα επισήμανε ότι στο λιμάνι της Σαμοθράκης, ως έχει σήμερα, μπορούν να «δέσουν» μόλις εννέα πλοία της ακτοπλοΐας. «Δεν υπήρχε λιμενική πολιτική στη χώρα» προσέθεσε ο υπουργός, τονίζοντας την ανάγκη να συγκεντρωθούν στο υπουργείο Ναυτιλίας αρμοδιότητες που είχαν επιμεριστεί μεταξύ διαφόρων φορέων.

«Ό,τι συνέβη είναι πρόβλημα ετών, όχι ήμερων, κάθε χρόνο παρουσιαζόταν το ίδιο ακριβώς πρόβλημα, άλλα αυτή τη φόρα συνέπεσε Δεκαπενταύγουστο, μεσούσης της θερινής περιόδου, έγινε ο θόρυβος και αυτό ήταν θετικό γιατί τέθηκαν τα θέματα σε συγκεκριμένη βάση» δήλωσε από την πλευρά του ο Χρήστος Μέτιος.

Μιλώντας για τη σύσκεψη στο Μαξίμου για το θέμα τη Δευτέρα, ο περιφερειάρχης επισήμανε ότι «έγινε ρητή ανακοίνωση για νέα πλοία καλύτερων προδιαγραφών, άλλα και για πλοίο που θα είναι σε ετοιμότητα να αντικαταστήσει δρομολογημένο πλοίο που θα υποστεί τυχόν βλάβη».

Η ανάδοχος εταιρεία, τόνισε ο κ. Μέτιος, κάνει δοκιμές μετά από συντηρήσεις που έγιναν και στα δύο πλοία ίσως να ανακοινωθεί αύριο μεθαύριο (Πέμπτη) ότι είναι σε θέση να εκτελέσει τα δρομολόγια. Αν αυτό δεν συμβεί, τα πλοία που έχουν επιστρατευτεί θα συνεχίσουν μέχρι τον Οκτώβριο.

«Χρειάζεται να βρεθούν και πόροι για την επέκταση του λιμανιού για να μπορούν να δένουν και μεγαλύτερα πλοία. Ενώ υπάρχουν οι ακτοπλοϊκές γραμμές, στη Λέσβο, στη Χίο κλπ τα πλοία δεν είναι εύκολο να δέσουν στην Καμαριώτισσα» διευκρίνισε.

Πέντε μέτρα-εξπρές

Με δέσμη πέντε μέτρων, η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να δώσει λύση στο διαχρονικό πρόβλημα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης της Σαμοθράκης και παράλληλα να βελτιώσει σημαντικά τις λιμενικές υποδομές του νησιού. Χθες πραγματοποιήθηκαν δύο συσκέψεις στο Μέγαρο Μαξίμου για το θέμα.

Στην πρώτη, στην οποία προήδρευσε ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης και συμμετείχαν όλοι οι συναρμόδιοι υπουργοί, αποφασίστηκε η εξασφάλιση της απρόσκοπτης τακτικής ακτοπλοϊκής σύνδεσης του νησιού με την Αλεξανδρούπολη μέχρι 31/10/2019, οπότε και λήγει η παρούσα σύμβαση.

Επίσης, η κυβέρνηση αποφάσισε τη βελτιστοποίηση του πλαισίου προκήρυξης για τις συμβάσεις που αφορούν στις άγονες γραμμές με καλύτερα πλοία, συμπεριλαμβανομένης της δυνατότητας αντικατάστασης πλοίου και την άμεση έναρξη, ύστερα από πολλά χρόνια, των εργασιών καθαρισμού και αποκατάστασης των λιμένων Καμαριώτισσας και Θερμών. Ηδη διατέθηκαν για το σκοπό αυτό τα πρώτα κονδύλια από το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προς τον Οργανισμό Λιμένος Αλεξανδρούπολης. Επιπλέον, επιταχύνονται τα έργα εκσυγχρονισμού και αναβάθμισης των λιμένων του νησιού.

Το τέταρτο μέτρο αφορά την προσθήκη κονδυλίων ύψους 4,5 εκατομμυρίων ευρώ για αντιπλημμυρικά έργα που είχαν εξαγγελθεί μετά τις καταστροφές του Σεπτεμβρίου του 2017 αλλά δεν υλοποιήθηκαν από την προηγούμενη κυβέρνηση, και στα έργα συντήρησης οδικού δικτύου ύψους 3,5 εκατομμυρίων ευρώ που ήδη υλοποιούνται από την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.

Τέλος, αποφασίστηκε η ενίσχυση της τουριστικής κίνησης στο νησί, με άμεση ενέργεια την προσέλκυση τουριστών από τη Ρουμανία κατόπιν συνεννόησης του υπουργείου Τουρισμού με το γραφείο του ΕΟΤ στη Ρουμανία και, μεσοπρόθεσμα, με τη δρομολόγηση νέας ακτοπλοϊκής γραμμής Σαμοθράκης – Αλεξανδρούπολης – Λήμνου.

Στη δεύτερη σύσκεψη, στην οποία προήδρευσε και πάλι ο κ. Γεραπετρίτης, συμμετείχαν εκπρόσωποι τοπικών φορέων της Σαμοθράκης. Ο βουλευτής Εβρου της Ν.Δ. Σταύρος Κελέτσης δήλωσε ότι ήταν θετική η ανταπόκριση της κυβέρνησης από την αρχή, μετά το πρόβλημα που παρουσιάστηκε, και ότι το υπουργείο Ναυτιλίας κινήθηκε άμεσα. Τεχνικά ζητήματα και ο καιρός δεν επέτρεψαν, πρόσθεσε, να βελτιωθεί η κατάσταση, ενώ είπε πως δεν υπήρχε πρόβλεψη για πλοίο αντικατάστασης όταν διαπιστώθηκε βλάβη και στο δεύτερο πλοίο της εταιρίας. Ο κ. Κελέτσης ανέφερε ότι συζήτησαν και τα θέματα της αυστηροποίησης των προβλέψεων που θα έχει η νέα σύμβαση προκειμένου να αποφευχθούν παρόμοιες καταστάσεις στο μέλλον.

Ο απερχόμενος δήμαρχος Σαμοθράκης, Αθανάσιος Βίτσας, ανέφερε ότι η δημοτική αρχή εξετάζει το ενδεχόμενο να κινηθεί νομικά κατά της πλοιοκτήτριας εταιρίας και τόνισε πως στη νέα σύμβαση πρέπει να υπάρχουν εκείνοι οι όροι που θα διασφαλίσουν ότι δεν επαναληφθούν τέτοια φαινόμενα στο μέλλον. Χαρακτήρισε θετικά τα μέτρα που ανακοινώθηκαν από την κυβέρνηση, θέτοντας, παράλληλα, ζητήματα αναβάθμισης του λιμανιού, αλλά και θέματα υποδομών, ενίσχυσης του τουρισμού και των επιχειρηματιών.

Εν τω μεταξύ, το πρόβλημα του λιμανιού της Σαμοθράκης μπορεί να λυθεί πραγματικά αν αρχίσει να υλοποιείται η πρώτη φάση του έργου επέκτασης του προσήνεμου μόλου, προκειμένου να μπορούν να πραγματοποιούν ελιγμούς για να δέσουν πλοία μεγαλύτερου μήκους, εκτίμησαν στο ΑΜΠΕ στελέχη της λιμενικής βιομηχανίας. Πρόσθεταν ότι το πρόβλημα δεν είναι τα βάθη του λιμανιού που δυσκολεύουν την προσέγγιση πλοίου, αλλά τα τεχνικά χαρακτηριστικά του, καθώς μεγάλα πλοία δεν έχουν εύκολα τη δυνατότητα βάσει του μήκους τους να πραγματοποιούν δίαυλο ελιγμών, ειδικά όταν στο νησί επικρατούν κακές καιρικές συνθήκες.

Το συγκεκριμένο πρόβλημα αντιμετώπισε και το επιβατηγό-οχηματαγωγό πλοίο «AZORES EXPRESS» κατά τη διάρκεια των τελευταίων ημερών, το οποίο, έμφορτο με επιβάτες και οχήματα και με ανέμους έντασης 7-8 μποφόρ, δεν κατάφερε να καταπλεύσει στο λιμάνι, αφού η κατάσταση εκτιμήθηκε ιδιαίτερα επικίνδυνη από τον καπετάνιο. Σύμφωνα με τα στελέχη, στη γραμμή Αλεξανδρούπολης – Σαμοθράκης θα πρέπει να βρίσκονται περισσότερες από μία ακτοπλοϊκές εταιρίες και στη σύμβαση να υπάρχει ρήτρα πως σε περίπτωση βλάβης του πλοίου η εταιρία να μεριμνά για την αντικατάστασή του με άλλο πλοίο. Να σημειωθεί ότι η σύμβαση των δρομολογίων της εταιρίας με το υπουργείο Ναυτιλίας για τα πλοία «ΣΑΟΣ» και «ΣΑΟΝΗΣΟΣ», για τη χειμερινή περίοδο, είναι επιδοτούμενη, δεκαετής διάρκειας και λήγει στις 31/10/2019.

Πάντως, η Πανελλήνια Ενωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού με ανακοίνωσή της θεωρεί ότι «ο αποκλεισμός στην ακτοπλοϊκή σύνδεση της Σαμοθράκης δείχνει την αποτυχία της ιδιωτικής πρωτοβουλίας στην ακτοπλοΐα».

Copy link
Powered by Social Snap