δεν ειναι η πρώτη φορά

Χαμός με τη συναυλία των Rotting Christ που αναβλήθηκε στην Πάτρα

15/03/19 • 18:29 | UPD 15/03/19 • 18:29

Newsroom eleftherostypos.gr

Μπορεί να ζούμε στο 2019 και να έχουν περάσει αρκετά χρόνια από τα έκτροπα που γίνονταν για τον «τελευταίο πειρασμό» του Νίκου Καζαντζάκη, αλλά φαίνεται πως η σχέση αρκετών ανθρώπων με την τέχνη είναι «προβληματική» αφού δεν αρκούνται στο να μην τη στηρίζουν όταν… απλά δεν τους αρέσει, αλλά επιχειρούν και να την απαγορεύσουν.

Τελευταίο παράδειγμα η απαγόρευση της συναυλίας των Rotting Christ στην Πάτρα, του συγκροτήματος που έχει δώσει συναυλίες σε πολλές χώρες του κόσμου αλλά δεν θα τα καταφέρει σε μία ελληνική πόλη διότι αντέδρασαν παράγοντες της Εκκλησίας και της πολιτικής.

Ο δήμαρχος Πατρέων, Κώστας Πελετίδης συναντήθηκε με την εταιρεία παραγωγής των Rotting Christ για να εξεταστεί η νέα ημερομηνία διεξαγωγής της συναυλίας.

«Ο δήμαρχος τους έκανε γνωστό πως ο χώρος παραχωρείται σε όλους πλην της Χρυσής Αυγής. Όταν αποκατασταθεί η βλάβη και υπάρχουν προϋποθέσεις για διεξαγωγή συναυλιών, εφόσον υπάρχει αίτημα ο χώρος θα δοθεί», αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο Δήμος Πάτρας.

Με ανακοίνωση στα social media, η εταιρεία παραγωγής GGevents, πληροφορεί το κοινό επισήμως ότι η συναυλία των Rotting Christ στην Πάτρα ακυρώνεται.

«Μετά από πολύωρη συζήτηση με το Δήμο Πατρέων και το Δήμαρχο προσωπικά είμαστε στην δυσάρεστη θέση να σας ανακοινώσουμε ότι δεν βγάλαμε καμία άκρη. Ως εκ τούτου δεν υπάρχει κανένας δυνατός χώρος που να μπορέσει να μας φιλοξενήσει για να γίνει το live σήμερα. Ως διοργάνωση απευθυνθήκαμε σε όλα τα δυνατά μέσα προκειμένου να γίνει αυτό το live, του οποίου τη διεξαγωγή πήραμε πολύ προσωπικά μιας και θιχτήκαμε και εμείς ως διοργανωτές και οι φίλοι αυτης της σπουδαίας μπάντας, αλλά και οι ίδιοι οι καλλιτέχνες. ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΤΟ LIVE ΔΕΝ ΓΙΝΕΤΑΙ ΝΑ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΘΕΙ ΣΗΜΕΡΑ, ΟΥΤΕ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΟΥ ΗΤΑΝ ΑΛΛΗ ΜΙΑ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗ ΜΑΣ, ΔΙΟΤΙ Ο ΔΗΜΟΣ ΔΕΝ ΜΑΣ ΠΑΡΑΧΩΡΕΙ ΤΗΝ ΑΙΓΛΗ. Φάνηκε όμως διαλλακτικός στο να εξετάσει το θέμα μας για νέα αίτηση σε νέα ημερομηνία. Είμαστε σε επικοινωνία με το Σάκη Τόλη προκειμένου να μας δώσει νέα ημερομηνία και να κάνουμε εκ νέου την αίτηση στο Δήμο. Θα αναρτήσουμε για λόγους διαύγειας την αίτηση μας στη σελίδα του event, έτσι ώστε να ξέρετε κι εσείς τι συμβαίνει, και επιτέλους να εξιχνιάσουμε πόσο μας δουλεύει ο Δήμος και αν μας δουλεύει. ΠΡΟΣ ΤΟ ΠΑΡΟΝ Η ΣΥΝΑΥΛΙΑ ΑΝΑΒΑΛΛΕΤΑΙ. Μπορείτε όλοι να πάρετε τα χρήματα της προπώλησης σας πίσω, τόσο στα φυσικά σημεία, όσο και στη Βίβα. Σας ευχαριστούμε όλους για την απέραντη στήριξη σας και ελπίζουμε ολόψυχα να τα πούμε όλοι μαζί στη νέα ημερομηνία!!! Stay tuned, θα υπάρξουν κι άλλες ενημερώσεις!». 

Από την πλευρά του ο Σάκης Τόλης στο facebook των Rotting Christ, αναφέρει μεταξύ άλλων: «Οι πραγματικά σκοτεινές δυνάμεις αυτού του τόπου πράξανε ό,τι μπορούσαν, ώστε να αναβληθεί ένα καλλιτεχνικό γεγονός, που στα μάτια τους ήταν ακραίο. Θα θέλαμε να ενημερώσουμε τους συγκεκριμένους θεοσεβούμενους και όχι μόνο «κυρίους», ότι μπορεί να χάθηκε η σημερινή μάχη αλλά όχι ο πόλεμος» και καταλήγει ότι σύντομα το γκρουπ θα ανακοινώσουν νέα ημερομηνία στην Πάτρα στον ίδιο χώρο.

Με μεγάλη θλίψη αλλά και μεγάλη οργή παράλληλα θα θέλαμε να ενημερώσουμε τους φίλους της μπάντας, ότι η προγραμματισμένη…

Posted by Rotting Christ on Friday, 15 March 2019

Πίσω από την ακύρωση της συναυλίας το συγκρότημα καταγγέλλει δάχτυλο της Μητρόπολης, με τον υποψήφιο περιφερειάρχη του συνδυασμού «Πατριωτική Αυγή» και υποστηριζόμενο πολιτικά από την «Χρυσή Αυγή» να παραδέχεται παρέμβαση για να ματαιωθεί η συναυλία.

Ο δήμος είχε αρχικά συμφωνήσει να γίνει στον συγκεκριμένο χώρο η συναυλία, όμως σήμερα ενημέρωσε το συγκρότημα ότι ακυρώνεται ο χώρος με τους διοργανωτές να καταδεικνύουν υπεύθυνη την Μητρόπολη Πατρών.Η εταιρεία, GG Events, καταγγέλλει μέσω ανάρτησής της στο Facebook πως η Μητρόπολη Πάτρας άσκησε πιέσεις προκειμένου να ακυρωθεί η προγραμματισμένη για την Παρασκευή συναυλία τους.

«Ο καθόλα κομμουνιστικός Δήμος μας θεώρησε καλύτερο να αθετήσει τη συμφωνία του και να μας ενημερώσει 2 μέρες πριν την εκδήλωση και αφού είχαμε ήδη μπει σε αρκετά έξοδα ότι δεν μας παραχωρεί την αίθουσα» αναφέρει μεταξύ άλλων η ανάρτηση.

«Ο Δήμος Πάτρας θεώρησε σωστό να αθετήσει τη συμφωνία με την εταιρεία μας για τη διάθεση του χώρου Αίγλη και να μην μας παραχωρήσει την αίθουσα για το live της Παρασκευής, παρόλο που είχε ήδη κατατεθεί το ενοίκιο του χώρου. Ως δικαιολογία πρόβαλαν οτι έχει χαλάσει ο ηλεκτρολογικός πίνακας της αίθουσας και δεν διορθώνεται. Παρόλα αυτά η συναυλία του Γιάννη Αγγελάκα στις 16/03 θα πραγματοποιηθεί απρόσκοπτα!!», σημειώνει η εταιρεία.

«Όχι» από τον Αγγελάκα 

«Επειδή στην προσπάθεια φίμωσης του λόγου, της έκφρασης και της τέχνης δεν πρέπει κανείς να μένει σιωπηλός, η αυριανή συναυλία του ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΓΓΕΛΑΚΑΣ και των 100°C στον πολυχώρο Αίγλη του Δήμου Πατρέων αναβάλλεται», έγραψε στο facebook

❗️Επειδή στην προσπάθεια φίμωσης του λόγου, της έκφρασης και της τέχνης δεν πρέπει κανείς να μένει σιωπηλός, η αυριανή…

Posted by Novel Vox on Friday, 15 March 2019

Στην «πυρά» ο Καζαντζάκης

Οι αντιδράσεις όσον αφορά την τέχνη δεν είναι καινούριο φαινόμενο στην Ελλάδα αφού όλοι θυμούνται τον «τελευταίο πειρασμό» που έφερε τον Νίκο Καζαντζάκη ένα βήμα πριν τον αφορισμό. Πρόκειται για ένα ιδιαίτερο βιβλίο σε κάθε περίπτωση. Το χαρακτήρισαν «πρόστυχο», «αντιχριστιανικό», «αμαρτωλό» και «σπάνιο διαμάντι».

Ο ίδιος ο Καζαντζάκης είχε πει για το βιβλίο του:

«Προσπάθησα να εξαίρω όσο μπορούσα τους αγώνες της Κρήτης για την ελευθερία και συνάμα την ηρωική και μαρτυρική συμμετοχή της εκκλησίας στους αγώνες αυτούς κι όμως βρέθηκαν συνειδήσεις που κατασυκοφάντησαν το βιβλίο αυτό, ως ενάντιο της θρησκείας και της πατρίδας».

Η «εκδίκηση» με την κηδεία και οι απειλές των Κρητικών

Βρισκόμαστε στη δεκαετία του ’50. Ο Νίκος Καζαντζάκης ήταν ήδη καταξιωμένος συγγραφέας και ο «τελευταίος πειρασμός» εκδόθηκε πρώτα στη Νορβηγία και στη Σουηδία. Στην Ελλάδα θα έρθει για πρώτη φορά από τις εκδόσεις Δίφρος το 1955.

Κεντρικός ήρωας του βιβλίου είναι ένας άνθρωπος που βασανίζεται διαρκώς αλλά ταυτόχρονα αγωνίζεται δίχως κόπωση. Στο τέλος θυσιάζεται για να κερδίσει την επιδιωκόμενη για τον ίδιο ελευθερία. Όποιο «πρόσημο» κι αν βάλει κανείς σε αυτή: πνευματική, σωματική, ιδεολογική, κοινωνική, πολιτική ή άλλη.

Η Ιερά Σύνοδος, χρησιμοποιώντας επιθετικό τόνο καλούσε την πολιτική ηγεσία να απαγορεύσει το βιβλίο, κάτι που εν τέλει δεν κατάφερε. Τότε ο Καζαντζάκης τους απάντησε:

«Μου δώσατε μια κατάρα, Άγιοι Πατέρες, σας δίνω μια ευχή: Σας εύχομαι να ναι η συνείδησή σας τόσο καθαρή όσο η δική μου και να ‘στε τόσο ηθικοί και θρήσκοι όσο είμαι εγώ».

Ο Νίκος Καζαντζάκης δεν αφορίστηκε ποτέ από την Εκκλησία που αρκέστηκε στο να «ερευνήσει» το συγκεκριμένο θέμα μέσω τριμελούς επιτροπής. Η επιτροπή κατέληξε στο πόρισμα πως δεν θα ήταν σωστό να καταφύγει η Εκκλησία στον αφορισμό του συγγραφέα αλλά θα έπρεπε να ζητήσει την απαγόρευση της κυκλοφορίας του βιβλίου γιατί «μπορεί οι αναγνώστες να μην καταλάβαιναν τους συμβολισμούς του και να το παρεξηγήσουν».

Παρά το γεγονός πως τελικά ο Καζαντζάκης δεν αφορίστηκε όταν στις 26 Οκτώβριου του 1957 πέθανε χτυπημένος από την λευχαιμία, η Εκκλησία αρνήθηκε να τον κηδέψει με το χριστιανικό τελετουργικό.

Ο Αρχιεπίσκοπος Θεόκλητος δεν έδωσε την άδεια να τεθεί η σορός του σε λαϊκό προσκύνημα, ενώ ο νεαρός τότε αρχιμανδρίτης και μετέπειτα Μητροπολίτης Φλώρινας Καντιώτης δήλωνε πως προσωπικά ο ίδιος θα μεταβεί στην Κρήτη, ώστε, να εμποδίσει την νεκρώσιμη ακολουθία.

Η απειλή δεν έγινε πραγματικότητα καθώς αντέδρασαν οι Κρητικοί που απείλησαν μέχρι και με βεντέτα. Ο Αρχιεπίσκοπος έστειλε έναν ιερέα και ο συγγραφέας κηδεύτηκε κανονικά.

Χαμός στους κινηματογράφους

Το 1988 ο Μάρτιν Σκορτσέζε μεταφέρει στη μεγάλη οθόνη τον «τελευταίο πειρασμό» και η προβολή της ταινίας στους ελληνικούς κινηματογράφους έφερε αντιδράσεις.

Στις 13 Οκτωβρίου είχε προγραμματιστεί η επίσημη πρεμιέρα. Έξω από τους κινηματογράφους που θα πρόβαλαν την ταινία πραγματοποιήθηκαν συγκεντρώσεις και ξέσπασαν βίαια επεισόδια.

Εντός των κινηματογράφων μέλη θρησκευτικών οργανώσεων που είχαν αγοράσει κανονικά εισιτήρια, περίμεναν να ξεκινήσει η προβολή και όταν αυτό έγινε σηκώθηκαν από τη θέση τους και με μαχαίρια και ψαλίδια έσκιζαν την πάνινη οθόνη!

Πρεμιέρα δεν έχει ποτέ, ωστόσο, τις επόμενες ημέρες η ταινία έκοψε 160.000 εισιτήρια και θα έκοβε ακόμα περισσότερα αν δεν την είχε απαγορέψει το Μονομελές Πρωτοδικείο Αθηνών όπου είχαν προσφύγει ιερείς και πιστοί.

Ακόμα και μέχρι σήμερα μόνο η συνδρομητική τηλεόραση έχει προβάλει την ταινία του Σκορτσεζε. Η έστω και άτυπη δικαίωση για την ταινία ήρθε, μόλις το 2008, όταν η Κυριακάτικη εφημερίδα «Το Βήμα» έδωσε δωρεάν το DVD χωρίς να προκληθεί η παραμικρή αντίδραση από θρησκευτικές οργανώσεις ή την επίσημη Εκκλησία.

Η δικαίωση

Πέρασαν πάνω από 50 χρόνια και η άτυπη δικαίωση για την ταινία του Σκορτσέζε ήρθε το 2008: Κυριακάτικη εφημερίδα έδωσε δωρεάν DVD με την ταινία και δεν υπήρξε η παραμικρή αντίδραση.

Τέλος στο Corpus Christi με τις… ευλογίες της Χρυσής Αυγής

Βρισκόμαστε στον Ιούνιο του 2012 και έχει προγραμματιστεί στο θέατρο Χυτήριο η πρεμιέρα του Corpus Christi ή αλλιώς «Σώμα Κυρίου».

Η πρεμιέρα δεν έγινε ποτέ εξαιτίας αφού περίπου εκατό μελών θρησκευτικών οργανώσεων και της Χρυσής Αυγής που αποδοκίμασαν, χλεύασαν και απείλησαν τους συντελεστές της παράστασης, εμποδίζοντας τους θεατές να εισέλθουν στο χώρο και να παρακολουθήσουν το έργο.

Την επομένη, η Διαρκής Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος εξέδωσε ανακοίνωση, στην οποία σημειώνεται ότι πρόκειται για ένα «βλάσφημο θεατρικό έργο που δυσφημεί το θεανδρικό πρόσωπο του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού», ενώ προτρέπει «τον λαό να το αποδοκιμάσει».

Το Σάββατο 9 Ιουνίου, τρεις από τους ηθοποιούς που συμμετείχαν στην παράσταση προσήχθησαν στο αστυνομικό τμήμα Ομονοίας, έπειτα από μήνυση που κατατέθηκε για προσβολή στα Θεία. Με εντολή εισαγγελέα, οι τρεις ηθοποιοί αφέθηκαν ελεύθεροι, όμως σε βάρος τους σχηματίστηκε δικογραφία.

Οι παραστάσεις του έργου επαναλήφθηκαν στις 12 Οκτωβρίου 2012, οπότε οι αντιδράσεις έγιναν εντονότερες και πιο μαχητικές. Εκτός από τις παραθρησκευτικές οργανώσεις, στον χορό μπήκε και η Χρυσή Αυγή, που δια του εκπροσώπου της, Ηλία Κασιδιάρη, δήλωσε ότι «σε κάθε περίπτωση που θα προσβάλλεται το θρησκευτικό αίσθημα των Ελλήνων και η ιστορική τους μνήμη η Χρυσή Αυγή θα παρεμβαίνει δυναμικά» και προκάλεσε την Αριστερά, λέγοντας ότι «από εδώ και πέρα οι διάφοροι μαϊντανοί του ανθελληνισμού τύπου Ρεπούση και οι Συριζαίοι βουλευτές, τρώνε πόρτα».

Την 1η Νοεμβρίου οι συντελεστές του Corpus Christi ανακοίνωσαν με επιστολή τους το πρόωρο τέλος των παραστάσεων. Στην επιστολή, την οποία υπογράφουν η μεταφράστρια του έργου Βάσια Παναγοπούλου και ο σκηνοθέτης Λαέρτης Βασιλείου, αναφέρουν, μεταξύ άλλων, ότι λυπούνται για τους ανθρώπους που άθελά τους ξυλοκοπήθηκαν, προπηλακίστηκαν και απαξιώθηκαν, και για το γεγονός ότι το Χυτήριο έκανε το γύρω του κόσμου με απαξιωτικά σχόλια για τη Δημοκρατία μας.

Jesus Christ Superstar… γιατί ο Χριστός δεν έχει κάνει αμαρτίες

Βρισκόμαστε στις αρχές του 2018 και μέλη παραεκκλησιαστικών οργανώσεων έκαναν την εμφάνισή τους έξω από το Θέατρο Ακροπόλ. Τότε «ανέβαινε» η ροκ όπερα Jesus Christ Superstar. Έξω από το θέατρο με πλακάτ και συνθήματα ζητούσαν να κατέβει η παράσταση αφού είναι «βλάσφημη».

Κρατώντας εικόνες του Χριστού, φώναζαν συνθήματα, μεταξύ αυτών «Ο Χριστός δεν έχει κάνει αμαρτίες, εμείς είμαστε αμαρτωλοί», με αφορμή το θέμα του έργου που θέλει τον Ιησού και τη Μαρία Μαγδαληνή να παρουσιάζονται ως άνθρωποι με πάθη και αδυναμίες.

Στην πρεμιέρα της παράστασης οι ηθοποιοί φυγαδεύτηκαν από την πίσω πόρτα του θεάτρου αφού οι συγκεντρωμένοι απειλούσαν να τους επιτεθούν ενώ απειλούσαν πως θα κάψουν το θέατρο.

Ο Mητροπολίτης Κυθήρων, Σεραφείμ, κατέθεσε και μήνυση για κακόβουλη βλασφημία και καθύβριση θρησκεύματος μέσω της παράστασης.

Την ημέρα της πρεμιέρας του μιούζικαλ, ο μητροπολίτης επικοινώνησε με την Eισαγγελέα του Αρείου Πάγου, καταγγέλλοντας την παράσταση και ζητώντας από τη Δικαιοσύνη να πάρει όλα τα απαραίτητα μέτρα για τη ματαίωσή της.

Στη συνέχεια, κατέθεσε μήνυση στην Αστυνομία, όπου ανέφερε ότι η παράσταση παρουσιάζει τον Χριστό «ως μέλος της κοινότητας των χίπις, κοινότητα προσώπων που έχει ταυτιστεί με σεξουαλικά όργια και χρήση ναρκωτικών ουσιών».

Σημειώνεται, ότι το 1974 οι αντιδράσεις ιερέων και πιστών είχαν εμποδίσει το ανέβασμα της ομώνυμης ταινίας στις ελληνικές κινηματογραφικές αίθουσες.

Ιερός Λόχος για να… πολεμήσει τις βλαστήμιες

Την παράσταση του έργου «Πυρκαγιές» του Λιβανοκαναδού, διευθυντή σήμερα του θεάτρου La Colline του Παρισιού, Ουαζντί Μουαουάντ , που «ανεβαίνει» στη σκηνή του Βασιλικού Θεάτρου του ΚΘΒΕ διέκοψε λίγη ώρα μετά την έναρξη της (στη διάρκεια της πρώτης σκηνής) τετραμελής ομάδα ανδρών – μελών του «Ιερού Λόχου» διαμαρτυρόμενοι για την «εξύβριση των Θείων» που κάνει, σύμφωνα με το κείμενο του έργου, όπως ισχυρίζονται, ο ηθοποιός Ορέστης Χαλκιάς, υποδυόμενος αγανακτισμένο νεαρό.

Οι τέσσερις άνδρες μπήκαν στο θέατρο κανονικά, αφού έκοψαν εισιτήριο και στη διάρκεια της «επίμαχης» σκηνής σηκώθηκαν από τις θέσεις τους κι επιτέθηκαν λεκτικά στον ηθοποιό. Η παράταση διακόπηκε για λίγα λεπτά, οι υπόλοιποι θεατές διαμαρτυρήθηκαν ζητώντας την απομάκρυνση των διαμαρτυρόμενων , κλήθηκε η Αστυνομία – η οποία όμως δεν χρειάστηκε να επέμβει καθώς τα τέσσερα μέλη του «Ιερού Λόχου» αποχώρησαν.

Μια ώρα περίπου αργότερα στην ιστοσελίδα του «Ιερού Λόχου» αναρτήθηκε η «είδηση» συνοδευόμενη από σχετικό βίντεο από το γεγονός…

Σύμφωνα με το κείμενο: «Κύρια ευθύνη για τις παραπάνω βλασφημίες εικάζουμε ότι φέρει η σκηνοθέτης της παράστασης Ιώ Βουλγαράκη. Αποκλείεται ο μουσουλμάνος συγγραφέας να τόλμησε να βλασφημήσει τον Αλλάχ ή τον Μωάμεθ στο έργο του, γιατί τώρα ή θα κρυβόταν μην τον βρούνε, ή θα είχε γίνει κομματάκια. Οι παραπάνω απρόκλητες βλασφήμιες είναι προφανώς «δουλειά» της σκηνοθέτη καθώς και του νεαρού ηθοποιού που δέχθηκε να τις εκστομίζει …»

Aνεξαρτήτως, αν η αιτία της αναβολής της συναυλίας των Rotting Christ έχει να κάνει πραγματικά με τεχνικό θέμα ή οι λόγοι είναι διαφορετικοί, το σίγουρο είναι ότι: Όταν ένα τραγούδι δεν μας αρέσει, δεν το ακούμε. Όταν μια ταινία δεν μας αρέσει, δεν την βλέπουμε. Τι γίνεται όταν νιώθουμε πως η τέχνη μας προσβάλει;

Σε καμία περίπτωση δεν μπορούμε να απαγορεύσουμε την προβολή της διότι όποιος θέλει να ακούσει ένα τραγούδι θα το ακούσει, όποιος θέλει να δει μία ταινία θα τη δει και όποιος θέλει να παρακολουθήσει το Corpus Christi, το Jesus Christ Superstar κτλπ θα το κάνει έστω και ηλεκτρονικά. Δεν χρειάζεται κανένα «σωτήρα» του «πνεύματος» που θα τον «σώσει» από την «προσβλητική» τέχνη.

Copy link
Powered by Social Snap