Ο γύρος είναι ελληνικός και θα έχει και πιστοποίηση!

Ο γύρος είναι ελληνικός και θα έχει και πιστοποίηση!

«Μέσα στις επόμενες ημέρες αναμένεται να βγει στη δημοσιότητα η υπουργική απόφαση για τη διαδικασία αναγνώρισης των Εγγυημένων Παραδοσιακών Ιδιότυπων Προϊόντων (ΕΠΙΠ) από το ΥΠΑΑΤ, ώστε να πιστοποιηθεί ο ελληνικός γύρος ως ΕΠΙΠ».

Αυτό δήλωσε ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων, Σταύρος Αραχωβίτης στην ημερίδα που διοργάνωσε ο Σύνδεσμος Ελληνικών Βιομηχανιών Επεξεργασίας Κρέατος(ΣΕΒΕΚ) με θέμα τα «Επώνυμα Προϊόντα Κρέατος: Τάσεις και Ευκαιρίες Ανάπτυξης».

O αρμόδιος υπουργός τόνισε ότι με την πιστοποίηση θα υπάρχει νομοθετική κατοχύρωση του ελληνικού γύρου που θα είναι το πρώτο προϊόν ΕΠΙΠ της Ελλάδος στην Ε.Ε. και θα πιστοποιηθεί η διαδικασία της παρασκευής και η συνταγή του.

Σημείωσε πως από τον Απρίλιο είναι υποχρεωτική η αναγραφή προέλευσης κρέατος από το σφαγείο μέχρι τα σημεία πώλησης του κρέατος καθώς και η υποχρεωτική αναγραφή της προέλευσης του κρέατος στην απόδειξη της ταμειακής μηχανής των κρεοπωλείων.
«Στόχος μας» δήλωσε ο αρμόδιος υπουργός «είναι να αντιμετωπιστούν δυναμικά οι ελληνοποιήσεις, υπ’ αριθμόν ένα πρόβλημα για τον κλάδο με εντατικούς ελέγχους επιστρατεύοντας όλο το επιστημονικό δυναμικό που διαθέτει η χώρα (ΕΦΕΤ, ΕΛΓΟ, Περιφέρειες)».

Το υπουργείο σε συνεργεία με τον ΕΦΕΤ πραγματοποιούν εκτενείς ελέγχους για τη διασφάλιση της ποιότητας των τροφίμων προκειμένου να προστατεύεται ο καταναλωτής.

Η ετήσια παραγωγή υπολογίζεται στους 110.000 τόνους, εκ των οποίων σχεδόν το 80% προέρχεται από τις 10 μεγάλες βιομηχανίες του κλάδου και το υπόλοιπο 20% από 80 μικρότερες εταιρείες. Σημαντικό είναι και το κομμάτι των εξαγωγών, στις οποίες όμως δραστηριοποιούνται μόλις οι 5 μεγαλύτερες βιομηχανίες εξάγοντας το προϊόν σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες και σε κάποιες τρίτες χώρες, όπου αυτό όμως επιτρέπεται.

490 τόνοι ημερησίως

Αντίστοιχα η κατανάλωση στους χώρους εστίασης υπολογίζεται μαζί με τα σουβλάκια και άλλα είδη κρέατος στους 700 τόνους ημερησίως, εκ των οποίων το 60%-70% αφορά στον γύρο, δηλαδή περίπου 420-490 τόνοι την ημέρα.

Οπως αναφέρει στον «Ε.Τ.» ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας ELVIDA FOODS που παράγει το γνωστό brand «Hellenic Gyros», κ. Στέλιος Σκαρίμπας, η οικονομική κρίση βοήθησε στην ανάπτυξη του γύρου καταγράφοντας αύξηση τουλάχιστον 30%. Αυτό οφείλεται στη στροφή των καταναλωτών από τις πίτσες και τα σπαγγέτι που είναι ακριβότερα σαν φαγητά στον… φθηνό γύρο! Ωστόσο, σύμφωνα με τον ίδιο, επήλθε κορεσμός στη συγκεκριμένη αγορά και αναπόφευκτα πολλά ψητοπωλεία έχουν οδηγηθεί στο λουκέτο.

Η αξία της αγοράς του γύρου εκτιμάται στα 500 εκατ. ευρώ ετησίως στα 16.500 ψητοπωλεία της χώρας, εκ των οποίων περίπου 380 εκατ. ευρώ «μένουν» στις βιομηχανίες.

100% ελληνική «πατέντα»

Αναφορικά με την ελληνικότητα του γύρου, όπως σημειώνει παλιότερα στον «Ε.Τ.» ο εντεταλμένος σύμβουλος του ΣΕΒΕΚ, κ. Γιώργος Οικονόμου, είναι 100% ελληνική «πατέντα» ως προς τον τρόπο παρασκευής του. «Ο γύρος είναι κομμάτι χοιρινού κρέατος τοποθετημένα το ένα πάνω στο άλλο. Δεν έχει καμία σχέση με το τουρκικό ντονέρ, παρά μόνο στον τρόπο ψησίματος». Αλλωστε, όπως υπογραμμίζει, οι Τούρκοι δεν τρώνε χοιρινό. Για αυτό τον λόγο την Τρίτη 27/2/18 θα πραγματοποιηθεί ευρεία σύσκεψη ώστε να συναινέσουν όλοι οι κτηνοτροφικοί (πρωτογενής τομέας) και μεταποιητικοί φορείς της χώρας, καθώς και οι υπηρεσιακοί παράγοντες των συναρμόδιων υπουργείων, στη χάραξη μίας εναρμονισμένης, κοινά αποδεκτής στρατηγικής, για την προστασία, προβολή και προώθηση του ελληνικού γύρου.