Βυθίστηκε στις στις 14/09/1943

Εντοπίστηκε μετά από 70 χρόνια το θρυλικό υποβρύχιο «Κατσώνης»

12/05/18 • 09:04 | UPD 12/05/18 • 09:07

Ηταν στις 14 Σεπτεμβρίου του 1943 όταν για το θρυλικό υποβρύχιο «Κατσώνης» η έβδομη πολεμική του περιπολία έμελλε να ήταν και η τελευταία. Μετά από ηρωικό αγώνα με γερμανική κορβέτα, εμβολίστηκε και βυθίστηκε βόρεια της Σκιάθου: «Φονεύθηκαν ο κυβερνήτης του Βασίλης Λάσκος και 31 μέλη του πληρώματος, οδηγήθηκαν στην αιχμαλωσία 17, ενώ τρεις κατάφεραν να διαφύγουν κολυμπώντας». Εβδομήντα ολόκληρα χρόνια μετά και σήμερα το ιστορικό ναυάγιο εντοπίστηκε ανοιχτά της Σκιάθου.

Η ακριβής θέση του «Κατσώνης», ενός από τα έξι υποβρύχια του Ελληνικού Βασιλικού Πολεμικού Ναυτικού κατά τη διάρκεια του Μεσοπολέμου και του Β’ Παγκόσμιου Πολέμου, επιβεβαιώθηκε -όπως ανακοινώθηκε χθες από την Υδρογραφική Υπηρεσία του Πολεμικού Ναυτικού- με οπτικά μέσα σε απόσταση 6 ναυτικών μιλίων βορειοδυτικά της Σκιάθου και σε βάθος 253 μέτρα.

Το ναυάγιο είχε εντοπιστεί από το υδρογραφικό-ωκεανογραφικό πλοίο «ΝΑΥΤΙΛΟΣ» στις 29 Ιανουαρίου με τη χρήση ηχοβολιστικών πολλαπλής δέσμης και πλευρικής σάρωσης (multibeam sonar, sidescan sonar). Η ταυτοποίησή του έγινε από το ίδιο πλοίο από τις 4 έως και τις 6 Μαΐου με χρήση υποβρύχιων ρομποτικών καμερών (ROVs) από το καταδυτικό συνεργείο του Κ. ΘΩΚΤΑΡΙΔΗ. Στην επιχείρηση αναγνώρισης συμμετείχε και η εταιρία κινηματογραφήσεων FAOS tv με κατάλληλο εξοπλισμό.

Η δράση του «Κατσώνης» είχε προκαλέσει έκπληξη και θαυμασμό στο συμμαχικό στρατηγείο, που πίστευε ότι δεν μπορούσε να προσφέρει πολλά πράγματα. Πήρε το όνομά του από τον Ελληνα αξιωματικό του τσαρικού στρατού Λάμπρο Κατσώνη και ήταν το δεύτερο σκάφος του Πολεμικού Ναυτικού με αυτή την ονομασία.

Το 1925, η ελληνική κυβέρνηση το παρήγγειλε μαζί με το «Παπανικολής» (Υ2) στη Γαλλία και οι εργασίες κατασκευής του έγιναν (κατά τα έτη 1925-1927) στο ναυπηγείο Forge et Chantiers de la Gironde του Μπορντό.

Στις 8 Ιουνίου 1928, το παρέλαβε στη Χάβρη της Γαλλίας ο πρώτος του κυβερνήτης, αντιπλοίαρχος Κωσταντίνος Αρβανίτης. Κατέπλευσε στο ναύσταθμο της Σαλαμίνας στις 21 Ιουνίου 1928, όπου εντάχθηκε στο Ελληνικό Βασιλικό Πολεμικό Ναυτικό με τον διακριτικό κωδικό «Y1».

Το «Κατσώνης» πραγματοποίησε κατά τον Ελληνοϊταλικό Πόλεμο τέσσερις πολεμικές περιπολίες με κυβερνήτη τον Αθανάσιο Σπανίδη.

Μάλιστα, στις 31 Δεκεμβρίου 1940 βύθισε με το πυροβόλο του το ιταλικό ατμόπλοιο «QUINΤO» πλησίον των γιουγκοσλαβικών ακτών.

Μετά την κατάληψη της Ελλάδας, τον Απρίλιο του 1941, κατέφυγε με τον υπόλοιπο ελληνικό στόλο στην Αίγυπτο και στη συνέχεια κατέπλευσε στο Πορτ Σουδάν, όπου παρέμεινε για μακρά επισκευή.

Στις 2 Ιουλίου 1942, μετά την επανάπλευσή του στην Αίγυπτο, βυθίστηκε από λανθασμένο χειρισμό στο λιμάνι του Πορτ Σάιντ κατά την αποπεράτωση του δεξαμενισμού του. Ανελκύστηκε, επισκευάστηκε και άρχισε περιπολίες στο Αιγαίο με κυβερνήτη τον Βασίλη Λάσκο (1899-1943).

Στις 14 Σεπτεμβρίου 1943 και ενώ το «Κατσώνης» ανέμενε τη διέλευση εχθρικού πλοίου κοντά στις ακτές του νοτίου Πηλίου, εντοπίστηκε από το γερμανικό ανθυποβρυχιακό «UJ-2101» (πρώην ελληνικό Β.Π. ναρκαλιευτικό-ναρκοθετικό «ΣΤΡΥΜΩΝ»).

Μετά τη ρίψη βομβών βάθους το «Κατσώνης» εξαναγκάσθηκε σε ανάδυση και εξόρμηση διά πυροβόλου, αλλά εμβολίστηκε από το διώκτη του, με αποτέλεσμα να βυθιστεί βόρεια της Σκιάθου.

ΒΑΛΙΑ ΝΙΚΟΛΑΟΥ

Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου