Αναπάντητες κλήσεις-παγίδες υπερχρεώνουν τα κινητά μας

Πληθαίνουν τα φαινόμενα παράνομων χρεώσεων σε λογαριασμούς κινητής τηλεφωνίας με νέο κρούσμα τις «αναπάντητες» από το εξωτερικό. Οι χρήστες κινητών τηλεφώνων έχουν να αντιμετωπίσουν ακόμα μία απειλή, μετά το τελευταίο κρούσμα παράνομων συνδρομητικών χρεώσεων από πενταψήφια νούμερα, για το οποίο έχουν γίνει ήδη καταγγελίες.

Σχετικά με την απάτη μέσω τηλεφωνικών κλήσεων και μηνυμάτων sms, προερχόμενων από Βοσνία-Ερζεγοβίνη και Μαλδίβες, με κωδικούς κλήσης 00387 και 00960 αντίστοιχα, η Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος ενημέρωσε ότι οι κλήσεις, κυρίως αναπάντητες, γίνονται από τους άγνωστους τηλεφωνικούς αριθμούς του εξωτερικού τις μεταμεσονύχτιες ώρες, όπως και η αποστολή των μηνυμάτων. Στόχος το υποψήφιο θύμα να καλέσει πάλι τον άγνωστο αριθμό ή να απαντήσει στο μήνυμα, με αποτέλεσμα την υπερχρέωση του λογαριασμού του και την οικονομική εξαπάτησή του.

Στόχος το υποψήφιο θύμα να καλέσει πάλι τον άγνωστο αριθμό ή να απαντήσει στο μήνυμα, με αποτέλεσμα την υπερχρέωση και την οικονομική εξαπάτησή του

Οι αρμόδιοι αξιωματικοί καλούν τους πολίτες να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί και να μην πραγματοποιούν τηλεφωνικές κλήσεις σε αυτούς τους αριθμούς. Πρόκειται για αναπάντητες-ανεπιθύμητες τηλεφωνικές κλήσεις (SPAM) από άγνωστους αριθμούς υψηλής χρέωσης του εξωτερικού. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με καταγγελίες που έχουν υποβληθεί στη Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, συνδρομητές κινητής τηλεφωνίας έχουν λάβει αναπάντητες κλήσεις προερχόμενες από Βοσνία-Ερζεγοβίνη και Μαλδίβες, με κωδικούς κλήσης 00387 και 00960 αντίστοιχα.

Εξι μέτρα προστασίας

1) Συστήνεται στους καταναλωτές να είναι προσεκτικοί με τα προσωπικά τους δεδομένα και να διαβάζουν τους σχετικούς όρους όποτε τους ζητείται να δώσουν αριθμό τηλεφώνου.

2) Υπάρχει η δυνατότητα ο καταναλωτής να ζητήσει από τον πάροχο να θέσει σε φραγή τον αριθμό τηλεφώνου του για να μην είναι προσβάσιμος σε καμία υπηρεσία Πολυμεσικής Πληροφόρησης. Πρόκειται για τη λίστα του μητρώου του άρθρου 11 του Ν. 3471/2006, όπου εξαιρείται ο ενδιαφερόμενος από τηλεφωνικές κλήσεις για κάθε είδους διαφημιστικούς/προωθητικούς σκοπούς. Στο εν λόγω αίτημα ο καταναλωτής θα πρέπει να ζητήσει διευκρινίσεις από τον πάροχο κινητής ή σταθερής τηλεφωνίας καθώς η ένταξη στο παραπάνω μητρώο μπορεί να τον αποκλείσει από τις πολυμεσικές υπηρεσίες των άλλων παρόχων και όχι του δικού του. Σε περίπτωση πάντως που ζητήσει καθολικό αποκλεισμό μπορεί να κάνει σχετικό αίτημα.

3) Είναι αναγκαίο ο καταναλωτής να ελέγχει το λογαριασμό του στην περίπτωση τυχόν ανεπιθύμητων χρεώσεων από πενταψήφια νούμερα. Στην περίπτωση που αντιληφθεί κάτι σχετικό, θα πρέπει να υποβάλει καταγγελία είτε στον Συνήγορο του Καταναλωτή είτε στην Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων.

4) Υπάρχουν πάντως και εφαρμογές (applications) που μπορεί να κατεβάσει ο καταναλωτής δωρεάν στο κινητό του, οι οποίες ειδοποιούν στην περίπτωση κλήσεων, αν οι αριθμοί αυτοί αφορούν τηλεφωνήματα με σκοπό την προώθηση διαφημίσεων. Ακόμα και στο Διαδίκτυο στην αναζήτηση υπάρχουν αρκετά forums στα οποία πολίτες έχουν ανεβάσει τους αριθμούς τηλεφώνων που αφορούν διαφημιστική προώθηση για την ενημέρωση των υπολοίπων.

5) Σχετικά με τις αναπάντητες κλήσεις από το εξωτερικό καλούνται οι πολίτες να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στην περίπτωση που λάβουν τέτοιου είδους κλήσεις και μηνύματα, για την αποφυγή πιθανής οικονομικής τους εξαπάτησης. Συστήνεται στους συνδρομητές να μην πραγματοποιούν εξερχόμενες κλήσεις στους άγνωστους αυτούς διεθνείς αριθμούς από τους οποίους δέχονται τις αναπάντητες-ανεπιθύμητες κλήσεις και να μην καλούν στον αριθμό του αποστολέα του μηνύματος (sms), προβαίνοντας στην άμεση διαγραφή αυτού, καθώς και στις δύο περιπτώσεις ενδέχεται να υπάρχουν υψηλές χρεώσεις.

6) Υπενθυμίζεται ότι για ανάλογα περιστατικά οι πολίτες μπορούν να επικοινωνούν, ανώνυμα ή επώνυμα, με τη Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος προκειμένου να παρέχουν πληροφορίες ή να καταγγέλλουν παράνομες ή επίμεμπτες πράξεις ή δραστηριότητες που τελούνται μέσω Διαδικτύου, στα ακόλουθα στοιχεία επικοινωνίας:

Τηλεφωνικά: 11188
Στέλνοντας e-mail στο ccu@cybercrimeunit.gov.gr
Μέσω της εφαρμογής (application) για έξυπνα τηλέφωνα (smart phones): FEELSAFE E-COMMERCE.
Μέσω twitter: @CyberAlertGR.

ΣΥΝΔΡΟΜΗΤΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ

Κίνδυνος για ακούσιες χρεώσεις

Το θέμα με τα πενταψήφια νούμερα είχε έρθει στην επικαιρότητα πρόσφατα έπειτα από επιστολή του Συνηγόρου του Καταναλωτή στην Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων, καθώς ο πρώτος είχε αναλύσει νέες επιθετικές εμπορικές πρακτικές των πολυμεσικών υπηρεσιών που αφορούν αυτά τα νούμερα.

Αναλυτικότερα και ειδικά για τους χρήστες των έξυπνων κινητών, έχει παρατηρηθεί η πρακτική, την ώρα που ο καταναλωτής περιηγείται στο Διαδίκτυο, να πετάγονται διαφημίσεις από τις παραπάνω υπηρεσίες. Ο χρήστης στην προσπάθειά του να τις αποφύγει ή ακόμα και από περιέργεια προχωράει σε μια σειρά ενεργειών που τον εγγράφουν σε συνδρομητικές υπηρεσίες με αποτέλεσμα να χρεώνεται παρά τη θέλησή του. Οι χρεώσεις μπορεί να φτάσουν ακόμα και τα 20 ευρώ το μήνα.

Η πρακτική αυτή είναι δημοφιλής στα «έξυπνα» κινητά και μπορεί εύκολα ο χρήστης εκ παραδρομής να εγγραφεί σε συνδρομητικές υπηρεσίες που χρεώνουν το λογαριασμό του κινητού του καθώς δεν απαιτείται η εισαγωγή PIN. Αυτός ο κίνδυνος της ακούσιας (τυχαίας ή εκ παραδρομής) ενεργοποίησης είναι αυξημένος όταν η ιστοσελίδα της συνδρομητικής υπηρεσίας εμφανίζεται αιφνιδιαστικά στην οθόνη της συσκευής του κινητού τηλεφώνου κατά την πλοήγηση στο Διαδίκτυο ως αναδυόμενο παράθυρο (pop-up window) και κορυφώνεται αν συνυπολογιστεί το γεγονός ότι κατά το αρχικό στάδιο δεν απαιτείται από την εφαρμογή η εισαγωγή με θετική ενέργεια από τον χρήστη του αριθμού της κινητής του σύνδεσης στην ιστοσελίδα της.

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΣ, ΕΛΠΙΔΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗ
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου