Μπάχαλο με το ηλεκτρονικό εισιτήριο και την κατάργηση των χάρτινων καρτών

05/10/17 • 14:41 | UPD 05/10/17 • 14:41

Σε καζάνι που βράζει βρίσκονται και πάλι οι αστικές συγκοινωνίες μετά και την μετωπική σύγκρουση του υπουργού Υποδομών Χρίστου Σπίρτζη με το σωματείο εργαζομένων της ΣΤΑΣΥ.

Η παρέμβαση του υπουργού βάζει σε μεγάλες περιπέτειες τον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών που εξαναγκάζεται να επισπεύσει την εφαρμογή του αυτόματου κομίστρου σε όλα τα μέσα μαζικής μεταφοράς, που ναι μεν διαφημίζει επί μήνες ο ΟΑΣΑ αλλά πρακτικά, η καθολική του εφαρμογή κρίνεται για αντικειμενικούς σκοπούς, από δύσκολη έως ανέφικτη.

Υπενθυμίζεται πως δεν είναι η πρώτη φορά που συναντά εμπόδια η κυκλοφορία του ηλεκτρονικού εισιτηρίου αφού στις αρχές του έτους η Αρχή Προστασίας Δεδομένων είχε μπλοκάρει την έκδοση ζητώντας από τον ΟΑΣΑ αυστηρές εγγυήσεις προστασίας των προσωπικών δεδομένων, καθώς περιελάμβανε πληθώρα προσωπικών δεδομένων. Τον Αύγουστο ωστόσο έδωσε το «πράσινο» φως εκτιμώντας ότι οι νέες κάρτες βρίσκονται εντός νομικού πλαισίου.

Ένα από τα βασικά προβλήματα τονίζουν οι εργαζόμενοι, είναι ότι δεν υπάρχει διαλειτουργικότητα μεταξύ των διαφορετικών συστημάτων που λειτουργούν (προσωποποιημένων καρτών, επικύρωσης εισιτηρίων, αυτόματων πωλητών, ελέγχου κ.α), με αποτέλεσμα να επικυρώνουν επιβάτες εισιτήρια και το σύστημα να τα βγάζει άκυρα. Συνέπεια τούτου είναι, οι διαπληκτισμοί και η ένταση.

Σύμφωνα με τους εργαζόμενους της ΣΤΑΣΥ σήμερα η έκδοση των προσωποποιημένων καρτών (μηνιαίων, εξαμηνιαίων, ετήσιων) γίνονται από 15 σημεία πώλησης.

Ανετοιμότητα υπάρχει και για το ηλεκτρονικό εισιτήριο. Όπως υποστηρίζουν οι εργαζόμενοι, εισιτήρια υπάρχουν μόνο για το κόμιστρο από 4,5 ευρώ και πάνω. Για εισιτήρια με τιμή 1,40 και τα εκπτωτικά, προμήθειες δεν έχουν γίνει και εκτιμάται ότι θα χρειαστούν περί του 4 μήνες για να είναι διαθέσιμα.

Πώς λειτουργεί το νέο εισιτήριο

Το αυτόματο ηλεκτρονικό κόμιστρο αποτελείται από το ηλεκτρονικό εισιτήριο (ΑΤΗ.ΕΝΑ Ticket) και την απρόσωπη ηλεκτρονική κάρτα (ATH.ENA Card). Ενώ το ATH.ENA TICKET είναι ένα ανώνυμο επαναφορτιζόμενο εισιτήριο, η ATH.ENA CARD έχει τη δυνατότητα να εκδοθεί προσωποποιημένη, ανήκοντας αποκλειστικά στον κάτοχό της, το όνομα και η φωτογραφία του οποίου εμφανίζονται πάνω στην κάρτα.

Η ATH.ENA CARD επίσης μπορεί να φορτιστεί με περισσότερα προϊόντα κομίστρου από το ATH.ENA TICKET: από ένα ενιαίο εισιτήριο μέχρι απεριόριστες μετακινήσεις έως και 360 ημέρες. Τέλος, σε περίπτωση απώλειας είναι δυνατή η αντικατάσταση της ATH.ENA CARD έτσι ώστε να μη χάνεται το υπόλοιπο που είναι αποθηκευμένο σε αυτή, ενώ το ATH.ENA TICKET δεν παρέχει αυτή τη δυνατότητα.

Η διάθεση του πολλαπλού «έξυπνου» εισιτηρίου και της απρόσωπης «έξυπνης» κάρτας γίνεται, προς το παρόν, με προϊόντα αξίας άνω των 4,5 ευρώ και η κύρια διαφορά μεταξύ τους είναι ότι η απρόσωπη «έξυπνη» κάρτα αποθηκεύει και χρηματική αξία.

Από την άλλη, ειδικότερα, η προσωποποιημένη «έξυπνη» κάρτα (προσωποποιημένη ATH.ENA Card), η οποία απευθύνεται στους συστηματικούς χρήστες των ΜΜΜ, θα υποκαταστήσει, μεταξύ άλλων, τις υφιστάμενες μηνιαίες και ετήσιες κάρτες του ΟΑΣΑ και τις ειδικές κατηγορίες.

Πού μπορώ να τα προμηθευτώ

Αυτή τη στιγμή, σύμφωνα με τον ΟΑΣΑ, η αγορά και επαναφόρτιση ATH.ENA TICKET είναι διαθέσιμη από τα παρακάτω εκδοτήρια εισιτηρίων:

  • Όλα τα εκδοτήρια εισιτηρίων του Μετρό και ΗΣΑΠ (πλην των σταθμών Χαλάνδρι και Ειρήνη)
  • Τα εκδοτήρια εισιτηρίων στις στάσεις Σύνταγμα και Αγ. Φωτεινή του Τραμ
  • Τα εκδοτήρια εισιτηρίων της ΟΣΥ στο Αεροδρόμιο και στο Σύνταγμα (οδός Όθωνος)

Η έκδοση ATH.ENA TICKET είναι επίσης δυνατή μέσω των αυτόματων μηχανημάτων που έχουν τοποθετηθεί:

  • Σε όλους τους σταθμούς Μετρό και ΗΣΑΠ και στις στάσεις του Τραμ
  • Στο ΚΤΕΛ Κηφισού (εντός)
  • Στο ΚΤΕΛ Λιοσίων (εκτός)
  • Στην αφετηρία των ΚΤΕΛ Αττικής (επί οδού Μαυρομματαίων, αριστερά εποπτείου ΚΤΕΛ)
  • Στην Κηφισιά (πλατεία Πλατάνου, στάση προς Αθήνα)
  • Στο Πέραμα (τέρμα λεωφορείων, πλησίον εκδοτηρίου)
  • Στους Αγίους Αναργύρους (πλατεία, πλησίον εκδοτηρίου)
  • Στην Κυψέλη (πλατεία, πλησίον εκδοτηρίου)
  • Στο Χαλάνδρι (Κολοκοτρώνη, τέρμα τρόλεϊ 18)
  • Στην Ευελπίδων (έναντι εισόδου, πλησίον εκδοτηρίου)
  • Στον Πειραιά (λιμάνι, έξω σπό Πύλες 3, 8, 12)
  • Στο Αεροδρόμιο
  • Στα Σπάτα (πλατεία Δημαρχείου)

Αυτή τη στιγμή, μπορείτε να αποκτήσετε ATH.ENA CARD από τα εκδοτήρια εισιτηρίων στους σταθμούς Μετρό Σύνταγμα, Δουκίσσης Πλακεντίας, Αγία Μαρίνα, Ελληνικό, Ανθούπολη, τους σταθμούς ΗΣΑΠ Πειραιά και Κηφισιά και τις στάσεις του Τραμ σε Σύνταγμα και Αγία Φωτεινή. Σταδιακά αυτό θα είναι δυνατό να γίνει σε όλα τα εκδοτήρια.

Σύντομα επίσης αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία η ιστοσελίδα του ΟΑΣΑ που θα δέχεται αιτήσεις για απόκτηση ATH.ENA CARD, συντομεύοντας τη διαδικασία (η ταυτοποίηση των στοιχείων και η έκδοση της κάρτας θα γίνεται και πάλι σε εκδοτήριο.)

Σημειώνεται πως η ATH.ENA CARD μπορεί να εκδοθεί όλες τις μέρες του μήνα και όχι μόνο τις πρώτες και τις τελευταίες μέρες όπως οι παλιές κάρτες απεριορίστων διαδρομών.

Απαραίτητα δικαιολογητικά για την απόκτηση προσωποποιημένης ATH.ENA CARD είναι:

α) Για Έλληνες πολίτες:

  • Αστυνομική ταυτότητα
  • Έγγραφο βεβαίωσης ΑΜΚΑ (από τα ΚΕΠ ή τον ασφαλιστικό φορέα)

Σημείωση: Αναγνώστες αναφέρουν πως σε ορισμένα εκδοτήρια οποιοδήποτε έγγραφο αναγράφει το ΑΜΚΑ (π.χ. βιβλιάριο υγείας) αρκεί, ενώ άλλα εκδοτήρια ζητούν αποκλειστικά επίσημη βεβαίωση από τα ΚΕΠ

(Όταν ξεκινήσει η έκδοση μειωμένων καρτών στις κατηγορίες αυτές) Για δικαιούχους μειωμένου κομίστρου, το αντίστοιχο δικαιολογητικό (π.χ. ακαδημαϊκή ταυτότητα, βιβλιάριο πολυτέκνων κ.λπ.)

β) Για αλλοδαπούς πολίτες, χωρίς αριθμό ΑΜΚΑ

  • Διαβατήριο

Κατά την έκδοση της ATH.ENA CARD στο εκδοτήριο, ο υπάλληλος βγάζει τη φωτογραφία του κατόχου της κάρτας. Δεν είναι απαραίτητη η προσκόμιση τυπωμένης φωτογραφίας. Επίσης ζητείται από τον κάτοχο να ορίσει 8ψήφιο κωδικό PIN για την κάρτα (για την ασφάλειά σας προτείνεται να μη χρησιμοποιήσετε κάποιο προφανή αριθμό όπως είναι η ημερομηνία γέννησής σας).

Σε περίπτωση απώλειας προσωποποιημένης έξυπνης κάρτας, ο κάτοχος οφείλει να προσκομίσει στο εκδοτήριο ένα επίσημο έγγραφο που να προσδιορίζει τον ΑΜΚΑ του, καθώς και την αστυνομική του ταυτότητα ή διαβατήριο.

Ο εκδότης εισάγει στην εφαρμογή του ΤΕΚ τον ΑΜΚΑ (ή τον αριθμό διαβατηρίου) και ζητά από τον επιβάτη να εισάγει τον κωδικό. Η εφαρμογή συνδυάζει τα δύο αυτά στοιχεία και παράγει ένα hashed value.

Για να δείτε αναλυτικότερες οδηγίες για τα νέα εργαλεία μπορείτε να μπείτε στο athenstransport.com