Η επιχείρηση αποτελεί μέρος της πιο φιλόδοξης προσπάθειας επέκτασης της ναυτιλιακής επιρροής των ΗΠΑ από τη δεκαετία του 1970 και έχει σχεδιαστεί για να αντιμετωπίσει τους αυξανόμενους φόβους στην Ουάσινγκτον ότι θα βρεθεί σε μειονεκτική θέση έναντι της Κίνας σε περίπτωση σύγκρουσης.
Αξιωματούχοι της κυβέρνησης Τραμπ πιστεύουν ότι ο στόλος εμπορικής ναυτιλίας των ΗΠΑ δεν είναι επαρκώς εξοπλισμένος για να παρέχει υλικοτεχνική υποστήριξη στον στρατό σε καιρό πολέμου και ότι η εξάρτηση της Ουάσινγκτον από ξένα πλοία και λιμάνια είναι υπερβολική, ανέφεραν οι ίδιες πηγές.
Οι επιλογές που εξετάζει ο Λευκός Οίκος περιλαμβάνουν την υποστήριξη ιδιωτικών αμερικανικών ή δυτικών εταιρειών για την αγορά κινεζικών μεριδίων σε λιμάνια, ανέφεραν οι τρεις πηγές. Δεν ανέφεραν καμία συγκεκριμένη εταιρεία, εκτός από το ότι ανέφεραν ως καλό παράδειγμα την προτεινόμενη συμφωνία της BlackRock για την αγορά των λιμενικών περιουσιακών στοιχείων της CK Hutchison του Χονγκ Κονγκ σε 23 χώρες, συμπεριλαμβανομένης της διώρυγας του Παναμά. Οι πηγές ζήτησαν να μην κατονομαστούν, επειδή δεν έχουν εξουσιοδότηση να συζητήσουν δημόσια το θέμα.
Ο Λευκός Οίκος και το Υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ δεν απάντησαν σε αιτήματα για σχολιασμό.
Εκτός από τον Παναμά, Αμερικανοί αξιωματούχοι και νομοθέτες ανησυχούν για τις κινεζικές ναυτιλιακές υποδομές που κατέχει σε μέρη όπως η Ελλάδα και η Ισπανία, η Καραϊβική και τα λιμάνια της Δυτικής Ακτής των ΗΠΑ, σύμφωνα με τις πηγές.
Η Κίνα διεξάγει κανονική συνεργασία με άλλες χώρες στο πλαίσιο του διεθνούς δικαίου, δήλωσε εκπρόσωπος της διπλωματικής αποστολής της Κίνας στην Ουάσινγκτον.
«Η Κίνα ανέκαθεν αντιτίθετο σθεναρά στις παράνομες και αδικαιολόγητες μονομερείς κυρώσεις και στην λεγόμενη μακροπρόθεσμη δικαιοδοσία και στις κινήσεις που παραβιάζουν και υπονομεύουν τα νόμιμα δικαιώματα και συμφέροντα άλλων χωρών μέσω οικονομικού καταναγκασμού, ηγεμονισμού και εκφοβισμού», δήλωσε ο εκπρόσωπος.
Αξιωματούχοι στο Πεκίνο δεν απάντησαν σε αίτημα για σχολιασμό.
«Η κυβέρνηση των ΗΠΑ θεωρεί τις κινεζικές επενδύσεις σε παγκόσμια λιμάνια ως τεράστια απειλή για την εθνική της ασφάλεια», δήλωσε ο Stuart Poole-Robb, ιδρυτής της KCS Group, συμβουλευτικής εταιρείας για θέματα κινδύνου και πληροφοριών.
«Η ανησυχία είναι ότι η Κίνα θα μπορούσε να αξιοποιήσει τον έλεγχό της επί αυτών των περιουσιακών στοιχείων για κατασκοπεία, στρατιωτικό πλεονέκτημα ή για να διαταράξει τις αλυσίδες εφοδιασμού κατά τη διάρκεια γεωπολιτικών κρίσεων», είπε, επικαλούμενος συνομιλίες με ομολόγους του στον τομέα της ασφάλειας των ΗΠΑ.
ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΛΙΜΑΝΙ ΣΤΟ ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ
Οι ΗΠΑ σκοπεύουν να εξετάσουν τα κινεζικά συμφέροντα στο ελληνικό λιμάνι του Πειραιά, ανέφεραν οι τρεις πηγές. Βρίσκεται στην Αθήνα, στην ανατολική Μεσόγειο, ο Πειραιάς είναι ένας κεντρικός κόμβος στην εμπορική διαδρομή που συνδέει την Ευρώπη, την Αφρική και την Ασία.
Η COSCO, ένας από τους μεγαλύτερους λιμενικούς και ναυτιλιακούς ομίλους της Κίνας, κατέχει το 67% των μετοχών της εταιρείας του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς.
Ορισμένοι Κινέζοι επενδυτές ανησυχούν ότι η Ουάσινγκτον μπορεί να θέλει να στοχοποιήσει τις δραστηριότητες της COSCO στην Ελλάδα, δήλωσε πηγή κοντά σε Κινέζους επενδυτές που ασχολούνται με την ελληνική ναυτιλία.
Η COSCO και η ελληνική κυβέρνηση δεν απάντησαν σε αιτήματα για σχολιασμό. Έλληνες αξιωματούχοι έχουν δηλώσει στο Reuters στο παρελθόν ότι δεν έχουν ενημερωθεί για τυχόν σχέδια αλλαγής ελέγχου του Πειραιά.
Η Ουάσινγκτον έχει ήδη στο στόχαστρο την COSCO.
Το Υπουργείο Άμυνας πρόσθεσε την κρατική COSCO στη μαύρη λίστα εταιρειών που έχουν δεσμούς με τον κινεζικό στρατό τον Ιανουάριο. Ενώ ο χαρακτηρισμός δεν συνεπάγεται άμεσες απαγορεύσεις στις αμερικανικές εταιρείες να συνεργάζονται με τις εταιρείες που περιλαμβάνονται στον κατάλογο, μπορεί να λειτουργήσει ως ένδειξη ότι εξετάζονται περαιτέρω ενέργειες.
«Οι Ηνωμένες Πολιτείες σκοπεύουν να επιτεθούν στη διεθνή επιρροή της Κίνας υπερβάλλοντας τη «θεωρία της κινεζικής απειλής» και να τη χρησιμοποιήσουν ως δικαιολογία για να αναγκάσουν τους συμμάχους να πάρουν θέση στις ρυθμίσεις της εφοδιαστικής αλυσίδας», ανέφερε σε έγγραφο που δημοσιεύθηκε τον περασμένο μήνα το Κέντρο Έρευνας Ανάπτυξης του Κρατικού Συμβουλίου, ένα επίσημο think tank του κυβερνώντος υπουργικού συμβουλίου της Κίνας.
Η κυβέρνηση των ΗΠΑ έχει αποκαλύψει μέτρα για την αύξηση της ισχνής εμπορικής ναυτιλιακής παρουσίας της Αμερικής σε όλο τον κόσμο, μεταξύ άλλων μέσω της ενθάρρυνσης της εγχώριας ναυπηγικής βιομηχανίας, επιδιώκει να επεκτείνει την πρόσβαση στα νηολόγια πλοίων που ελέγχονται από τις ΗΠΑ και επίσης επανεξετάζει τα παγκόσμια ναυτιλιακά σημεία ελέγχου για τους κινδύνους στη ναυτιλία.
Η Κίνα κατέχει ή μισθώνει ένα εκτεταμένο δίκτυο λιμένων μέσω εταιρειών όπως η COSCO και άλλων κρατικών επιχειρήσεων όπως η China Merchants και η SIPG στη Σαγκάη.
Σύμφωνα με έκθεση που δημοσιεύθηκε πέρυσι από το Συμβούλιο Εξωτερικών Σχέσεων, μια αμερικανική δεξαμενή σκέψης, η Κίνα είχε επενδύσεις σε 129 λιμενικά έργα παγκοσμίως μέσω διαφόρων εταιρειών, από τον Αύγουστο του 2024.
Η ναυπηγική βιομηχανία της Κίνας εκτιμάται επίσης ότι είναι 230 φορές μεγαλύτερη από την ικανότητα των ναυπηγείων των ΗΠΑ, πράγμα που σημαίνει ότι θα μπορούσαν να χρειαστούν δεκαετίες για να καλυφθεί το χαμένο έδαφος, σύμφωνα με εκτιμήσεις του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ.
Η ναυτιλιακή ώθηση των ΗΠΑ έχει συμβάλει στις εντάσεις με το Πεκίνο, το οποίο θεωρεί τα λιμενικά και ναυτιλιακά περιουσιακά στοιχεία αναπόσπαστο μέρος της πρωτοβουλίας «Μία Ζώνη, ένας Δρόμος», σε μια εποχή που οι δύο υπερδυνάμεις βρίσκονται ήδη σε αντιπαράθεση για το εμπόριο και τους δασμούς.
Η ΜΕΣΟΓΕΙΑΚΗ ΠΥΛΗ ΥΠΟ ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ
Τον Μάρτιο, η Ομοσπονδιακή Ναυτιλιακή Επιτροπή των ΗΠΑ ξεκίνησε μια αναθεώρηση επτά ναυτιλιακών σημείων συμφόρησης. Ανέφερε ότι ήθελε να εντοπίσει κανονισμούς, πολιτικές ή πρακτικές «που δημιουργούν δυσμενείς συνθήκες ναυτιλίας».
Το Στενό του Γιβραλτάρ, το οποίο χωρίζει την Ισπανία από την Αφρική στην είσοδο της Μεσογείου Θάλασσας, ήταν μια τέτοια πλωτή οδός που εξετάζει η έκθεση.
Ο Ισπανός πρωθυπουργός Πέδρο Σάντσεθ έχει επιδιώξει να εμβαθύνει τους εμπορικούς δεσμούς με την Κίνα και αυτό έχει προκαλέσει ανησυχίες στην Ουάσινγκτον σχετικά με την πρόσβαση του Πεκίνου στα λιμάνια της, ανέφεραν δύο από τις πηγές.
«Δεν γνωρίζουμε καμία φερόμενη ανησυχία ή προσέγγιση τρίτων σχετικά με αυτό το θέμα και ως εκ τούτου δεν είναι σκόπιμο να σχολιάσουμε», δήλωσε εκπρόσωπος του ισπανικού υπουργείου Εξωτερικών όταν του ζητήθηκε να σχολιάσει τις κινεζικές λιμενικές επενδύσεις.
Η COSCO έχει παραχωρήσεις για τη λειτουργία τερματικών σταθμών εμπορευματοκιβωτίων στη Βαλένθια και το Μπιλμπάο, δήλωσε εκπρόσωπος της Ισπανικής Λιμενικής Αρχής.
Ο Τραμπ έχει κάνει πολλά βήματα από τότε που επέστρεψε στον Λευκό Οίκο για να ενισχύσει την επιρροή των ΗΠΑ στις θάλασσες.
Υπέγραψε εκτελεστικό διάταγμα τον Απρίλιο για την αναζωογόνηση της ναυπηγικής ικανότητας με σκοπό την επέκταση του στόλου των πλοίων που ελέγχονται από τις ΗΠΑ.
Η κυβέρνησή του εξετάζει μια πρόταση για τη δημιουργία ενός ναυτιλιακού μητρώου στις Αμερικανικές Παρθένες Νήσους, το οποίο θα μπορούσε να προσελκύσει πλοία σε μια σημαία που ελέγχεται από τις ΗΠΑ, χωρίς να χρειάζεται να πληροί τα αυστηρότερα πρότυπα του εγχώριου αμερικανικού νηολογίου.
Οι ΗΠΑ είναι έτοιμες να αρχίσουν να επιβάλλουν τέλη σε πλοία κινεζικής κατασκευής ή με κινεζική σημαία για την προσέγγισή τους σε λιμάνια των ΗΠΑ.
Και ο Τραμπ έχει επίσης θέσει ως στόχο την κατάληψη της ημιαυτόνομης δανικής επικράτειας της Γροιλανδίας, λόγω της εγγύτητάς της με την Αρκτική και βασικές ναυτιλιακές οδούς.
Συνολικά, όλα αυτά συνιστούν την πιο φιλόδοξη προσπάθεια των ΗΠΑ να βελτιώσουν τη θέση τους στην παγκόσμια ναυτιλία από την εποχή του Προέδρου Ρίτσαρντ Νίξον, ο οποίος προσπάθησε να ενισχύσει την εγχώρια ναυπηγική βιομηχανία, το εμπορικό μητρώο πλοίων και τη θαλάσσια ισχύ των ΗΠΑ, ανέφεραν πηγές που γνωρίζουν τα σχέδια.
«Οι ΗΠΑ βραχυπρόθεσμα έως μεσοπρόθεσμα είναι πιθανό να συνεχίσουν τις προσπάθειές τους για την αντιμετώπιση της κινεζικής επιρροής σε βασικές λιμενικές περιοχές, δημιουργώντας συμμαχίες και συνεργασίες για την αντιμετώπιση της κινεζικής ισχύος και της οικονομικής ανάπτυξης», δήλωσε η Poole-Robb της KCS.
ΑΝΗΣΥΧΙΕΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ ΣΤΗΝ ΚΑΡΑΪΒΙΚΗ
Οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν επίσης εκφράσει ανησυχία για τις κινεζικές επενδύσεις στον τερματικό σταθμό του Κίνγκστον στην Τζαμάικα, έναν βασικό κόμβο θαλάσσιας μεταφόρτωσης στην Καραϊβική λόγω της τοποθεσίας του και των λιμενικών εγκαταστάσεων βαθέων υδάτων, σύμφωνα με τις τρεις πηγές.
Η China Merchants έχει μερίδιο στην εταιρεία που λειτουργεί τον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων του Kingston μαζί με τη γαλλική CMA CGM. Ο κινεζικός όμιλος μετάλλων JISCO αγόρασε το διυλιστήριο αλουμίνας Alpart στην Αγία Ελίζαμπεθ, δυτικά της πρωτεύουσας, το 2016 και κατέχει το κοντινό Port Kaiser.
Μια ανάλυση του Ιουνίου από το think-tank Center for Strategic & International Studies ανέφερε ότι η παρουσία της Κίνας στο Κίνγκστον αποτελεί τον μεγαλύτερο κίνδυνο ασφαλείας για τις Ηνωμένες Πολιτείες από όλα τα λιμενικά έργα του Πεκίνου στη Λατινική Αμερική και την Καραϊβική.
Σε επίσκεψη στο Κίνγκστον τον Μάρτιο, ο υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ Μάρκο Ρούμπιο περιέγραψε τη στρατηγική της Κίνας ως χαρακτηριζόμενη από «αρπακτικές πρακτικές», χρησιμοποιώντας εταιρείες που επιδοτούνται από την κυβέρνηση για να «υποβάλουν χαμηλότερες προσφορές από όλους» και να αποκτήσουν περιουσιακά στοιχεία.
Η παρουσία εξοπλισμού από μη αξιόπιστους προμηθευτές σε κρίσιμες υποδομές σε όλο τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένων των λιμένων, αυξάνει τον κίνδυνο για την εθνική ασφάλεια των ΗΠΑ, δήλωσε εκπρόσωπος του Υπουργείου Εξωτερικών όταν ρωτήθηκε για τα σχόλια του Ρούμπιο.
Ένας εκπρόσωπος του υπουργείου Εξωτερικών και Εξωτερικού Εμπορίου της Τζαμάικα δήλωσε ότι δεν έχει γνώση οποιασδήποτε επικοινωνίας ή αιτήματος των ΗΠΑ σχετικά με τη μείωση της θαλάσσιας επιρροής της Κίνας στο έθνος της Καραϊβικής.
Υπήρξε ήδη κάποια αντίδραση κατά των κινεζικών επενδύσεων στην περιοχή κατά τη διάρκεια της πρώτης κυβέρνησης Τραμπ.
«Υποψιάζομαι ότι θα υπάρξει αυξανόμενη πίεση από τις ΗΠΑ να υποχωρήσουμε από οποιαδήποτε αυξανόμενη συνεργασία με την Κίνα», δήλωσε ο πρώην πρωθυπουργός της Τζαμάικα, Μπρους Γκόλντινγκ, ο οποίος βοήθησε στην προσέλκυση κινεζικών επενδύσεων στη χώρα της Καραϊβικής.
Στις Ηνωμένες Πολιτείες, εν τω μεταξύ, η COSCO έχει επενδύσεις με τοπικούς εταίρους σε τερματικούς σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων στα λιμάνια του Λος Άντζελες και του Λονγκ Μπιτς. Ο Λευκός Οίκος δεν απάντησε σε αίτημα για σχολιασμό σχετικά με τις επενδύσεις της COSCO στις ΗΠΑ.
Στην Αυστραλία, η αμερικανική εταιρεία ιδιωτικών κεφαλαίων Cerberus, η οποία ιδρύθηκε από τον αναπληρωτή υπουργό Άμυνας των ΗΠΑ Stephen Feinberg, έχει δείξει ενδιαφέρον για την αγορά της μίσθωσης για το λιμάνι Darwin, δήλωσε τον Μάιο ανώτερο στέλεχος της κινεζικής εταιρείας διαχείρισης του λιμανιού Landbridge.
Ο Αυστραλός πρωθυπουργός Άντονι Αλμπάνεζε δεσμεύτηκε να επιστρέψει το στρατηγικό βόρειο λιμάνι στην τοπική ιδιοκτησία και επανέλαβε κατά τη διάρκεια επίσκεψής του στην Κίνα τον Ιούλιο ότι η θέση της κυβέρνησης ήταν πολύ σαφής σχετικά με την επιθυμία της αυστραλιανής ιδιοκτησίας.
Το γραφείο του Αλμπανέζε παρέπεμψε το Reuters σε προηγούμενα σχόλιά του.
Ο Φάινμπεργκ δεν έχει συμμετάσχει σε καμία συζήτηση ή απόφαση σχετικά με οποιεσδήποτε εξαγορές για τις οποίες ενδέχεται να ενδιαφέρεται η πρώην εταιρεία του, δήλωσε αξιωματούχος της άμυνας των ΗΠΑ όταν του ζητήθηκε να σχολιάσει.
Δημοκρατικοί και Ρεπουμπλικάνοι νομοθέτες εξετάζουν εξονυχιστικά την ιδιοκτησία των λιμένων στην Κίνα από το τέλος της θητείας του προέδρου Τζο Μπάιντεν, δήλωσε ένας αξιωματούχος λιμένων των ΗΠΑ που γνωρίζει το θέμα.
Μιλώντας τον Φεβρουάριο, ο Κάρλος Χιμένες, πρόεδρος της Υποεπιτροπής Εσωτερικής Ασφάλειας της Βουλής των Αντιπροσώπων για τις Μεταφορές και τη Ναυτική Ασφάλεια, δήλωσε: «Η Αμερική δεν μπορεί και δεν θα μείνει άπραγη ενώ η κομμουνιστική Κίνα συνεχίζει να υπονομεύει τα συμφέροντά μας στα θαλάσσια λιμάνια».

