Η έρευνα διήρκεσε τρία χρόνια και αφορά την αποτυχημένη προσπάθεια επιβολής διοδίων σε ξένους οδηγούς, η οποία κόστισε στο κράτος πάνω από 240 εκατ. ευρώ. Δίπλα του κατηγορείται και ο πρώην υφυπουργός Γκέρχαρντ Σουλτς.
Για το αδίκημα προβλέπεται ποινή φυλάκισης έως πέντε έτη.
Η υπόθεση των «διοδίων για αλλοδαπούς» στους γερμανικούς αυτοκινητοδρόμους ξεκίνησε το 2014, με πρωτοβουλία του τότε υπουργού Μεταφορών, Αλεξάντερ Ντόμπριντ. Παρά τις προειδοποιήσεις ότι το μέτρο αντίκειται στο ευρωπαϊκό δίκαιο, προχώρησε με την εφαρμογή του, την οποία στήριξε και ο διάδοχός του, Αντρέας Σόιερ.
Το 2019, το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο το έκρινε παράνομο, με αποτέλεσμα το Δημόσιο να βρεθεί αντιμέτωπο με αξιώσεις αποζημιώσεων. Η υπόθεση, πέρα από νομικές προεκτάσεις, δημιουργεί και πολιτικά ερωτήματα για τον ρόλο όσων ενεπλάκησαν.
Η εξεταστική επιτροπή της Bundestag ολοκλήρωσε το 2021 την πολιτική διερεύνηση για τα «διόδια αλλοδαπών», με κόμματα της τότε αντιπολίτευσης να κάνουν λόγο για πολιτικές ευθύνες που θα μπορούσαν να οδηγήσουν ακόμη και σε παραιτήσεις υπουργών. Χωρίς όμως να αποδώσουν δόλο ή ψευδή κατάθεση.
Η ποινική δίωξη κατά του Αντρέας Σόιερ βασίζεται στην υποψία ότι είπε ψέματα στην επιτροπή, όταν αρνήθηκε πως είχε προτρέψει επενδυτές να συνεχίσουν, παρά τις νομικές αμφιβολίες. Ο ίδιος αποχώρησε από την πολιτική και σήμερα δραστηριοποιείται στον ιδιωτικό τομέα, κάνοντας λόγο για δίωξη με πολιτικά κίνητρα.

