ΧΑΜΗΛΟΜΙΣΘΟΙ ΕΡΓΑΤΕΣ «ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΖΟΥΝ» ΤΟ ΟΝΕΙΡΟ ΤΩΝ ΕΟΡΤΩΝ

Γιβού, η… φάμπρικα των Χριστουγέννων του πλανήτη

11/12/16 • 07:00 | UPD 11/12/16 • 07:00

Σε μία τεράστια πόλη στη μέση του πουθενά -δύο ώρες με το τρένο από την πολύβουη Σαγκάη- κατασκευάζονται όλα σχεδόν τα μικροαντικείμενα, τα εποχικά είδη και τα πλαστικά που χρησιμοποιούν καθημερινά οι κάτοικοι της Δύσης! Η Γιβού, μία μητρόπολη 1,2 εκατομμυρίων κατοίκων στην κινεζική επαρχία Ζεζιάνγκ, παράγει τα στολίδια, τα φώτα και τις γιρλάντες που φωτίζουν κάθε χρόνο τέτοια εποχή τα σπίτια και τα μεγάλα εμπορικά κέντρα της Ευρώπης και της Αμερικής.

Εδώ, σε μία έκταση 4 εκατομμυρίων τετραγωνικών μέτρων, χτυπάει» η καρδιά της παγκόσμιας αγοράς των Χριστουγέννων. Πλαστικά παιχνίδια, Αϊ-Βασίληδες, περούκες, γιρλάντες, μάσκες, ρολόγια, κάλτσες, είδη σπιτιού και διακόσμησης, αντίγραφα έργων τέχνης, ό,τι μπορεί να φανταστεί κανείς και άλλα τόσα, προσφέρονται σε τιμή ευκαιρίας και προμηθεύουν τα «καταστήματα… του ενός ευρώ», που από το 2008 ξεφυτρώνουν σαν τα μανιτάρια ανά τον κόσμο.

Μόνο τον Μάιο του 2014 η περιοχή εξήγαγε πλαστικά είδη αξίας 157 εκατομμυρίων δολαρίων, ενώ το εντυπωσιακό είναι ότι τα προϊόντα δεν κατασκευάζονται μόνο σε εργοστάσια και τεράστιες γραμμές παραγωγής, αλλά ακόμη και στα… σπίτια των ανθρώπων στα γύρω χωριά, σε μικρές οικοτεχνίες που δουλεύουν μέρα-νύχτα, χωρίς τις απαραίτητες προϋποθέσεις ασφαλείας. Παράδεισος για τους αγοραστές, η μεγαλύτερη αγορά καταναλωτικών αγαθών του «Κόκκινου Δράκου» προσφέρει μικροεμπορεύματα κάθε είδους και θεωρείται το «προπύργιο» για τις εξαγωγές χαμηλού κόστους της χώρας.

Για την «πόλη-φάμπρικα» μιλάει η ταινία-ντοκιμαντέρ «Bulkland» του Αυστραλού Daniel Whelan, φωτίζοντας ιστορίες γρήγορου πλουτισμού, απαγωγές επιχειρηματιών, αλλά και την πορεία μίας αγοράς που αναπτύχθηκε ξέφρενα και σήμερα έχει αρχίσει να κατρακυλάει.

Η Γιβού είναι η ιστορία της ίδιας της Κίνας, λέει. H «πόλη-εργοστάσιο» παράγει το 60% των διακοσμητικών που εξάγονται εδώ και τουλάχιστον ένα μήνα σε ολόκληρο τον πλανήτη. Αλλά και το 90% των εποχικών προϊόντων που διατίθενται στο εσωτερικό της Κίνας. Στα «κόκκινα εργοστάσια» της πόλης -όπως λέγονται, λόγω της παραδοσιακής προτίμησης των Κινέζων στο χρώμα της ευημερίας και της ευτυχίας που υπερτερεί στα προϊόντα- μία στρατιά ανθρώπων δουλεύει κάτω από απάνθρωπες συνθήκες. Τα τελευταία χρόνια οι παραγγελίες από το εξωτερικό μειώθηκαν, η πτώση όμως αντισταθμίστηκε από τις αυξημένες ανάγκες της εσωτερικής αγοράς, εξηγεί ο Κάι Κινγκλιάνγκ, αντιπρόεδρος της Ενωσης Βιομηχάνων Χριστουγεννιάτικων Προϊόντων του Γιβού. Η ζήτηση από την ευρωπαϊκή αγορά, λόγου χάρη, έχει πέσει κατά μέσο όρο από 20% μέχρι και 40%, σύμφωνα με εκτιμήσεις.

ΝΑΤΑΣΑ ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΥ

 npavlopoulou@e-typos.com

Διαβάστε περισσότερα στην έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής