Εγιναν πλούσιοι παίζοντας βιντεοπαιχνίδια

23/06/18 • 09:17 | UPD 23/06/18 • 09:17

«Διαταραχή της ψυχικής υγείας» χαρακτήρισε ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας την υπερβολική ενασχόληση με τα βιντεοπαιχνίδια, αναγνωρίζοντας και ταξινομώντας με αυτό τον τρόπο τον εθισμό των νέων, με στόχο να υπάρξει η ανάλογη επαγρύπνηση και πρωτοβουλίες για την καταπολέμησή του.

Η απόφαση του ΠΟΥ προκάλεσε αίσθηση, όμως πολύ δύσκολα «αγγίζει» τον Σουμαίλ Χασάν, το νεαρότερο παίκτη βιντεοπαιχνιδιών, που έχει κερδίσει ένα εκατομμύριο δολάρια από νίκες του σε Esports. Το εύλογο λοιπόν ερώτημα είναι: Η εμμονή με τα βίντεοπαιχνίδια είναι ψυχική διαταραχή ή ένα επικερδές επάγγελμα;

Το επαγγελματικό παιχνίδι βιντεοπαιχνιδιών αποτελεί ίσως τον πιο προσφιλή τρόπο ώστε να μπορέσει κανείς να βγάλει αρκετά χρήματα, κάνοντας αυτό που αγαπάει και αυτό στο οποίο είναι καλός. Τα διαδικτυακά σπορ, όπως θα μπορούσαμε να αποδώσουμε τα Esports, εκτιμάται πως θα συγκεντρώνουν 600 εκατομμύρια θεατές και η αξία τους θα εκτοξευθεί στο 1,4 δισεκατομμύριο δολάρια έως το 2020. Η Διεθνής Επιτροπή Ολυμπιακών Αγώνων εξετάζει ακόμη και να το προσθέσει στον επίσημο κατάλογο αγωνισμάτων!

Ο Σουμαίλ αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα ενός επιτυχημένου gamer αφού -πέρα από το έπαθλο του ενός εκατομμυρίου δολαρίων στο διαγωνισμό- έχει κερδίσει παίζοντας Dota τουλάχιστον 2,5 εκατομμύρια δολάρια, με τον ίδιο να το χαρακτηρίζει δουλειά πλήρους απασχόλησης. «Τα eSports γιγαντώθηκαν την περίοδο που ξεκίνησα την καριέρα μου το 2015. Είμαι 19 τώρα αλλά παίζω από τα εφτά μου».

Τα τελευταία χρόνια τα eSports είναι τόσο διαδεδομένα που πανεπιστήμια σε ΗΠΑ και Βρετανία έχουν εισαγάγει υποτροφίες eSports. Το Πανεπιστήμιο της Γιούτα για παράδειγμα διαθέτει μια σειρά από προγράμματα, όπου οι συμμετέχοντες καλούνται να συναγωνιστούν μεταξύ τους σε παιχνίδια όπως το League of Legends και Overwatch.
Φυσικά, όπως και οι επαγγελματίες αθλητές, έτσι και οι παίκτες βιντεοπαιχνιδιών είναι πολύ δύσκολο να βρεθούν στην κορυφή παγκοσμίως και να κερδίσουν κάποιο διεθνές τουρνουά και να γίνουν εκατομμυριούχοι. Ο 18χρονος Αλεξ Μπάλφαντζ που φοιτά στο Πανεπιστήμιο του Ντιουκ στη Βόρεια Καρολίνα, δεν αρκείται στο να παίζει βιντεοπαιχνίδια, αφού τα φτιάχνει κιόλας, βγάζοντας μάλιστα πολλά χρήματα.

Ο ίδιος έχει δημιουργήσει το Jailbreak και σε διάστημα 10 μηνών καταγράφει ήδη επταψήφια κέρδη. Ο Μπάλφαντζ είναι ένας από τους χιλιάδες νέους επιχειρηματίες που βγάζουν χρήματα από τη βιομηχανία βιντεοπαιχνιδιών, η αξία της οποίας ανήλθε πέρυσι σε 36 δισ. δολάρια.

Ενας άλλος τρόπος να ανελιχθείς στην κορυφή και να γίνεις γνωστός είναι να…βιντεοσκοπείς τον εαυτό σου ενώ παίζεις βιντεοπαιχνίδια. Η πλατφόρμα Twitch φιλοξενεί παίκτες που βγαίνουν live παίζοντας βιντεοπαιχνίδια, η οποία αγοράστηκε το 2014 από την Amazon έναντι 1 δισ δολαρίων.

Η Ελίζαμπεθ Ιστμαν, που έχει 103.000 «ακόλουθους» στο twitch, αφού τελείωσε το πανεπιστήμιο αγόρασε εξοπλισμό για τον υπολογιστή της αξίας 2.000 δολαρίων για να δοκιμάσει τις δυνάμεις της στον επαγγελματικό στίβο των videogaming. Πλέον, βγάζει αρκετά χρήματα από αυτό και είναι μια δουλειά πλήρους απασχόλησης. «Επί του παρόντος κάθομαι σε ένα δωμάτιο που αποτελείται από 90% καλώδια και υπολογιστές. Είναι δική σου επιχείρηση», δηλώνει η ίδια στο BBC.

Αρχικώς οι δυνατότητες είναι λίγες, ωστόσο, προχωρώντας μπορεί να κερδίσει κανείς συνεργασίες διαφήμισης, πληρωμένες συνδρομές ή ακόμη και χορηγίες από τις νέες εγγραφές.

Η ομάδα Valkyrae έχει 200.000 ακόλουθους στην πλατφόρμα και τα τελευταία τρία χρόνια η εργασία πλήρους απασχόλησής τους είναι να παίζουν ζωντανά βίντεοπαιχνίδια. Παρ’ όλα αυτά, τα δύο μέλη της επισημαίνουν πως για να μπορέσεις να γίνεις γνωστός δεν αρκεί μόνο το ταλέντο αλλά η δικτύωση, η αυτοπροβολή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή οι συνεργασίες με άλλους παίκτες που έχουν περισσότερους ακόλουθους απ’ ό,τι έχουν οι ίδιοι.

Αν και ορισμένες χώρες κάνουν τα πάντα για να στηρίξουν την καινούργια ενασχόληση με επαγγελματικές προεκτάσεις, άλλες έχουν ήδη αναγνωρίσει τον εθισμό με τα βιντεοπαιχνίδια ως μείζον πρόβλημα δημόσιας υγείας και λαμβάνουν μέτρα εναντίον της. Στη Νότιο Κορέα η κυβέρνηση απαγορεύσει την πρόσβαση στο Ιντερνετ από τα μεσάνυχτα έως τις έξι το πρωί για ανηλίκους κάτω των 16 ετών. Στην Ιαπωνία οι παίκτες ακούνε ένα ειδικό ηχητικό μήνυμα όταν ξεπερνούν το μηνιαίο όριο ενασχόλησης με τα βιντεοπαιχνίδια που έχει θεσπιστεί, ενώ στη Βρετανία ο εθισμός σε βιντεοπαιχνίδια αντιμετωπίζεται σε εξειδικευμένες κλινικές.

Αθηνά Σούτζου

asoutzou@e-typos.com

Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου