Τρία δυνατά ονόματα με κοινή πορεία

Pop Stars από τα Βαλκάνια που κατακτούν το παγκόσμιο μουσικό στερέωμα

23/06/18 • 00:30 | UPD 23/06/18 • 19:27

Σε όλη τη δεκαετία του 2000 διαβάζαμε και ακούγαμε πολλές φορές σε έντυπα και ειδήσεις για Ελληνίδες που αναζητούν τη διεθνή καριέρα. Αυτή η παραίσθηση των Ελλήνων τραγουδιστών τελείωσε γρήγορα. Στη δεκαετία του 2010 είναι η Αλβανία που πετυχαίνει κάτι πολύ μεγάλο. Να περηφανεύεται για το ότι είναι η χώρα καταγωγής 3 ποπστάρ. 

Γράφει ο Βαγγέλης Λημνιώτης

Ρίτα Όρα, Dua Lipa και Bebe Rexha γεννήθηκαν στην αλβανόφωνη μεριά της Πρίστινας και αποφάσισαν σε μια νεαρή ηλικία να πάνε στο Λονδίνο ή τη Νέα Υόρκη και να σπουδάσουν μουσική. Η Lipa πέρασε μέρος της σχολικής της ηλικίας από το Sylvia Young Theatre School. Το ίδιο και η Rita Ora που μεγάλωσε στο Νότινγκ Χιλ. Η Rexha πήγε στο Tottenville στο Staten Island και μπήκε στη χορωδία, όπου κατευθύνθηκε σε πιο σοπράνο κλίμακες. Πάμε να τις γνωρίσουμε για τα καλά στο νέο τεύχος του ET Magazine στο EleftherosTypos.gr.

Σήμερα η Dua Lipa θεωρείται μια από τις μεγάλες ανερχόμενες ποπστάρ της παγκόσμιας μουσικής σκηνής και κάθε της κομμάτι πιάνει για πλάκα τα 200 εκατομμύρια views στο Youtube. Μια πλατφόρμα που είναι ο λόγος που βρίσκεται σε ηλικία 23 ετών σε τόσο περίοπτη θέση και την ζητάνε από χίλιες δυο μεριές για single. Σε ηλικία 14 ετών άρχισε να ανεβάζει βίντεο που τραγουδάει και δεν άργησε να έρθει η πρόταση από τη Warner το 2014.

Από το 2015 και μετά ξεκίνησε η πορεία προς την κατάκτηση της κορυφής με τα κομμάτια New Rules, Be the One και Blow Your Mind. Φέτος ήρθε το IDGAF και η συνεργασία με τον Κάλβιν Χάρις και τώρα ετοιμάζεται να σαρώσει στα επερχόμενα EMA, AMA και φυσικά στα Grammy το 2019.

Η Bebe Rexha από την άλλη είναι πιο παλιά. Τα πρώτα της βήματα τα έκανε το 2009 με τους Black Cards, την τότε μπάντα της. Το 2013 έκανε το πρώτο σόλο άλμπουμ της, αλλά η μεγάλη καταξίωση ήρθε το 2015 με τη συνεργασία με τους G-Easy. Η Rexha κινείται σε λίγο πιο upbeat/ electronic κομμάτια κι όχι τόσο ακραιφνώς pop. Φέτος πήρε βραβείο για καλύτερο τραγούδι της Country στα Billboard Awards. Κάτι που δείχνει ότι πειραματίζεται πάρα πολύ και αναζητά νέους ρυθμούς και σχήματα για να εκφραστεί.

Τρίτη και καλύτερη η Ρίτα Όρα. Παρά το ότι η απήχηση της τα τελευταία δύο χρόνια έχει πέσει αισθητά, παραμένει μια από τις ποπστάρ της αμερικανικής μουσικής. Είναι περιζήτητη στα talent shows για κριτική επιτροπή, εμπλέκεται σε διάφορες συμμαχίες της σόουμπιζ και ενίοτε βγάζει και καλά κομμάτια όπως το Everywhere. Για την Ora τα πράγματα ξεκίνησαν το 2007.

Από το 1991 και μετά που ζούσαν οικογενειακώς στην Αγγλία, ο πατέρας της μάζεψε λεφτά και άνοιξε μια pub. Γύρω στο 2007 η Ora άρχισε να κάνει που και που κανένα live στην pub. Μετά ακολούθησαν τα λεγόμενα open mic sessions σε διάφορα μαγαζιά του Λονδίνου. Το 2008 εμφανίστηκε σε διάφορα τραγούδια και βίντεο κλιπ ως δεύτερη φωνή. Συνέχισε έτσι μέχρι το 2012 όταν κυκλοφόρησε το πρώτο της single, το Hot Right Now. Λίγο μετά ξεκίνησε η παραγωγή για το πρώτο της άλμπουμ.

Έβγαλε μερικά ακόμα single, ακολούθησε τους Coldplay σε περιοδεία και το 2013 το Ora ήταν γεγονός. Μέχρι το 2015 απασχολούσε με τη μουσική της. Μετά άρχισε να απασχολεί με άλλα. Οι φήμες ότι ήταν η πέτρα του σκανδάλου για τους τσακωμούς του Jay-Z με τη Beyonce άρχισαν να φουντώνουν. Η ίδια υποστήριζε πως δεν έχει κάνει τίποτα. Στη συνέχεια μάλιστα είχε και αντιδικία με τον Jay-Z γιατί θεωρούσε ότι υποβάθμιζε την παραγωγή του επόμενου της δίσκου, μιας και η Rita Ora ανήκε στην δισκογραφική του και στην πλατφόρμα Tidal. Είναι κι αυτό μέρος του να είσαι ποπστάρ στην Αμερική.

Το ερώτημα είναι πως αυτές οι 3 κοπέλες ακολούθησαν μια σχεδόν κοινή πορεία και πέτυχαν. Πέτυχαν σε βαθμό που κανείς δεν το περίμενε. Να διαθέτει το Κόσοβο π.χ. δύο ποπστάρ παγκοσμίου βεληνεκούς και να μη συμβαίνει το ίδιο με χώρες όπως η Γερμανία, η Ισπανία και η Γαλλία. Το πρώτο αίτιο είναι ότι αναγκάστηκαν. Και οι 3 γεννήθηκαν και μεγάλωσαν σε μια χειμαζόμενη χώρα. Σε μια χώρα που όδευε προς τη διάσπαση. Η πρώην Γιουγκοσλαβία διαλύθηκε εις τα εξ ων συνετέθη και οι γονείς τους αποφάσισαν να πάνε στην Αγγλία ή την Αμερική για ένα πιο ασφαλές μέλλον.

Πήγαν, μόχθησαν, έβγαλαν κάποια χρήματα και έστειλαν τις κόρες τους σε σχολεία που τους ενέπνευσαν και «πότισαν» την ανάγκη τους για έκφραση μέσω της μουσικής.

Ένα άλλο ερώτημα που θα μπορούσαμε να κάνουμε για χάρη της κουβέντας είναι το γιατί δεν κατάφεραν κάτι τέτοιο Ελληνίδες. Γιατί δεν πέτυχε διεθνή καριέρα η Δέσποινα Βανδή τότε με το Jumpi που ακουγόταν σε όλη την Ισπανία; Γιατί δεν το πέτυχε η Έλενα Παπαρίζου που το διεκδίκησε και σε μια καλή ηλικία; Μια Παπαρίζου που είχε και τη νίκη της Eurovision. Μια Παπαρίζου που ήξερε και τη σουηδική γλώσσα. Οπότε θα μπορούσε να ποντάρει σε πολλά.

Σε επίπεδο ποπστάρ η Ελλάδα δεν έχει παράγει κάτι που να φτάσει πέρα από τα ελληνικά σύνορα. Αυτό το κατάφεραν μόνον κοπέλες όπως η Angelika Dusk, η Katerine Douska που γεννήθηκαν σε Αμερική και Καναδά, η Sma Ra Gda και η Ειρήνη Σκυλακάκη. Αυτές όμως κινούνται σε ένα εντελώς ιδιαίτερο μουσικό είδος που δεν μπορεί να πάει πιο πάνω απ΄αυτό που έχουν πετύχει.

Τι έκανε τη διαφορά; Πιθανολογώ το ότι οι 3 ποπστάρ πολιτογραφήθηκαν στις μεγάλες βιομηχανίες της μουσικής, τη Βρετανία και τις ΗΠΑ. Αυτό σήμαινε πως θα είχαν το σωστό πουσάρισμα και δεν θα συναντούσαν παραπάνω εμπόδια. Επιπλέον, έμαθαν πρώτα την αγγλική γλώσσα. Η μουσική τους μπορούσε να αγγίξει τους πάντες.