«ΛΕΥΚΟσ ΘΗΣΑΥΡΟς»

Το ελληνικό γιαούρτι κάνει διεθνή καριέρα!

08/11/17 • 18:39 | UPD 08/11/17 • 18:39

Στο κυνήγι του… λευκού θησαυρού, όπως αποκαλείται πλέον το ελληνικό γιαούρτι, έχουν επιδοθεί τον τελευταίο καιρό οι εγχώριες γαλακτοβιομηχανίες. Αλλωστε, πρόκειται για ένα περιζήτητο προϊόν, καθώς η αξία της αγοράς greek yogurt μόνο στην Ευρώπη αγγίζει το 1 δισ. ευρώ. Η μεγαλύτερη αγορά για το ελληνικό ή ελληνικού τύπου γιαούρτι είναι η αγγλική, με πωλήσεις 205 εκατ. ευρώ, ακολουθούν η ελληνική και η ιταλική με 180 εκατ. ευρώ και η γερμανική με 127 εκατ. ευρώ.

Ωθηση στο προϊόν έδωσε βέβαια και η απόφαση του βρετανικού δικαστηρίου στη διαμάχη μεταξύ Chompani και ΦΑΓΕ αναγνωρίζοντας τη χρήση του όρου greek yogurt μόνο στα προϊόντα που παράγονται στην Ελλάδα και υποχρεώνοντας τα υπόλοιπα να «βαφτίζονται» ως «greek style yogurt».

Τεράστια ζήτηση έχει βέβαια και στην αμερικανική αγορά, η οποία από το 4% το 2008 έφτασε στο 55% το 2016. Μάλιστα, ποσοστό άνω του 40% των Αμερικανών προτιμούν το ελληνικό γιαούρτι και οι ΗΠΑ είναι η μόνη χώρα που οι πολίτες της το χαρακτήρισαν ως «αγαπημένη κατηγορία τροφίμων».

Σε παγκόσμιο επίπεδο, σύμφωνα με έρευνα της εταιρίας Technavio, η αγορά του ελληνικού γιαουρτιού θα εμφανίσει ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 7,73% την περίοδο 2017-2021 και θα αγγίξει τα 3,86 δισ. δολάρια από 2,82 δισ. δολάρια στα οποία εκτιμάται ότι θα κλείσει η φετινή χρονιά.

Οπως είναι φυσικό, οι προοπτικές ανάπτυξης του προϊόντος έχουν επηρεάσει και τις κινήσεις των εγχώριων γαλακτοβιομηχανιών που, προσπαθώντας να μετριάσουν τις απώλειες από το γάλα, ρίχνουν το βάρος στο γιαούρτι. Ετσι, σχεδιάζουν επενδύσεις εκατομμυρίων ευρώ και διεκδικούν μερίδια τόσο εντός όσο και εκτός συνόρων.

ΦΑΓΕ

Η ΦΑΓΕ ήταν αυτή που «σύστησε» το ελληνικό γιαούρτι στους ξένους, όταν τη δεκαετία του 1980 έκανε τις πρώτες εξαγωγές στις ΗΠΑ ακολουθώντας μετέπειτα και άλλες εταιρίες.

Προκειμένου να ανταποκριθεί στην αυξανόμενη ζήτηση επενδύει στα εργοστάσια που διαθέτει σε Ελλάδα και ΗΠΑ ώστε να αυξήσει την παραγωγική δυναμικότητά τους. Η επέκταση στο εργοστάσιο των ΗΠΑ, που ξεκίνησε το 2013 αυξάνοντας την παραγωγή κατά 160.000 τόνους ετησίως, άγγιξε τα 200 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, βρίσκεται σε εξέλιξη η κατασκευή εργοστασίου παραγωγής γιαουρτιού στο Λουξεμβούργο, το οποίο αναμένεται να ξεκινήσει τη λειτουργία του στο τέλος του 2019 προσθέτοντας 40.000 τόνους γιαουρτιού στην ετήσια παραγωγή της ΦΑΓΕ. Αλλωστε, οι εξαγωγές της αντιπροσωπεύουν το 85,9% των συνολικών πωλήσεών της.

Για τον εκσυγχρονισμό των μονάδων παραγωγής στην Ελλάδα επενδύθηκαν 4 εκατ. ευρώ πέρυσι και 800.000 ευρώ στο πρώτο τρίμηνο του 2017.

Σε επίπεδο οικονομικών μεγεθών, η γαλακτοβιομηχανία στο πρώτο εξάμηνο του 2017 κατέγραψε πτώση του κύκλου εργασιών της κατά 5,6%. Ειδικότερα, οι πωλήσεις της διαμορφώθηκαν σε 320,2 εκατ. δολάρια έναντι 339,2 εκατ. δολαρίων το πρώτο εξάμηνο του 2016 εξαιτίας της μείωσης του όγκου πωλήσεων κατά 9,6% και της εξασθένησης του ευρώ και της στερλίνας έναντι του δολαρίου.

Το 31,7% άγγιξε η πτώση στην ελληνική αγορά, γεγονός που κατά την εταιρία, οφείλεται στη διακοπή της δραστηριότητας του γάλακτος, στη διακοπή προμήθειας προϊόντων σε αφερέγγυους πελάτες και φυσικά στην οικονομική κρίση που έχει επηρεάσει αρνητικά τη ζήτηση.

ΚΡΙ ΚΡΙ

Στη δεύτερη θέση της αγοράς βρίσκεται από πέρυσι η σερραϊκή γαλακτοβιομηχανία Κρι Κρι, η οποία το 2017 αύξησε τον τζίρο της στα 81 εκατ. ευρώ από 67 εκατ. ευρώ το 2016. Οπως ανακοίνωσε πριν από λίγες ημέρες σε συνέντευξη Τύπου ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Κρι Κρι, κ. Παναγιώτης Τσινάβος, το μερίδιο της εταιρίας ανέρχεται στο 14,2% σημειώνοντας ότι στόχος είναι η κατάκτηση της… κορυφής. Αναλυτικά, η Κρι Κρι στην κατηγορία του στραγγιστού γιαουρτιού και των λευκών επιδορπίων ελέγχει το 11,6% της αγοράς κατέχοντας την τρίτη θέση, στο γιαούρτι αγελάδας το 19%, στα γιαούρτια με φρούτα το 16,4%, στα λειτουργικά γιαούρτια το 14%, ενώ στα παιδικά γιαούρτια «φιγουράρει» στην πρώτη θέση με μερίδιο 33,8%.

Η διοίκηση της Κρι Κρι ποντάρει στην αγορά του γιαουρτιού, δεδομένου ότι αντιπροσωπεύει το 70% των πωλήσεών της και με όχημα αυτό, έχει βγει δυνατά και στις διεθνείς αγορές. Οι εξαγωγές της κατέχουν το 30% των συνολικών πωλήσεων αγγίζοντας πλέον τα 24 εκατ. ευρώ έναντι 16,6 εκατ. ευρώ το 2016. Κυρίαρχη αγορά για την εταιρία είναι αυτή του Ηνωμένου Βασιλείου, όπου πραγματοποιεί το 50% των εξαγωγών της και μονοπωλεί την κατηγορία γιαουρτιών ιδιωτικής ετικέτας, ακολουθεί η Ιταλία με 11%, η Γερμανία με 7% κ.λπ. Δυναμικές αγορές για τη σερραϊκή γαλακτοβιομηχανία είναι επίσης η Ρωσία, η Κίνα, η Ταϊλάνδη, το Βιετνάμ, ενώ ήδη εξάγει μικρές ποσότητες σε Ν. Κορέα και Χονγκ Κονγκ.

Ερωτηθείς ο κ. Τσινάβος σχετικά με τις επιπτώσεις του Brexit στη δραστηριότητα της εταιρίας, δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο να προχωρήσει σε τοπική παραγωγή στην αγγλική αγορά αν η διαδικασία εξόδου της Αγγλίας από την Ε.Ε. γίνει με «δύσκολο» τρόπο.

Παράλληλα, η Κρι Κρι συνεχίζει το επενδυτικό της πλάνο ύψους 40 εκατ. ευρώ την πενταετία 2014-2018, ενώ μόνο για την περίοδο 2017-2019 πραγματοποιεί επενδύσεις ύψους 18 εκατ. ευρώ για αύξηση της παραγωγής και παραγωγή νέων προϊόντων. Μάλιστα, ο κ. Τσινάβος δήλωσε «ανοιχτός σε συνεργασία» για την είσοδο επενδυτή στην εταιρία του σημειώνοντας ωστόσο ότι επιθυμεί να διατηρήσει την πλειοψηφία και το management.

Οι κινήσεις των άλλων «παικτών»

Σε ό,τι αφορά τη ΔΕΛΤΑ, η οποία βρίσκεται στην 3η θέση της εγχώριας αγοράς γιαουρτιού, οι πωλήσεις της στο εξωτερικό διατηρήθηκαν πέρυσι σταθερές. Οι πωλήσεις της βουλγαρικής θυγατρικής της ΔΕΛΤΑ διατηρήθηκαν πέρυσι επίσης σταθερές, ενώ προϊόντα της τοποθετήθηκαν σε αγορές όπως η Αυστρία και το Ηνωμένο Βασίλειο. Στην Ιταλία, όπου έχει εμπορική συνεργασία με τον ιταλικό όμιλο Granarolo, ο τζίρος της αυξήθηκε κατά 20% με αποτέλεσμα το μερίδιό της να αγγίξει το 13,7%, όπως αναφέρει στην οικονομική της έκθεση για το 2016.

Στις διεθνείς αγορές ποντάρει και ο όμιλος Ολυμπος-Τυράς, ο οποίος διαθέτει παραγωγική παρουσία εκτός από την Ελλάδα σε Βουλγαρία και Ρουμανία, ενώ απέκτησε και θυγατρική στη Βρετανία.

Τέλος, η ηπειρώτικη γαλακτοβιομηχανία ΔΩΔΩΝΗ, με εξαγωγική δραστηριότητα σε 46 χώρες, την τελευταία τριετία έχει αυξήσει τις εξαγωγές της κατά 40%.

ΓΩΓΩ ΚΑΤΣΕΛΗ
gkatseli@e-typos.com
Από το ένθετο Οικονομία της έντυπης έκδοσης του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.