Από το Quattroruote

Δοκιμάσαμε το κορυφαίο Audi SQ5 των 354 ίππων

08/07/18 • 10:26 | UPD 09/07/18 • 08:39

ΚΕΙΜΕΝΟ: Πάνος Ντάνος, Φωτογραφίες: Βασίλης Κωστάκος

Τριακόσιοι πενήντα τέσσερις ίπποι. Ας το δούμε γραμμένο ολογράφως για να συνειδητοποιήσουμε περί τίνος πρόκειται.

Αν δεν είσαι υποψιασμένος, έμμονος με την Audi ή καλά διαβασμένος, είναι πραγματικά δύσκολο να καταλάβεις ότι κάτι συμβαίνει με αυτό το Q5. Ναι, οι τροχοί του είναι 21 ιντσών (η τηλεόρασή μου έχει μικρότερη διαγώνιο, εντάξει, η δεύτερη), αλλά θα μπορούσε να είναι ένα προαιρετικό στοιχείο εξοπλισμού. Τα διακριτικά «SQ5» στο πίσω μέρος και στη μάσκα με τη χαρακτηριστική κόκκινη ρίγα και αυτά στο πλάι που υποδηλώνουν τους κυλίνδρους και τη διάταξή τους; Δεκτό, αυτά αποτελούν τεκμήρια της έκδοσης, αλλά για τις ανάγκες της συζήτησης (καλύτερα του μονολόγου) ας υποθέσουμε ότι δεν εξονύχισες το αμάξωμα και σου διέφυγαν. Οι κόκκινες δαγκάνες; Κάτι λένε αλλά θα μπορούσε να είναι ένα ακόμη προαιρετικό αξεσουάρ.

Ας μην μακρηγορήσουμε άλλο, γιατί η βαλίτσα μπορεί να πάει πολύ μακριά.

Το SQ5 είναι μια από τις πλέον δωρικές κορυφαίες εκδόσεις, ενώ θα ήταν «ένα κομμάτι κέικ» για την Audi να το προικίσει με ό,τι έχει και δεν έχει στα ράφια της, αισθητικά μιλώντας. Δεν έχει κανένα λόγο να το κάνει όμως.
Η συγκεκριμένη μάρκα, σε συνδυασμό με την κατηγορία, την έκδοση και την τιμή, είναι εχέγγυο ήρεμης δύναμης. Γροθιάς σε βελούδινο γάντι.

Διότι, περί γροθιάς πρόκειται όταν έχουμε 2.995 κυβικά εκατοστά, έξι κυλίνδρους σε διάταξη «V», twin scroll turbo και 354 ίππους, μαζί με ένα εξαιρετικό 8άρι αυτόματο κιβώτιο και, φυσικά, τετρακίνηση με κεντρικό διαφορικό.
Ήτοι γερής γροθιάς. Κάτι σαν καλό άπερκατ. Ενώ χαζεύεις. Και προτάσσεις το σαγόνι σου σου. Το καταλάβαμε όλοι, νομίζω.

Βρισκόμαστε λοιπόν ενώπιον ενός εντυπωσιακά δυνατού SUV, με «δυσανάλογα» λιτή, αλλά αρχοντική εμφάνιση. Το SQ5 είναι πολύ σοβαρό, καθ’ όλα αυστηρό, σχεδιαστικά αποστασιοποιημένο και δεν απευθύνεται στο θυμικό, όπως για παράδειγμα μια Alfa Romeo Stelvio. Πρόκειται για μια συνειδητή κατασκευαστική επιλογή, ένα ύφος που μοιάζει να έρχεται σε αντίθεση με τον οδηγικό χαρακτήρα του. Τα περί γροθιάς που λέγαμε πιο πάνω.

Μακάρι όλα να είναι δρόμος

Σε απόλυτα νούμερα, θα μπορούσε να αντιπαρατεθεί επιτυχώς με αμιγή σπορ αυτοκίνητα. Αλλά είναι ένα μεσαίο SUV που ζυγίζει σχεδόν δύο τόνους, γεγονός φυσιολογικό, αφού είναι μεγάλο και υπερεξοπλισμένο. Ωστόσο το βάρος είναι κομπάρσος σε ένα έργο με πρωταγωνιστική τον κινητήρα, ενώ σε δεύτερους ρόλος βρίσκονται η αερανάρτηση (που ανήκει στον προαιρετικό εξοπλισμό) και το σύστημα τετρακίνησης με κεντρικό διαφορικό και κατανομή 40:60.

Η ποιότητα κύλισης είναι βγαλμένη από παραμύθι και μένει ανεπηρέαστη από την απόσταση από το έδαφος που θα μπορούσε να χαλάσει τη μαγιά και τη μαγεία στο εσωτερικό. Όχι ότι περιμένεις τίποτα λιγότερο, αλλά ακόμη και ο θετικά διακείμενος, εντυπωσιάζεται.

Οι επιλογές του προγράμματος οδήγησης καθορίζουν εκτός από την απόσβεση της ανάρτησης, λειτουργία του αυτόματου κιβωτίου και φυσικά την απόδοση του κινητήρα. Και μάλιστα οι διαφορές μεταξύ των προγραμμάτων είναι πολύ χαρακτηριστικές, κυρίως μεταξύ των Comfort και Dynamic.

Σ’ αυτή την τελευταία επιλογή είναι που το κυριολεκτικό βάρος του SQ5 παύει να υφίσταται μεταφορικά και μπορείς να κινηθείς ουσιαστικά γρήγορα, όχι «σβέλτα», να χαρείς οδήγηση. Υπάρχει όσο γκάζι θέλεις κι ακόμη περισσότερο και τα πάντα εξελίσσονται ομαλά, προβλέψιμα, χωρίς εκπλήξεις, που και να υπάρξουν, καταστέλλονται εν τη γεννέση τους. Αν κάτι σηκώνει κουβέντα, είναι η αίσθηση του τιμονιού που μοιάζει τεχνηέντως βαρύ.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ένα από τα πλεονεκτήματα της αερανάρτησης, είναι η δυνατότητα αυξομείωσης της απόστασης από το έδαφος. Ας μην ξεχνάμε ότι πρόκειται για ένα SUV που δυνητικά θα κινηθεί εκτός ασφάλτου. Λέμε τώρα.

Αντίθετα από τους ανθρώπους που δυστυχούν όταν ευημερούν οι αριθμοί, ο οδηγός του SQ5 είναι πανευτυχής (μεταξύ άλλων γιατί έχει να δώσει περίπου 110.000 που κοστίζει η συγκεκριμένη έκδοση): 5,4 δευτερόλεπτα για τα 0-100 χιλιόμετρα την ώρα, είναι ένα νούμερο που μπορεί να σου χαρίσει μόνιμο χαμόγελο.

Λεφτά υπάρχουν

Κι όμως, ακόμη και ένα τέτοιο αυτοκίνητο μπορεί να έχει προαιρετικό εξοπλισμό: Η αερανάρτηση, οι κόκκινες δαγκάνες των φρένων και οι τροχοί, είναι κάποια από τα στοιχεία που κοστολογούνται πλέον των 96.650 ευρώ που είναι η τιμή εκκίνησης για το SQ5. Κατά τα άλλα, οτιδήποτε μπορεί να φανταστεί ο κοινός αυτοκινητικός νους, είναι στάνταρ διαθέσιμο. Πέραν του εξοπλισμού, προφανώς πρόκειται για χώρο επιβατών όπου η ποιότητα είναι απαράμιλλη, τα πάντα προσεγμένα στην παραμικρή τους λεπτομέρεια, το φινίρισμα εξαιρετικό και εργονομία, παρά την πληθώρα διακοπτών και χειριστηρίων, τυπικά πολύ καλή.

Συμπέρασμα; Δεν υφίσταται τέτοιο.

Το θέμα δεν είναι αν το SQ5 είναι υπεράνω κριτικής ή όχι. Ως κορυφαία έκδοση μιας premium εταιρίας, αν πρόκειται να αποτελέσει επιλογή, θα είναι συνειδητή και συνολική, ενδεχομένως δε ανεξάρτητη από τα επιμέρους χαρακτηριστικά. Ωστόσο, υπάρχει κάτι οξύμωρο, που μπορεί να αποδειχτεί σημαντικό: το γεγονός ότι η διακριτικότητα δεν περνάει απαρατήρητη.

Από το Quattroruote