Κατ’ αρχάς, να εξηγήσουμε με απλά λόγια τι εστί «δημιουργική καταστροφή» στη θεωρία. Είναι ένα οικονομικό φαινόμενο κατά το οποίο καινοτόμα προϊόντα και νέες υπηρεσίες παίρνουν τη θέση παλιών και ξεπερασμένων. Με άλλα λόγια, όταν η καινοτομία και η τεχνολογική πρόοδος «καταστρέφουν» υπάρχουσες επιχειρήσεις, δημιουργώντας, όμως, στη θέση τους καινούργιες. Το φαινόμενο δεν είναι καινούργιο. Αρκεί κάποιος να αναλογιστεί, για παράδειγμα, τα πρώτα αυτοκίνητα που αντικατέστησαν τις άμαξες. Ομως, στην εποχή της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης, που αναπτύσσεται σχεδόν παράλληλα με την 5η, τα πάντα τρέχουν με συγκλονιστικά ιλιγγιώδη ταχύτητα. Η πρόοδος που κάποτε εξελισσόταν σταδιακά στη διάρκεια ενός αιώνα, τώρα χρειάζεται λίγους μόλις μήνες.
Η παγκόσμια επιχειρηματική κοινότητα το γνωρίζει καλά, όμως αυτό δεν σημαίνει ότι το γνωρίζουν και οι επιχειρήσεις. Εξαρτάται, βέβαια, και σε ποιο μέρος του ημισφαιρίου βρίσκονται. Στην Ελλάδα, τα νέα δεν είναι τόσο απογοητευτικά όσο θα περιμέναμε, αν και θα μπορούσαν να ήταν καλύτερα. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της τελευταίας μελέτης της Amazon Web Services, το 34% των ελληνικών επιχειρήσεων χρησιμοποιεί πλέον συστηματικά Τεχνητή Νοημοσύνη, έναντι 22% πέρυσι. Αυτό σημαίνει ότι περισσότερες από 400.000 ελληνικές επιχειρήσεις αξιοποιούν λύσεις Τεχνητής Νοημοσύνης, εκ των οποίων περίπου 60.000 τις υιοθέτησαν μέσα στο τελευταίο έτος. Βέβαια, οι περισσότερες από αυτές τις επιχειρήσεις είναι οι λεγόμενες νεοφυείς, που γεννήθηκαν και ακμάζουν εντός της τεχνολογίας. Ομως, οι πιο παραδοσιακές, ανεξαρτήτως του μεγέθους τους, περιορίζονται ακόμη σε βασικές εφαρμογές αυτοματοποίησης ή πιλοτικές περιπτώσεις χρήσης.
Επεκτείνοντας τον συλλογισμό μας, θα λέγαμε πως η λογική της «δημιουργικής καταστροφής» ισχύει και στην πολιτική. Οι νέες προτάσεις, οι τεχνοκρατικές λύσεις και οι σύγχρονες πολιτικές παίρνουν τη θέση των ιδεοληψιών, των πεπαλαιωμένων αντιλήψεων και των παλαιοκομματικών πρακτικών. Ας το θυμούνται αυτό όσοι νομίζουν πως θα επιβιώσουν επειδή το μόνο που έχουν μάθει στην πολιτική τους διαδρομή είναι να γκρεμίζουν, χωρίς να χτίζουν. Δεν αρκεί ένα rebranding, ούτε μία ταμπέλα που να γράφει «προοδευτικός». Πρέπει να είσαι προοδευτικός στις πράξεις.