Κατά την ιστοσελίδα Gooiz.com, το rage baiting είναι μια ύπουλη μέθοδος αύξησης διαδικτυακής επισκεψιμότητας. Χρησιμοποιεί ως δόλωμα αναρτήσεις που επίτηδες προκαλούν τον εκνευρισμό του κοινού, εξωθώντας το να αντιδράσει με κινήσεις (comment, like, follow, share) που θα φέρουν επιπλέον κοινό και έσοδα. Από τα συχνότερα παραδείγματα rage bait αποτελούν βίντεο με κακοποιήσεις ζώων, τίτλοι με πολύ έντονα ορθογραφικά λάθη, δηλώσεις που χλευάζουν θρησκείες ή πολιτικές πεποιθήσεις, βίντεο ή φωτογραφίες με άτομα που ασκούν βία σε παιδιά κ.λπ. H καλύτερη αντίδραση είναι να τα αγνοήσουμε εντελώς.
Καρπός της τοξικής εποχής μας, το rage bait πρωτοεμφανίστηκε ως όρος στο Usenet το 2002, για να περιγράψει καβγάδες μεταξύ οδηγών στον δρόμο. Ομως, την προηγούμενη χρονιά η χρήση του τριπλασιάστηκε στο Διαδίκτυο. Συνέβαλε σε αυτό το ειδησεογραφικό boom γύρω από τις διεθνείς συγκρούσεις και τις κοινωνικές αναταραχές σε πολλές χώρες του κόσμου, αυξάνοντας τα κρούσματα συναισθηματικής χειραγώγησης και αναζωπυρώνοντας τον διάλογο για την ανάγκη επιβολής ελέγχων.
«Παλαιότερα το Ιντερνετ προσπαθούσε να μας ερεθίσει την περιέργεια, για να εξασφαλίσει κλικ. Τώρα όμως παρατηρούμε μια δραματική στροφή στη “βίαιη απαγωγή” και χειραγώγηση των συναισθημάτων μας», δήλωσε ο πρόεδρος του Τμήματος Γλωσσών της Οξφόρδης, Κάσπερ Γκράθγουολ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2024 Λέξη της Χρονιάς της Οξφόρδης είχε αναδειχθεί το «brain rot» («σάπισμα του εγκεφάλου»). Αναφέρεται στο χαμηλής ποιότητας και αξίας περιεχόμενο, που κατέκλυσε τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και το Ιντερνετ, με κύρια ευθύνη της -άκρως υπερτιμημένης- Δημιουργικής Τεχνητής Νοημοσύνης (Generative AI). Μιας επαναστατικής διαδικασίας, που αντιμετωπίζεται από πολλούς ως πανάκεια, αλλά συχνά οδηγεί σε παθολογικές καταστάσεις.