Στην Ισπανία οι γονείς «απεργούν» από το σχολικό διάβασμα! Εμείς;

05/11/16 • 16:39 | UPD 05/11/16 • 16:39

Η ισπανική συνομοσπονδία συλλόγων γονέων και κηδεμόνων μαθητών που φοιτούν σε δημόσια σχολεία πήρε μια εξαιρετικά σημαντική απόφαση. Οι γονείς απέχουν από το διάβασμα των παιδιών τους στο σπίτι! Για να μην υπάρξει κάποια παρανόηση αυτό δεν σημαίνει πως οι Ισπανοί γονείς παραμελούν τα παιδιά τους ή βαριούνται να ασχοληθούν με την εκπαίδευση και τη μόρφωσή τους.

tsaprounisΓράφει ο Γιάννης Τσαπρούνης*

ΑΝΤΙΘΕΤΩΣ… Αυτό που απαιτούν από το ισπανικό κράτος οι γονείς είναι να δημιουργήσει ένα δημόσιο σχολείο το οποίο θα επιτελεί την πραγματική αποστολή του. Στην πραγματικότητα, τι ισχύει; Ο δάσκαλος παραδίδει τη διδακτέα ύλη στους μαθητές, αλλά τους καλεί να την εμπεδώσουν στο σπίτι. Οι γονείς έχουν δύο επιλογές, είτε να παίζουν το ρόλο του δασκάλου κάθε απόγευμα είτε να παρέχουν φροντιστηριακή στήριξη πληρώνοντας αδρά.

ΕΔΩ ακριβώς διαφαίνονται και οι ομοιότητες του ισπανικού και του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος. Σύμφωνα με την έκθεση του ΟΟΣΑ, η Ισπανία, η Ελλάδα μαζί με Πολωνία, Ιταλία, Ρωσία και Ιρλανδία βρίσκονται στις πρώτες θέσεις μεταξύ 38 χωρών όσον αφορά τον όγκο των σχολικών εργασιών που έχουν να διεκπεραιώσουν οι μαθητές στο σπίτι. Οι μαθητές που απασχολούνται τις λιγότερες ώρες με σχολικές εργασίες στο σπίτι προέρχονται από τη Φινλανδία και άλλες χώρες της βόρειας Ευρώπης. Τα στοιχεία του ΟΟΣΑ δεν προκαλούν καμία έκπληξη. Τα κράτη που διαθέτουν τα πιο επιτυχημένα εκπαιδευτικά συστήματα στον κόσμο είναι και αυτά που φορτώνουν μαθητές και γονείς λιγότερο.

ΤΟ ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ δεν είναι να μη διαβάζουν τα παιδιά. Το ζητούμενο είναι πως ο καθένας πρέπει να κάνει τη δουλειά του. Ο δάσκαλος πρέπει να παρέχει εκπαίδευση και μόρφωση στους μαθητές και όχι οι γονείς. Το πρόβλημα βρίσκεται στη μορφή του εκπαιδευτικού συστήματος που εδώ και δεκαετίες έχει ως βασικό άξονα την εξετασιομανία και την αποστήθιση. Υπάρχουν αξιόλογοι εκπαιδευτικοί που ακόμα και μέσα σε αυτό το στρεβλό σύστημα κατορθώνουν να είναι πραγματικοί δάσκαλοι, αλλά τροχοπέδη στην προσπάθεια των άξιων αυτών λειτουργών παραμένει το γεγονός πως δεν υφίσταται πραγματική αξιολόγηση.

Η ΣΥΖΗΤΗΣΗ για μια μεγάλη εκπαιδευτική μεταρρύθμιση έχει ανοίξει, αλλά και πάλι με λάθος τρόπο. Στην κορυφή του ενδιαφέροντος βρίσκονται για μια ακόμη φορά οι πανελλαδικές εξετάσεις και η συγγραφή νέων βιβλίων. Πρώτο μέλημα του υπουργείου Παιδείας θα έπρεπε να ήταν η ολοκληρωτική εξαφάνιση της αυθαίρετης παραπαιδείας. Και αυτό μπορεί να γίνει μόνο όταν το δημόσιο σχολείο θα παρέχει υψηλής ποιότητας εκπαίδευση. Επειδή είναι δύσκολο τα κόμματα να ασχοληθούν σοβαρά με την παιδεία, μήπως θα έπρεπε και οι Ελληνες γονείς να συνταχθούμε στο πλευρό των Ισπανών;

*Ο Γιάννης Τσαπρούνης είναι διευθυντής σύνταξης του Ελεύθερου Τύπου

Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου