Η πλαστική σακούλα… διασπάται, η γραφειοκρατία… όχι!

31/07/19 • 12:24 | UPD 31/07/19 • 12:24

Πριν από ενάμιση χρόνο ξεκίνησε όλη αυτή η ιστορία με τις πλαστικές σακούλες των σούπερ μάρκετ. Απόλυτα σωστό μέτρο τόσο για την προστασία του περιβάλλοντος όσο και για την αλλαγή της νοοτροπίας μας. Η φιλοσοφία του μέτρου βασιζόταν στη λογική πως οι επί πληρωμή πλαστικές σακούλες θα απέτρεπαν τους καταναλωτές από το να τις παίρνουν δέκα δέκα από τα σούπερ μάρκετ, ενώ παράλληλα τα χρήματα που θα συγκεντρώνονταν θα αξιοποιούνταν για περιβαλλοντικές δράσεις με επαναχρησιμοποιούμενες τσάντες και ανακυκλωμένα καρότσια.

Γράφει ο Γιάννης Τσαπρούνης*

ΚΑΙ ως εκ θαύματος -ή λόγω φόβου χρημάτων- το μέτρο είχε εξαιρετική επιτυχία. Οι πλαστικές σακούλες που χρησιμοποιούμε μειώθηκαν έως και 75%. Αυτό ήταν ένα τεράστιο κέρδος για το περιβάλλον. Από την άλλη σιγά σιγά άρχισε να δημιουργείται και μια άλλη κουλτούρα στους πολίτες.

ΓΙΑ μια ακόμη φορά, όμως, το κράτος έρχεται να χαλάσει ό,τι ωραίο φτιάχτηκε σε ένα τόσο μικρό χρονικό διάστημα. Οπως αποκάλυψε χθες ο «Ελεύθερος Τύπος», τα έσοδα από το περιβαλλοντικό τέλος για τις πλαστικές τσάντες έχουν «χαθεί» στα γρανάζια της παραδοσιακής ελληνικής γραφειοκρατίας.

Η πρώην ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος δεν υπέγραψε τις αναγκαίες διοικητικές πράξεις, ώστε τα χρήματα που του έχει αποδώσει η ΑΑΔΕ να μεταφερθούν στον Οργανισμό Ανακύκλωσης.

ΑΠΟ την πλευρά τους τα καλοπληρωμένα στελέχη του Οργανισμού Ανακύκλωσης μόλις τώρα -ναι, μετά από 19 μήνες- ετοιμάζονται να προκηρύξουν διαγωνισμό για τις περιβαλλοντικές δράσεις. Δηλαδή, να μοιράσουν επαναχρησιμοποιούμενες τσάντες και καρότσια σε όλη την Ελλάδα. Για να κατανοήσουν και οι πολίτες ότι τα λεφτά που πλήρωσαν έπιασαν τόπο. Πως έχει νόημα όλη αυτή η προσπάθεια. Και με τελικό στόχο βέβαια την ακόμα μεγαλύτερη μείωση στη χρήση πλαστικής τσάντας. Κανείς δεν γνωρίζει τι έκαναν τα στελέχη του Οργανισμού Ανακύκλωσης εδώ και 19 μήνες. Πιθανότατα τίποτα, απλά πληρώνονταν.

ΤΗΝ ίδια ώρα κάποιες εταιρίες σούπερ μάρκετ σκέφτηκαν πως όλη αυτή η ιστορία αποτελεί μια καλή βιτρίνα για να κοροϊδέψουν και στην ουσία να «κλέψουν» τους πελάτες. Το κόλπο είναι απλό. Πουλάνε πιο «χοντρές» πλαστικές σακούλες που δεν εμπίπτουν στον νόμο και τα έσοδα τα βάζουν στο ταμείο τους! Αθάνατη ελληνική «επιχειρηματικότητα»!

ΚΑΙ επειδή γίνεται διαρκώς συζήτηση για τη νοοτροπία των πολιτών, η ιστορία με τις πλαστικές σακούλες αποδεικνύει κάτι πολύ απλό. Πως ακόμα και αν η κοινωνία θέλει και μπορεί να αλλάξει, το κράτος -δυστυχώς- ούτε θέλει ούτε μπορεί.

Από την έντυπη έκδοση

*Ο Γιάννης Τσαπρούνης είναι διευθυντής σύνταξης του Ελεύθερου Τύπου

Copy link
Powered by Social Snap