Το πάθημα δεν έγινε μάθημα

12/07/19 • 07:19 | UPD 12/07/19 • 07:19

Στις 11 Ιουλίου του 2018, δηλαδή λίγες εβδομάδες πριν από τις φονικές πυρκαγιές στο Μάτι, ο τότε γενικός γραμματέας Πολιτικής Προστασίας Γιάννης Καπάκης είχε επισκεφθεί το κέντρο του «112» στις εγκαταστάσεις του Ενιαίου Συντονιστικού Κέντρου της Πυροσβεστικής.

Πάνος Αμυράς
  • Save
Γράφει ο Πάνος Αμυράς

Στο δελτίο Τύπου που εκδόθηκε μετά την επίσκεψη του κ. Καπάκου τονίσθηκε ότι το έργο για την εφαρμογή του τηλεφωνικού αριθμού εκτάκτου ανάγκης «112» «αναμένεται να παραδοθεί και να τεθεί σε πλήρη λειτουργία το πρώτο τρίμηνο του 2019».

Λίγες εβδομάδες αργότερα η Ελλάδα θρήνησε 102 νεκρούς από τις πυρκαγιές της Ανατολικής Αττικής. Τα περισσότερα θύματα εγκλωβίσθηκαν στα σπίτια τους ή παγιδεύθηκαν στους δρόμους γιατί κανείς αρμόδιος-αναρμόδιος δεν είχε φροντίσει να τους ενημερώσει εγκαίρως για την πορεία της πύρινης λαίλαπας.

Η προηγούμενη κυβέρνηση, υπό το βάρος της πίεσης της κοινής γνώμης, δεσμεύθηκε ότι θα έτρεχε όλες τις διαδικασίες προκειμένου το σύστημα «112» να λειτουργήσει νωρίτερα.

Ετσι στις 31 Ιουλίου του 2018 η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας εξέδωσε νέα ανακοίνωση, προκειμένου να επιτεθεί στη Νέα Δημοκρατία «για τις απαράδεκτες αιτιάσεις της σχετικά με τη μη έγκαιρη ολοκλήρωση του έργου», και δεσμεύθηκε και πάλι ότι «η σύμβαση ολοκληρώνεται κανονικά και «βάσει του χρονοδιαγράμματος το νέο “112” αναμένεται να τεθεί σε πλήρη λειτουργία στις αρχές του 2019, ενώ γίνεται προσπάθεια για ταχύτερη υλοποίηση».

Δυστυχώς βρισκόμαστε στα μέσα Ιουλίου του 2019 και το σύστημα ειδοποίησης εκτάκτων αναγκών δεν λειτούργησε πλήρως ώστε να ειδοποιηθούν εγκαίρως όσοι βρίσκονταν στο μάτι του τυφώνα που χτύπησε τη Χαλκιδική.

Το «112» απαντά στα τηλεφωνήματα των πολιτών αλλά δεν επιτελεί τον βασικό του ρόλο, που είναι να στέλνει μηνύματα εκκένωσης περιοχών ή λήψης μέτρων προστασίας για την έγκαιρη ενημέρωση όσων κινδυνεύουν. Σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό, το σύστημα προβλέπει «την αποστολή μηνυμάτων SMS σε κινητά τηλέφωνα πολιτών μέσω των παρόχων κινητής τηλεφωνίας και της διασύνδεσης που υπάρχει μεταξύ του Συστήματος Συναγερμού Πολιτών 112 και των παρόχων κινητής, και την αποστολή προς τους παρόχους στοιχείων όπως λίστα τηλεφώνων και μήνυμα σε διάφορες γλώσσες ανάλογα με τη χώρα προέλευσης των roamers».

Οι δεσμεύσεις της προηγούμενης κυβέρνησης γίνονταν απλώς για να αντιμετωπίσουν την οργή των πολιτών για την ανικανότητα που επέδειξε ο κρατικός μηχανισμός στο Μάτι. Οι εξαγγελίες για χιλιάδες κατεδαφίσεις αυθαιρέτων κόλλησαν στα συμφέροντα, το «112» δεν τέθηκε ποτέ σε πλήρη λειτουργία, το νομοσχέδιο για την πολιτική προστασία χάθηκε μεταξύ διαβούλευσης και υπουργικής γραφειοκρατίας.
Η νέα κυβέρνηση οφείλει να αντιμετωπίσει το ζήτημα της πολιτικής προστασίας με σοβαρότητα και συνέπεια, χωρίς τα «πυροτεχνήματα» των προηγούμενων.

Οι φυσικές καταστροφές δεν μπορούν να αποτραπούν, όμως η έγκαιρη πληροφόρηση για τους κινδύνους σώζει ζωές. Τους τελευταίους μήνες κάποιοι μετεωρολόγοι βαπτίζουν με ονόματα τις επικείμενες κακοκαιρίες. Θα ήταν πιο χρήσιμο για τους πολίτες εάν διαβάθμιζαν τους κινδύνους και διοχέτευαν τα μέσα ενημέρωσης με πληροφορίες για την εξέλιξη των φαινομένων.

Η θεομηνία της Χαλκιδικής ανέδειξε αυθαιρεσίες αλλά και αδυναμίες σε ό,τι αφορά την πολιτική προστασία. Η κυβέρνηση Μητσοτάκη έδειξε γρήγορα αντανακλαστικά στην αντιμετώπιση των προβλημάτων, το επόμενο που πρέπει να κάνει είναι να υλοποιήσει τις δομικές αλλαγές στο σύστημα προειδοποίησης κινδύνων και συνολικά στην πολιτική προστασία.

Από την έντυπη έκδοση

Ο Πάνος Αμυράς είναι ο διευθυντής του Ελεύθερου Τύπου