Η Ελενίτσα της Υεμένης

03/11/18 • 15:13 | UPD 03/11/18 • 15:13

Η ομοιότητα των γεγονότων είναι σοκαριστική. Η Αμαλ Χουσάιν έγινε το σύμβολο του λιμού στην αραβική χώρα, μέσα από μια φωτογραφία που δημοσίευσαν οι «New York Times». Η εικόνα του σκελετωμένου παιδιού έκανε το γύρο του κόσμου, αποκαλύπτοντας το μέγεθος της ανθρωπιστικής κρίσης στην εμπόλεμη χώρα.

Γράφει η Δέσποινα Κονταράκη

Η Αμαλ πέθανε μία εβδομάδα μετά τη δημοσίευση της φωτογραφίας του Τάιλερ Χικς, περνώντας στο πάνθεον των παιδιών που χάνονται στη φρίκη του πολέμου. Οπως ακριβώς η μικρή Ελένη στο λιμό του 1941, σε ένα κρεβάτι του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού, κρατώντας στα χέρια της τις τηγανιτές πατάτες που δεν πρόλαβε να φάει πριν σβήσει για πάντα.

«”Ελενίτσα, Ελενίτσα”, φώναξε η προϊσταμένη. Ετρεξαν δίπλα της οι νοσοκόμες. Η Ελενίτσα κρατούσε σφικτά στο ένα χέρι της τις τηγανητές πατάτες. Δεν ήθελε να τις αφήσει. Ανάσαινε με κόπο, αλλά η αγωνία της ήταν σύντομη. Εφυγε από τη ζωή βαστώντας τις πατατούλες τις τηγανητές. Δεν είχε προφτάσει ούτε να τις βάλει στο στόμα της. [….] “Αριστοτέλη, θα δώσεις και αυτό μαζί με τις φωτογραφίες σου, το έγραψε η εθελόντριά μας, η Λιλίκα Νάκου”. Του έδωσε τα χαρτιά, ο Κουτσουμάρης τα πήρε. Διάβασε τον τίτλο της πρώτης σελίδας χωρίς να βγάλει λέξη: “Η Ελενίτσα”». Το απόσπασμα είναι από το βιβλίο του Πάνου Αμυρά «Ο λιμός» που κυκλοφόρησε πριν από λίγες ημέρες. Αναφέρεται στην Αθήνα της Κατοχής, όταν ο λιμός αποδεκάτιζε τον πληθυσμό, αλλά από χθες, όταν έγινε γνωστός ο θάνατος της 7χρονης Αμαλ στην Υεμένη, είναι σαν να γράφτηκε και για εκείνη.

Η ιστορία της Ελενίτσας καταγράφηκε για πρώτη φορά από την εθελόντρια τότε του Ερυθρού Σταυρού Λιλίκα Νάκου και αργότερα έγινε ένα από τα πιο γνωστά βιβλία της, «Η Κόλαση των Παιδιών». Η συγγραφέας έστελνε τα διηγήματα κρυφά στην Ελβετία, καθιστώντας έτσι γνωστό στην παγκόσμια κοινή γνώμη το δράμα των κατοίκων της Αθήνας. Ταυτόχρονα, οι φωτογραφίες των σκελετωμένων παιδιών που τραβούσαν κρυφά, με κίνδυνο της ζωής τους, οι ήρωες της εποχής, έγινε λεύκωμα και φυγαδεύτηκε στο εξωτερικό, ανοίγοντας το δρόμο για την άρση του ναυτικού αποκλεισμού. Οκτώ δεκαετίες αργότερα η φωτογραφία-ντοκουμέντο του Χικς, όπως και η φωτογραφία του μικρού Αϊλάν, προστίθενται νοερά στο ίδιο άλμπουμ.

*Η Δέσποινα Κονταράκη είναι αρχισυντάκτρια του Ελεύθερου Τύπου

Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής

Τα cookies επιτρέπουν μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στο eleftherostypos.gr. Συνεχίζοντας σε αυτό τον ιστότοπο συμφωνείτε με την χρήση των cookies στη συσκευή σας όπως περιγράφεται στην πολιτική cookies. Μάθετε περισσότερα εδώ.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο