Tο (δεύτερο) πιο διάσημο ανέκδοτο

10/10/18 • 13:33 | UPD 10/10/18 • 13:33

Λέγεται πως, το κλεινόν άστυ επισκέφτηκαν αυτές τις ημέρες στελέχη της εταιρίας Authentix με σκοπό να παρουσιάσουν σε ειδική εκδήλωση στη Βρετανική Πρεσβεία τα οφέλη και τα κίνητρα για την εφαρμογή ενός προγράμματος, που προβλέπεται από την εθνική και την κοινοτική νομοθεσία.

Γράφει ο Γιώργος Κουμπαράκης

Ας πάρουμε τα πράγματα όμως από την αρχή, ξεκινώντας από το ποια είναι η Authentix; Με έδρα το Ντάλας του Τέξας, η Authentix, έχοντας στο πελατολόγιό της ονόματα κολοσσών στο χώρο των καυσίμων όπως αυτό της Shell και συνεργασία με πάνω από 10 κράτη, δικαίως αποτελεί την πλέον ειδική εταιρία στον τομέα της πιστοποίησης καυσίμων στον κόσμο.

Πριν λίγα χρόνια ο πρώην αντιπρόεδρος πετρελαίου και φυσικού αερίου της αμερικανικής εταιρίας Authentix, Kyle Beedy, είχε αναφέρει μεταξύ άλλων πως «από το πρώτο κιόλας έτος εφαρμογής των μοριακών ιχνηθετών, τα έσοδα στα δημόσια ταμεία μπορούν να αυξηθούν και να πληρωθεί περίπου το 40% των φόρων που σήμερα χάνεται». Μοριακών ιχνηθε.. τι; Πάμε πάλι! Τι είναι λοιπόν ο ιχνηθέτης;

Σύμφωνα με τους ειδικούς, ο μοριακός ιχνηθέτης είναι ένα στοιχείο που τοποθετείται στο καύσιμο σε μικρές ποσότητες και δεν μπορεί να ανιχνευθεί από άλλον πλην της εταιρίας πιστοποίησης, Authentix σα να λέμε. Ο ιχνηθέτης, καθώς υπάρχουν συγκεκριμένες προδιαγραφές ασφάλειας, δεν μπορεί να αφαιρεθεί, να παραποιηθεί και το κυριότερο δεν μπορεί να αντιγραφεί από τρίτο.

Πάμε τώρα στο προκείμενο. Τι κάνει λοιπόν ο περιβόητος ιχνηθέτης; Οι ειδικοί αναφέρουν πως «εάν έχει γίνει κάποια πρόσμιξη στο καύσιμο, τότε εύκολα εντοπίζεται ακόμη και σε εξαιρετικά χαμηλά ποσοστά με υψηλότατη ακρίβεια».

Και εμείς τι έχουμε να κερδίσουμε από όλο αυτό; Σύμφωνα με τον π. αντιπρόεδρο πετρελαίου και φυσικού αερίου της Authentix, κ. Beedy, από την εφαρμογή ιχνηθετών στα καύσιμα, τον πρώτο χρόνο καταλήγουν στα δημόσια ταμεία περίπου το 35% των εσόδων που χάνονται από το λαθρεμπόριο ή τη νοθεία, το δεύτερο χρόνο το ποσοστό ανεβαίνει στο 50%, τον τρίτο στο 65% και τον τέταρτο φτάνουμε στο 75%. Τα οφέλη είναι πολλαπλά για το κράτος, τις νόμιμες εταιρίες, τους καταναλωτές και το περιβάλλον. Ας μην αναφερθούμε στις θέσεις εργασίας που δύνανται να δημιουργηθούν σε τομείς με υψηλή εξειδίκευση. Για την ιστορία αναφέρω πως η εν λόγω εταιρία, που εξαγοράστηκε από τη βρετανική blue water energy το 2017, χρησιμοποιεί μοριακούς ιχνηθέτες, έχει συνεργαστεί με 12 κυβερνήσεις, βοηθώντας με τα προγράμματα που εφάρμοσε να αντληθούν εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ από την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου. Αναλογιστείτε μόνο ότι 300-400 εκατ. τουλάχιστον αποτελούν διαφυγόντα τζίρο για το κράτος και τα δημόσια ταμεία καθώς πηγαίνουν στις τσέπες των επιτήδειων από το λαθρεμπόριο καυσίμου.

Πίσω στα δικά μας τώρα η συζήτηση για την εφαρμογή μοριακών ιχνηθετών στα καύσιμα για την πάταξη του λαθρεμπορίου, ενώ βρισκόταν σε πολύ καλό επίπεδο, πίσω το 2012 κόλλησε στο Γενικό Χημείο του Κράτους, το οποίο ζήτησε από την εταιρία τη μοριακή σύνθεση του ιχνηθέτη, αφού δεν τους ζήτησε και τα κλειδιά της εταιρίας δηλαδή πάλι καλά να λέμε. Και σε μια άλλη χώρα τώρα, στην οποία η εγκατάσταση μοριακών ιχνηθετών περπάτησε και έφτασε τώρα που μιλάμε να επιφέρει, τον πρώτο χρόνο λειτουργίας του συστήματος, 150 εκατ. ευρώ για τα δημόσια ταμεία από φόρους στα καύσιμα. Και το όνομα αυτής Σερβία.

Και ενώ συμβαίνουν όλα αυτά ένας ολόκληρος ελεγκτικός μηχανισμός, γύρω από το θέμα του λαθρεμπορίου καυσίμων έχει βασικό έλλειμμα υποδομών και βρίσκεται σε κατάσταση προχωρημένης αποσύνθεσης.

Επίσης επικρατεί μια αδικαιολόγητη κωλυσιεργία σχετικά με το χρόνο ολοκλήρωσης του συστήματος εισροών-εκροών, ο οποίος έχει υπολογιστεί περί τα τέλη του 2018, παρά το γεγονός ότι το σύστημα εισροών-εκροών έχει εγκατασταθεί σε πρατήρια σε όλη τη χώρα από τα τέλη του 2014. Ενα σύστημα το οποίο δεν πρόκειται να λειτουργήσει πριν από τις αρχές του 2019. Κάπου εδώ θα μου πείτε πως «φάγαμε το γάιδαρο, στην ουρά θα κολλήσουμε;».

Και κάπου εδώ θα σας πω πόσος χρόνος αλήθεια πήγε χαμένος λόγω μιας άλογης και ανεύθυνης καθυστέρησης και σε αυτό το θέμα; Και πόσος ακόμη θα πάει χαμένος μέχρι να σταματήσει το θέμα της καταπολέμησης του λαθρεμπορίου καυσίμων να αποτελεί το πιο διάσημο ανέκδοτο μετά την πάταξη της φοροδιαφυγής;

Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου