Ο Τσίπρας θα υποσχεθεί όσα είχαμε επί Σαμαρά!

07/09/18 • 10:34 | UPD 07/09/18 • 10:36

Το Μαξίμου ετοιμάζει επικοινωνιακή αντεπίθεση με αιχμή τις «εξαγγελίες» του πρωθυπουργού στη Διεθνή Εκθεση Θεσσαλονίκης.

Γράφει ο Πάνος Αμυράς*

«Ο Τσίπρας θα δώσει δώρα στον κόσμο», λένε σε μία απέλπιδα προσπάθεια να ανατρέψουν το κλίμα που επικρατεί στην κοινωνία για τον ΣΥΡΙΖΑ. Το «αφήγημα» του τέλους των μνημονίων δεν έπιασε, όπως φάνηκε στην έρευνα της Metron Analysis για λογαριασμό της ΓΣΕΕ σύμφωνα με την οποία το 89% των ερωτηθέντων θεωρεί ότι οι πολιτικές λιτότητας δεν έληξαν στις 21 Αυγούστου αλλά θα συνεχισθούν.

Τώρα οι «γάτοι» του Μαξίμου ποντάρουν στην παροχολογία, μόνο που και εδώ θα πέσουν σε τοίχο. Σύμφωνα με τις διαρροές που δημοσιεύονται στον Τύπο, ο κ. Τσίπρας θα υποσχεθεί ελαφρύνσεις οι οποίες επί κυβέρνησης Νέας Δημοκρατίας δεν ήταν εξαγγελίες αλλά είχαν γίνει πράξη!

Για παράδειγμα ο πρωθυπουργός αναμένεται να εξαγγείλει τη μείωση του φόρου επιχειρήσεων από το 29% στο 26% τα επόμενα χρόνια. Μόνο που φόρο 26% επί των κερδών πλήρωναν οι επιχειρηματίες το 2014 αλλά ήρθε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και η περήφανη διαπραγμάτευση με αποτέλεσμα με το τρίτο μνημόνιο να αυξηθεί ξανά ο συντελεστής στο 29%. Η επιβάρυνση στην αγορά από αυτή την αλλαγή εκτιμάται σε 500 εκατομμύρια ετησίως.

Παράδειγμα δεύτερο. Ο κ. Τσίπρας σχεδιάζει να ανακοινώσει τη μείωση του ΦΠΑ για την εστίαση στο 13%. Αυτό κι αν δεν είναι πολιτική εξαπάτηση. Θυμίζουμε ότι τον Σεπτέμβριο του 2011 επί Γιώργου Παπανδρέου ο ΦΠΑ είχε αυξηθεί από το 13% στο 23%. Δύο χρόνια αργότερα η κυβέρνηση Σαμαρά κατάφερε να πείσει την τρόικα και πέτυχε την επαναφορά της εστίασης στον συντελεστή του 13%. Και ύστερα ήρθε ο κ. Τσίπρας ο οποίος αύξησε τον ΦΠΑ στο 24% και ενέταξε στον υψηλό συντελεστή όχι μόνο την εστίαση αλλά και βασικά είδη διατροφής.

Παράδειγμα τρίτον. Ο πρωθυπουργός ετοιμάζεται να υποσχεθεί τη σταδιακή μείωση του ΕΝΦΙΑ. Πρόκειται για τον ίδιο πολιτικό ο οποίος από το βήμα της ΔΕΘ το 2014 έλεγε ότι ο ΕΝΦΙΑ δεν διορθώνεται αλλά καταργείται. Επί ΣΥΡΙΖΑ ο φόρος ακινήτων μονιμοποιήθηκε έως το 2060 όπως προκύπτει από το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα και αυξήθηκε για 1.000.000 ιδιοκτήτες. Το ωραίο είναι ότι και πάλι η κυβέρνηση της Ν.Δ. είχε πετύχει στο τέλος του 2014 συμφωνία με τους δανειστές για σταδιακή μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 7% ετησίως αλλά ο ΣΥΡΙΖΑ που υποσχόταν κατάργηση του φόρου κέρδισε τις εκλογές.

Παράδειγμα τέταρτον. Στη «φαρέτρα» του πρωθυπουργού περιλαμβάνεται και η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών! Εδώ η φαντασία ξεπερνά την πραγματικότητα. Επί Τσίπρα οι ασφαλιστικές εισφορές εκτινάχθηκαν στα ύψη για ελεύθερους επαγγελματίες και μικρομεσαίους. Σύμφωνα με αναλύσεις τραπεζών, μόνο το 2017 οι νέες αυξήσεις στις εισφορές εκτίναξαν το μη μισθολογικό κόστος κατά 8,1% σε βάρος της απασχόλησης και των εισοδημάτων.

Συμπερασματικά, ο πρωθυπουργός που πέτυχε παγκόσμιο ρεκόρ μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ στην αύξηση των φορολογικών και ασφαλιστικών βαρών δεν μπορεί να πείσει ότι θα κάνει πράξη ελαφρύνσεις για τους πολίτες. Απλώς έχουμε μπει σε προεκλογική περίοδο και το σύστημα ΣΥΡΙΖΑ προσπαθεί να αναβιώσει το πρόγραμμα Θεσσαλονίκης, όταν όμως η κυβέρνηση έχει υπογράψει δύο μνημόνια και έχει συμφωνήσει για μέτρα ύψους 5,1 δισεκατομμυρίων για τα επόμενα δύο χρόνια.

ΣΤΟΙΧΕΙΩΣΕ Ο ΔΡΟΜΟΣ ΤΟΥ ΚΑΛΟΓΡΙΤΣΑ

Ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης το 2015 είχε σπάσει τις εργολαβίες του οδικού άξονα Πατρών-Πύργου προκειμένου να «ανοίξει ο ανταγωνισμός». Τις τέσσερις πρώτες εργολαβίες τις είχε κερδίσει κατόπιν διαγωνισμού ο όμιλος Καλογρίτσα προσφέροντας εκπτώσεις μαμούθ και έχοντας τη στήριξη της Τράπεζας Αττικής. Τότε βέβαια ακόμη δεν είχε ανακατευθεί με τα media ούτε είχε διεκδικήσει τηλεοπτική άδεια με τα δανεικά βοσκοτόπια της Ιθάκης. Οι σχέσεις του εργολάβου με το σύστημα Μαξίμου δεν τον έσωσε, αντιθέτως μάλλον τον «χαντάκωσε», αφού μετά τις αποκαλύψεις για τα βοσκοτόπια έχασε την πρόσβαση στην Αττικής και σταδιακά αποχωρεί από έργα που είχε αναλάβει.

Οι τελευταίες πληροφορίες αναφέρουν ότι ο Καλογρίτσας θα τεθεί εκτός των τεσσάρων εργολαβιών που είχε στον αυτοκινητόδρομο Πατρών-Πύργου και το υπουργείο θα ξεκινήσει διαπραγματεύσεις με τους δεύτερους μειοδότες. Βέβαια χάθηκαν τέσσερα χρόνια, χρονικό διάστημα στο οποίο θα μπορούσε να είχε ολοκληρωθεί σημαντικό τμήμα του αυτοκινητοδρόμου, αλλά το 2015 το γνωστό σύστημα είχε άλλες προτεραιότητες.

*O Πάνος Αμυράς είναι ο διευθυντής του Ελεύθερου Τύπου
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου