Θα φτιάξουμε την Ελλάδα του 2030;

25/05/18 • 08:10 | UPD 25/05/18 • 08:10

Tώρα πια που η κυβέρνηση παρουσίασε το «ολιστικό σχέδιο ανάπτυξης» προσφέροντας άφθονο γέλιο σε όποιον το διάβασε, είναι ευκαιρία να αναζητήσουμε κάποια απλά πράγματα που θα μεταρρύθμιζαν τη λειτουργία του κράτους, τη νοοτροπία που επικρατεί στη χώρα.

Γράφει ο Γιάννης Τσαπρούνης*

ΑΣ αφήσουμε λίγο στην άκρη τα δημοσιονομικά, την υπερφορολόγηση και τις μειώσεις συντάξεων. Ας ασχοληθούμε με τις υπηρεσίες που παρέχει η Πολιτεία στον πολίτη. Γιατί αν δεν γίνουν μεγάλα θαύματα σε αυτό το πεδίο τότε ούτε οι φόροι θα μειωθούν ούτε οι συντάξεις θα αυξηθούν.

ΟΤΑΝ όλοι ακούγαμε το «έτος 2030» σκεφτόμασταν ρομπότ, ιπτάμενα αυτοκίνητα και άλλες hi-tech εφευρέσεις. Και είναι αρκετά πιθανό να τα δούμε όλα αυτά. Αν συνεχίσουμε, όμως, στο ίδιο μοτίβο, στην Ελλάδα του 2030 υπάρχει σοβαρή πιθανότητα κάποιοι υπάλληλοι να ψάχνουν σε φακέλους καρτέλες ενσήμων για να εκδώσουν συντάξεις, χιλιάδες πολίτες να στέκονται σε ανούσιες ουρές για να σφραγίσουν το βιβλιάριό τους και να τρέχουν από γραφείο σε γραφείο ρωτώντας πού θα εξυπηρετηθούν.

ΣΤΙΣ αρχές του 2011 στις εφορίες επικρατούσε αναταραχή. Οι υπάλληλοι απεργούσαν καταγγέλλοντας ότι το κράτος βάζει «λουκέτο» στις ΔΟΥ με σκοπό να προχωρήσει σε απολύσεις και να παραχωρήσει σε «ιδιωτικές εταιρίες» το αντικείμενο εργασίας τους. Μέχρι τότε αν κάποιος χρωστούσε στην εφορία μπορούσε να πετύχει κούρεμα οφειλής και διακανονισμό ανάλογο του «μέσου» που διέθετε ή του «δώρου» που έκανε σε κάποιον επίορκο υπάλληλο. Κι όμως, όλοι… έτρεμαν την αναβάθμιση του Taxis. Τώρα πληρωμές, συναλλαγές, ρυθμίσεις γίνονται πλέον ηλεκτρονικά, οι πολίτες εξυπηρετούνται χωρίς καμία ταλαιπωρία και χωρίς να έχει απολυθεί ούτε ένας υπάλληλος από τις εφορίες. Ακόμα κι αυτή η ψηφιακή μεταρρύθμιση, βέβαια, χρειάζεται περαιτέρω βελτίωση ώστε να μην απαιτείται για κανένα λόγο και αιτία να επισκέπτεται ο πολίτης τις ΔΟΥ.

ΑΥΤΟ είναι ένα μικρό παράδειγμα που θα έπρεπε να γίνει πιλότος για όλες τις δημόσιες υπηρεσίες. Απαιτείται ο ψηφιακός μετασχηματισμός του κράτους. Το Δημόσιο πρέπει να γίνει μια «κλειστή» υπηρεσία για τους πολίτες, με το οποίο θα συναλλάσσονται μόνο ηλεκτρονικά.

Η απονομή σύνταξης, η έκδοση πολεοδομικής άδειας, η αδειοδότηση μιας νέας επιχείρησης πρέπει να ολοκληρώνονται το πολύ πολύ μέσα σε λίγες ώρες, σχεδόν αυτόματα, όπως η υποβολή – εκκαθάριση της φορολογικής δήλωσης. Το σύστημα Υγείας θα πρέπει να διαθέτει ηλεκτρονικό φάκελο για κάθε πολίτη προσβάσιμο από κάθε νοσοκομείο ή γιατρό που επισκέπτεται ο ασθενής. Οι γραμματείς στα δικαστήρια δεν είναι δυνατόν να κρατούν χειρόγραφες σημειώσεις. Το παιχνίδι με τις αναβολές και τη χρονοκαθυστέρηση για την έκδοση αποφάσεων πρέπει να τελειώσει. Δεν μπορεί μια απλή υπόθεση να χρειάζεται έξι – επτά χρόνια για να τελεσιδικήσει. Ολες οι εργασίες που αναλαμβάνουν οι δημόσιες υπηρεσίες πρέπει να βρίσκονται υπό real time ψηφιακή παρακολούθηση και να έχουν συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα.

ΑΣ σταματήσει η κουβέντα περί απολύσεων – προσλήψεων στο Δημόσιο. Ας γίνει πρώτα ηλεκτρονικό το κράτος, ας αξιολογηθούν οι υπάλληλοι και μετά θα αποδειχθεί αν χρειάζονται 50.000 περισσότεροι ή λιγότεροι υπάλληλοι.

ΑΝ δεν γίνουν ρηξικέλευθες μεταρρυθμίσεις, και το 2030 κάποιοι θα ψάχνουν χρήσιμα έγγραφα σε αποθήκες… χωματερές, καμία δουλειά δεν θα προχωράει και ο πολίτης δεν θα εξυπηρετείται. Και ακόμα θα περιμένουμε την… ανάπτυξη.

*Ο Γιάννης Τσαπρούνης είναι διευθυντής σύνταξης του Ελεύθερου Τύπου

Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου