Παρασκευή στο τζαμί, Κυριακή στην εκκλησία

09/12/17 • 12:30 | UPD 09/12/17 • 12:30

Γράφει η Δέσποινα Κονταράκη, αρχισυντάκτρια του Ελεύθερου Τύπου

Φανταστείτε να πραγματοποιούσε επίσημη επίσκεψη ένας Ελληνας πρωθυπουργός σε ξένη χώρα, να ήταν Κυριακή και πριν από οποιοδήποτε άλλο ραντεβού, να πήγαινε σε κάποιον ορθόδοξο ναό για να παρακολουθήσει την κυριακάτικη λειτουργία. Δύσκολα, εκτός και αν το ταξίδι συνέπεπτε με θρησκευτική ή εθνική εορτή.

Γράφει η Δέσποινα Κονταράκη*

Χθες πάντως ο Τούρκος πρόεδρος Ταγίπ Ερντογάν πήγε στο τζαμί Κιρ Μαχαλέ στην Κομοτηνή για την προσευχή της Παρασκευής. Οσο και αν ξενίζει αυτή η εικόνα κάποιους Ελληνες (και περισσότερους Ευρωπαίους), δεν ξενίζει καθόλου τους κατοίκους της περιοχής. Αντιθέτως.

Στη Θράκη, χριστιανοί και μουσουλμάνοι συμβιώνουν αρμονικά, αποδεικνύοντας πως μπορεί να τους χωρίζει η διαφορετική θρησκεία, όμως τους ενώνει το συναίσθημα της πίστης. Για έναν πιστό χριστιανό η προσευχή ενός πιστού μουσουλμάνου στο τζαμί είναι ό,τι ακριβώς και η προσευχή ενός πιστού χριστιανού στην εκκλησία: φυσιολογική και απολύτως σεβαστή, αν εξαιρέσουμε βεβαίως τους φανατικούς θρησκόληπτους.

Ο Τζάναν Γκάνες, αρθρογράφος των «Financial Times», με αφορμή την έκθεση «Ζώντας με τους θεούς» που παρουσιάζεται στο Βρετανικό Μουσείο, γράφει (αναδημοσίευση από ΑΠΕ): «Μεγαλώνουμε χωρίς πίστη σ’ έναν κόσμο που εξακολουθεί να πιστεύει. Δεν αγνοούμε απλώς τις θρησκευτικές πεποιθήσεις που διαμορφώνουν τις περιοχές όπου η πίστη είναι ισχυρή. Ξαφνιαζόμαστε όλο και περισσότερο από την ίδια την έννοια του θείου». Η αποξένωση αυτή, από όλο και περισσότερους πολίτες ενός παγκοσμιοποιημένου κόσμου αλλά και από τους ηγέτες που χαράζουν πολιτικές ερήμην της πίστης των λαών (βλ. Τραμπ), ίσως να είναι μια από τις αιτίες που κάποιοι οδηγούνται στο ακριβώς αντίθετο άκρο: στην τρομοκρατία στο όνομα μιας θρησκείας που νομίζουν πως διώκεται ή αγνοείται.

Στην Ελλάδα η σχέση των Ελλήνων με τη θρησκεία παραμένει εξαιρετικά ισχυρή. Σύμφωνα με δημοσκόπηση του εξειδικευμένου σε θέματα θρησκείας Pew Research Center, το 95% των Ελλήνων έχει τουλάχιστον μια εικόνα αγίου στο σπίτι του, ενώ το 59% -το υψηλότερο ποσοστό της έρευνας- απάντησε πως η θρησκεία είναι πολύ σημαντική στη ζωή του (Απ. Λακασάς, «Καθημερινή», 30.11). Ισως αυτό να εξηγεί το ότι είμαστε τόσο ανεκτικοί στις άλλες θρησκείες και τόσο φιλόξενοι στους πρόσφυγες και τους μετανάστες. Με τις μαύρες εξαιρέσεις των εγχώριων φασιστοταλιμπάν ασφαλώς, αλλά ο κανόνας που εξακολουθεί να ισχύει είναι ο ιερός με την κοσμική και τη θρησκευτική του έννοια.

Η Δέσποινα Κονταράκη είναι αρχισυντάκτρια του Ελεύθερου Τύπου
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου