ΔΕΘ: Ο Μητσοτάκης ενίσχυσε το πολιτικό πλεονέκτημα της Ν.Δ.

24/09/17 • 13:07 | UPD 24/09/17 • 13:07

Η εμφάνιση του προέδρου της Ν.Δ., κ. Κυριάκου Μητσοτάκη, στη ΔΕΘ ενίσχυσε την πολιτική δυναμική της Ν.Δ. Στη ΔΕΘ του 2016 ο κ. Μητσοτάκης επικράτησε με χαρακτηριστική άνεση του κ. Αλέξη Τσίπρα και αυτό φάνηκε στη συνέχεια στα δημοσκοπικά ποσοστά της Ν.Δ. Στη ΔΕΘ του 2017 ο κ. Μητσοτάκης επανέλαβε, σε πιο δύσκολες συνθήκες, τη μεγάλη επιτυχία του 2016.

Γράφει ο Γιώργος Κύρτσος*

Εξουδετέρωσε πολιτικά τον πρωθυπουργό, κ. Τσίπρα, και έθεσε την πολιτική ατζέντα που θα κυριαρχήσει στην πορεία προς τις βουλευτικές εκλογές.

Τα δύσκολα… εύκολα

Ο κ. Μητσοτάκης κάνει τα δύσκολα να φαίνονται πολιτικά εύκολα.

● Πρώτον, είναι ο μόνος ηγέτης κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης ο οποίος έχει επιβληθεί στα λεγόμενα πρωθυπουργικά χαρακτηριστικά, του πρωθυπουργού. Συνήθως ο κανόνας θέλει τον πρωθυπουργό να έχει εξαιτίας του αξιώματός του και της συστηματικής προβολής της δραστηριότητάς του ενισχυμένα ηγετικά χαρακτηριστικά σε σχέση με τον επικεφαλής του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

Εχουν υπάρξει εξαιρέσεις σε αυτόν τον κανόνα αλλά μόνο κατά τη διάρκεια της επίσημης προεκλογικής περιόδου, οπότε μπορεί να εκδηλωθεί η γενική υπεροχή του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Δεν υπάρχει προηγούμενο σταθερής και άνετης υπεροχής του αρχηγού του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης στα λεγόμενα πρωθυπουργικά χαρακτηριστικά έναντι αυτού που ασκεί την πρωθυπουργία.

● Δεύτερον, ο κ. Μητσοτάκης είχε να αντιμετωπίσει στη ΔΕΘ του 2017 την επιτυχία του στη ΔΕΘ του 2016. Είναι πολύ δύσκολο για έναν πολιτικό να ανεβάζει συνεχώς τις επιδόσεις του σε συνθήκες μεγάλης κοινωνικής και πολιτικής κρίσης.

Το 2016 ο πρόεδρος της Ν.Δ. κέρδισε τη μάχη της ουσίας και των εντυπώσεων με τις φορολογικές και οικονομικές του προτάσεις, το 2017 άνοιξε με επιτυχία και άλλα θέματα, όπως είναι η δημιουργία καλής προοπτικής για τη νέα γενιά, η οποία έχει μετατραπεί επί Τσίπρα σε γενιά 360 ευρώ, ο συνδυασμός της μείωσης των φόρων με την αναδιάρθρωση της Δημόσιας Διοίκησης, ο εκσυγχρονισμός της Παιδείας και της επαγγελματικής εκπαίδευσης. Το μήνυμα του 2017 ήταν πολύ πιο σύνθετο και ολοκληρωμένο από το μήνυμα του 2016 και ο πρόεδρος της Ν.Δ. μπόρεσε να το εκλαϊκεύσει στην ομιλία που έδωσε το περασμένο Σάββατο και στη συνέντευξη Τύπου της Κυριακής, όπου εντυπωσίασε με την καλή προετοιμασία του και τη διατύπωση των απόψεών του.

● Τρίτον, η κυβέρνηση είχε επενδύσει δύο μήνες στη στήριξη της δημόσιας εικόνας του κ. Τσίπρα εν όψει της μονομαχίας με τον Μητσοτάκη στη ΔΕΘ. Η κυβερνητική επικοινωνία και η προπαγάνδα αξιοποίησαν τα «μπάνια του λαού» στη διάρκεια των οποίων περνάνε σε δεύτερη μοίρα τα προβλήματα της καθημερινότητας για να στηρίξουν την εικόνα του «επιτυχημένου και αποτελεσματικού» πρωθυπουργού. Ο ίδιος ο κ. Τσίπρας έκανε έναν ελιγμό τακτικής υιοθετώντας ένα τμήμα της επιχειρηματολογίας που ανέπτυξε ο κ. Μητσοτάκης στη ΔΕΘ του 2016 υπέρ του ιδιωτικού τομέα της οικονομίας και της επιχειρηματικότητας. Επιδίωξη του κ. Τσίπρα ήταν να δημιουργήσει ιδεολογική και πολιτική σύγχυση και να εξασθενίσει, στο μέτρο του δυνατού, το πολιτικό μήνυμα του προέδρου της Ν.Δ.

Ο τολμηρός ελιγμός δεν απέδωσε εξαιτίας της ισχυρής δημόσιας εικόνας του κ. Μητσοτάκη και της βελτίωσης των επιδόσεών του στη ΔΕΘ σε σχέση με τις πολύ καλές επιδόσεις του 2016.

Η δημοσκόπηση της Pulse για την εικόνα των δύο ηγετών στη ΔΕΘ εμφανίζει τον κ. Μητσοτάκη να επικρατεί του κ. Τσίπρα στην αντίληψη της κοινής γνώμης περίπου με διπλάσιο ποσοστό και με μεγάλη άνεση σε όλα τα βασικά χαρακτηριστικά, όπως είναι η γνώση των προβλημάτων και η αντιμετώπισή τους και η αξιοπιστία.

Η άνετη επικράτηση του κ. Μητσοτάκη επί του κ. Τσίπρα έχει τεράστια σημασία για τις εξελίξεις, γιατί ο κ. Τσίπρας παραμένει το βασικό πολιτικό ατού του ΣΥΡΙΖΑ, αν και η δημόσια εικόνα του έχει υποστεί σημαντική φθορά κατά τη διάρκεια της τελευταίας διετίας και η δημοτικότητά του έχει περιοριστεί από το 60% – 65% το πρώτο εξάμηνο του 2015 σε 20% – 25% σήμερα. Ολα αυτά δεν έγιναν μόνα τους και οφείλονται σε μεγάλο βαθμό στην προσωπική παρέμβαση του κ. Μητσοτάκη και στην αναπόφευκτη σύγκριση των δύο ηγετών.

Ατζέντα εκλογών

Με τις παρεμβάσεις του στη ΔΕΘ ο κ. Μητσοτάκης έθεσε ουσιαστικά την πολιτική ατζέντα που θα κυριαρχήσει στην πορεία προς τις βουλευτικές εκλογές, οι οποίες είναι αρκετά πιθανό να γίνουν εντός του 2018.
Δεν ξέρουμε πότε ακριβώς θα γίνουν οι εκλογές, ξέρουμε όμως, μετά την ομιλία και τη συνέντευξη του Μητσοτάκη στη ΔΕΘ, ποια θα είναι τα θέματα που θα κυριαρχήσουν.

● Πρώτον, η πολιτική αναμέτρηση θα έχει ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα, γιατί ο κ. Μητσοτάκης έχει κάνει ένα εντυπωσιακό άνοιγμα στην κοινωνία και δίνει απόλυτη προτεραιότητα στις ανάγκες των πολιτών και της κοινωνίας στο σύνολό της.

● Δεύτερον, η Ν.Δ. στέκεται δυναμικά στο πλευρό της γενιάς των 360 ευρώ που δημιουργεί με την πολιτική της η κυβέρνηση Τσίπρα και προωθεί τη δημιουργία εκατοντάδων χιλιάδων νέων θέσεων απασχόλησης μέσα από μια προγραμματισμένη «έκρηξη» των ιδιωτικών επενδύσεων.

● Τρίτον, ο κ. Μητσοτάκης πήγε με τις προτάσεις του πολύ πέρα από τη μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 30% σε μια διετία και παρουσίασε μια ολοκληρωμένη στρατηγική για τη στήριξη της κατοικίας και της ιδιοκτησίας μέσω της μείωσης της φορολογίας και της παροχής συγκεκριμένων κινήτρων.

● Τέταρτον, ο κ. Μητσοτάκης παρουσίασε προτάσεις για δραστική μείωση της φορολογίας των επιχειρήσεων, των φυσικών προσώπων και της κατανάλωσης, τις οποίες συνέδεσε με τον αναγκαίο εξορθολογισμό του κράτους ώστε να ελεγχθούν οι δημόσιες δαπάνες.

● Πέμπτον, ο πρόεδρος της Ν.Δ. συνέδεσε τα μέτρα στήριξης της νέας γενιάς μέσω δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας και πρωτοβουλιών σε κοινωνικό επίπεδο, με την αντιμετώπιση του δημογραφικού προβλήματος.

● Εκτον, ο κ. Μητσοτάκης ανέλυσε την έννοια της δεύτερης ευκαιρίας για όσους οδηγήθηκαν σε οικονομικό, επιχειρηματικό αδιέξοδο εξαιτίας της κρίσης, χωρίς φυσικά να εκμεταλλευτούν καταστάσεις.

● Εβδομον, ο πρόεδρος της Ν.Δ. έδωσε μια λαϊκή, κοινωνική διάσταση στην έννοια της δημόσιας τάξης και της ασφάλειας προβάλλοντας το σεβασμό του δημόσιου χώρου από τις αστικές συγκοινωνίες μέχρι τις παιδικές χαρές και τις γειτονιές.

● Ογδοον, ο αρχηγός του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης ζήτησε τη σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα ακόμη και στο επίπεδο των υπηρεσιών και ζήτησε ορισμένες λειτουργίες του Δημοσίου να περάσουν στον ιδιωτικό τομέα για καλύτερα αποτελέσματα. Η βύθιση του πλοίου «Αγία Ζώνη ΙΙ» και η ρύπανση της λεγόμενης αθηναϊκής Ριβιέρας ενίσχυσαν την επιχειρηματολογία του κ. Μητσοτάκη, εφόσον ένα από τα βασικά κόλπα των πλοιοκτητών αυτού του είδους ήταν η παράκαμψη των διεθνώς αναγνωρισμένων νηογνωμόνων μέσω των πιο… ελαστικών αξιολογητών του Δημοσίου.

● Ενατον, ο κ. Μητσοτάκης περιέγραψε μια εκπαιδευτική ανατροπή σε όλες τις βαθμίδες, η οποία έχει στόχο να μετατρέψει την Ελλάδα από χώρα μαζικής εξαγωγής φοιτητών σε διεθνές εκπαιδευτικό κέντρο. Εδωσε επίσης νέα προοπτική στην τεχνική παιδεία, στη μαθητεία σε επιχειρήσεις και την απόκτηση νέων δεξιοτήτων ώστε να ενταχθούν οι νέοι πιο γρήγορα στην αγορά εργασίας.

● Δέκατον, ο κ. Μητσοτάκης αμφισβήτησε τους υπερφιλόδοξους δημοσιονομικούς στόχους που δέχθηκε ο κ. Τσίπρας για την επόμενη τετραετία ύστερα από συνεννόηση με τους Ευρωπαίους εταίρους και τους πιστωτές. Οι στόχοι αυτοί στηρίζονται σε πρόσθετα μέτρα 5,1 δισ. ευρώ εις βάρος των συνταξιούχων και των φορολογουμένων με χαμηλά εισοδήματα και τα οποία έχουν ήδη προγραμματιστεί για το 2019 και το 2020. Στόχος του κ. Μητσοτάκη είναι να αξιοποιήσει το μεταρρυθμιστικό δυναμικό και τη διεθνή αξιοπιστία της κυβέρνησής του για να ελαφρύνει, στο μέτρο του δυνατού, το φορτίο των συμπολιτών μας με τις μεγαλύτερες οικονομικές και κοινωνικές ανάγκες.
Οι θέσεις Μητσοτάκη δημιουργούν το πολιτικό πλαίσιο στο οποίο είναι υποχρεωμένη να κινηθεί η κυβέρνηση Τσίπρα στην πορεία προς τις εκλογές δεχόμενη ολοένα μεγαλύτερη πολιτική πίεση από την πλευρά της Ν.Δ.

*Ο Γιώργος Κύρτσος είναι Ευρωβουλευτής  της ΝΔ

Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής