Υπερψηφίστηκε το νομοσχέδιο για την Παιδεία – Διαφοροποιήθηκε ο Καμμένος για το άσυλο

Υπερψηφίστηκε επί της αρχής και των άρθρων το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας για την τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Ωστόσο η ψηφοφορία συνοδεύτηκε από το «όχι» του βουλευτή των ΑΝΕΛ Δημήτρη Καμμένου στο άρθρο που προβλέπει την επαναφορά του ασύλου. Στην ονομαστική ψηφοφορία ο βουλευτής των Ανεξαρτήτων Ελλήνων Δημήτρης Καμμένος καταψήφισε το άρθρο 3 για την επαναφορά του πανεπιστημιακού ασύλου. Η διάταξη προβλέπει την επαναφορά του ασύλου και την αυτεπάγγελτη παρέμβαση της αστυνομίας μόνο σε περίπτωση σοβαρών αδικημάτων.

Η ονομαστική ψηφοφορία στη Βουλή για το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας έγινε κατόπιν αιτήματος της Ν.Δ. Το αίτημα της αξιωματικής αντιπολίτευσης για ονομαστική ψηφοφορία αφορά στην ψήφιση του νομοσχεδίου επί της αρχής, επί των άρθρων για τις ακαδημαϊκές ελευθερίες, για την ανάδειξη πρυτάνεων και αντιπρυτάνεων και για διαδικασία ίδρυσης, επιλογή φοιτητών και επιλογή διδασκόντων Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών και επί της τροπολογίας του υπουργείου Δικαιοσύνης για την «τροποποίηση-συμπλήρωση διατάξεων του Κώδικα Συμβολαιογράφων και επανακαθορισμός του νομοθετικού πλαισίου των Συμβολαιογραφικών Συλλόγων.

Η ΝΔ εξέφρασε την ριζική αντίθεσή της με τις προωθούμενες διατάξεις δια του αρχηγού της Κυριάκου Μητσοτάκη, ο οποίος ξεκαθάρισε ότι θα καταργήσει το νόμο Γαβρόγλου.

Επίσης ζήτησε ονομαστική ψηφοφορία επι της αρχής του νομοσχεδίου και επι των άρθρων:

-3 για το ακαδημαϊκό άσυλο
-15 για την ανάδειξη πρυτάνεων και αντιπρυτάνεων
-32, 34, 36 που αφορούν την ίδρυση Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών, τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των μεταπτυχιακών φοιτητών και το ύψος διδάκτρων των μεταπτυχιακών
– και της τροπολογίας του υπουργείου Δικαιοσύνης για τις ηλεκτρονικές πλατφόρμες μέσω των οποίων θα γίνονται οι ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί.

Να σημειωθεί ότι για το 3ο άρθρο η επιστημονική υπηρεσία της Βουλής ήγειρε έντονο συνταγματικό προβληματισμό επισημαίνοντας ότι τα πανεπιστήμια μένουν απροστάτευτα από σοβαρές εγκληματικές δράσεις.

Οι πέντε «βόμβες»

1. Άσυλο

Το νομοσχέδιο ορίζει ότι μόνο σε περιπτώσεις κακουργημάτων και εγκλημάτων κατά της ζωής επεμβαίνει η Αστυνομία. Εντύπωση προκαλεί ότι υπάρχει πρόβλεψη στο νόμο για περίπτωση φωτιάς ή τροχαίου, όχι όμως και τα φαινόμενα ανομίας που ταλαιπωρούν τα Ιδρύματα τα τελευταία χρόνια. Η κριτική στο άρθρο επικεντρώνεται στο ότι το νομοσχέδιο πετάει το μπαλάκι στο πανεπιστήμιο για τη διαχείριση οποιασδήποτε άλλης αξιόποινης πράξης. Ορίζει ότι πρέπει να συγκροτηθεί πρυτανικό συμβούλιο για να λάβει απόφαση για το αν χρειάζεται επέμβαση της αστυνομίας, κρίνοντας οι ίδιοι αν μια πράξη είναι πλημμέλημα ή κακούργημα.

2. Μεταπτυχιακά

Ασφυκτικό πλαίσιο λειτουργίας με το πράσινο φως να περνάει από το γραφείο του υπουργού Παιδείας. Σύμφωνα με τον Κώστα Γαβρόγλου, επιχειρείται περιορισμός των αυθαιρεσιών στα δίδακτρα των μεταπτυχιακών, όμως η διαδικασία που ορίζει ο νόμος ενισχύει τη γραφειοκρατία και τα στενά πλαίσια λειτουργίας. Οι επικριτές κάνουν λόγο για λουκέτο πολλών μεταπτυχιακών και παράλληλη άνθηση μεταπτυχιακών του εξωτερικού.

3. Συμμετοχή φοιτητών

Η παρουσία φοιτητών στα όργανα του Ιδρύματος έχει προκαλέσει σωρεία αντιδράσεων, κυρίως λόγω των προηγούμενων «κακών» εμπειριών στα πανεπιστήμια. Ο κ. Γαβρόγλου επιμένει ότι πρόκειται για συμμετοχή και όχι για δικαίωμα ψήφου, όμως η αντιπολίτευση έχει εκφράσει σοβαρές ενστάσεις, κυρίως γιατί οι φοιτητές έχουν δικαίωμα γνώμη σε υποθέσεις που δεν θα έπρεπε να είναι της δικαιοδοσίας τους, όπως για το ποιος καθηγητής θα οριστεί ομότιμος.

4. Συγχωνεύσεις-καταργήσεις τμημάτων

Το εν λόγω άρθρο είναι η αρχή για το δρόμο που έχει ανοίξει το υπουργείο Παιδείας προς τη πανεπιστημιοποίηση των ΤΕΙ. Η έναρξη θα γίνει με το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, όπου συγχωνεύονται τα ΤΕΙ Πειραιά και Αθήνας. Οι πρυτάνεις έχουν εκφράσει ξεκάθαρα την άρνησή τους σε αυτές τις ενέργειες, τα ΤΕΙ βλέπουν μία νέα διέξοδο υπό τον πέλεκυ μιας νέας αναδιάρθρωσης του ακαδημαϊκού χάρτη, ενώ γκρίνιες για το νέο πανεπιστήμιο έχουν ήδη αρχίσει να εκφράζονται. Οι διαρροές σχετικά με τα τμήματα που θα συγκροτήσουν το νέο πανεπιστήμιο είχαν ως αποτέλεσμα τη διαμαρτυρία των καθηγητών του Τμήματος Κοινωνικής Εργασίας, οι οποίοι ενημερώθηκαν από δημοσιεύματα ότι πλέον θα είναι μια κατεύθυνση και όχι τμήμα.

5. Πανελλαδικές εξετάσεις

Είναι το επόμενο νομοσχέδιο που αναμένεται από το υπουργείο Παιδείας. Ο πρωθυπουργός δεν θα μπορούσε να αφήσει εκτός της ομιλίας του το περιβόητο πλέον σχέδιο για το Νέο Λύκειο, που υπόσχεται η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ εδώ και μήνες, χωρίς όμως να έχει παρουσιάσει ακόμα κανένα προσχέδιο. Επανέλαβε γι’ ακόμη μια φορά ότι το νομοσχέδιο ετοιμάζεται, απέφυγε τις πομπώδεις δηλώσεις περί κατάργησης των πανελλαδικών εξετάσεων και περιορίστηκε στο να κάνει λόγο για «παρεμβάσεις που αφορούν κυρίως τη Β’ και τη Γ’ Λυκείου για την εισαγωγή στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα και τα ΤΕΙ». Οπως ακριβώς την προηγούμενη μέρα στην ομιλία του ο Κώστας Γαβρόγλου έκανε λόγο για κατάργηση του υπάρχοντος συστήματος εισαγωγής, χωρίς όμως να παρουσιάζει κάτι καινούργιο, ενισχύοντας την άποψη ότι τελικά μόνο κατ’ όνομα θα καταργηθούν οι πανελλαδικές εξετάσεις.