Αντισυνταγματικά τα μέτρα, στον αέρα τον αντίμετρα και στο βάθος προσφυγές

Το δρόμο για ομοβροντία προσφυγών κατά των περικοπών σε συντάξεις και ειδικά μισθολόγια που περιλαμβάνει το πολυνομοσχέδιο για τη δεύτερη αξιολόγηση ανοίγει η γνωμοδότηση της Επιστημονικής Επιτροπής της Βουλής που κρίνει αντισυνταγματικές τις περικοπές σε συντάξεις και ειδικά μισθολόγια και ζητά νέα νομοθεσία για την εφαρμογή των αντίμετρων.

Η γνωμοδότηση του Επιστημονικής Επιτροπής έρχεται να προστεθεί και να ενισχύσει τη σχετική γνωμάτευση και του Ελεγκτικού Συνεδρίου, όπου επισημαίνονταν το ενδεχόμενο τα μέτρα να κριθούν ως αντισυνταγματικά από τα δικαστήρια. Με ένα τόσο ισχυρό «νομικό οπλοστάσιο» οι προσφυγές όχι μόνο για τις συντάξεις αλλά και στα ειδικά μισθολόγια του Δημοσίου (για τα οποία εκφράζει επίσης αμφιβολίες η έκθεση) θεωρούνται δεδομένες.

Ειδικά για τις συντάξεις, η Επιστημονική Επιτροπή της Βουλής αντλεί επιχειρήματα από την απόφαση του ΣτΕ
(2192/2014), η οποία έκρινε ως αντισυνταγματικές τις περικοπές που έχουν επιβληθεί σε συντάξεις και επιδόματα από το 2010 και καταλήγει στο ότι θα πρέπει να σταθμιστεί εάν οι μειώσεις έως 18% σε κύριες και επικουρικές που προβλέπει το νομοσχέδιο υπερβαίνουν τα όρια που θέτουν οι συνταγματικές αρχές της αναλογικότητας και της ισότητας στα δημόσια βάρη, όπου τίθεται, ιδίως, το ζήτημα προσβολής της προστατευόμενης, από το άρθρο του δικαιώματος της Περιουσίας της Ευρωπαϊκής Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, στο μέτρο που θίγονται ήδη θεμελιωμένα συνταξιοδοτικά δικαιώματα όσων έχουν αποχωρήσει από την υπηρεσία, πριν από την έναρξη ισχύος του ν. 4387/2016.

Ειδικά μισθολόγια

Παρόμοιο είναι το σκεπτικό και για τις περικοπές στα ειδικά μισθολόγια, για τις οποίες το οικονομικό επιτελείο εισέπραξε τις πρώτες αντιδράσεις με την κατάληψη που έκαναν χθες εκπρόσωποι των Σωμάτων Ασφαλείας στο γραφείο του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών Γιώργου Χουλιαράκη στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους. Η έκθεση της Επιστημονικής Επιτροπής καταλήγει στο ότι οι περικοπές αυτές δεν μπορούν να δικαιολογηθούν ούτε εκ του λόγου ότι αποτελούν τμήμα ενός ευρύτερου προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής που περιέχει δέσμη μέτρων για την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας και την εξυγίανση των δημοσίων οικονομικών, προϋπόθεση η οποία αποτελεί αναγκαίο, όχι όμως και επαρκή όρο για τη συνταγματικότητα των εν λόγω περικοπών. Επίσης, εκφράζεται αμφιβολία για το εάν οι προσαρμογές που εισάγει το νομοσχέδιο εξασφαλίζουν την εφαρμογή των πρόσφατων αποφάσεων του Συμβουλίου Επικρατείας, οι οποίες έχουν κρίνει ως αντισυνταγματικές τις περικοπές των Σωμάτων Ασφαλείας και των στρατιωτικών και έχουν επιβάλει την καταβολή αναδρομικών, τα οποία θα ισοσκελίζουν τις διαφορές.

Στον αέρα και τα αντίμετρα

Εωλα αφήνει η έκθεση της Επιστημονικής Επιτροπής της Βουλής και τα αντίμετρα, γνωμοδοτώντας για το περίφημο άρθρο 15 του νομοσχεδίου που περιγράφει σε αδρές γραμμές την εφαρμογή των αντιμέτρων.

Τονίζεται γενικά ότι το αντικείμενο της φορολογίας, ο φορολογικός συντελεστής, οι απαλλαγές ή εξαιρέσεις από τη φορολογία και η απονομή των συντάξεων δεν μπορούν να αποτελέσουν αντικείμενο νομοθετικής εξουσιοδότησης». Με δεδομένο λοιπόν ότι για να εφαρμοστούν τα αντίμετρα θα πρέπει η Ελλάδα να πετύχει τους δημοσιονομικούς στόχους και στη συνέχεια ο υπουργός Οικονομικών θα πρέπει να προσαρμόσει τα αντίμετρα με βάση το βαθμό επίτευξης των στόχων, οι τεχνοκράτες της Βουλής έχουν αντιρρήσεις και ζητούν η τελική μορφή εφαρμογής των αντισταθμιστικών μέτρων, όταν και όπως εφαρμοστούν, να κυρωθεί με νέο νόμο!

Συγκεκριμένα τονίζεται: «Ως προς το ζήτημα, όμως, της “αναπροσαρμογής στον επιτρεπόμενο βαθμό” των φορολογικών ρυθμίσεων των άρθρων 11 έως 14 του νομοσχεδίου (τα άρθρα όπου περιγράφονται τα αντίμετρα), η απόφαση του υπουργού Οικονομικών δεν έχει μόνο διαπιστωτικό, αλλά και διαπλαστικό χαρακτήρα, καθ’ όσον με αυτή μπορεί να τροποποιούνται οι φορολογικοί συντελεστές και οι μειώσεις φόρου που θεσπίζονται με τα εν λόγω άρθρα. Για το λόγο αυτόν, σκόπιμο είναι, σε περίπτωση διαπίστωσης απόκλισης από τους μεσοπρόθεσμους δημοσιονομικούς στόχους, η αναγκαία αναπροσαρμογή των φορολογικών ρυθμίσεων των άρθρων 11 έως 14 του νομοσχεδίου να γίνει με νομοθετική ρύθμιση, εντός του οριζόμενου από το άρθρο 78 παρ. 2 του Συντάγματος χρονικού πλαισίου».

ΤΑΣΟΣ ΔΑΣΟΠΟΥΛΟΣ
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου