Και ο τζίρος των καταστημάτων θύμα των φόρων

Πτωτικά κινήθηκε ο τζίρος των καταστημάτων στο σύνολο της εορταστικής περιόδου (Χριστούγεννα, Πρωτοχρονιά και Φώτα). Οι εμπορικοί σύλλογοι κάνουν λόγο για μείωση ύψους 17,6%, σε σύγκριση με το 2015 και ελπίζουν να… ρεφάρουν στις χειμερινές εκπτώσεις (9/1-28/2).
Σε 80 πιάτσες της χώρας η πορεία των πωλήσεων ήταν καθοδική. Μόνο στα μαγαζιά της Κυπαρισσίας ο τζίρος κατέγραψε θετικό πρόσημο, ενώ σε Γαλάτσι-Λαμπρινή και Λέρο κινήθηκε στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, όπως προκύπτει από συγκριτικές εκτιμήσεις (2016/2015) των εμπορικών συλλόγων.

Οι απώλειες

Σε έρευνά της η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητα (ΕΣΕΕ) υποστηρίζει πως τρεις στις τέσσερις (76%) επιχειρήσεις παρουσίασαν χαμηλότερα επίπεδα τζίρου την περίοδο των εορτών από τα αντίστοιχα της προηγούμενης χρονιάς. Παράλληλα, περίπου μία στις πέντε (17%) είχε αμετάβλητο κύκλο εργασιών και μόλις για το 7% των επιχειρήσεων καταγράφηκε αύξηση.

Στον κλάδο της ένδυσης-υπόδησης το ποσοστό των καταστημάτων που είχε μειωμένες πωλήσεις ανέρχεται στο 88%. Στον αντίποδα, το μικρότερο ποσοστό πτώσης του κύκλου εργασιών εμφανίζεται στις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των τροφίμων (58%), καθιστώντας τον ανθεκτικότερο του εμπορίου.

Επιπλέον, το 28% των επιχειρήσεων δήλωσε ότι η μείωση ανέρχεται σε ποσοστό άνω του 40%, το 12% σε ένα εύρος μεταξύ 31% και 40%, ενώ στις υπόλοιπες κατηγορίες ισοκατανέμονται οι απαντήσεις με ένα ποσοστό που αγγίζει το 20%. Ουσιαστικά, τέσσερις στις δέκα επιχειρήσεις που είχαν μείωση πωλήσεων φαίνεται να χάνουν πάνω από 30% του τζίρου τους σε ένα χρόνο, τη συγκεκριμένη περίοδο αναφοράς.

Οι έμποροι σε ποσοστό 62% θεωρούν ότι η καλύτερη περίοδος, όσον αφορά στην αγοραστική κίνηση, ήταν οι μέρες πριν από τα Χριστούγεννα. Η παραμονή και η προπαραμονή των Χριστουγέννων αναφέρονται από το 42% ως οι ημέρες με την καλύτερη επίδοση, ωστόσο, το 40% δήλωσε ότι όλες οι ημέρες κινήθηκαν στα ίδια επίπεδα.
Σημειώνεται πως μία στις τρεις επιχειρήσεις, στο σύνολο του λιανικού εμπορίου, πραγματοποίησε προσφορές την περίοδο των Χριστουγέννων. Το 50% των επιχειρήσεων ένδυσης-υπόδησης και το 41% των επιχειρήσεων οικιακού εξοπλισμού επέλεξαν να κάνουν προσφορές. Αντίθετα, οι επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου τροφίμων και επιμορφωτικών ειδών εμφανίζουν μικρότερα ποσοστά, της τάξης του 10% και 18%.

Αιτίες

Κατά την ΕΣΕΕ κύρια ερμηνεία για την πορεία της αγοράς στις γιορτές είναι ότι η περιρρέουσα ατμόσφαιρα της δεύτερης αξιολόγησης, η συνεχής μείωση των εισοδημάτων των καταναλωτών αλλά και οι αυξανόμενοι φόροι δεν δίνουν περιθώρια ιδιαίτερης αισιοδοξίας, καθώς δημιουργούν αρνητικό κλίμα στην αγορά. Στα παραπάνω προσθέτει τη νεοφερμένη πρακτική της «Black Friday», η οποία προηγήθηκε της εορταστικής περιόδου και στην ουσία απορρόφησε σημαντικό τμήμα του διαθέσιμου εισοδήματος και τις χειμερινές εκπτώσεις του 2017 που ξεκίνησαν αμέσως μετά τις γιορτές.

«Ελπίζουμε πως οι 50 ημέρες των χειμερινών εκπτώσεων, με συνολικό τζίρο 5,4 δισ. ευρώ, που έχουν ήδη ξεκινήσει, θα μπορέσουν να καλύψουν ένα μεγάλο μέρος του χαμένου τζίρου από τα 4 δισ. ευρώ, των 15 ημερών της εορταστικής περιόδου, που δυστυχώς δεν δικαίωσε, για άλλη μία χρονιά, τις αρχικές προσδοκίες του εμπορικού κόσμου», επισήμανε ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Βασίλης Κορκίδης.

Οπως πρόσθεσε ο ίδιος: «Το 2017 ξεκίνησε με αντιφατικές συνθήκες, δεδομένα προβλήματα και 17 μεγάλες αλλαγές σε φορολογικό & ασφαλιστικό που επηρεάζουν την καθημερινότητα χιλιάδων συναδέλφων μας. Ωστόσο, ευελπιστούμε πως ο δυναμικός χαρακτήρας της ελληνικής αγοράς, η ευελιξία των Ελλήνων εμπόρων και το πνεύμα συνεργασίας μεταξύ των επιχειρήσεων και των καταναλωτών θα αποτελέσουν τα απαραίτητα εχέγγυα για την αναστροφή της υφιστάμενης αρνητικής συγκυρίας».

ΙΩΑΝΝΑ ΦΕΝΤΟΥΡΗ
ifentouri@e-typos.com

Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου

Διαβάστε ακόμη