Το παρασκήνιο πίσω από το «ναυάγιο» της ΔΕΣΦΑ και ο ρόλος Σκουρλέτη

Την ώρα που η κυβέρνηση και η χώρα ζητούν απεγνωσμένα επενδύσεις και ενίσχψυση των κρατικών ταμείων και εσόδων, έρχεται μια  αρνητική εξέλιξη από τον κλάδο της ενέργειας, η οποία  μπλοκάρει την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης από τους δανειστές και επιβαρύνει το ήδη δυσμενές κλίμα στην ελληνική οικονομία με τις αμέτρητες πληγές.

Μιλάμε για το οριστικό ναυάγιο στο οποίο κατέληξαν οι διαπραγματεύσεις για την ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ, με Ιταλούς και Αζέρους να απομακρύνονται από το τραπέζι και την πορεία της δεύτερης αξιολόγησης να μένει μετέωρη, καθώς η πώληση της επιχείρησης ήταν προαπαιτούμενο.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η πρόταση που κατατέθηκε από την πλευρά των υποψηφίων αγοραστών, σχετικά με απομείωση του τιμήματος, ήταν νομικά ανέφικτη και θα ακύρωνε τον διαγωνισμό, ενώ και οι εναλλακτικές προτάσεις τους ήταν ανεφάρμοστες. Οι αντιπροτάσεις της κυβέρνησης δεν έγιναν αποδεκτές. Ετσι, συμφωνήθηκε να ολοκληρωθούν οι συζητήσεις των δύο πλευρών χωρίς να υπάρξει συμφωνία.

Να υπενθυμίσουμε ότι ο διαγωνισμός του 2013 έληξε με πλειοδότη την αζερική Socar, η οποία προσέφερε 400 εκατ. ευρώ – ωστόσο η πώληση έμεινε σε εκκρεμότητα εξαιτίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού. Η Ε.Ε. εισηγήθηκε από το συνολικό προς πώληση ποσοστό (66%) ένα μερίδιο τουλάχιστον 17% να μεταβιβαστεί σε Ευρωπαίο διαχειριστή. Η ευρωπαϊκή εταιρεία ήταν η ιταλική Snam. Το περασμένο καλοκαίρι η τροπολογία Σκουρλέτη απομείωσε την αξία της εταιρείας, κάτι που δεν διόρθωσαν οι μετέπειτα ρυθμίσεις για αύξηση των αποδόσεων προς τους μετόχους του ΔΕΣΦΑ.

Ανώτατες κυβερνητικές πηγές αναφέρουν οτι μετα το ναυάγιο, θα γίνει άμεσα η επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού για τον ΔΕΣΦΑ, μετά το ναυάγιο της πώλησης του 66%.

Ο υπουργός Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης τελικά δεν κατάφερε να σώσει τη συμφωνία, την οποια οδήγησαν σε ναυάγιο οι χειρισμοί του πρώην υπουργού Πάνου Σκουρλέτη. Ήδη, απο το πρωί οι επενδυτές είχαν στείλει επιστολή ενημερώνοντας τον υπουργό ότι εκφράζουν επιφυλάξεις για τη συμφωνία, προετοιμάζοντας το έδαφος για την αποχώρηση.

Οι φήμες επιβεβαιώθηκαν και οι Αζέροι και οι Ιταλοί επενδυτές (Socar, Snam) αρνούνται παράταση της εγγυητικής, επιθυμώντας να αποχωρήσουν, δημιουργώντας πρόβλημα και στο κλείσιμο της αξιολόγησης, αφού η ολοκλήρωση πώλησης του ΔΕΣΦΑ αποτελεί προαπαιτούμενο. Το ναυάγιο, εκτός από την αξιολόγηση, αποτελεί πλήγμα στην επενδυτική εικόνα της χώρας, ενώ διαταράσσει και τις σχέσεις της χώρας με τους Αζέρους,αλλά και άλλα ενεργειακά σχέδια, όπως είναι ο αγωγός TAP, μέτοχος του οποίου είναι η SOCAR.

Η ελληνική πλευρά ήδη έχει επεξεργαστεί εναλλακτικά σχέδια, ενω εξετάζει και τη διατήρηση του 51% του ΔΕΣΦΑ από το Δημόσιο και πώληση του υπόλοιπου σε στρατηγικό επενδυτή.

Το παρασκήνιο του ναυαγίου

Οι εκπρόσωποι της αζερικής Socar και της ιταλικής Snam είχαν επαφές, το τελευταίο διάστημα, με τον υπουργό ενέργειας Γιώργο Σταθάκη και τον υφυπουργό παρά τω πρωθυπουργό Δ. Λιάκο, ωστόσο δεν κατάφεραν να βρουν λύση. Σύμφωνα με πηγές που επικαλείται το newmoney.gr, η ελληνική πλευρά κατέθεσε νέα πρόταση πριν την αρνητική απάντηση των επενδυτών. Το νέο σχέδιο ειχε στόχο να αυξήσει την αξία του ΔΕΣΦΑ και εστιάζει στην ανακτήσιμη διαφορά για τις επενδύσεις της περιόδου 2006-2015.

Οι επενδυτές ζητούσαν άμεση καταβολή 300 εκατ. ευρώ και την μεταγενέστερη αποπληρωμή των υπόλοιπων 100 εκατ. ευρώ, κάτι που η ελληνική πλευρά έχει καταστήσει σαφές ότι δεν υπάρχει δυνατότητα αλλαγής των όρων της προκήρυξης Οι Αζέροι και Ιταλοί αγοραστές επέμεναν ότι η απομείωση της αξίας που έχει συντελεστεί με την τροπολογία που έφερε ο πρώην υπουργός Ενέργειας Παναγιώτης Σκουρλέτης θα πρέπει με κάποιον τρόπο να αποτυπωθεί και στο τίμημα ή στον τρόπο καταβολής του.

Θυμίζουμε ότι διαγωνισμός του 2013 έληξε με πλειοδότη την αζερική Socar η οποία προσέφερε 400 εκατ. ευρώ, ωστόσο η πώληση έμεινε σε εκκρεμότητα εξαιτίας της Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού. Η ΕΕ εισηγήθηκε από το συνολικό προς πώληση ποσοστό (66%) ένα μερίδιο τουλάχιστον 17% να μεταβιβαστεί σε Ευρωπαίο διαχειριστή. Η ευρωπαϊκή εταιρεία είναι η ιταλική Snam. Το περασμένο καλοκαίρι, η τροπολογία Σκουρλέτη έφερε τα πάνω κάτω, καθώς απομείωσε την αξία της εταιρείας, κάτι που δεν διόρθωσαν οι μετέπειτα ρυθμίσεις για αύξηση των αποδόσεων προς τους μετόχους του ΔΕΣΦΑ.

Η ανακοίνωση του υπουργείου Ενέργειας για την ακύρωση του διαγωνισμού

«Τους τελευταίους μήνες η κυβέρνηση ήταν σε συνεχείς συζητήσεις με εκπροσώπους των εταιρειών SOCAR και Snam για την πώληση του 66% του ΔΕΣΦΑ. Το κλίμα στις συζητήσεις ήταν εποικοδομητικό. Εντούτοις, η πρόταση που κατατέθηκε από την πλευρά των υποψηφίων αγοραστών, σχετικά με απομείωση του τιμήματος (αποπληρωμή σε δόσεις), ήταν νομικά ανέφικτη και θα ακύρωνε τον διαγωνισμό.

Εξετάστηκαν εναλλακτικές προτάσεις που έκαναν οι υποψήφιοι αγοραστές, για τη βελτίωση της αξίας μέσω εγγυοδοτικών μηχανισμών, οι οποίες διαπιστώθηκε, τελικά, ότι είναι ανεφάρμοστες εντός του κοινοτικού θεσμικού πλαισίου. Οι προτάσεις της κυβέρνησης αποσκοπούσαν στη βελτίωση της οικονομικής θέσης της εταιρείας, με βάση την αύξηση της ανακτήσιμης διαφοράς των παρελθόντων ετών, στο πλαίσιο της υφιστάμενης νομοθεσίας. Οι προτάσεις αυτές δεν έγιναν αποδεχτές, με αποτέλεσμα οι συζητήσεις να ολοκληρωθούν» ανακοινώθηκε από το υπουργείο Ενέργειας για το ναυάγιο της ιδιωτικοποίησης του ΔΕΣΦΑ.

Διαβάστε ακόμη